גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חנוך ברקת: על שר האוצר להוביל קו לקידום השקעות חברתיות

במפגש "כלכלה על הבר" שנערך אמש בתל אביב, אמר חנוך ברקת: "אם הפער בין שוק ההון הפרטי לבין העוני והקושי באוכלוסיות החלשות לא יצטמצם - זו פצצה מתקתקת לחברה הישראלית"

חנוך ברקת / צילום: אמיר מאירי
חנוך ברקת / צילום: אמיר מאירי

"השקעות חברתיות זה אמיתי וזה ייתן תשובה לקשיים ולחלק מהפערים שנוצרו בישראל". כך אמר אמש (יום ד') חנוך ברקת, לשעבר מנהל קרן אייפקס ישראל ומייסד ומנכ"ל קרן דואליס לעסקים חברתיים ולהשקעות חברתיות שכבר משקיעה ב-10 חברות בישראל, באירוע "כלכלה על הבר" של "גלובס" ובית ההשקעות מיטב דש.

ברקת, שהוביל בעבר את כניסת אייפקס לחברת בזק - עסקה שהתבררה כמוצלחת מאוד ברבות השנים, התריע בדבריו על כך שהפער החברתי הגדול בישראל הינו "פצצה מתקתקת" שחובה לטפל בה, בין היתר באמצעות השקעות חברתיות שמשלבות את עולם העסקים עם מטרות חברתיות.

"צמחתי מעולם ההון סיכון ולפני כחמש-שש שנים עברתי להשקעות החברתיות בתקווה לעשות חיבור בין הדברים. אמרו לי שזה מים וזה שמן ואין לערבב, אבל אני חייב לומר כיום שזה עובד ומצליח, ואף בגדול. זה העתיד שמחבר דברים יותר טוב בכלכלה החדשה" הוא סיפר.

לדברי ברקת, "עסק חברתי הינו כל עסק כמו שאנו מכירים, חברה לגינון, מפעל לייצור, חברת היי-טק ובית קפה, אבל כזה שמהותו הינה חברתית. לא רק עשיית מעשה חברתי כתרומה לקהילה - דבר שנהיה פופולרי בארץ, אלא שימת דגש על פעילות חברתית, שמבחינתנו ניתנת לקבוצות אוכלוסייה שהם השוליים של החברה. רובם לא מועסקים, חלשים ומחוץ למעגל המרכזי של החברה הישראלית. אותו עסק חברתי בוחר לשלב חלק מעובדיו מאותן אוכלוסיות, תוך רצון להרוויח מבלי למקסם את הרווח שלו - הכוונה היא למקסם את התועלת לחברה. כשזה מאוזן זה עובד נפלא".

שותפיה של קרן דואליס הם עמותת "עלם", "תור המדבר", "החצר הנשית", "נובה", משרד הרווחה וביטוח לאומי.

בהסתכלות לעתיד אמר ברקת כי "זה לא שוליים אלא תעשייה אמיתית שלדעתי תגדל גם בעולם המערבי הקפיטליסטי. מעין אמצע הדרך בין העולם הקפיטליסטי לסוציאליסטי. זה אמיתי וזה ייתן תשובה לקשיים ולחלק מהפערים הקשים שנוצרו בישראל". דוגמה חשובה לטיפול בהקשר זה הינה ש"בישראל יש כ-15% מהאוכלוסייה באוכלוסייה העברית והיהודית הלא חרדית שנושרים ממערכת החינוך ולא לומדים. עסקים חברתיים הם דרך לתת לזה מענה".

לדברי ברקת, שדיבר בבר "רוטשילד 12" בת"א, "העתקנו את המודל של קרן הון סיכון עם כמה שינויים שכוללים הכנסת יזמים חברתיים, שאם נצליח לחבר אליהם ניהול עסקי זה יהיה יתר מסך חלקיו. ואין אקזיטים - על זה ויתרנו. הרווחים חוזרים לפעילות חברתית - אותה פעילות שהניבה את הרווחים או פעילויות אחרות".

על מנת להגביר את ההיענות של המשקיעים בתחום זה הוא מציע לחקות כמה דברים שנעשו, בהובלת המדינה, בתחום ההיי-טק. "לפני 15 שנה לא ידעו מה זה קרנות הון סיכון בישראל. המדינה הקימה לפני שנים את קרן יוזמה שיצרה כמה קרנות הון סיכון שייצרו באותה תקופה סכום ניכר של מיליוני דולרים שיחד עם מינוף של המדינה הביא כסף למימון עשרות רבות של סטארט-אפים וייצר תעשייה מאוד חשובה לישראל שבתורה מייצרת צמיחה. אין סיבה שהמדינה לא תעשה את זה היום בישראל בתחום שוק ההון החברתי".

"אם שר האוצר אומר שמעמד הביניים בראש מעייניו, אין סיבה שכמו שהאוצר לקח לפני 15 שנה את תעשיית ההיי-טק ועודד אותה, שהשר יאיר לפיד לא יוביל קו שמקדם וייתן תשומת לב ראויה להשקעות חברתיות".

"אנו נשאלים הרבה אם דואליס הינה עסק או מהלך חברתי. והאמת היא שזה גם וגם", אמר ברקת. "בעולם הכלכלי יודעים למדוד תשואה והחזר השקעה בעוד שבעולם החברתי מדברים על תהליכים הרבה יותר רכים. בדואליס כולנו אנשי עסקים שעברו הסבה ליזמות חברתית. בדקנו איפה נמצאים בני הנוער שסייענו להם כעבור מספר שנים ומצאנו כי 90% מהם חזרו לחיים נורמטיביים בחברה, כולל תעסוקה וצבא, וזה הרבה מעבר לממוצע בארץ. בדקנו גם מה העלות החברתית ומצאנו שהתועלת השולית, התשואה החברתית אם תרצו, זה מיליון שקל לנער".

לדעתו יש תשואה חברתית ממשית למהלכים החברתיים הללו. "תארו לכם מה היה קורה אם היו עשר קרנות חברתיות", אמר ברקת ששיתף את באי האירוע בחזונו האופטימי, "זה ייצור מאות חברות שתורמות לחברה ויוצרות תשואה חברתית פנטסטית אמיתית. השאלה היא כמה זמן יעבור עד שנראה את החדשנות הזו. לאט לאט יותר אנשי עסקים עוברים ורואים את המשמעות החברתית של חיבור העולם העסקי. יש פה הזדמנות מאוד גדולה. זה מצריך שינוי רגולטורי ומציאת משקיעים לתהליך".

בהתייחס לסוגיית הפער בין תשואה למדינה והחברה לבין תשואה למשקיעים בקרן, אמר ברקת כי "אנו עמותה שמתנהלת עסקית לחלוטין. אנו מסתכלים על תשואות כלכליות וגם חברתיות. המשמעות החברתית מראה שזה שווה וטוב, אבל אנו רוצים רווח, אמנם נמוך יותר מהנהוג בענף. עסק חברתי צריך להיות מבחינתנו עם תזרים חיובי תוך שנה שנה וחצי ולהחזיר את ההשקעה תוך 5-7 שנים. המשקיעים בקרן רואים תשואה של 3% שאמנם לא תואמת את הסיכון ויוצר נמוכה ממה שניתן לקבל בעסק רגיל - אבל יש פה סיפוק אחר".

"איך להביא את המוסדיים להשקעה כזו?", שאל ברקת וענה מיד כי "אנו עובדים עם המדינה למצוא פיתרון לכך, ומתוך שיחות עם המוסדיים אנו מבינים שאם תהיה קרן עם הגנת תשואה מסוימת של המדינה הם יהיו מוכנים לקחת את הסיכון. אין ספק שהמדינה תצטרך לתת חיזוק למוסדיים ולאחרים, ושבעתיד נראה שוק הון חברתי. להערכתי בעתיד יהיו גם עסקים חברתיים שיהיו תחרותיים באופן מלא, אך זה יגיע בדור השני והשלישי ולא כיום".

בהתייחסו לעולם ההשקעות "הכלכלי" שהוא נמנה עליו בעבר הוא אמר כי: "אני חושב שיש הרבה ציניות בהסתכלות על משקיעים פיננסיים. לפחות בתקופתי באייפקס השקענו בארבעים וחמש חברות באייפקס ישראל, ומעל למחצית מהן עדיין קיימות ומעסיקות אנשים רבים. החברות הללו תרמו רבות למשק ואין להיות ציניים ביחס להשקעות מעין אלה. כיום, בהסתכלות כמשקיע חברתי, רואים פער בין שוק ההון הפרטי לבין העוני והקושי באוכלוסיות החלשות - ואם הפער הזה לא יצטמצם ולא נמצא את דרך המלך ושביל האמצע, הרי שמדובר בפצצה מתקתקת לחברה הישראלית".

בערב לקח חלק גם משה מימון ממכללת מיטב דש, שדיבר על האופן הנכון לקריאת העיתונות הכלכלית בישראל והבהיר את החשיבות בהבנת הסביבה והעיתונות משום ש"בשנים האחרונות יש תהליך של העברת האחריות הכלכלית מהקולקטיב לפרט. זאת כאשר לפרט אין מידע מספק והשוק נהיה מורכב יותר ויותר". הוא הדגיש את הצורך בהוספת משקפיים ביקורתיות בעת קריאת העיתונות על מנת להבין את המשמעות של ידיעות וכתבות ואת מידת האיזון שלהן. "כדאי להבין מי עומד מאחורי הכתבה ומה באמת ניסו להגיד לנו כקוראים".

עוד כתבות

שרגא ברוש / צילום: תמר מצפי

המדינה מערערת על העונש שהוטל על שרגא ברוש בפרשת הזיוף ועבירות המס

המדינה מבקשת להטיל 24 עד 40 חודשי מאסר בפועל על נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר שרגא ברוש, במקום 14 חודשי המאסר שהוטלו עליו בעקבות הרשעתו בעבירות מס ומרמה

נתן חץ / צילום: תמר מצפי

אלוני חץ רושמת עוד הפסדי שיערוך של 400 מיליון שקל

בשנה וחצי האחרונות מניית אלוני חץ איבדה כ-60% מערכה, כשהחברה רושמת הפסדי שיערוך של יותר מ-3 מיליארד שקל

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס, היום / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

מהומות, התנכלות לישראלים וגדודי חיילים: כך נראות המחאות באוניברסיטאות בארה"ב

המהומות בקמפוסים בארה"ב: קולומביה החלה להשעות סטודנטים ואלה פרצו לבניין והתבצרו בו ● קבוצה של סטודנטים יהודים בקולומביה החלה בגיבוש תביעה ייצוגית נגד האוניברסיטה ● במקביל: ישראלית נבחרה לראש אגודת הסטודנטים בקולומביה

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה ירוקה בבורסה המקומית; טבע עלתה ב-6%, נייס ירדה ב-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.3% ● השקל זינק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

קרנות 'ארק' הפופולריות של קתי ווד שוקעות במהירות

המשקיעים משכו השנה 2.2 מיליארד דולר מהקרנות הפעילות של ARK השנה, יותר מהתזרים של כל 2023

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

התקיפה הישראלית מכריחה את איראן לחשוב מחדש על מערכות ההגנה שלה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איראן צריכה לשנות את מערכות ההגנה שלה כדי להתמודד עם ישראל ואיך היא יכולה להתחמק מהסקנציות שהוטלו עליה, ולמה סטודנטים אמריקאים מצטרפים למחאות נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירה בקריות נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. כמה היא תהיה שווה אחרי תמ"א

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

מייסדי איילנד , מייק פיי (משמאל) ודן אמיגה / צילום: MKJ photography

השווי הוכפל בתוך חצי שנה: חד הקרן איילנד מקבל תג מחיר של 3 מיליארד דולר

חברת איילנד מגייסת לפי שווי של 3 מיליארד דולר ● החברה עוסקת באבטחת מידע לדפדפנים, בעיקר כרום, במקומות עבודה ● רק לפני חצי שנה גייסה איילנד לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

מדפי סופר / צילום: טלי בודנובסקי

הגל נמשך: עליות מחירים במוצרי טרה וקוקה קולה

מוצרי החלב הלא מפוקחים של טרה, ביניהם מעדנים, משקאות חלב וגבינות, יתייקרו בשיעור ממוצע של כ-3.2% ● המשקאות הממותקים והמשקאות האלכוהוליים של החברה המרכזית למשקאות יתייקרו בשיעור של כ-4.5%

צבי יחזקאלי / צילום: רן יחזקאל, ויקימדיה

"שליחות חדשה": צבי יחזקאלי עוזב את רשת 13 ומצטרף ל-i24NEWS

יחזקאלי, ראש דסק הערבים של חדשות 13, עוזב את ערוץ רשת 13 ומצטרף לערוץ החדשות של i24NEWS כפרשן בכיר ומגיש תוכנית מרכזית ● "הטבח הנורא ב-7 באוקטובר הביא אותי להתבונן מחדש על חיי האישיים והמקצועיים ולעשות שינוי"

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

חברות הביטוח האמריקאיות מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

רואי סויסה / צילום: תמונה פרטית

המשקיע הזה ראה עשר דירות יד שנייה, ובסוף מבצע אחד שינה את התמונה

רואי סויסה קנה דירה חדשה מקבלן בבת ים ואז מכר אותה לפני שתכנן, כדי להשיג עסקה טובה יותר: "לקחתי בחשבון שאולי אצטרך להחזיק את שתיהן לתקופה מסוימת" ● האזינו

עוד עלייה במחירי הדלק / צילום: איל יצהר

מתקרב ל-8 שקלים לליטר: מחיר הדלק יעלה בחצות

הדלק שוב מתייקר ומתקרב לשיא כל הזמנים: 7.90 שקלים לליטר - עלייה של 18 אגורות לעומת מחירו באפריל ● במצטבר, מתחילת שנת 2024 עלה מחיר ליטר בנזין ב-96 אגורות ● מעבר לתנודות במחירי הנפט ושער הדולר, סיבה נוספת לקפיצת המחירים היא החלטת שר האוצר סמוטריץ' להחזיר את מס הבלו על הדלק לרמתו המלאה

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מחר ישולמו תגמולי המילואים: כמה תקבלו ומי זכאי למענק מיוחד?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום ב-1 במאי, כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר