גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מדוע חברות הסלולר הוותיקות מקצצות את מרכזי השירות?

חברות הסלולר הוותיקות מנסות להסתיר את סגירת מרכזי השירות בזה אחר זה, מהלך בו הן נוקטות בניסיון לחסוך כסף על גבו של הצרכן ■ התוצאה: מחצית מהלקוחות, עפ"י סקר TRI, מוצאים את עצמם בהמתנה ארוכה ומייגעת לשירות

בזה אחר זה נסגרים מרכזי השירות של חברות הסלולר הגדולות, כחלק מניסיון לספוג את השחיקה הגורפת ברווחים מאז "המפץ הגדול" של ענף הסלולר.

חולון, קניון עזריאלי, רחוב אבן גבירול בתל-אביב, רעננה, מודיעין, רמת-גן, ראשון-לציון, בני-ברק, ירושלים - בכל אלה נסגרו בשנתיים האחרונות סניפים של פלאפון, סלקום ואורנג', תחת הטייטל של "ייעול" ותוך הבטחות לתגבר את השירות במרכזים אחרים - כשהמשמעות היא, פעמים רבות, נדידה לעיר אחרת רק כדי לתקן מכשיר או לפתור פרונטלית בעיה בשירות.

כך, למשל, לקוחות פלאפון שנהנו בעבר משירות בעיר מודיעין נאלצים לנדוד לירושלים, לוד או ראשון-לציון - וגם סלקום סגרה מרכז שירות בעיר. גם הפעלה של מרכז שירות אחד בעיר כמו תל-אביב רחוקה מלתת מענה סביר והגיוני.

על-פי סקר שערך עבור "גלובס" מכון TRI מחקרים אסטרטגיים, בבעלות ד"ר אריה רותם, חברת הייעוץ TACK אסטרטגיות צמיחה ואורי אלמן, ניתן לראות כי הצרכן חש על בשרו את החסך: מעל מחצית מלקוחות הסלולר הפונים למרכזי השירות נאלצים להמתין זמן ממושך לקבלת שירות - "המתנה ארוכה" או "ארוכה מאוד", כהגדרתם - על אף טיעוני החברות המצדיקים את מהלכי הסגירה.

"הממצא הזה", אומר ד"ר רותם, "מעורר תהיות בגלל מערכות ניהול התורים והזמנים שמונהגות בכמעט בכל תחנות השירות ואמורות לפתור חלק ניכר מהבעיות. הנתונים מנגד מצביעים בפירוש על בעיה שמעיקה על הלקוחות".

שיעור גבוה יחסית מכלל האוכלוסייה (מעל 60%), מגלה הסקר, ביקר בחצי השנה האחרונה באחד ממרכזי השירות של חברות הסלולר, כשרמות שביעות-הרצון ממרכזי השירות אינן גבוהות: מעל מחצית אינם לגמרי מרוצים מהשירות - כשקרוב לשליש מכלל הנשאלים הביעו אי-שביעות-רצון.

המחקר נערך אינטרנטית במהלך השבוע שעבר, בקרב 500 נדגמים בוגרים. כמעט 40% מהנשאלים בסקר שביקרו במרכזי השירות ציינו את נגישות המרכז (מיקום, חניה, דרכי הגעה) כלוקה בחסר. המגמה של צמצום הפריסה ודאי אינה מסייעת לעניין.

שלא לציטוט, אוהבים להסביר בחברות הסלולר כי בעידן הדיגיטלי קטן הצורך בשירות פנים אל פנים; כי המסלולים הקיימים היום פשוטים להבנה וממזערים אף הם את כמות הפניות, ועוד.

בפועל, גם אם מרבית הפניות הן טלפוניות (ושיעור קטן משמעותית נעשה למשל באמצעות הפייסבוק או הצ'אט) - קיים קהל רחב שמעדיף לפתור בעיות או לרכוש שירותים מול נציג שירות בשר ודם, ובמקרים של תיקון מכשיר באחריות החברה, לרוב אין ברירה אלא להגיע למקום.

את החברות, מצדן, זה לא מדרבן לפעול בהתאם: קצת מוזר שבעיר כמו תל-אביב, מפעילות החברות מוקד שירות אחד.

הגדילו לעשות פלאפון וסלקום, שכלל לא הסכימו לגלות על אף פניות חוזרות ונשנות של "גלובס" כמה מרכזי שירות נסגרו ב-5 השנים האחרונות - ולא מעט כאלה אכן נסגרו, במיקומים מרכזיים למדי. מבחינתן, הלקוח יגלה את הנתון הזה ברגע האמת - כשיזדקק לשירות עצמו.

לעומת זאת, אם תצטרכו נקודת מכירה, ולא שירות ללקוח קיים - אל דאגה: כאן הפריסה רחבה הרבה יותר, ותמיד יידעו לצוד אתכם בטווח פגיעה סביר.

שעה וחצי בתור

מרכזי השירות של חברת הסלולר ממשיכים לעמוד במרכזן של תלונות צרכניות רבות. בארגון "אמון הציבור" מתקבלות מדי שבוע לא מעט פניות כאלה - כשבארגון מספרים כי הדפוס הבולט מתוך המקרים הוא נציגי שירות חסרי קצרי-רוח ומעט מדי נציגי שירות ביחס לקהל הרחב.

בעיה נוספת שרבים מתלוננים עליה היא שיווקית ומקוממת לא פחות: נציגי השירות מעמיסים נתונים רבים על הלקוחות ומתישים אותם בפרטים, מחתימים אותם לבסוף על חוזה ארוך ולא נהיר ושולחים אותם לדרכם.

בעייתית לא פחות מבחינת הצרכן היא החלופה בעת תיקון סלולר מתמשך: כיום, כאשר מגיעים לתקן את הטלפון הנייד, ברוב המקרים מספקים מרכזי השירות מכשיר חלופי זמני שבהכרח נופל ברמתו מהטלפון שמסרת לתיקון - ושמקשה לא אחת על תפקוד שוטף. לרוב מדובר במכשיר מיושן ולא חכם, שאינו מאפשר רמת עדכון זהה ואינו מכיל אותם זיכרונות, לא מתאים לתושבת הרכב וכן הלאה.

"הגעתי למרכז שירות בבאר-שבע כדי לברר לגבי חיוב מוטעה על שיחות לחו"ל", מספר השבוע מנוי מהדרום שפנה ל"אמון הציבור". "הנציגה לא הקשיבה ורק ענתה לי 'אין לך ברירה כרגע רק לשלם'. מבירור נוסף התברר שאכן לא דיברתי וקיבלתי זיכוי. רמת השירות של נציגת השירות הייתה כל-כך נמוכה, שאמרתי לה שאני עוזב את החברה בגלל רמת השירות הנמוכה, והיא ענתה לי בתגובה: 'אתה חופשי'".

א', לעומתו, פנה לעיתון נסער אחרי המתנה בת שעה וחצי לתורו במרכז שירות במרכז הארץ. "איך חברה כל-כך גדולה מרשה לעצמה להפעיל מעט עמדות שירות, כשהמרכז הומה ממתינים מרוטי עצבים?", הוא תוהה.

תוכנית ב'

עד שמישהו בחברות הסלולר יתעורר, כדאי להזכיר למנוייהן את החלופות - הן בדמות חברות הסלולר הקטנות, שאמנם מציעות בהתאם לגודלן פחות נקודות שירות, אך יכולות לרוב להתמודד עם כמות הפונים; הן באפיקים דיגיטליים, שלעיתים מקבלים מענה מהיר יותר, או לפחות נוח יותר עבור לקוח שזמנו יקר; והן באמצעות פנייה למעבדות שירות פרטיות, שעשויות להציע חלופה לא רעה לחוויית השירות המפוקפקת לעיתים בחברות התקשורת.

5 בעיות במרכזי השירות

1. מיקום: לקוחות נאלצים "לנדוד" הרחק בשל סגירת סניפים.

2. זמני המתנה: במקרים רבים - לא פחות מקטסטרופליים. ל"גלובס" מגיעות לא אחת תלונות נקודתיות על זמני המתנה מוגזמים ותפעול חסר של עמדות השירות, על אף צפיפות במרכז השירות.

3. תיקון ממושך: אם בעבר הוצעו תיקונים במקום, הרי שהיום לרוב מתחייבת הגעה כפולה למרכז השירות (בשל צמצום במעבדות), למסירת המכשיר ולאיסופו כעבור כמה ימים.

4. עוזר אבל פחות: קבלת מכשיר חלופי ירוד פוגעת בלקוח.

5. מכירה אגרסיבית: פעמים רבות הגעה למרכז שירות היא הזדמנות עבור נציגי החברה להפעיל לחץ שיווקי נרחב להחלפת מכשיר, תוספת שירותים וכדומה, גם כשאינם נדרשים.

מרכז סלולר

מרכז סלולר שירות

עוד כתבות

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

תחקירי שחיתויות ותרומות בקריפטו: האופוזיציה הרוסית נלחמת בפוטין בכל דרך

לפני כשלוש שנים הוציאה רוסיה מהחוק את הקרן למלחמה בשחיתות שהקים מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני בטענה שהיא קיצונית ● כיום פעיליה עובדים שעות נוספות ממדינות שונות בעולם, ומגיעים ל־17 מיליון צופים בחודש ● האם זה יעזור להם להחליש את פוטין, שהשיג 88% בבחירות האחרונות?

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל