גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם כישרון הטאלנט בארגון עולה על הנזקים שהוא מסב?

כולם מכירים את העובד המוכשר שמסתובב במשרד כאילו הארגון קיים בזכותו, מגיע מאוחר ומשאיר עבודה לאחרים

בשנים האחרונות מרבים לדבר על החזרת "הסמכות ההורית" ועל התרומה שלה - לא רק להתנהלות תקינה של המשפחה אלא גם לביטחון של הילד. המשפחה היא יחידה ארגונית קטנה, והניהול שלה דומה במידה מסוימת לניהול חברה. גם במשפחה יש כמה "עובדים", כל אחד עם כישוריו, צרכיו והאופי שלו שמשפיע על דמותה של המשפחה.

בשנים האחרונות, גם העובדים הופכים למשמעותיים ומרכזיים יותר בארגון, במיוחד אם מדובר בטאלנטים - עובדים מוכשרים עם התמחות ספציפית, שהארגון נאבק להשיג ולשמר. אבל פעמים רבות מדי, הכישורים של הטאלנטים באים בחבילה אחת עם התנהגויות שאינן מקובלות בארגון. לעתים, כמו ילדים שמתחצפים אל ההורים, הם מרשים לעצמם לאחר, לדבר בצורה בוטה לעובדים אחרים ואפילו למנהל הישיר וגם לעגל פינות בפרטים הקטנים.

ההתנהגות מאפיינת עובדי פיתוח, שלעתים קשה להם להסתדר חברתית, אבל גם אנשי מכירות, שיודעים לרקום עסקאות מצוינות, אבל מתעצלים לסגור את הפרטים ומשאירים אחריהם המון עבודה לאחרים. לעתים הרשלנות שלהם עלולה לגרום אפילו לביטול העסקה.

לדברי מנהלת החברה לפסיכולוגיה עסקית-ארגונית, מיכל בשן, "מנכ"ל שנותן לגיטימציה להתנהגות כזו, עשוי לגרום לכך שהגולם יקום על יוצרו. טאלנט לא יכול לנהל את המנכ"ל, כמו שילד לא יכול לנהל את ההורים שלו. יש לזה תופעות לוואי שלטווח ארוך יגרמו לנזקים ארגוניים".

גם מיכל בלאט, מייסדת שותפה ומנכ"לית קבוצת בלאט-לפידות, העוסקת בתחום הייעוץ הארגוני וניהול שינויים בארגונים וחברות, סבורה שתפקיד ההנהלה לכוון את כל העובדים ליעד של הארגון ולא להיפך. "לפעמים אומרים על עובד מסוים: 'הוא תוקפני אבל הוא נורא מוכשר; דורך על אחרים, אבל מביא את היעדים'. למרוד זה קצת סקסי. זה נתפס כאילו יותר מעניין. אבל זה סוג של תירוץ לכך שהמנהלים מפחדים להתמודד עם העובדים. זו הזנחה ניהולית. העובדים המוכשרים באמת לא צריכים לדרוך על גוויות כדי להצליח".

לדברי תמר בראל, מנהלת תחום Talent Management בחברת סינריון, המתמחה במתן פתרונות תוכנה לניהול ההון האנושי בארגון, איתור העובדים המתאימים מתחיל כבר בתהליך הגיוס. יש ארגונים שיאתרו עובדים על בסיס ביצועים בלבד ואחרים על סמך יכולות חברתיות, אבל הגישה האידאלית היא שילוב בין השניים. "ברגע שמאבחנים מה חשוב לארגון, הוא מראש מנפה אנשים יותר אינדיבדואליסטים. שקלול של הביצועים ועמידה ביכולת הליבה של הארגון - כמו היכולת לשתף פעולה - נותן את התמונה המיטבית.

"לא מספיק שהבנאדם עמד ביעדי מכירות אם הלקוחות לא רואים בו פרטנר או אם הוא דרס את כל הצוות שלידו. השילוב של שני הפרמטרים מצביע על הפערים בין הטלנטים שעומדים בשני הפרמטרים, לבין אלה שהם רק ביצועיסטים".

אודי לפיד, מנכ"ל אפריקוט טכנולוגיות, המעניקה שירותי מחשוב לעסקים, נתקל לא אחת בעובדים מוכשרים שמסרבים ללכת עם הזרם, אבל לדבריו, אם העובד מוכשר מאוד, הוא יעשה כמעט הכול כדי להשאירו אותו בחברה. "אני משתדל ללוות עובד כזה ומנסה לייצר לו סביבת עבודה שבה הוא יכול להביא לידי ביטוי את היכולות המקצועיות שלו. בשיחה שנערוך איתו ננסה לברר מה הסיבה לקשיים שלו. אם הוא לא מסתדר עם סביבת העבודה, עם חברים בצוות או עם לקוח מסוים. למשל, אם עובד לא מסתדר עם לקוחות, נוכל לאפשר לו לתת תמיכה מרחוק - התקנות של שרתים, בלי צורך לתת שירות ישיר ללקוח הסופי".

- מה עם עובדים שמאחרים?

"אם מישהו מאחר כרוני, אנסה לאפשר לו להתחיל את היום יותר מאוחר. נגיד לקבוע עם לקוח ב-9:30 ורק אחר כך להגיע למשרד".

- על מה לא תסלח?

"אמינות ומהימנות הן התכונות הכי חשובות כלפי מקום העבודה, המעסיק, הצוות והלקוחות - ופה אין מקום לפשרות. דיווח שקרי על שעות העבודה או דיווח לא מהימן על טעות או תקלה, לא יתקבל אצלנו".

גם נתי אברהמי, מנכ"ל יעל תוכנה, חושב שיש טלנטים כל כך מוכשרים, שצריך להגיע איתם להסכמים. אם עובד מבקש לעבוד מ-14:00 עד 11:00 בלילה, הוא לא יסכים לשעות האלה, אבל ילך לקראתו. "14:00 זה מוגזם, אבל להתחיל ב-10:30 כן אאפשר לעובד כזה. אם הוא רוצה כל הזמן לקנות תוכנות מיוחדות באמזון - אתה נותן לו תקציב שאיתו הוא צריך להתנהל. עובד כזה אי אפשר לנהל באותם סטנדרטים שבהם מנהלים עובדים אחרים. באחד כזה הגבולות הם יותר גמישים".

- יש מלכים ועבדים?

לדברי בשן, ויתור לטאלנטים מסב נזק רב לארגון, המנכ"לים ברוב המקרים מתמקדים בתועלת שהטאלנט משיג כמו קשרים עם לקוחות או התמחות מקצועית ייחודית, אולם כשאני מכמתת או מודדת את הנזקים של הטאלנטים בשרשרת הערך הכלל ארגונית, הנזק רב ושוחק משמעותית את הערך שלמראית עין הם יוצרים. לדוגמה, צוואר בקבוק שנוצר בשירות לקוחות כאשר הטאלנט החליט לסגור את העסקה בזמן לא מתאים ולא הביא בחשבון את כל הפרמטרים. במקרה כזה הנזק של הטאלנט עולה על התועלת שהוא מביא לארגון. יש עובדים שכל הזמן מכבים שריפות, שהטאלנט ים מבעירים".

- אילו עוד נזקים מעבר לנזקים הכספיים יכולים להיות?

"ההתנהלות הרשלנית של חלק מהאנשים האלה יוצרת המון רעש בתוך המערכת, וככל שהטאלנט בכיר הנזק שלו גדל יותר. אני כל הזמן שומעת את המשפטים: מה, יש מלכים ועבדים? למה עליי צועקים ועליו לא? ארגונים לא מצליחים בזכות מכירה כזו או אחרת, או בזכות אדם יהיה מוכשר ככל שיהיה, אלא בזכות שרשרת הערך, הטוענת ששרשרת הפעילויות מוסיפה למוצר ערך העולה על סכום הערכים שהוספו בכל תחנה. לכן בחינת התרומה של הטאלנט חייבת להיות נגזרת של שרשרת הערך ולא רק של החוליה שלו. אם התנהגותו פוגעת בחוליות האחרות בשרשרת - הערך הנזק למוצר יכול להיות רב מהערך שמפיק הטאלנט עצמו בחוליה שלו".

ששון צלישר, מנכ"ל אופיס טקסטיל, העוסקת באשפרה, צביעה והדפסת טקסטיל, מאמין שאין עובד שאי אפשר "לחנך". "לפעמים זה לוקח חצי שנה, ולפעמים שנה. אתה רוצה להכניס אנשים מוכשרים, יצירתיים ויוצאי דופן ביכולות ובתפיסה לקודים התנהגותיים ארגוניים ולא לוותר להם, ומצד שני לבטא את הפוטנציאל שלהם. מגבלות כובלות אנשים כאלה מבחינה פסיכולוגית. אני מנסה לשלב בין שני העולמות.

"כדי להנהיג קודים התנהגותיים אנחנו יוצרים מחויבות גדולה למסגרת. לא רק מוכרים טקסטיל, אלא קולטים עלייה ומעסיקים אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים ועוזרים לחלשים. הדבר הזה מחבר עובדים לעסק מבחינה רגשית".

- איך מאפשרים לאנשים כישרוניים לבטא את הפוטנציאל שלהם?

"יש לנו כמה מקצועות ייחודיים באופיס: צבעים, מעצבים, קולוריסטים, מדפיסים, אנשי פיתוח ומומחי תפירה. האנשים האלה הם מומחי תוכן, ואני עושה להם האדרה כי הם ייחודיים. הם יכולים להחליט למשל שהם עושים ניסוי במפעל ואני אעצור את המכונות ואת התפוקה לשם כך. כשאתה בולם אדם כזה, אתה מדכא אותו. כל הארגון מבין שמותר להם לעשות דברים שלאחרים אסור, כל עוד זה תורם לחזון של החברה".

- זה לא גורם לעשות מה שהם רוצים תוך פגיעה באחרים?

"המבנה הארגוני אצלנו הפוך, העובדים בראש הפירמידה וההיררכיה הארגונית היא מקצועית ולא ניהולית. לימדנו אותם שכל יוזמה ורצון לבטא את היכולות חייב להיות במסגרת המסלול שהארגון מכתיב. אם לעובדים רגילים אני בוחר את הנתיב, להם אני נותן ארבעה נתיבים. אני משלב אותם בדיונים רוחביים של מנהלים שלאו דווקא שייכים לתחום העיסוק שלהם".

"החרגנו את החריגים באופן נורמטיבי ושקוף. עשינו הלבנה לחריגים. אני מסביר לאנשים שאנחנו מתייחסים באופן אישי לכל אחד, ולכל אחד מתאימים את היחס שמתאימים לו".

ארגון

עוד כתבות

עמית גוטליב / צילום: ענבל מרמרי

"לא צריך להתנצל על זה שאני מרוויח": היו"ר החדש של ארגון הקבלנים בתל אביב בראיון

לתפקיד יו"ר איגוד הקבלנים בתל אביב נכנס עמית גוטליב בתקופה של משבר חמור בענף הבנייה, עם מחסור בכוח אדם וחרם על יבוא מטורקיה ● "אחי ואני באנו לאתר לעשות שפכטל בעצמנו כדי לסיים את הפרויקטים בזמן"

סמוסות ב''טאלי'' / צילום: קאלו באבא

"תוך כמה שעות לא נשאר כלום": השף ההודי שמביא את פושקר לתל אביב

מבנה נטוש שהפך למתחם טיפולים מואר ומרגיע, גלריה שמציגה רישומים בטכניקת תפירה מיוחדת וחוויה קולינרית אותנטית שעכשיו גם תושבי תל אביב יכולים ליהנות ממנה ● פינוי יישובי הצפון גדע את מפעל חייהם של רבים ● עבור חלקם הוא יצר הזדמנות

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

איך דחף נתניהו את ביידן אל קצה "הקו האדום" שלו

הפעולה הצבאית ברפיח דחפה את ביידן, ששאף להגיע להפסקת אש של 6 שבועות, לעצור משלוח נשק לישראל ● נשיא ארה"ב חטף ביקורת על ההחלטה מצד אנשי מפלגתו ומצד רפובליקנים ● ובמבט לאחור, נראה שביידן רמז על ההחלטה כבר לפני חודש

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

חדשות טובות לענף הבנייה: טורקיה אישרה לחדש אספקות לישראל

בזמן שבישראל משרד החוץ ומשרד הכלכלה פועלים בקדחתנות בימים האחרונים כדי להפסיק את התלות הישראלית ביבוא מטורקיה גם בטווח הארוך, משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

השר ברקת: "הצעד של ארדואן יפגע בעיקר בתדמית הכלכלה הטורקית"

לפי נוכחים בכנס מכון היצוא בנושא קשרי הסחר של ישראל עם טורקיה אמר שר הכלכלה ניר ברקת כי תגובה לטורקיה תפגע ביוקר המחיה ● אך לא כולם מסכימים, יעל רביע־צדוק, סמנכ"לית כלכלה במשרד החוץ אמרה כי "צריך לצמצם את היקפי הסחר עם טורקיה"

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

הדאו ננעל בעליות בשבוע הטוב ביותר מתחילת השנה

נעילה חיובית באירופה ● מדד הניקיי ננעל בעליות של 0.5%, בורסת שנחאי ננעלה ללא שינוי ממשי, ומדד שנזן ננעל בירידה של 0.6% ● מניית שירות אחסון הענן דרופבוקס עולה לאחר שאמש פרסמה דוחות שעלו על התחזיות ● אחרי שני רבעונים של צמיחה שלילית, התמ"ג הבריטי עלה

ארסנל נשק בלתי נגמר / צילום: Reuters, Iranian Army/WANA

ארסנל בלתי נגמר: איזה נשק יש עדיין לחיזבאללה?

מפצצות מרגמה, דרך קטיושות וכטב"מים ועד טילי סקאד וטילי שיוט ● האמצעים שהציג חיזבאללה עד כה הם כאין וכאפס לעומת אלה שהוא יכול להפעיל במקרה של מלחמה כוללת בצפון

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

וול סטריט ננעלה בעליות; פאגאיה זינקה ב-20%, פלייטיקה ב-14%

הדאו ג'ונס עלה ב-0.9% וחתם רצף של שבעה ימי עליות ● ישראליות: טאואר, קמטק, ופייבר עלו בעקבות הדוחות, סולראדג' נפלה ב-9% ● חברת משחקי הוידאו רובלוקס צללה ב-20% ● האנליסטית שמסמנת את החברה שתרוויח הכי הרבה מ-AI ● בבנק אוף אמריקה אופטימיים לגבי Arm, למרות התחזית הפושרת של החברה ● באופנהיימר ממליצים על גילת עם אפסייד של 43%, מתמודדת על שלושה חוזים גדולים

''גרניקה'' של פיקאסו, דוגמה לביקורת בדיעבד / צילום: ap, Manu Fernandez

החוקרים שמגלים: איזה תפקיד יש לתרבות במלחמה

ממוזיקה ואופנה ועד שירה ואמנות פלסטית, התרבות הישראלית בחצי השנה האחרונה מתכנסת בתוך עצמה ● חוקרים שדיברנו איתם מתעקשים שבניגוד לאימרה על מוזות בזמן מלחמה, הן לא שותקות, אבל גם לא ביקורתיות ● מה תפקיד האופנה בתיעוד, ומה אפשר ללמוד מסיפורם של משורר אנגלי והציור "גרניקה" על המשמעות שיצירות עשויות לקבל בעתיד?

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

נתניהו על עצירת משלוחי הנשק מארה"ב: "אם נצטרך - נעמוד לבד"

דובר צה"ל עדכן כי שלושה חיילים נפצעו בפיצוץ פיר ממולכד • כמה כלי טיס של חיזבאללה יורטו אחרי שורה של אזעקות בגליל העליון והמערבי: נזק נגרם לבית בשלומי • הבית הלבן מבהיר אחרי ביטול משלוח הנשק: עדיין תומכים במיטוט חמאס - אבל מתנגדים למבצע נרחב ברפיח, ישראל תצטרך לקבל את ההחלטה • כל העדכונים

קיבוץ בארי אחרי הטבח. ''לתעד כשאנחנו עדיין בתוך האירוע'' / צילום: מיטל שטדלר

"יש ערך לכל חומר שנאסף, גם לעדויות ממצלמות הגוף של מחבלי הנוח'בה"

ד"ר רוני מיקל־אריאלי, היסטוריונית שמתמחה בשואה וברצח עם, הבינה היטב את חשיבות התיעוד מיד לאחר 7 באוקטובר, והביאה להקמת הפורום למובילי יוזמות תיעוד במלחמה ● לדבריה "מכחישים יהיו, לא משנה מה נעשה. התיעוד יאפשר לספר את הסיפור שלנו"

מכונית הסופר–מיני ההיברידית MG3 / צילום: יח''צ

חסכונית וזולה: המכונית שעשויה לטלטל את השוק תגיע בקרוב לישראל

מכונית הסופר־מיני ההיברידית MG3 של קבוצת SAIC הסינית, שנחשבת ההיברידית "המלאה" הזולה באירופה, צפויה להגיע לישראל במחצית השנייה של השנה ● דלק מוטורס השיקה השבוע קרוס־אובר חשמלי חדש של NIO ● וגם: יצרנית הרכב הסינית GAC חוזרת לישראל ● השבוע בענף הרכב

תע''ש רמת השרון / צילום: תמר מצפי

התוצאה המפתיעה והמטרידה של מחדל החימושים: תידחה בנייתן של 36 אלף דירות במרכז

הממשלה מקדמת בימים אלה החלטה לדחיית פינוי מפעל תע"ש רמת השרון, בשל "המאמץ המלחמתי", כך נודע לגלובס ● זוהי הודאה של מערכת הביטחון בכישלון לתכנן לטווח רחוק ובמחדל חימושים שפוגע כעת גם בשוק הדיור

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

רשות החברות דורשת להקפיא את הליך מינוי מנכ"ל נת"ע

דרישה מאחד מחברי ועדת האיתור לפרוש, גרמה למ"מ רשות החברות ינקי קוינט להקפיא את הליך בחית המנכ"ל "מחשש לתקינות ההליך" ● אך לגלובס נודע כי והבה לא השתתף בניקוד המועמדים ● ומי המועמדים המובילים לתפקיד?

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Associated Press, Martin Meissner

יותר מנועה קירל ונטע ברזילי: עדן גולן שוברת שיאי רייטינג עבור תאגיד השידור הציבורי

עדן גולן לא רק הצליחה לתת מופע מרשים - אלא גם לשבור שיאי רייטינג לתאגיד השידור הציבורי ● משדר חצי גמר אירוויזיון אמש רשם לתאגיד השידור הציבורי 25.9 נקודות רייטינג - יותר מהמשדרים של 2023 ו-2018, אז התחרו נטע ברזילי ונועה קירל ● האם התאגיד יצליח לשמר את הצופים החדשים?

קמפיין טורנדו

האם הצופים עדיין זוכרים מי הייתה הפרזנטורית הקודמת של טורנדו?

הנוכחות הגבוהה של מותג המזגנים על המסך הופכת את הפרסומת בכיכובה של נעמי לבוב לאהובה ביותר השבוע, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● המפרסם שהשקיע את הסכום הגבוה ביותר, זה השבוע השני, הוא free TV כ–1.4 מיליון שקל

נשיא טורקיה, ארדואן / צילום: Shutterstock, Mr. Claret Red

ישראל מנעה מארדואן מרחב הכחשה, וטורקיה נסוגה מההקלות בסחר - בינתיים

משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל - אך הפרסומים בתקשורת הישראלית וההודעה החריפה של שר החוץ ישראל כ"ץ בנושא שברו את הכלים 

ברוכים הבאים

להתעורר מול חיזבאללה: הכפר הבדואי שתושביו לא מוכנים לנטוש

בתחילת המלחמה פונו אנשי ערב אל-עראמשה מבתיהם, אך הקשיים הכלכליים והמנטליים גרמו להם לחזור לכפר, הסמוך לגבול לבנון ● הפחד אמנם קיים, אך מבחינתם אין אפשרות אחרת: "הגענו למצב שבו למשפחות אין כסף לקנות גלידה לילדים שלהן. כמה אפשר לשבת במלון?"

בנימין נתניהו. להחריש את האבדות / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הדרך לניצחון המוחלט עוברת בעצימת עיניים

ראש הממשלה שוכח את האבידות בדרך לניצחון הגדול ● עורכי הדין חונקים את המערכת עם עתירות חסרות תכלית ● ומה מלמדים הרגלי הצריכה של אנשי המילואים ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק