גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יוקר המחיה? מכירות המותג הפרטי מגרדות את ה-6%

המותג הפרטי של רשת סופר-פארם - "לייף" - הוא היחיד שהתחזק ב-2013, בזמן שהמותגים הפרטיים "שופרסל", "מגה" ו"המותג" נחלשו

שימו לב לנתון הבא: כמחצית (50.5%) מכלל מכירות מוצרי המזון והצריכה באנגליה הן של מותג פרטי. אנגליה אינה היחידה והמותג הפרטי זוכה להצלחה במדינות רבות נוספות. בספרד למשל, מהוות מכירות המותג הפרטי 41.5% מכלל מכירות מוצרי הצריכה. הממוצע באירופה עומד על 36% כספית ו-45% כמותית.

לשם השוואה, לפי נילסן, בשנת 2013 החזיק המותג הפרטי בישראל בנתח שוק כספי של 6.3% בלבד. נתח השוק הכמותי עמד על 7.1%.

לא רק שהמותגים הפרטיים בישראל לא מתרוממים אלא ששנת 2013 סימנה היחלשות בכוחו של המותג הפרטי, כשהמכירות שלו ירדו כספית ב-1.8%. הירידה במכירות הכמותיות הייתה חדה הרבה יותר והגיעה ל-5.9%.

"לייף", המותג הפרטי של רשת סופר-פארם, הוא היחיד שהתחזק, בזמן שהמותגים הפרטיים - שופרסל, מגה ו"המותג" - נחלשו.

באירופה המותג הפרטי מתחזק משנה לשנה ומהווה אלטרנטיבה אמיתית למותגים מובילים. ביוון לאחר פשיטת הרגל, למשל, מכירות המותג הפרטי זינקו פי 2; בישראל, המחאה הצרכנית לא הביאה לשינוי של ממש.

הפעילות הכי גדולה בשופרסל

ככלל, המותגים פרטיים נהנים משני יתרונות עיקריים: האחד - רווחיות גבוהה יותר לרשת השיווק, השני - הקטנת התלות של הרשת בספקים.

בישראל, ניתוח הנתונים מצביע על כך שהמותג הפרטי מתקשה בעיקר בתחום המזון והמשקאות - תחום המהווה את עיקר המכירות ברשתות השיווק. בתחום הנון-פוד, המותג הפרטי שומר על כוחו.

לכאורה, יש לרשתות אינטרס ראשון במעלה לקדם את המותגים הפרטיים ויש את כל הסיבות לכך שהם יתפסו נתח הולך וגדל במכירות של כל רשת. מדוע אם כן ישראל אינה מתקרבת למציאות באירופה?

שופרסל, ראוי לציין, מחזיקה בפעילות הגדולה ביותר של מותג פרטי, הכוללת 1,700 מוצרים ומכירות שנתיות של 1.2 מיליארד שקל (ללא מע"מ) שהיוו אשתקד 10% ממחזור מכירות הרשת. נתח השוק של המותג הפרטי של הרשת במוצרי המזון והצריכה השוטפת בלבד - גבוה מעט יותר.

במגה מהווה המותג הפרטי 8% בלבד מהמכירות, ואילו בסופר-פארם הוא הגיע אשתקד, כך לפי הרשת, ל-12.5% מהמכירות.

אורי קירשטיין, סמנכ"ל הסחר והשיווק ברשת שופרסל, אומר כי "הסיבה העיקרית היא שהמותג הפרטי בישראל לא נמצא בהרבה עולמות שהוא נמצא באירופה. לכי למשל לחפש חלב באירופה שלא של מותג פרטי ולא תמצאי. כאן המותג הפרטי לא נמצא בעולמות החלב. אנחנו שבע שנים אחרי אירופה בכל הקשור לעולם הקמעונאי. שנית, המותג הפרטי הושפע מהתחרות המאוד קשה שיש כאן כבר שנה וחצי, הן בין הרשתות והן בין הספקים. שלישית, יש לנו עוד הרבה מה לעשות בהקשר של קבלה צרכנית של מותגים פרטיים. מאז המחאה הצרכנית, אנחנו לא רואים שינוי. אנחנו מדינה מאוד ממותגת. אנחנו לא רואים שקונים פחות במבה ויותר שוש, או פחות קפה עלית ויותר לנדוור. הצרכן הישראלי עוד לא עשה את המעברים לטובת מותגים אחרים, וזה עוד לפני שדיברנו על המותג הפרטי".

גם דני לוזון, משנה למנכ"ל סופר-פארם, תולה בצרכנים את כישלון המותג הפרטי בישראל. "המחאה הייתה ההזדמנות הגדולה של המותגים הפרטיים. הצרכנים בישראל יושבים במדורת השבט אבל קונים עדיין מותגים", הוא אומר.

"המותג" הוא מותג פרטי המשווק במספר רשתות שיווק וביניהן רשת רמי לוי שיווק השקמה, ויקטורי, מחסני השוק, סופר דוש, ביג זול ועוד. לפי החברה המשווקת, ברנד פור יו, מכירות "המותג" הסתכמו ב-320 מיליון שקל במחירים לצרכן. בדומה לשופרסל ומגה, גם מכירות "המותג" נחלשו.

לדברי מנכ"ל ברנד פור יו, רפי שפר, "הירידה במכירות המותג הפרטי נובעת מהעובדה שספקי המוצרים הממותגים הגבירו מצד אחד מבצעי עומק של קידום מכירות במוצרי המותגים שלהם ומאידך, בכך שהרשתות מגבירות את התחרות ביניהן ומנסות להיות יותר אטרקטיביות במכירת מוצרים ממותגים במחירים זולים יותר. היום המדד למכירות הוא שככל שהמחיר יותר בלתי שפוי - כך האמונה גם של יצרן המותג המוביל וגם של הרשתות, היא שהוא יוכל לשמור ולהעלות את היקף המכירות שלו בהשוואה לשנה קודמת.

"המגמה גם מתחזקת בשנת 2014, אנחנו רואים זאת מתחילת השנה בחודשים ינואר- פברואר וגם בהיערכות של הרשתות עם מבצעים לחודשים מארס-אפריל. במקביל, המותגים הפרטיים לא נשארים אדישים וגם הם מנסים לשמור על נתחי השוק כפי שהיו להם בעבר וגם בהם מבוצעים יותר מבצעי קידום מכירות - מה שמוזיל את מחיר הקניה הן לרשת והן לצרכן והדבר בא לידי ביטוי במכירות כספיות נמוכות יותר".

- לפי נילסן, מחיר המותג הפרטי עלה בממוצע ב-4% בשנת 2013, גם בשל שינוי בתמהיל וגם בשל עלייה ריאלית.

"אצלנו מחיר המותג הפרטי עלה בפריטים בודדים. ברוב הפריטים המחיר לא עלה".

שפר אומר גם, כי ספציפית הקיטון במכירות 'המותג' נובע גם מרמי לוי ומהמותג 'קנייה חכמה'. לדבריו, "המכירות שלנו לרמי לוי קטנו בשנת 2013 ב-5% בהשוואה ל-2012, למרות העובדה שהוא פתח סניפים חדשים בשנת 2013. זה נובע מחיזוק המגמה ברשת רמי לוי לקדם מוצרים אחרים על פני המותג הפרטי, ולהקטין את היקף המכירות של מוצרי 'המותג' בהעדפת הצעה לצרכן של מותגים אחרים ובעיקר, את מוצרי מיתוג 'הקנייה החכמה'. זה מיתוג של חברת גורי, שלמיטב בדיקותינו נמכר רובו ככולו ברשת רמי לוי. זו יכולה להיות לדעתנו הכנה למותג פרטי של רמי לוי לתום ההתקשרות איתנו ביולי 2015".

ראוי לציין כי ברנד פור יור ורמי לוי שיווק השקמה מצויים בסכסוך מתמשך הנידון בבתי המשפט.

בהתייחס לכך אומר רמי לוי, בעל השליטה ברשת רמי לוי שיווק השקמה, "אם ספק מביא לנו מוצר מסוים שהוא יותר זול, אנחנו מציגים אותו על המדף. בסופו של דבר זו החלטה של הצרכן אם לקנות או לא לקנות. על פניו, לפי אחד הספקים שנפגשתי איתו, המכירות שלו אצלי עלו ב-30% והמכירות אצל הרשתות האחרות ירדו ב-15%".

- קח למשל את המוצר טורטייה שנמכר אצלך ב-16.7 שקל וש"המותג" אמור לעלות לצרכן 11.9 שקל?

"דיברתי עם הספק, בחודשים ינואר-פברואר היה חוסר אצל הספק. המוצר של 'קניה חכמה' עולה 9.9 שקלים".

- אבל הוא לא על המדף.

"יכול להיות גם שנגמר".

מזון ומשקאות

המותג הפרטי

מה קרה למותג

עוד כתבות

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

משפחות החטופים / צילום: Paulina Patimer

גורם בחמאס: החלטנו להשהות את המו"מ לעסקת חטופים

נשיא ארה"ב ורה"מ שוחחו כחצי שעה, בבית הלבן מבהירים: "עסקה היא הדרך הטובה ביותר להימנע ממבצע ברפיח" • מקור בחמאס: דוחים את חזרת המשלחת לקהיר - עד לתוצאות מאמצי המתווכות • פגיעה ישירה של כטב"ם נפץ במטלה, חיל האוויר תקף בעומק דרום לבנון • הותר לפרסום: סמל מיכאל רוזל נהרג במטח הפצמ"רים אתמול מרפיח לכרם שלום • עדכונים שוטפים

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם