גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הברית שהתפוררה

האם זקן, המשרתת הנאמנה, היא זו שתביא למפלת אולמרט?

ההתפתחויות האחרונות בתיק הולילנד הביאו לכך שמצבה המשפטי של שולה זקן אנוש. מצבו של אהוד אולמרט, אם להמשיך את האנלוגיה, היה בתחילת המשפט "בינוני אך יציב", והפך ל"בינוני עד קשה".

זקן מנסה למלט את עצמה בעור שיניה מהרשעה בשוחד ומישיבה ארוכה בכלא, באמצעות חתימה על הסכם עדת מדינה נגד הפטרון והבוס לשעבר, כי היא מבינה שאין לה ברירה אחרת. היא עצמה מודה שקיבלה מאות אלפי שקלים מעד המדינה המנוח שמואל דכנר וכן תכשיטים ותגמולים נוספים.

קו ההגנה שמציגים פרקליטיה, עורכי הדין עופר ברטל ודב גלעד-כהן, הוא שדכנר העביר לידיה את הכספים בזכות יחסים מיוחדים שהיו ביניהם (שלא הגיעו לכדי רומן). ואולם, העובדה שזקן ישבה בצומת מרכזי בין יזמי הנדל"ן לבין מקבלי ההחלטות בנוגע למיזמים מביאה לכך שקו ההגנה הזה - אותו מציגים הפרקליטים בהיעדר אלטרנטיבות - הוא חלש.

על רקע מסכת השוחד הכללית המוצגת בכתב האישום ובהיעדר טענה ליחסים אינטימיים, סביר להניח כי מערכת היחסים בין זקן לדכנר התפתחה כתוצאה מהמערכת המושחתת, בדומה למערכת היחסים שנבנתה בין דכנר לבין כל אחד מהמשוחדים האחרים לכאורה.

בניסיון לאבחן את יחסי זקן-דכנר מיחסי דכנר עם שאר הנאשמים, הגיע השבוע עורך דינה למחוזות רחוקים, והדבר מעיד כאלפי עדים על חולשת גרסתה. "אנחנו רואים שיחסים בין אנשים הם מורכבים מאינספור גוונים", טען עו"ד ברטל בבית המשפט. "כולנו שואלים את עצמנו, האם זה מקרה שאנחנו רואים את הנשים היפות, הדוגמניות, מלכות היופי, הולכות עם אנשים עשירים כקורח, ואתה שואל את עצמך האם יש להם קסם אישי כל-כך?" - שולה זקן כמירי בוהדנה, שמואל דכנר בתפקיד בבו קובו.

העיתוי שבו בחרה זקן לפנות ולבקש את הסדר עדת המדינה נובע מההידרדרות במצבה המשפטי, אך לא פחות מכך, מהקרע שחל באחרונה, על רקע המשפט, ביחסים בינה לבין אולמרט. זאת, לאחר שראש הממשלה לשעבר ניסה, לטענתה, ליצור הפרדה בינו לבינה ובעצם להקריב אותה על מזבח חפותו.

הראיון שנתן לפני כחודש סנגורו של אולמרט, עו"ד רועי בלכר, לאילנה דיין, בו אמר שזקן אינה דוברת אמת, ובקשת סנגוריו של אולמרט שלא לאפשר לזקן וסנגוריה לעיין בסיכומים שהגישו לבית המשפט, העמיקו את הקרע.

הרמז בפייסבוק

כבר בשבוע שעבר ניתן היה למצוא רמז לבאות, כשזקן הטיחה באולמרט באירוע בו נפגשו את המילים "מכרת אותי".

רמז נוסף לעתיד להתרחש שלח בנה של זקן, נדב, בפייסבוק בתחילת השבוע: "לא בחרתי לשמור על זכות השתיקה. אז אחרי תקופה ארוכה אני רוצה לפרוק את מה שעל לבי, ואתחיל ב'תתבייש לך, ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט'. המשך יבוא", כתב הבן. וההמשך לא איחר להגיע.

סנגורי אולמרט, עורכי הדין אלי זהר ורועי בלכר, הגיבו לפרסומים על ההסדר, תוך שדילגו הפעם באלגנטיות על כל התייחסות לזקן. "הפרקליטות נמצאת במצוקה חמורה, כי היא מודעת היטב לכך שאין די בראיות שהוצגו על-ידה במשפט כדי להוכיח את טענותיה כנגד אולמרט", הפנו הסנגורים את הזרקור אל המאשימה.

לדבריהם, "אם אכן מבקשת הפרקליטות שוקלת לחתום על הסדר עד מדינה עם זקן, לאחר שהסתיים כבר המשפט, מצביעה אך ורק על מצוקתה הראייתית הקשה של הפרקליטות".

אבל ספק אם הצדק איתם. לפרקליטות אין אמנם אקדח מעשן נגד אולמרט, כמו שיש לה נגד זקן, אבל הסתירות בין גרסתו לבין זו של זקן, שהעידה כי העבירה עשרות אלפי שקלים לידי מקורבו ועורך דינו, אורי מסר; העובדה שאחיו, יוסי אולמרט, שלפי הנטען קיבל כספים מדכנר כשוחד לאהוד - התגלה כעד לא מהימן; כמו גם התמונה הכללית שמצטיירת ולפיה אכן הועברו כספים רבים מדכנר לאישי הציבור - משחקים נגד ראש הממשלה לשעבר.

לפי המסתמן, הפרקליטות תסרב להצעת זקן לחתום על הסדר עדת מדינה. הסיבה המרכזית לכך היא שבפרקליטות מאמינים שאולמרט יורשע במשפט הולילנד בלאו הכי. סיבות נוספות, ראויות וכבדות-משקל לכך, הן מראית-העין הציבורית שעלול לשדר הסדר מאוחר ומיטיב שכזה; חוסר הרצון לוותר על הענשתה של זקן, שכבר הורשעה בשחיתות בשני משפטיה האחרים; כמו גם המורכבות המשפטית של מהלך שכזה, שלמעשה פותח מחדש את פרשת ההגנה.

גם העובדה שרצונה של זקן להיות עדת מדינה הגיע ודאי לאוזניו של השופט דוד רוזן, מקלה על הפרקליטות לסרב להצעה. שהרי עצם ידיעת השופט שזקן רוצה למסור גרסה חדשה שמפלילה לכאורה את אולמרט עשויה להשפיע על דעתו, ולא באופן שמטיב עם ראש הממשלה לשעבר.

"הסכם חשוד"

פרופסור אורן גזל-אייל, סגן הדיקן בפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה, מסביר כי הסכם עד מדינה נעשה על-פי רוב עם עבריין שולי, מתוך מטרה להביא להרשעתו של העבריין העיקרי.

לדבריו, "אני מניח שהתביעה רואה באולמרט עבריין בכיר יותר וחשוב יותר, ולכן שוקלת לעשות הסכם עם מי שהוא בכיר פחות". עם זאת, גזל-אייל מדגיש כי הסכם כזה נחשב "הסכם חשוד".

לדבריו, "מראש אתה פחות נוטה להאמין לעד מדינה, כי הוא מקבל טובת הנאה תמורת עדותו. כאשר הוא כבר העיד במשפט, הערך של העדות קטן עוד יותר".

גזל-אייל מציין כי הבאת ההסדר לבית המשפט טעונה את אישור השופט, "וחריג מאוד שבית המשפט מביא ראיות אחרי הסיכומים, בין היתר, משיקולי יעילות. הדבר ניתן אבל רק בנסיבות מאוד חריגות".

גם ללא הסדר עדת מדינה עמה, כנראה שבלבה של זקן כבר התגבשה החלטה לנקום באולמרט ולספר בפומבי על מה שהתרחש, לטענתה, לאורך השנים בלשכותיו של אחד מאישי הציבור החשובים בתולדות המדינה. אם לא תעשה זאת בבית המשפט, היא תעשה זאת בראיונות לתקשורת.

זקן ליוותה את אולמרט מאז נערותה, ועד היום הייתה עבורו כאותו נער הולנדי שתוקע אצבעו בסכר כדי להציל את מדינתו מהצפה. לדעתם של גורמים משפטיים, אם היא תפתח את הפה, מידע רב ישטוף את הכול, והציבור - אם יאמין לה - יידע יותר על מה קרה בחדרי-חדריו של ראש הממשלה לשעבר.

"הילכו שניים יחדיו בתי אם נועדו". בחיים אין מקריות. לכל דבר יש סיבה וכוונה, ודבר קשור בדבר. עד לאחרונה נדמה היה שאולמרט וזקן צעדו יחדיו לאורך השנים מסיבות פרקטיות ומובנות. בימים האחרונים מתגלה שאולי הסיבות הן "גדולות יותר" ואחרות לגמרי. שאולי, כמו במחזה שייקספירי, המשרתת הנאמנה תהפוך לזו שמביאה למפלת המלך.

עוד כתבות

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

העליות בוול סטריט מתחזקות: הנאסד"ק קופץ ביותר מ-2%

מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל