גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"החוק להגבלת שכר-הטרחה לעו"ד של הקבלן יפגע ברוכשי הדירות"

לפי החוק שאושר השבוע בכנסת, שר השיכון, בהסכמת שרי המשפטים והאוצר, יקבעו בתקנות את גובה שכ"ט שישלם הרוכש ■ עו"ד אמיר חן: "החוק פופוליסטי, ולא רק שלא יוריד את מחירי הדירות - אלא יגדילם תוך הגדלת מס הרכישה"

"יוזמי החוק להגבלת שכר-טרחת עורכי דין שיגבה מרוכשי דירות מקבלן זרקו בומרנג שמשוטט באוויר ויחזור ויפגע ברוכשי הדירות" - כך אומר עו"ד אמיר חן, שותף בכיר ומנהל מחלקת הנדל"ן במשרד עורכי הדין פישר-בכר-חן-וול-אוריון ושות'.

לדברי חן, שמשמש כיו"ר משותף של ועדת המקרקעין בלשכת עורכי הדין מחוז תל-אביב, "הצעת החוק היא פופוליסטית ולא רק שלא תוריד את מחירי הדירות אלא תעלה אותם, תוך שתגדיל גם את מס הרכישה שישלמו הקונים".

החוק אותו יזם ח"כ מאיר שטרית (תנועה) עבר שלשום (ב') בקריאה שנייה ושלישית בכנסת. לפי החוק שאושר, שר השיכון, בהסכמת שרי המשפטים והאוצר, יקבעו בתקנות את גובה שכר-הטרחה שישלם הרוכש, כאשר התקנות יגיעו לאישור ועדת הכלכלה בתוך 90 יום מיום אישור החוק במליאה.

לא ברור עדיין מה יהיה האחוז שייקבע, והאם באמת הסכום שיקבע ישים סוף לניצול של רוכשי הדירות החדשות.

"שוד לאור היום"

החוק נועד לתת מענה למצב שבו מי שמבקש לקנות דירה חדשה מקבלן נאלץ לשלם כ-1.5%-2% ממחיר העסקה לעורך הדין. זאת בדרך-כלל מבלי שניתנת לו האפשרות לנהל משא-ומתן על שכר-הטרחה, כיוון שעורך הדין פועל מטעם הקבלן ולא מטעמו.

לדברי שטרית, "החוק נועד לתקן את המצב שבו עורכי הדין לא מייצגים את הזוג הצעיר מול הקבלן, אלא להיפך. הקבלן למעשה גובה מהרוכשים את ההוצאות המשפטיות שלו עצמו".

"תהליך ארוך ומייגע"

בעבר אמר שטרית ל"גלובס" כי המצב כיון הוא "פשוט שוד לאור יום של הזוגות הצעירים". עוד אמר שטרית כי "רוכשי הדירות הם זוגות צעירים הנאלצים להוציא הרבה מאוד כסף, אחרי שהצליחו לגייס סכום ראשוני גדול דיו לרכישת דירה. חמור מכך, עורך הדין של הקבלן מייצג את האינטרס של הקבלן נגדם. הוא מכתיב הכול, החוזים עשויים בצורה כובלת, ולרוכשים לא נותר כסף כדי לקחת עורך דין מטעמם. צריך לגלם את שכר-הטרחה של עורכי הדין במחיר הדירה".

עו"ד חן מותח על החוק החדש ביקורת גם בהיבט עקרוני. לדבריו, הוא פוגע קשות בחוק יסוד: חופש העיסוק ובמגזר שלם של עורכי דין במדינה. במסמך ששלח חן בשם לשכת עורכי הדין ליו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ אבישי ברוורמן (העבודה), הוא פירט את טיעוניו.

"שכר-טרחתו של מעניק שירותים במסגרת המקצועות החופשיים, ביניהם גם עורך הדין, נגזר מכוחות השוק, ואין להתערב בו לרעה באמצעות רגולציה, כתב. "ההיפך הוא הנכון - על הרגולציה להיטיב עם עורך הדין ולהגן עליו, מאחר ששכר-טרחתו הינו זעום לעומת חובות הזהירות הנרחבות בהן הוא חב כלפי הצדדים לעסקה בה הוא מטפל".

לדברי חן, "כשם שלא ניתן לקבוע את שכרם המקסימלי של מתווכים, רופאי שיניים, רואי חשבון, פסיכולוגים, זמרים, פקידים, מאבטחים, מוכרים בחנויות וכדומה - כך אין להתערב בשכר-טרחתו של עורך הדין".

חן מציין כי רכי הדין נדרש לאחריות עצומה בבואו לטפל בעסקת רכישה של דירת מגורים. "כחלק מתפקידיו עורכי הדין מלווה במשך שנים את החברה הקבלנית ו/או את בעלי המקרקעין, החל משלב רכישת המקרקעין (שעליו בדרך-כלל לא מקבל עורך הדין תמורה כספית), והמשך בהשבחת הקרקע באמצעות שינויי תב"ע, וכן דרך ועדות התכנון השונות עד לקבלת תוכנית מאושרת ו/או היתר הבנייה המיוחל".

לדבריו, תהליך זה הינו ארוך ומייגע, הכולל ישיבות רבות בוועדות, הגשת כתבי טענות וכדומה, ואורך בממוצע 3-7 שנים, בהם עובד עורך הדין ללא תמורה. בהמשך, לאחר שמתקבל היתר בנייה, פונה עורך הדין לטפל בהסכמי הליווי מול הבנק המלווה את הפרויקט, לטפל מול משרדי הממשלה, למשל באישורי מסים מול משרדי מיסוי מקרקעין, מול לשכת רישום המקרקעין ומול מנהל מקרקעי ישראל.

"כל הטיפול הרב שתואר לעיל בראשי פרקים כרוך בשעות עבודה רבות וימים על גבי ימים של פגישות עבודה... לעתים הטיפול אורך אף מעל ל-5 השנים בממוצע! במרבית מהמקרים נעזר עורך הדין בצוות עובדים, להם הוא משלם שכר ובינתיים נדרש לשלם הוצאות משרד מלאות, וכל זאת ללא קבלת כל תמורה עבור שעות העבודה הרבות".

לדברי חן, "למיטב ידיעתנו, לא קיים במקצוע עריכת הדין בעולם מצב שבו עובד עורך הדין מספר כה רב של שנים חינם אין כסף, ובסופו של ההליך זכאי מאת היזם לסכום זעום בגובה 1.5% בתוספת מע"מ ממחיר הדירה".

חן מוסיף ומציין כי הוא קידם החלטה של לשכת עורכי הדין עצמה לביטול הסעיף הקובע את שכר-הטרחה, כדי להשאיר לכוחות השוק את האפשרות לקבוע מה יהיה גובהו.

"פגיעה ברמת השירות המשפטי"

לדברי עו"ד אברהם ללון ממשרד עמית-פולק-מטלון, ראש ועדת מקרקעין בלשכת עורכי הדין מחוז תל-אביב, הצעת החוק אינה מתחשבת בציבור באופן נכון, שכן ההפחתה בשכר-הטרחה תתגלגל למחיר הדירה, והרוכשים לא ייהנו מהשינוי בחוק.

לדבריו, "התוצאה תהיה עלייה במחירי הדירות. הרוכשים לא ירגישו ירידה בהוצאות, כי ה-1.5% שהיו משלמים עד עתה לעורך הדין של הקבלן יתווספו על-ידו למחיר הדירה - אלא אם הקבלנים עצמם יצליחו להוריד את שכר-הטרחה, אלא שזה עלול לפגוע ברמת השירות המשפטי.

"כואב לי שעורכי הדין מצטיירים כאילו הם התעשרו עד עכשיו על חשבון הרוכשים, זה פשוט לא נכון ומטעה. עורכי הדין לקחו על עצמם אחריות גדולה וטיפלו בקוני הדירות מקבלן, ובסך-הכול קיבלו שכר-טרחה על עבודתם. עכשיו זה יגיע מהקבלן ולא מהרוכש - זה לא שינוי מהותי".

- אתה מוצא גם פן חיובי לחוק?

"יכול להיות שרוכשי דירות ייקחו עורכי דין שייצגו אותם בקניית הדירה, וזה חיובי. הרוכש מוגן היום יותר מאשר בעבר, כי בשנתיים האחרונות החוזים השתנו, והם כבר לא חד-צדדיים לטובת היזם או הקבלן, כפי שהיה בעבר. עורך הדין לא יכול לעשות הרבה שינויים, ועדיין, כשרוכש מיוצג על-ידי עורך דין - יש לו 'אבא ואמא', ויש מי שדואג לו".

עו"ד ברוריה לקנר, שותפה במשרד בן שחר-לקנר העוסקת בנדל"ן, שותפה לביקורת. לקנר מדגישה כי היא תומכת בחקיקה חברתית יעילה שתעזור לזוגות צעירים ולמשפרי דיור לרכוש דירות.

"אני שמחה על כל התערבות ראויה של המחוקק בתיקון ליקויים, אבל עם כל הכבוד, לא ניתן לקבל שירות איכותי וטוב בלי לשלם עבורו שכר ראוי", אומרת לקנר. "זה נכון בכל תחום ובוודאי בתחום המשפטי, שמקפל בחובו אחריות כה גדולה. על מלאכה מורכבת ובעלת אחריות כבדה יש לשלם מחיר ראוי והולם, אחרת ייצא שכרנו בהפסדנו".

עוד כתבות

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

מפעילי כטב''מים בצה''ל / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר היצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון", אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

מודיעין: פרויקט תעסוקה חדש יוקם בהשקעה של יותר ממיליארד שקל

כבר לא עיר שינה? פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה