גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

70% מהונאות נדל"ן ב-2013 - ע"י בכירים בחברה

עפ"י מחקר של פאהן-קנה, הנזק הממוצע בהונאות נדל"ן בישראל עומד על כ-850 אלף שקל ■ הונאות המנהלים הנפוצות: משיכת כספים במירמה, שימוש בציוד החברה לביצוע פרויקטים של חברות אחרות ורישום כוזב בספרים

בשבוע שעבר התפוצצה פרשת הלבנת הון לכאורה בהיקף של כ-60 מיליון שקל בחברה ציבורית בתחום הנדל"ן. בסוף השבוע הותר לפרסום כי החברה הציבורית החשודה היא חברת ב. יאיר, שחשודה לכאורה בביצוע העבירות עם העבריין, יצחק אברג'יל. מספר ימים קודם לכן, הגיעה לסיומה הדרמטי בבית המשפט המחוזי פרשת השוחד בהולילנד, שנודעה כפשרת השחיתות הגדולה ביותר שהתגלתה בתחום הנדל"ן.

בית המשפט המחוזי שלח למאסרים כבדים את המעורבים, ובראשם את ראש ממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, שנשלח ל-6 שנות מאסר בפועל. בשתי הפרשות הללו, ובפרשות נוספות של שחיתות בתחום הנדל"ן, מעורבים - או נחשדים כמעורבים - ראשי החברות, בכירים בשירות הציבורי וגורמים מוכרים מעולם הנדל"ן, והן מעוררות תחושה שהשחיתות בשוק זה פושה בראש הפירמידה, בקודקוד.

מחקר שערכה מחלקת הביקורת החקירתית בחברת "פאהן-קנה ניהול בקרה", חברה בת של פירמת רואי החשבון פאהן-קנה ושות' Grant Thornton Israel, מגלה כי יש בסיס לתחושה הזאת. מהמחקר עולה כי בשנת 2013 כ-70% מההונאות בתחום הנדל"ן בוצעו בידי גורמים בכירים בחברה - מנהלים או בעלי מניות. זאת, לעומת 55% מהמעילות שבוצעו על-ידי בכירם בכלל המגזרים.

עוד נמצא כי הנזק שנגרם ממעילות אלה היה רב יותר: מהמחקר עולה כי היקף הנזק הממוצע בהונאות נדל"ן בישראל עמד על כ-850 אלף שקל, לעומת נזק ממוצע של כ-650 אלף שקל בהונאות בכל החברות שנסקרו.

מהמחקר עולה כי הסיבה להיקף הונאות ממוצע גדול יותר בענף הנדל"ן נובע מהיקפים גדולים של תנועות כספיות בפרויקטים אלה, וכן ממעורבות של גורמים רבים בפרויקטים, איתם המועל יכול לשתף פעולה לצורך ביצוע המעילה.

בקרה לקויה

עוד נמצא כי רמת הפיקוח וההגנה של החברות בהן התגלו מעילות לא הייתה מספקת. רק 63% מתוך חברות הנדל"ן שהשתתפו בסקר, ערכו סקרי חשיפה להונאות ומעילות או סקרי סיכונים, לעומת 82% מכלל החברות שהשתתפו בסקר.

לדברי רו"ח ומשפטן שי מדינה, שותף ומנהל מחלקת הביקורת החקירתית בחברת פאהן-קנה ניהול בקרה Grant Thornton Israel, שערך את הסקר, "בחברות הנדל"ן בישראל, במיוחד כאשר מדובר בחברות פרטיות, הבקרות לאיתור הונאות ומעילות אינן נמצאות בראש סדר העדיפויות של ההנהלות. כתוצאה מכך, החברות חושפות את עצמן להונאות מצד גורמים חיצוניים ומעילות מצד גורמים פנימיים".

רו"ח מדינה מציין עוד כי "מרבית ההונאות בענף הנדל"ן, אשר התרחשו בישראל, נבעו מהונאות של מנהלים כשהנפוצות הן: משיכת כספים במירמה מחשבון שותפות, שימוש בציוד של החברה לצורך ביצוע פרויקטים של חברות אחרות בבעלות אחד השותפים, והונאות של רישום כוזב בספרי שותפות".

הפתרון: אכיפה והחמרת ענישה

בזה, אומר מדינה, אנחנו דומים לכמה מדינות אחרות. "מסקירת סוגי ההונאות שבוצעו בענף הנדל"ן בעולם, עולה כי סוג הונאות זה נפוץ מאוד גם בקנדה ובהודו. במדינות אחרות בעולם, ההונאות הנפוצות הן חיובים כוזבים מצד ספקים (ארה"ב), תיאום מחירים בין ספקים (קנדה, בריטניה, הודו ואוסטרליה) ושוחד במכרזים (הודו וקנדה)".

נושא ההונאות בענף הבנייה הוא בעיה עולמית. סקר שערכה לאחרונה רשת Grant Thornton International, בה חברה פירמת רואי חשבון הישראלית פאהן-קנה, מגלה כי היקף ההונאות בענף הבנייה העולמי עלול לזנק מ-860 מיליארד דולר כיום ל-1.5 טריליון דולר ב-2025. עורכי המחקר מזהירים כי השחיתות בענף עלולה לאיים על הצמיחה ועל המוניטין של הענף. לדברי עורכי הסקר הבינלאומי, חמש משפחות המאפיה הגדולות בניו יורק שולטות ב-5% מהפרויקטים של הבנייה בעיר.

מחלקת הביקורת החקירתית בחברת פאהן-קנה ניהול בקרה מונה 8 סוגי הונאות "פופולריות" בענף הבניה בישראל: ניפוח של חיובים עבור שעות, חומרים וציוד; מכרזים וחוזים תפורים; שוחד ושחיתות; חיובים פיקטיביים דוגמת הפניית כספים לחברה פיקטיבית; מניפולציה בהזמנות עבודה; גניבת חומרים או החלפה בחומרים זולים יותר; מצגי שווא, דוגמת העסקה של עובדים לא מדווחים וזיוף תוצאות בדיקה ואישורי ביטוח; הלבנת כספים והתחמקות מתשלום מס.

- איך נמנע את הולילנד הבא או פרשת ב. יאיר הבאה?

מדינה: "הולילנד הבא וגם ב. יאיר , בהנחה שהדברים שפורסמו בהקשר זה יתבררו כנכונים, הן הונאות של קודקוד הפירמידה, ובאמת רואים בשנים האחרונות שחלקם של הבכירים בהונאות הולך וגדל ביחס לעובדים הזוטרים. הסיבה המרכזית לכך היא שבשנים האחרונות הנהלות מבצעות בקרות למניעת מעילות של זוטרים, אבל אף אחד לא עושה בקרה עליהם, על הבכירים. מה שיכול לטפל בבעיה הזו, זה לשנות את המגמה לטווח ארוך, בעיקר על-ידי אכיפה.

"רשויות האכיפה צריכות לחקור ולפרסם יותר את האירועים הללו, ולהחמיר בעונשים. אלה דברים שיכולים לשנות את המגמה במקרו. צריך לדאוג להבליט את חומרת הענישה, כי זה יכול להרתיע. הרשויות צריכות לתעדף ולכוון את המשאבים שלהן, והטיפול שלהן בפרשות מסוג כזה. ככל שהם יחליטו להקצות יותר משאבים לטיפול בתופעות כאלה, זה יגרום לתגובת שרשרת. ואם נתייחס להולילנד כקו פרשת המים, כבר ראינו תגובות שרשרת שהיו כתוצאה מהפרשה הזו, לדוגמה החתימה של שלמה לחיאני על הסדר טיעון.

"קשה מאוד ליצור בקרות פנימיות בחברה על מי שעומד בראש הפירמידה. הגוף בחברה ציבורית שצריך לעשות ביקורת זה הדירקטוריון, בהנחה שהוא גוף חזק עם גורמים מומחים שמתמחים בביקורת חקירתית ואיתור אי-סדרים, ניתוח עסקאות ואירועים חריגים. אבל זה מאוד מוגבל לחברות ציבוריות, ולכן התפקיד של הרשויות במקרים האלה דרמטי יותר".

סוגי ההונאה הנפוצים:

■ ניפוח של חיובים עבור שעות, חומרים וציוד

■ מכרזים וחוזים תפורים

■ מתן שוחד

■ חיובים פיקטיביים, דוגמת הפניית כספים לחברה פיקטיבית

■ מניפולציה בהזמנות עבודה

■ גניבת חומרים או החלפה בחומרים זולים יותר

■ מצגי שווא, דוגמת העסקה של עובדים לא מדווחים וזיוף תוצאות בדיקה ואישורי ביטוח

■ הלבנת כספים והתחמקות מתשלום מס

הונאות בנדלן

עוד כתבות

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דיווח: הנשיא ביידן ישקול להגביל מכירת נשק לישראל אם יתקיים מבצע "גדול" ברפיח

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" • צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון • מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה • שני מחבלים ירו לעבר מוצב צה"ל בשומרון - וחוסלו במארב ● עדכונים שוטפים

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל