גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה המסר? איזה מהם?

מדוע קמפיין שכל-כך מצליח בפייסבוק, לא מייצר לידים בגוגל?

אינטרנט / צילום: shutterstock
אינטרנט / צילום: shutterstock

בתחילת המאה הקודמת, היזם האמריקאי ג'ון וונאמייקר אמר משפט שנכנס לפנתאון של עולם הפרסום: "חצי מהכסף שאני מוציא על פרסום, מבוזבז. הבעיה היא שאני לא יודע איזה חצי".

ואכן, פעם הכול היה פשוט יותר. לבעל עסק שרצה להכניס לקוחות אל החנות שלו היו מעט ערוצי פרסום, כולם היו מבוססי דפוס, והלקוחות נחשבו לקבוצה אחת הומוגנית. בהיעדר כלי מחקר ובקרה, גיבוש המסר הפרסומי התבסס על אינטואיציה, אותו מסר הופיע בכל ערוצי הפרסום, והידיעה אם הפרסום היה מוצלח או לא הגיעה רק בסוף התהליך, כשספרו את הכסף בקופה.

בשנת 2014, כ-100 שנה לאחר שמר וונאמייקר הלך לעולמו (בשיבה טובה), המפרסמים משתמשים בכלי תכנון, מחקר ובקרה מתוחכמים, מפעילים מערכי שירות רב-ממדיים, מבדילים בין סוגי לקוחות שונים (סטודנטים, חיילים, גימלאים וכו') - אך עדיין מתייחסים לערוצי הפרסום כאל מקשה אחת ומציעים בכל הערוצים את אותו מסר שיווקי.

אמנם בערוצי האוף-ליין (טלוויזיה, שילוט חוצות, עיתונות וכו') יש נכון להיום היגיון בקיום הצעה אחת אחידה, וזאת לאור חשיבות החזרתיות (repetition), חוסר הגמישות לשנות מסר במהירות (שילוט חוצות, לדוגמה) והעלות הגבוהה של העמדת מספר אלטרנטיבות לאותו הקמפיין (צילומים, עריכות, דפוס וכו').

לעומת זאת, בערוצים המקוונים קיימת גמישות מקסימלית, הן ברמת העיצוב, הן ברמת עלות ההפקה והן ברמת הבקרה, והיכולת לשנות כל דבר בכל רגע נתון. אז מדוע לא לנצל את מלוא הפוטנציאל שיכולות אלה מעניקות לנו, המפרסמים?

אותו מסר - אפקטיביות שונה

אם תיקחו ילד בן 3 ותציבו אותו בגן שעשועים, בשעת סיפור בספרייה ובגלידריה, הוא יתנהג באופן שונה בכל אחד מהמקומות. השינוי בהתנהגותו נובע מהגירויים הסובבים אותו, מהפיתויים העומדים לנגד עיניו ומהסחות הדעת שבמקום. וזה בדיוק מה שקורה לבאנר שלכם כשהוא מפורסם בערוצי מדיה שונים.

כולם מבינים שקיים הבדל בין ערוצי המדיה השונים, בכל הנוגע ל-state of mind של הגולשים. בגוגל אנחנו "ממוקדי מטרה", ב-ynet אנחנו מתעדכנים בחדשות ופתוחים לתוכן רלוונטי ומעניין, בפייסבוק אנחנו משתפים ומשתתפים וכו'. ולכן, מה שיגרום לגולש להגיב לפרסום שונה בין ערוץ לערוץ. ובמילים אחרות, מסר שיווקי שמייצר הרבה לידים ב-ynet לא ישיג את אותה אפקטיביות בפייסבוק או ביוטיוב.

מכיוון שרובנו מתקשים להעריך מראש מה יעבוד איפה, אנחנו עורכים בדיקת חלופות (A-B Testing) לפרסומים באינטרנט - עולים עם שני סוגי באנרים ובודקים איזו חלופה עובדת טוב יותר, ואיתה ממשיכים.

זוהי בקרה חשובה, אך היא מתבצעת בממד אחד - ממד המסר או העיצוב. ולכן, חובה לבדוק באופן רב-ממדי - איזה מסר עובד טוב יותר באיזה ערוץ פרסום ובאיזה אמצעי צריכת מדיה (האתר ה"רגיל" מול האתר הסלולרי /האפליקציה).

חשוב לציין כי כדי להתאים את המסר לערוץ הפרסום אין צורך בהכרח לשנות את הצעת המכר, התמחיר או המוצר (חברת אופנה לא תפסיק להציע ג'ינסים או תוזיל את מחירם רק כי בפייסבוק הם לא מקבלים לידים).

התאמת המסר לערוץ הפרסום הוא התייחסות שונה לממדי הצעת המכר השונים. לדוגמה, ספק אינטרנט ביתי עשוי להציע מחיר חודשי אטרקטיבי בערוץ מדיה אחד, מהירות גלישה גבוהה בערוץ מדיה אחר, ומתנה לכל מצטרף חדש בערוץ מדיה שלישי. בכל ערוץ יודגש הממד שמניע טוב יותר לפעולה את הגולשים בו.

מציאות זו, של ריבוי מסרים מקבילים, חייבת להיות מופנמת לכל אורך שדרת השיווק. על מנהל השיווק לייצר הצעת מכר רבת-ממדים; על משרד הפרסום לייצר, למעשה, כמה חלופות לאותו הבריף (חלופת "מחיר אטרקטיבי", חלופת "פריסת תשלומים", חלופת "מתנה לכל רוכש" וכו'); על מנהל המדיה להיות בכוננות מתמדת כדי לוודא שבכל ערוץ פרסום מופיעה החלופה האפקטיבית ביותר, ולהיות מוכן לבצע שינויים והתאמות בכל עת, כי מה שעובד היום לא בהכרח יעבוד מחר; ועל אנשי המכירות והשירות בשטח לשלוט בכל ממדי הצעת המכר.

■ הכותב הוא מנהל השיווק של Avis.

עוד כתבות

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: "פרודוקטיביות איטית" בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

באפט הפך את ברקשייר למכשיר השקעה שלא היה כמותו, וזה השתלם

אילו בעלי ברקשייר האת'וויי והמשקיע האגדי היה מנהל במקום זאת קרן גידור, היה לו כנראה הרבה יותר הון, והרבה פחות משקיעים מרוצים ומעריצים ● כי ההתעקשות שלו שמבנה החברה צריך להתאים לאסטרטגיה, ולא להיפך, עשתה את ההבדל לבעלי המניות

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

מפעילי כטב''מים בצה''ל / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים