הסיבה היחידה להיכנס לכביש אגרה ולשלם עבור הנסיעה היא קיצור משך הנסיעה. זה כמובן גם היה השיקול של מנוי ב כביש 6 בערב חג שבועות, עת היה בדרכו לצפון עם אשתו ושני ילדיו הקטנים. בשעות אחר-הצהריים הוא עלה על כביש האגרה במטרה לנסוע עד המחלף הצפוני עין-תות.

הכביש, כדרכו של ערב חג, היה עמוס במכוניות, אלא שמפעילת כביש 6, חברת דרך ארץ, לא ממש התחשבה בנתון הזה ובחרה לבצע באותן שעות גם עבודות בכביש. התיקונים הובילו לצמצום הנתיבים לאורך הכביש, והנסיעה נמשכה הרבה מעל למצופה.

"במקום לשפר את זמני הנסיעה בתשלום, נפלנו על כביש פקוק, ולא כתוצאה מ'כוח עליון' אלא מתיקונים שבחרה הנהלת כביש 6 לבצע דווקא בתזמון הזה. לפני הכניסה לכביש הפעלנו את שירותי waze לתזמון הנסיעה, אך שם לא דווח על המפגע הצפוי בדרך. עוד יצוין כי לא הופיע שילוט בכניסה לכביש האגרה המדווח על מצב התנועה בכביש", סיפר המנוי ל"גלובס".

הנהג המתוסכל החליט לדרוש את ביטול התשלום עבור הנסיעה, היות ודרך ארץ לא סיפקה את השירות שהיא אמורה לספק. יתרה מכך, החברה לא יידעה את הנוסעים מראש על המצב בכביש.

כשפנה למוקד השירות קיבל תשובה מפתיעה: "בסוף כל חודש המנכ"ל של כביש 6 יושב על כל הנסיעות ומחליט אילו נסיעות הוא מחייב. הוא יושב על כל האירועים שהיו באותו החודש ומחליט מה לעשות איתם. לפני העלייה לכביש על הנהג לבדוק מה מצב הפקקים".

בין אם מנכ"ל החברה אכן יושב ומחליט אילו נהגים לפצות ובין אם לאו - מדובר בהמלצה בעייתית. הנציגה למעשה מצפה מהנהגים להתעדכן באתר החברה או במוקד הטלפוני לפני הכניסה לכביש האגרה - מה שלא ריאלי במצב נהיגה.

הרי יעיל יותר ובטוח יותר להציב שלטים בכל הכניסות לכביש, המורים על התיקונים והעיכובים הצפויים. אלא ששלטים כאלה קיימים בשתי כניסות בלבד, כך שיש להניח שבהנהלת כביש 6 מבינים את חשיבות יעילותם אך בוחרים שלא להציבם, ככל הנראה כדי לא להרתיע נהגים מלהיכנס לכביש.

פשרה בייצוגית: לא יהיה שילוט

אין זו הפעם הראשונה שנשמעת טענה כזו מפי נהגים שנתקלו בפקקים בכביש האגרה וסברו כי יש להשיב להם את כספם ובוודאי ליידע אותם מראש על מצב התנועה בכביש. במאי 2012 נקבעה פשרה בתביעה ייצוגית שהוגשה נגד כביש 6 הטוענת כי חובת דרך ארץ ליידע את הנהגים על מצב הכביש לפני הכניסה לכביש בתשלום.

הפשרה קבעה כי חברת דרך ארץ לא תחויב להציב שילוט אלקטרוני לעדכוני התנועה, כפי שקיווה התובע, אלא תיידע את הנהגים בכל פרסומיה כי במוקד הטלפוני של חברה ניתן לקבל עדכונים שוטפים.

במילים אחרות, על נהגים הבוחרים להיכנס לכביש 6 לסגל לעצמם מנהג לחייג למוקד הטלפוני של החברה ולבדוק את כדאיות הנסיעה.

עו"ד אסף שילה, שייצג את התובע בזמנו, ציין כי זו לא הפעם הראשונה שנעשה ניסיון לתקן את החוק החל על כביש 6 באמצעות הצבת שילוט.

בעבר, לדבריו, הצעת חוק בעניין אף עברה את ועדת הכלכלה של הכנסת, אולם נתקעה לפני קריאה ראשונה. הנימוק המרכזי לאי-הצבת השלטים הוא שעלותם, הנאמדת בכ-20 מיליון שקל, תחול על המדינה.

וזה לא הכול: לא פחות מ-3 הצעות חוק הוגשו ב-3 השנים האחרונות בדרישה לפטור את הנהגים מתשלום במקרה של האטה משמעותית בנסיעה בכביש האגרה. הצעות אלה לא הבשילו לכדי תיקון לחוק.

דרך ארץ: "הפקק לא נבע מהעבודות"

חברת דרך ארץ, מפעילת כביש 6, מסרה בתגובה: "בשנים האחרונות, חברת דרך ארץ מרחיבה את כביש 6 ל-3 נתיבי נסיעה. עד כה הורחבו קטעי הנסיעה בין מחלף בן-שמן למחלף באקה, ובסוף השנה ייפתחו 3 נתיבי הנסיעה בין מחלף באקה לעירון.

"העומס שעליו מלין הלקוח נוצר בשל נפח תנועה גבוה בערב החג, ולא בשל עבודות יזומות בכביש. מבדיקתנו לא נמצאו חסימות של נתיבי הנסיעה בערב החג.

"בכל מקרה של עומס מודיעה על כך החברה לציבור הנהגים באמצעות השילוט האלקטרוני המוצב בכביש, תחנות הרדיו, אתר האינטרנט ומערכת המענה הקולי של החברה".