הצעת חוק: יש פקקים בכביש 6? הנהגים יהיו פטורים מהאגרה

ועדת שרים אישרה הצעת חוק של ח"כ שמואלוב-ברקוביץ', לפיה נהגים יהיו פטורים מתשלום אגרת כביש 6 אם היתה האטה משמעותית במהירות הנסיעה

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (א') הצעת חוק של ח"כ יוליה שמואלוב-ברקוביץ', לפיה נהגים יהיו פטורים מתשלום אגרת כביש 6 אם היתה האטה משמעותית במהירות הנסיעה באותו חלק של הכביש, בשל עומס תנועה או עבודות בכביש.

ההצעה של שמואלוב-ברקוביץ' דומה להצעתו של ח"כ אחמד טיבי מיולי 2010, שנפלה בוועדת שרים. הצעתה של שמואלוב-ברקוביץ' תעבור לאישור ועדת הכלכלה בתוך 6 חודשים.

בהצעה, חברת הכנסת טוענת כי "התכלית של כביש 6 היא קיצור זמני הנסיעה עבור הנהגים הבוחרים לנסוע בו. עבור שירות זההם משלמים דמי אגרה בסכומים משמעותיים. לעיתים תכופות מבצע בעל הזיכיון, חברת דרך ארץ, עבודות תשתית בכביש האגרה. ובנוסף, מעת לעת מנקז אליו הכביש מספר כלי רכב גדול מדי, המביא לעומס תנועה ואף לפקקי תנועה של ממש, שגורמים להתארכות משמעותית בזמני נסיעתם של הנוסעים בכביש".

שמואלוב-ברקוביץ' טוענת כי הדבר גורם לכך שהנהגים אינם זוכים לשירות אותו ביקשו לקבל עבור דמי האגרה ששילמו - החיסכון בזמן, והדבר "חותר תחת תכליתו של כביש 6".

"צדק חברתי מתחיל בדברים הקטנים", אומר ח"כ שמואלוב-ברקוביץ'. "כביש אגרה אמור להיות מסלול נסיעה של חברה הגובה תשלום על נסיעה בדרך מהירה ובטוחה העוקפת את עומסי התנועה הרגילים. אך בפועל, לעיתים תכופות מדי אנו נוסעים בכביש 6 ומוצאים עצמנו עומדים בעומסי תנועה ואף גרוע מזה בפקקים. לא ייתכן שנשלם אגרה עבור שירות שבפועל אין אנו מקבלים".

חברת הכנסת ביקשה לקבוע כי נוסע שיציאתו מכביש האגרה התעכבה מעבר לזמן סביר בשל עבודות תשתית בכביש, יהיה פטור מתשלום דמי האגרה עבור השימוש בכביש. בנוסף, ההצעה מבקשת להסמיך את שר התחבורה לקבוע הוראות לעניין ההסדר המוצע. יצוין, כי ההצעה עשויה לקבל מתווה שונה בוועדות הכנסת.

כאמור, ההצעה של שמואלוב-ברקוביץ' דומה לזו של ח"כ טיבי מ-2010. בהצעה פרטית נוספת שהגיש בינואר השנה, טיבי גם ביקש להציב שילוט הולם במקומות בהם פועלות מצלמות מהירות.

בהצעת החוק, שטרם הגיעה לדיון השרים, טיב כתב כי "שימוש במצלמות מהירות הוא כלי לאכיפת חוקי התנועה ולמניעת תאונות דרכים. מטרת החוק היא להגביר את המודעות אצל הנהגים לנהיגה במהירות המוגבלת המותרת בחוק, ובכך למנוע את העבירה לפני ביצועה".

לדברי טיבי, "הצבת מצלמות ללא אזהרה או שילוט מעוררת חשד כי הן הוצבו כדי לגבות כסף לקופת המדינה מהקנסות, ולא כדי לשמור על רמת בטיחות רצויה. זה מחטיא את המטרה לשמה המצלמות הוצבו בכבישים, שכן האזרח מוענש טרם הוזהר והורתע".