גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך תיראה התחרות בטלוויזיה, ומה מתכננות yes והוט?

כיצד הרגולציה מנסה לעודד את התחרות בתחום הטלוויזיה? פאנל בוועידת MAD

פאנל  "טיפול אלטרנטיבי" / צילום: תמר מצפי
פאנל "טיפול אלטרנטיבי" / צילום: תמר מצפי

כיצד ייראה העתיד בטלוויזיה? מושב שעסק בנושא הזה נערך בשבוע שעבר בוועידת MAD 2014 של "גלובס" בשיתוף orange. במפגש השתתפו הממונה על ההגבלים העסקיים, דיויד גילה; סמנכ"ל כלכלה במשרד התקשורת, הרן לבאות; סמנכ"ל תוכן בהוט, יורם מוקדי; ועמית לוין, הפרוייקטור של נושא הטלוויזיה בחברת פרטנר. המושב עסק בתנאים שיאפשרו תחרות בתחום הטלוויזיה.

בדיון הוצגו עמדות שונות. מצד אחד, הרגולטורים גילה ולבאות, דיברו על החובה ליצור תחרות בטלוויזיה בכל האמצעים הרגולטוריים שניתן. מנגד, מוקדי טען כי התחרות כבר כאן מזמן, וכי הרגולטור פשוט לא מבחין בכך. לוין הציג עמדה שלפיה מה שנעשה כדי להכשיר את הלבבות בקרב אלה שעוסקים בטלוויזיה פשוט לא מספק.

"זה זמן קריטי"

ראשון הדוברים היה גילה, שאמר: "המצב הוא שיש דואופול בטלוויזיה הרב-ערוצית, עם נתחי שוק סטטיים, שלא משתנים עם השנים. אנחנו רואים בטלוויזיה עוגן לחבילת תקשורת שיכולה למשוך לקוחות. בטלוויזיה יש את הבידול הכי גדול, ולכן כשאתה מצליח לגייס לקוח לטלוויזיה, אתה יכול להשאיר אותו גם לשאר השירותים בחבילה.

"מהסיבה הזו, התמריץ של הוט ובזק להשתמש בשליטה שלהן בתשתית האינטרנט ובקשרים שלהם עם ספקי התכנים, כדי להפריע לכניסה של פרטנר, סלקום, גולן ודומותיהן לשוק - הוא ברור. כניסה של שחקניות חדשות לטלוויזיה תאפשר להן לשווק חבילות שירותים, להתחרות בצורה טובה יותר ולערער את ההגמוניה של yes ושל הוט בדואופול הטלוויזיה הרב-ערוצית".

לדברי גילה, יש חשיבות עצומה להוריד את חסמי הכניסה עבור שחקנים פוטנציאליים, כמו פרטנר, סלקום וגולן. "זה זמן קריטי להוריד חסמי כניסה וכך עשינו. עשינו זאת בעיקר במסגרת תנאי המיזוג בזק-yes ותנאי מיזוג הרשתות הוט פרטנר וגם ברגולציה משלימה מול הוט", אמר.

גילה הוסיף: "חסמי הכניסה העיקריים שטיפלנו בהם: מגבלת כמות המידע - כאשר ספק אינטרנט מגביל את השימוש לצרכן, טלוויזיה דרך האינטרנט דורשת נפח גלישה גדול, הוט ובזק יכולות לנפח את העלות של הלקוח על-ידי גביית סכומים גדולים על שימוש בנפח גלישה גדול. החלטנו לאסור על בזק לגבות מהמשתמש הסופי לפי נפח הגלישה המצטבר בפועל. בהסכם של הוט-פרטנר יש איסור דומה על הוט עד דצמבר 2015 או עד שיהיה שוק סיטונאי.

"כשיפקע התנאי על הוט - נשקול הטלת המגבלה על הוט כמונופול. לדעתי צריך להמשיך את ההגבלות על בזק והוט גם אחרי 2015. טיפלנו גם בהסכם השימוש ברשת בזק והוט, והתשלומים שמשלמות הספקיות לחברות התשתית, מה שקרוי הסכם הג'יגות. הפתרון שקבע הממונה הוא שהמתחרים בטלוויזיה רב-ערוצית לא ישלמו לבזק על גיגות שנובעות מטלוויזיה.

"התנאי חל גם על מקרים שהלקוח הסופי מחובר לתשתית האינטרנט של הוט. עדיין צץ החשש שהוט תעלה את מחיר הג'יגות מעבר למחיר שהיא גובה היום. המחיר של היום הוא המחיר שעל-פיו בזק מפצה את המתחרים. הוט יכולה להפריע לכניסה של מתחרה לשוק, על גבי התשתית שלה, אם תנפח את מחיר הג'יגות. לכן שלחנו מכתב להוט שמבהיר שכל העלאה של המחיר מעבר למחיר הנוכחי יהיה ניצול לרעה של מונופול.

"נושאים נוספים שאליהם התייחס הממונה הם הפקות המקור של החברות הוותיקות שיקבלו הגנה לתקופה מוגבלת וכן הטלת איסור על הרעת תנאים בתשתית אינטרנט למי שלא רוכש שירותי טלוויזיה מבזק או מהוט.

הרן לבאות ממשרד התקשורת הציג את עמדת המשרד. הוא הודה כי החבילה הצרה שכפה המשרד לא הצליחה, והביע תקווה שהאסדרה בשוק הקווי, באמצעות המודל של 'השוק הסיטונאי', תחולל את השינוי.

לבאות הוסיף כי "על הרגולטור לשקול פתרונות מתונים ומדודים לפני שניגשים לפתרונות יותר אגרסיביים כגון חיוב חברות הטלוויזיה למכור את התוכן שלהן למתחרים".

עמית לוין מפרטנר הוסיף: "הרגולטור אומר שהוא מאפשר לנו שימוש בכביש, קרי בתשתיות של בזק והוט, כדי שנוכל לספק טלוויזיה. אני לא רואה את זה כך. על הכביש הזה צריך שיהיו הגדרות תנועה, מי יכול לנסוע עליו, כמה יכולים לנסוע עליו ועוד הרבה פרטים שחיוניים על מנת שנוכל לדעת על מה להתבסס. האם מישהו חושב שניתן להעביר שידורים ליניאריים דוגמת אירועי ספורט או שידור המוני מערוץ 2 על גבי תשתיות בזק והוט, לכמות צופים של מאות אלפי אנשים? אין על מה להישען בכלל".

למה בדיוק מחכים?

לדברי יורם מוקדי מהוט, "הרגולטור במדינת ישראל לא מוכן לתחרות, ועד עכשיו הוא לא עשה כלום כדי לעודד אותה".

מוקדי דיבר על כך שחברת yes מעבירה את שידורי ה-VOD שלה על גבי האינטרנט הציבורי, וזה עובד מצוין, ולכן טענת מגבלת התשתיות לא קיימת. הוא הדגיש כי כבר לפני 6 שנים הוט בדקה את האפשרות להעביר ערוצים דרך האינטרנט הציבורי, וזה עבד מצוין, ולכן ברור שהיום - עם השיפור הטכנולוגי ועם המהירויות שמציעות הרשתות - לאף שחקן אין בעיה להעביר שידורי טלוויזיה. הוא הביא כדוגמה גם את נטפליקס שמשדרת בארה"ב רק על גבי האינטרנט, כתימוכין בכך שאין מגבלות תשתית.

מוקדי מתח ביקורת על משרד התקשורת על כך שכבר שנים הוא מדבר על יצירת תחרות בטלוויזיה, ואולם עד עכשיו אין אפילו טיוטת רישיון לשחקן חדש. "איך ייראה הרישיון, איזה כללים וחובות יחולו עליו? למה בדיוק מחכים?", אמר.

מוקדי הזכיר את העובדה שבסופו של יום, אסדרת השוק במתווה של שוק סיטונאי עושה את ההיפך מהמצופה, משום שהשוק הסיטונאי פוגע בתמריצים של חברות התשתית להמשיך ולהשקיע ולפתח את התשתית שלהם, כאשר בסופו של דבר הם יודעים שההשקעה ברשת מנותבת לטובת המתחרים שיפעלו על גבי הרשת שבהם החברות משקיעות מיליונים.

פאנל אלטרנטיבי

עוד כתבות

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

החוכמה של וורן באפט היא יותר מאשר רק בחירת מניות נהדרות

המבנה החדשני של ברקשייר האת'ווי יוצא דופן — ומועיל לבעלי המניות

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית