גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שתיקה רועמת

מה עושים כשתהליך הגיוס מתמשך לאורך זמן מורט עצבים

קריירה עבודה ניהול מנהל הייטק יזמות / צלם: thinkstock
קריירה עבודה ניהול מנהל הייטק יזמות / צלם: thinkstock

המצב הביטחוני בשבועות החולפים עיכב תהליכי מיון לעבודה בארגונים, שגם בלי מלחמות אורכים זמן רב ומצריכים אורך רוח מצד המועמדים. גם בשגרה, לרוב התהליך הזה אינו קצר. אנשי גיוס מקצועיים לוקחים אותו ברצינות, ביודעם ששכירת עובד חדש יקרה פי כמה משימור עובד קיים, וחוששים מגיוסים שגויים.

בימים כתיקונם, המגייס מוצף בקורות חיים. הראשונים שיזכו ליחסו הם אלה שכבר "בפנים": שהגיעו דרך המלצות מעובדים ומכרים, עובדים קיימים ופוטנציאליים למוביליות בארגון, או כאלה שכבר רואיינו בחברה בעבר ונשמרו כאופציונליים. אלה מתחילים להגיע לראיונות, ולרוב רק אז מתפרסמת מודעת הדרושים.

עשרות, מאות או אלפי קורות חיים מגיעים למגייס תוך כמה שעות בודדות, וטירוף הסינון מתחיל. הוא סורק את כולם במהירות הבזק, ובדרך מחמיץ רבים שאינם מדויקים, ברורים, קריאים או אטרקטיביים מספיק, ושוויתרו על מכתב מצורף שמעורר עניין.

לאחר כמה ימים כאלה מתחיל סבב הראיונות הטלפוניים, שיכול לארוך גם שבועיים. רק בסופו מוכרע מי מכולם ראויים לריאיון פרונטלי. הראשונים יהיו הפוטנציאליים ביותר, ורק לאחר הראיונות שלהם - ואם יתבררו כבלתי מתאימים - המגייס יעבור לבאים בתור. זהו תהליך שיכול לארוך שבועות ואף חודשים.

הזמן עובר, לעתים יש מלחמה, שביתה או חג, לעתים מחכים למועמדים חזקים שאינם זמינים בעצמם (כי חלו או יצאו לטיול). ולבסוף, כשנותרים השניים הטובים ביותר, קורה לא אחת שאלה לא מגיעים לעמק השווה עם המעסיק לגבי השכר, או שכבר נחטפו ואינם פנויים למשרה. אז, המגייס צריך לחשב את המסלול מחדש, והזמן ממשיך לחלוף.

עוד מעכבים נסיבתיים

גורמים מעכבים נוספים הם מקרים שבהם שהמעסיק רוצה, במתכוון, להשאיר את המועמד "על הגדר". למשל, כשמועמד אחר מוביל, ועד שלא יחתום על חוזה, המעסיק נמנע מלשרוף את הגשר מול המועמד המוצלח השני. לעתים גם לאחר שהמועמד המוביל מתקבל ועובד בתפקידו החדש, מעסיקים לא מודיעים למועמד השני בתור, בגלל הסיכוי שגיוסו לא יעלה יפה.

במקרים אחרים הסיבה לעיכוב היא החיים הדינאמיים בארגון. הצרכים משתנים, הגדרות המשרה משתנות, תקציבי הגיוס מידלדלים (בהתאם למכירות). זה עדיין לא אומר שהמועמד שממתין סוּנן, והוא עוד עשוי לשמוע מהמעסיק הפוטנציאלי, אך לא מיד.

קצב תהליכי המיון, כמו גם רמת הקפדנות והבררנות, משתנים מארגון לארגון ומתחום לתחום. לעתים ישנם כמה מקבלי החלטות שצריכים להביע את דעתם על כל שלב בתהליך, ואז מתרחשת גם תופעה של פיזור אחריות - כשכל אחד חושב שאדם אחר אחראי על הקשר עם המועמד.

מה קורה למועמדים בינתיים?

כשמועמדים לא שומעים מהמעסיק הפוטנציאלי למשך זמן רב בלי להבין מדוע, הם שוקעים לבור של תהיות: אולי משהו לא תקין בקורות החיים שלהם? אולי עשו משהו לא בסדר, או אמרו דבר מה לא במקום (כתשובות גרועות בריאיון או ציפיות שכר מוגזמות)? אולי התקבלה המלצה גרועה אודותיהם? אולי בכלל טעו בבחירותיהם ללימודים ולתחום העיסוק, ועכשיו מאוחר מדי לתקן זאת?

בימים שעליהם להציג את עצמם במיטבם, הבור הזה מסוכן, כי הוא רווי תחושת כישלון, אי-ודאות, חרדה, חוסר אמונה עצמית ודכדוך, ובמילים אחרות - אבטלה טראגית. שקיעה ממושכת בתוכו הופכת את תדמית המועמדים לשפופה וחסרת ברק בעיניים - "turn off" מספר 1 בעיני מעסיקים פוטנציאליים.

איש אינו מובטל לנצח

  • היכנסו לפרופורציות: כולנו התרגלנו לאינסטנט - זמינות תמידית ומידית של מידע ושירותים. תחושת זמן ההמתנה קצת השתבשה לנו. אם בעבר מועמדים ציפו להמתין כמה שבועות וקיבלו זאת בהבנה מוחלטת, היום זו גזרה קשה מנשוא. חשוב לזכור: חודשיים-שלושה נחווים כנצח על ידי המועמדים, וברור למה, אך כאמור, זה לא באמת הרבה זמן במונחים מקצועיים.
  • אל תיתקעו: גם כשמצויים בעיצומו של תהליך מיון לעבודה בחברה אחת, יש להמשיך להשקיע מאמצים בחברות אחרות. התהליך יכול לארוך זמן רב בחברה אחת, ופחות זמן באחרת, והרי איש לא מבטיח מה יהיה בסופו.
  • היו פרקטיים: מועמדים נוטים להסיק מסקנות נמהרות לגבי הנקודה שבה הם שוגים. חשוב, במקום זאת, לבדוק היטב היכן הבעיה, אם ישנה בכלל. בקורות החיים, שאינם אטרקטיביים ואינם כוללים את ה-Buzz Words שלוכדות תשומת לב? או שמא הבעיה בגזרת הממליצים? לחילופין, אולי הוא לא מגיע מוכן לראיונות? או אולי אופן איתור המשרות לא יעיל, וחיפושו לא מספיק פרו-אקטיבי? בנוסף לכך, חשוב לפעול גם בדיעבד: לעשות פולו-אפ מול המראיין, שחוץ מלגאול את המועמד מאי-הוודאות, יכול לשפר משמעותית את סיכויי הקבלה שלו.
  • אל ייאוש: מי ששוקע בבור התהיות והדכדוך, ומפסיק להאמין בעצמו, מוביל לכך שגם אחרים לא יאמינו בו, משום שהשפיפות שלו באה לידי ביטוי בכל אינטראקציה: בפניותיו הכתובות, במבט, בטון הדיבור, בתשובותיו המתנצלות והספקניות, בהתפשרויות במשא ומתן על השכר. חשוב להמשיך בתהליך בצורה רגועה אך נמרצת, פרקטית וממוקדת, ולא לקחת את שתיקת המעסיק באופן אישי (שהרי אינה מעידה בהכרח על בעיה). כדאי לזכור: לעתים ההמתנה משתלמת, ולמי שמתקבל היא אף הוכחה לכך שהוא באמת שווה את זה. וחשוב מכל - איש לא נשאר מובטל לנצח.

יעל מהודר היא יועצת ארגונית. מאמריה מבוססים על הידע והניסיון שרכשה בתהליכי ייעוץ ופיתוח מנהלים בארגוני הייטק ותעשייה, ולאנשים פרטיים. המאמרים מיועדים להעשרה, אינם תחליף לייעוץ מקצועי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להתייחס אליהם ככאלה. פרטי הסיפורים האישיים טושטשו לשמירת פרטיות מושאיהם. פניות ליעל מהודר יש לשלוח לדוא"ל yaelmehoudar@gmail.com, ואפשר לפנות אליה גם בפייסבוק.

עוד כתבות

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

שאלות ותשובות: איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

תקיפה באיראן: ישראל הרשמית שותקת - אין שינוי בהנחיות לעורף

מוקדם יותר: פגיעה ישירה בגליל העליון, לא היו נפגעים • לראשונה אחרי שבועיים: אזעקות הופעלו באשקלון, שיגור אחד נפל בשטח פתוח • ארה"ב הטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל • בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" • גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים • עדכונים בולטים 

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק