גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ביהמ"ש העליון מכניס סדר באופן ניהול תביעת לשון הרע

כאשר הנתבע אינו מכחיש את פרסום הדברים שבגינם הוגשה התביעה, אך טוען כי אינם בגדר לשון הרע, יפתח הוא בהבאת הראיות ■ לתובע תהיה בכל מקרה, בסוף שלב ההוכחות, זכות מלאה להביא ראיות להפרכת טענות ההגנה

השופט צבי זילברטל / צילום: אוריה תדמור
השופט צבי זילברטל / צילום: אוריה תדמור

"המוציא מחברו, עליו הראיה" - כלל ידוע שעל בסיסו נקבע נטל השכנוע במשפט הישראלי. כאשר תובע טוען כי הנתבע חייב לו כסף, למשל, עליו להוכיח זאת. לשם כך יהיה עליו להביא עדים וראיות. לאחר שיעשה כן, יוכל הנתבע להביא עדים וראיות מטעמו, על מנת להוכיח כי יש לדחות את התביעה.

חריג ידוע לכך מכונה "הודאה והדחה". כאשר הנתבע אינו מכחיש את טענותיו העובדתיות של התובע, אך מעלה טענה עובדתית, שלדידו אמורה בכל זאת להביא לדחיית התביעה, יתהפך הנטל, והוא יפתח בהבאת הראיות. שהרי במקרה כזה לא נותר לתובע מה להוכיח. הנתבע הרי לא הכחיש את טענותיו.

דוגמה: התובע טוען כי הלווה לנתבע 100 אלף שקל, וכי הנתבע התחייב להחזיר את ההלוואה עד למועד מסוים, ולא עשה כן. לפיכך, הוא תובע מהנתבע את אותם 100 אלף שקל.

הנתבע אינו מכחיש את כל טענות התובע. הוא אכן לווה ממנו 100 אלף שקל, ואכן התחייב להחזיר את ההלוואה עד למועד שננקב בכתב התביעה. הוא גם מודה כי לא החזיר לתובע את הסכום. אלא שהנתבע מוסיף וטוען כי לאחר קבלת ההלוואה, הוסכם בינו לבין התובע כי במקום להחזיר את ההלוואה, הוא יבצע עבורו עבודה מסוימת, אותה אכן ביצע לשביעות-רצונו של התובע. לפיכך, הוא טוען, אין לחייבו לשלם לתובע סכום כלשהו, וההלוואה נפרעה.

במקרה כזה אין לתובע מה להוכיח. לפיכך יפתח הנתבע בהבאת הראיות. עליו להוכיח את טענתו, שלפיה לאחר קבלת הלוואה הוסכם כי במקום להחזיר את הכסף, הוא יבצע עבור התובע את העבודה הנטענת על-ידו. רק לאחר שהנתבע יביא את ראיותיו, יהיה על התובע להביא ראיות, על מנת לסתור את טענותיו של הנתבע.

זכות להבאת ראיות סותרות

תביעות לשון הרע מבוססות על כך שהנתבע פירסם דברי לשון הרע אודות התובע. במקרים רבים אין הנתבע מכחיש את עצם פרסומם של הדברים שבגינם הוגשה התביעה. לצד אי-ההכחשה טוען הנתבע כי הדברים כלל אינם בגדר "לשון הרע". הוא מוסיף וטוען כי עומדות לו ההגנות שמעמיד החוק.

במקרה כזה, לכאורה, אמור התובע לפתוח בהבאת הראיות, שהרי הנתבע לא הודה בכל הטענות שבכתב התביעה. הוא כפר, למשל, בכך שהדברים שפורסמו על-ידו הם דברי לשון הרע.

לא בדיוק. באמצעות העדים והראיות אמורים בעלי הדין להוכיח טענות עובדתיות בלבד. עצם עשיית הפרסום, למשל, היא טענה עובדתית. לא כך לגבי הטענה, שלפיה הדבר שפורסם בא בגדר "לשון הרע". הלכה מושרשת היטב היא זו שלפיה התשובה לשאלה אם דבר שפורסם בא בגדר "לשון הרע" מבוססת על מבחן האדם הסביר. בקשר לכך אין כל חשיבות לשאלה למה התכוון הנתבע-המפרסם, ואף לא לשאלה עד כמה נעלב התובע-הנפגע מהדברים.

המבחן הוא אובייקטיבי: ככל שבית המשפט סבור כי אדם סביר היה רואה את הדברים ככאלה שפרסומם עלול להשפיל את התובע בעיני הבריות, או לעשותו מטרה לשנאה, לבוז או ללעג מצדם, או לפגוע בו - כי אז הוא יקבע כי מדובר בדברי לשון הרע. לשם כך אין צורך בהבאת ראיות כלשהן.

פשוט. ובכל זאת, במשך שנים רבות נהגו שופטים רבים, בבתי המשפט השונים, לקבוע כי כאשר הנתבע אינו מכחיש את הפרסום שבגינו הוגשה התביעה, אך כופר בכך שמדובר ב"לשון הרע" - אין מדובר ב"הודאה והדחה", ועל התובע לפתוח בהבאת הראיות ו"להוכיח" כי הדברים הם אכן דברי לשון הרע.

אחד הטעמים העיקריים לקביעה זו היה נעוץ בהוראה בחוק איסור לשון הרע, שזו לשונה: "הביא הנאשם או הנתבע ראיה או העיד בעצמו כדי להוכיח אחת ההגנות הניתנות בחוק זה, רשאי התובע להביא ראיות סותרות".

מהוראה זו הסיקו השופטים כי על התובע לפתוח בהבאת הראיות. שהרי לאחר מכן יביא הנתבע ראיות להוכחת טענות ההגנה שלו, והתובע יהיה זכאי להביא ראיות להפריכן. ומדוע, אם כן, ישונה הסדר הרגיל של הבאת הראיות?

על-פי הסדר הרגיל והמקובל של הבאת ראיות בתביעות אזרחיות, לתובע אין זכות מוקנית לחזור ולהביא ראיות להפרכת טענות הנתבע, כבר לאחר שהוא והנתבע הביאו את ראיותיהם. תובע יורשה להביא ראיות מפריכות רק אם ישכנע את בית המשפט בכך שלא ניתן היה לצפות מראש שהנתבע יעלה טענות הגנה שכאלה ושהוא יביא ראיות להוכחתן.

ההחלטה בכך נתונה לשיקול-דעתו של בית המשפט. בתי המשפט בישראל קופצים את ידיהם בקשר לכך. רשות להביא ראיות מפריכות תוענק לעתים רחוקות.

ההוראה בחוק איסור לשון הרע, המעניקה לתובע זכות להביא ראיות סותרות לאלה שהביא הנתבע להוכחת אחת ההגנות שמעמיד החוק, היא חריג לכלל האמור. על-פי לשונה, היא מוחלטת ואינה נתונה לשיקול-דעתו של בית המשפט.

קץ לחוסר הוודאות

ובכל זאת, שוב ושוב יצאו תחת ידיהם של שופטים, שדנו בתביעות לשון הרע, החלטות שהעידו על כך שהם ראו לעצמם שיקול-דעת להעניק או לא להעניק לתובע את הרשות להביא ראיות מפריכות שכאלה.

כך, במשך שנים רבות התרעמו תובעים רבים (ובאי-כוחם), הן על כך שלמרות שהנתבעים לא הכחישו את הפרסומים, אך הכחישו את דבר היותם "לשון הרע", אילצו אותם בתי המשפט לפתוח בהבאת הראיות; והן על כך שלאחר שהנתבעים הביאו ראיות להוכחת ההגנות שבחוק, בתי המשפט לא איפשרו להם להביא ראיות סותרות. הם הורו להם להביא את כל ראיותיהם כבר בשלב הראשון, עוד לפני שהנתבעים הביאו את ראיותיהם.

והנה, סוף-סוף אומר בית המשפט העליון את דברו בסוגיות אלה ומביא את הקץ לחוסר הוודאות. בפסק דין שיצא תחת ידיו של השופט צבי זילברטל, הוא קובע כי "התדיינות שעניינה בירור תובענה לפיצויים בגין לשון הרע שונה בפרמטרים דיוניים אחדים מהתדיינות אזרחית אחרת".

לדידו, "אין התובע צריך 'להוכיח' בעובדות ובראיות שהפרסום מהווה 'לשון הרע', זאת ייעשה באמצעות טענות משפטיות... בשלב זה לא נותר לתובע להוכיח דבר, שעה שהנתבע מודה בעצם הפרסום ובאחריותו לו, ועל כן... במצב דברים זה, הנתבע הוא שיחל בהבאת הראיות. מדובר, אפוא, בהיבט מיוחד של 'הודאה והדחה' המאפיין הליכים לפי החוק, והמתקיים על אף שאין הודאה בטענות לעניין הנזק, ועל אף שאין הודאה בטענה המשפטית כי הפרסום מהווה 'לשון הרע' (דהיינו, שהוא נועד להשפיל, לבזות וכו')".

זילברטל מדגיש כי כך ייעשה רק כאשר הדיון בתביעה יפוצל, כך שתחילה תידון סוגיית האחריות, ושרק לאחר מכן תתברר סוגיית הנזק (אותו על התובע להוכיח, כמובן). אף שזילברטל אינו מתייחס לכך בפסק הדין, ברור כי כאשר התביעה הנה לפיצויים סטטוטוריים (היינו, פיצויים ללא הוכחת נזק), כי אז לא יהיה צורך בפיצול הדיון בתביעה.

בפסק הדין קובע זילברטל עוד כי הוראת החוק - אותה הזכרנו למעלה מכאן והעוסקת בזכות התובע להביא ראיות מפריכות - אכן מקנה לתובע "זכות מלאה", כלשונו, להביא את ראיותיו אלה, רק לאחר שהנתבע יביא את ראיותיו.

"בשל אופיה המיוחד של תביעה לפי החוק (לשון הרע - א'ט'), מלכתחילה אין דורשים מהתובע להציג את כל ראיותיו בעניין החבות כמקשה אחת, כולל הראיות שנועדו להשיב לטענות ההגנה של הנתבע, ומאפשרים לו, כעניין שבזכות ולא בשיקול-דעת בית המשפט, להביא ראיות מפריכות".

אף שזילברטל מבהיר כי לאור זכותו המוחלטת של התובע להביא ראיות מפריכות, כבר לאחר שהנתבע יביא את ראיותיו, אין להפריז בחשיבות היפוך סדר הבאת הראיות, מכיל פסק הדין קביעות נחרצות וברורות, שיש לקוות שיביאו קץ להרגלם של שופטים רבים לנהוג אחרת (רע"א 1379/14 עו"ד אריה רוטר נ' מקור ראשון המאוחד (הצופה) בע"מ (בפירוק זמני) ואח' - רוטר יוצג בידי עו"ד יאיר בן דוד; המשיבים בידי עו"ד ליהיא יבלונקה ואורי בן שלמה).

עוד כתבות

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

תחקירי שחיתויות ותרומות בקריפטו: האופוזיציה הרוסית נלחמת בפוטין בכל דרך

לפני כשלוש שנים הוציאה רוסיה מהחוק את הקרן למלחמה בשחיתות שהקים מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני בטענה שהיא קיצונית ● כיום פעיליה עובדים שעות נוספות ממדינות שונות בעולם, ומגיעים ל־17 מיליון צופים בחודש ● האם זה יעזור להם להחליש את פוטין, שהשיג 88% בבחירות האחרונות?

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים