גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עוגת הפרסום 2014: קיפאון בהוצאות, זינוק נוסף בדיגיטל

למרות המכה ב"צוק איתן", שוק הפרסום שמר ב-2014 על היקף הוצאה של 3.6 מיליארד שקל, זהה ל-2013 - כך עפ"י יפעת בקרת פרסום ואיגוד השיווק ■ הפרסום בדיגיטל מזנק, והטלוויזיה עדיין מרכזת את רוב ההוצאה על פרסום

שוק הפרסום רשם השנה סטגנציה ושמר על היקפים זהים לזה של השנה הקודמת - כך עולה מנתונים שמפרסמים במשותף יפעת בקרת פרסום ואיגוד השיווק. מהנתונים עולה כי היקף הפרסום ב-2014 עמד על כ-3.6 מיליארד שקל - זהה להיקף הפרסום אשתקד.

על פניו, מדובר בנתון מעודד, אם לוקחים בחשבון את העובדה שבמשך 5 שבועות שותק הענף לחלוטין בגלל מבצע "צוק איתן". אמנם הפגיעה העיקרית במבצע הצבאי הייתה בפרסום בטלוויזיה, אך מדיום זה הוא חלק משמעותי מהיקף הפרסום הכולל, והוא השליך על ביצועי הענף כולו.

המשמעות היא שאלמלא "צוק איתן", יש להניח כי היקפי הפרסום היו רושמים השנה גידול מסויים - אם כי לא דרמטי.

עם זאת, הנתון שצריך להטריד אולי יותר מהכול הוא זה המראה כי בעשור האחרון עמדו היקפי הפרסום על סדרי גודל דומים פחות או יותר, עם סטיות של מאות אלפי שקלים משנה לשנה: כך למשל, ב-2004 עמד היקף הפרסום על כ-3.5 מיליארד שקל - דומה מאוד להיקפי הפרסום של השנה.

טלוויזיה: ירידה בשל מבצע "צוק איתן"

נתח הפרסום של הטלוויזיה בעוגת הפרסום רושם השנה ירידה של כ-6%, הנזקפת בעיקר לעצירה המוחלטת של הפרסום בטלוויזיה במהלך "צוק איתן".

יש להניח, כי לא מדובר במגמה אלא במשבר נקודתי, המעיד בעיקר על האקלים המדיני ופחות על חלוקה מחדש של משאבי הפרסום הפנימיים. גם לאחר הפגיעה שספגה הטלוויזיה, היא עדין המדיום החזק בתמהיל השיווק, עם נתח של 41% מכלל העוגה, שהם כ-1.4 מיליארד שקל. המפרסמים הבולטים השנה בטלוויזיה היו קבוצת שטראוס, החברה המרכזית למשקאות וקבוצת אסם. הקטגוריות הבולטות בהשקעתן בטלוויזיה הן רשתות שיווק, ביגוד ורכב פרטי.

טלוויזיה

עיתונות: מגמת ההיחלשות נמשכת

מגמת ההיחלשות של העיתונות בתוך כלל עוגת הפרסום נמשכת, אך בניגוד לפרסום בטלוויזיה אי-אפשר לתלות את היחלשותה במשבר נקודתי כגון מבצע "צוק איתן", שכן מבצע זה השפיע על הפרסום בעיתונות הרבה פחות מאשר על הפרסום בטלוויזיה.

הטלוויזיה נחשבת עדיין לפרסום פומבי מאוד, עם אפשרות להצגת מגוון רגשות וצבעים, ולכן מפרסמים בחרו בעת המלחמה להוריד בה פרופיל בעוד שרבים מהם המשיכו לפרסם בעיתונות באופן שוטף. הפגיעה המתמשכת בעיתונות, והירידה שלה גם השנה בנתחי שוק מ-26% ל-23%, היא עניין של שינוי תרבותי, ולכן יש בה משהו מדאיג יותר לעוסקים במלאכה מאשר היחלשות נקודתית כזאת או אחרת באמצעי מדיה אחרים. המפרסמים הבולטים ב-2014 בעיתונות היו סופר-פארם, אלקטרה ורשת שופרסל, הקטגוריות הבולטות בהשקעתן בעיתונות הן רשתות שיווק, חשמל וריהוט.

עיתונות

אינטרנט: הנתח ממשיך לצמוח: זינוק של 24%

בכל הקשור בפרסום באינטרנט, היעדר כלי מדידה מוסכמים וחוסר דיווח של המדיה עצמה מביאים לכך שהנתונים קצת פחות מהימנים מאשר באמצעי מדיה אחרים. אין ספק שהיקף הפרסום בכלים הדיגיטליים צומח. לפי ההערכות המבוססות בעיקר על נתוני יפעת בקרת פרסום והערכות של גורמים בענף ומפרסמים, ההוצאה לפרסום באינטרנט ב-2014 גדלה בכ-24% ועומדת על כ-818 מיליון שקל. מכאן, שנתח האינטרנט בעוגת הפרסום עמד אשתקד על 22%, לעומת 18% בשנה שקדמה לה.

גוגל היא פלטפורמת הפרסום הדומיננטית ביותר בדיגיטל וכפועל יוצא יו-טיוב של גוגל מוביל את תחום פרסום הווידיאו באינטרנט בישראל.

אל מול הירידה בפרסום בבאנרים, נרשם גידול בפרסום בווידיאו - בעיקר ביו-טיוב. מנתוני יפעת בקרת פרסום, שהחלה לנטר השנה את תחום הווידיאו באינטרנט, ניתן לראות בבירור כי יו-טיוב הופך בהדרגה למדיום בפני עצמו, עם כמות פרסומות וידיאו גדולה מאוד גם של עסקים קטנים ובינוניים המפרסמים רק אצלו. כמו כן, ישנה עלייה בתוכן השיווקי שיש בדיגיטל - בעיקר בלטו כתבות ה-NATIVE, שנכתבות בשיתוף עם מפרסמים וכוללות קרדיט. בנוסף, ניתן לראות שיתופי-פעולה בולטים של מפרסמים עם אתרי תוכן בתחומים ייעודיים באתרים השונים.

עם זאת, באיגוד השיווק וביפעת מדגישים כי למרות העלייה המרשימה בהכנסות מפרסום דיגיטלי, היחלשות הדיספליי המסורתי (מודעות באנרים) גורמת לכך שמשרדי הפרסום המקומיים כמעט שאינם נהנים מכך. רוב הגידול הוא בגזרות פחות רלוונטיות למודלי הרווח הבסיסיים של משרדי הפרסום: גוגל על כלל נגזרותיו, פייסבוק, קמפייני פרפורמנס ומערכות לקידום תוכן כדוגמת זו של חברת אאוטבריין.

המפרסמים הבולטים באינטרנט ב-2014 היו סופר-פארם, פרוקטר אנד גמבל וקבוצת שטראוס. הקטגוריות המובילות בפרסום באינטרנט הן מכללות וסמינרים, רשתות שיווק, רכב ותחבורה.

אינטרנט

רדיו: המפרסמים למדו את המדיום

גם השנה עושה הפרסום ברדיו קאמבק מסוים ומצליח לרשום גידול של 3% בהוצאות לפרסום, המגיעות ל-252 מיליון שקל. נראה כי המפרסמים למדו להסתכל על אמצעי מדיה זה בפרופורציות המתאימות לו, ולכן מפרסמים שם יותר פרסום מכירתי ואינפורמטיבי ופחות פרסום תדמיתי.

רדיו

שילוט חוצות: קרבות פרסומיים גדולים

שילוט החוצות רשם ב-2014 גידול של 6% בהיקפים, אך הנתח שלו בעוגת הפרסום נותר זהה לזה של השנה הקודמת - 5%, שהם כ-186 מיליון שקל. הגידול נזקף בעיקר ל"מלחמות פרסום" בקטגוריות מוטות פרסום חוצות, ועיקרן מזון ומשקאות: קוקה-קולה נלחמה נגד שוופס, פפסי נלחמה מול RC, נרשמה התעוררות מרשימה בפרסום הבנקים שהגדילו תקציבים, הסמארטפונים בלטו בבילדבורדים עם פרסום בווליום גבוה של מותג HUAWEI, וכמובן הקרב השיווקי בין המחלבות שהתחזק לאחר השקת גבינת "נעם" של טרה, והביא לגל פרסום גדול של שאר המחלבות.

מגמה נוספת שנרשמת בשילוט החוצות היא הקטנה יזומה של מספר הבילבורדים על מנת להשביח את המתקנים הקיימים, ולדרוש עבורם מחיר גבוה יותר.

עוד שינוי שחל בשוק הוא איחוד מספר בילבורדים ל"לארג' פורמט", המאפשר לחברות ליהנות ממחיר של מתקן פרמיום.

שילוט חוצות

התפלגות ההוצאות לפרסום

מתודולוגיה

נתוני ההוצאות לפרסום במדיה לשנת 2014 נערכו על-ידי יפעת בקרת פרסום ואיגוד השיווק הישראלי, על סמך עבודת איסוף, ניתוח ועיבוד של נתוני ההוצאה לפרסום, מחירוני המדיה, דוחות כספיים הנמסרים לבורסה, הצלבת המידע מול גופי פרסום ומדיה ובעיקר מול מחירי אמת ששולמו בפועל על-ידי מפרסמים רבים.

הניתוח (המביא בחשבון סטייה של עד 4%) מציג את ההוצאה לפרסום בישראל במחירי ברוטו, הכוללים את עמלות משרדי הפרסום.

עוד כתבות

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, והיא אחראית על המל"ט מדגם בייראקטר TB2, שנמכר ב-33 מדינות ● בשנת 2023 הכריזה נשיאות התעשיות הביטחוניות כי בייקאר היא שיאנית היצוא בטורקיה, בסך 1.8 מיליארד דולר ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

מספר 2 ברמ"י על התוכניות לקרקעות באזורי הביקוש: "אני באמת מקווה שהקריה תתפנה"

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

בכיר בחמאס: ארה"ב תתחייב שהמלחמה תסתיים, גם ללא אישור ישראלי

בארגון הטרור מוכנים לוותר על השלטון ועובדים על מערכת שלטונית חדשה ● המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית • דיווח בתקשורת הערבית: חמאס לא ימסור הלילה את תשובתו למתווכות • בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי על ההצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

שבוע המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה חיובית ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה 

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?