גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הדבר הבא: טריפל של סלקום

האם סלקום מסוגלת לגייס מאות אלפי לקוחות לטלוויזיה שלה?

עבר חודש וחצי מאז שסלקום, שמנהל ניר שטרן, השיקה את מיזם הטלוויזיה החדש שלה, ועושה רושם שהשינוי בשוק, אם יתחולל, יהיה הדרגתי ולא יצליח להתרומם רק על בסיס הבאזז בשיחות סלון.

העובדה שהוט ו-yes משדרות צפירות הרגעה ומנסות להראות שהנזק שסלקום מחוללת להן הוא נסבל, לא צריכה לטשטש את העובדה שסלקום מצליחה לגרום לשתי החברות להזיע ולשמר לקוחות דרך הטבות ומבצעים, גם אם המחירים הרשמיים של החברות עדיין לא יורדים.

כאשר הוט מוכרת חבילת טריפל ב-199 שקל, במבצע ל-3 חודשים - מדובר בפועל בהורדת מחירים. גם yes נוקטת בגישה דומה, והיא מציעה למצטרפים חדשים לשלם 149 שקל בחודשיים הראשונים.

אפשר לשער שככל שסלקום תצבור יותר לקוחות, נראה את המתחרות שלה מציגות מבצעים יותר אגרסיביים.

התחרות בטלוויזיה לא תזכיר את מה שקרה בסלולר, ובהקשר הזה צריך לבחון את הכניסה של סלקום בפרופורציות הנכונות, ולא לצפות שתוך חודש וחצי היא תצליח לגייס את מספר המנויים שהצליחו לגרוף הוט מובייל וגולן טלקום.

העם היושב בציון לא נוהג לפרגן, ולכן המתחרות של סלקום (גם כאלה שלא מתמודדות מולה ישירות) מנסות לקעקע את המודל, להסביר שהחברה לא תצליח ולטעון כי המיזם הזה לא רלוונטי.

השאלה היא איך מודדים הצלחה, והאם ניתן למדוד הצלחה רק דרך מספר המנויים שתגייס סלקום או דרך העובדה שתצליח להביא להחלשת מתחרותיה. דרך אחרת היא לבחון את תוספת ההכנסות שתקבל החברה בתחום הטלוויזיה, הכנסות שנגרעות מהסלולר.

ויש עוד סוג של הצלחה - מדובר בשטיח האדום שפורס משרד התקשורת לסלקום במסגרת הרפורמה בשוק הקווי, כאשר הוא מקבל כמעט את כל הערותיה בכל הקשור לשימוש ברשת בזק. גם זה שווה הרבה כסף.

על הנייר זה נראה מצוין

אם במספרים עסקינן, אז חשבון פשוט מראה כי סלקום צריכה לגייס עשרות אלפי לקוחות ואף מאות כדי להצליח במיזם הטלוויזיה ולהחזיר את ההשקעה בו.

האם זה ריאלי? 60 אלף מנויים מניבים הכנסה של 6 מיליון שקל בחודש, ובשנה מדובר על 72 מיליון שקל. 200 אלף מנויים שווים 20 מיליון שקל בחודש ו-240 מיליון שקל בשנה. אלה מספרים שעל הנייר נראים מצוין, אבל לא בטוח שהם ניתנים להשגה.

על-פי הערכות, קצב הגיוס של סלקום נע בין 5,000 מנויים ל-10,000 מנויים בחודש, וחשוב לזכור שמדובר בחודש שבו השירות הושק וזכה לגיבוי בדמות קמפיין ענק בטלוויזיה. ברור שקצב הגיוסים יירד בחודשים הבאים, כך שסלקום תצטרך להתאמץ מאוד על מנת לשמור על קצב גיוס ממוצע בהיקף הזה.

תזכרו של-yes יש 600 אלף מנויים, ולהוט יש כ-900 אלף מנויים. לקחת 200 אלף מנויים זה מספר אדיר, וסביר להניח כי סלקום תתקשה להגיע למספרים האלה.

המספרים הם כמובן גולמיים, מ-100 שקל כולל מע"מ צריך להוריד את עלויות התוכן, עלויות הטכנאים, עלויות מוקד השירות, השיווק וכו'. אחרי כל זה מגיעים למסקנה כי הסיכוי של סלקום להרוויח במקרה הזה הוא לא גבוה.

השאלה האסטרטגית היא האם סלקום תצליח לפצות, באמצעות הטלוויזיה, על הירידה בהכנסות הסלולר. אפשר להניח בסבירות גבוהה, כבר עכשיו, כי המבצע של סלקום, שבמסגרתו היא מוכרת 3 קווי סלולר פלוס חבילת טלוויזיה במחיר של 199 שקל לחודש, לא מזעזע את השוק.

מטרת המבצע הייתה לשמר לקוחות בסלולר ולמנוע נטישה דרך הבאנדל עם הטלוויזיה, אך נתוני הניידות מראים שנכון לעכשיו זה לא עובד. בפועל סלקום לא הצליחה לשמר את הלקוחות, והיא דווקא סובלת מנטישה מואצת בגלל המבצעים של גולן והוט מובייל.

שינוי בכל העולם

בהיבט של ההכנסות, סביר להניח שהטלוויזיה תצליח להקטין את הירידה הכוללת בהכנסות. אם סלקום תצליח להגדיל את ההכנסות שלה ב-200 מיליון שקל לשנה בעוד 3-4 שנים, זה יהיה הישג נפלא, אבל אלה מספרים שהסיכוי להביא אותם לא נראה גבוה.

צריך לזכור שהטלוויזיה בכל העולם עוברת שינוי, והמודלים של צפייה בטלוויזיה רב-ערוצית כמו הוט ו-yes יילכו ויאבדו מזכות הקיום שלהם בעולם של טלוויזיה אינטרנטית, שכבר כוללת WI-FI ומאפשרת גישה ישירה לחברות תוכן כמו נטפליקס, יו-טיוב והולו.

בינתיים סלקום ויתר חברות הסלולר סובלות מתחרות עזה ביותר במגרש הביתי שלהן - תחום הסלולר - ושם הנזק שגורמות להן הוט וגולן טלקום הוא כבד מאוד. היום ההכנסה הממוצעת למנוי עומדת על 70 שקל לחודש לערך, כאשר המחירים הם ברמות של 50 שקל לחודש ופחות. כל השוק נמשך מטה, והתוצאה היא איבוד הכנסות של מאות מיליוני שקלים בשנה שיספגו החברות הוותיקות במהלך השנה הנוכחית. אף אחת מהן לא תקרוס, אבל זו פגיעה מתמשכת שב-2016 כבר יכולה לתת את אותותיה.

נראה כי סלקום תנסה למקד מאמצים בטריפל ולהיות החברה השנייה בשוק שתציע חבילת טריפל שמתחרה בהוט. האחרונה, כידוע, עושה כל שביכולתה לדחוף כמה שיותר חבילות טריפל, משום שהיא יודעת שטריפל הוא מוצר מבוקש, שהציבור רוצה, מכיוון שהוא מוריד את מחיר חבילת התקשורת הכוללת עבור משק-הבית.

חבילת טריפל בהוט עולה היום 350 שקל בחודש, וסלקום תנסה לבוא עם חבילת טריפל נמוכה משמעותית באזור ה-200 שקל לפי ההערכות - מה שאומר תחרות אגרסיבית להוט.

כאן אנחנו חוזרים לשאלה האם המיזם של סלקום מציע תחרות משמעותית לטלוויזיה של הוט מבחינת תוכן. אז נכון שהטלוויזיה של סלקום אינה משתווה מבחינת היקף התכנים לחבילה של הוט, אבל יש בה תוכן סביר בהחלט, ובבתים רבים ישמחו לקבל חבילת טריפל ב-200 שקל ולחסוך לא מעט כסף.

נכון לעכשיו הטריפל של הוט הוא אתרוג במשרד התקשורת. הוט הוכיחה שגם היא לא פראיירית, וכשצריך להפעיל את הקשרים הנכונים, היא יודעת איך לשחק את המשחק. לפרק את הטריפל של הוט זו משימה מאוד לא פשוטה, וימים יגידו אם משרד התקשורת יעז לגעת בחבילה הזו.

סלקום, מצידה, תנסה לעשות הכול על מנת להוכיח שבלי פירוק הטריפל של הוט התחרות בשוק הקווי תיוותר פחות משמעותית.

עוד כתבות

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

שיחה משותפת בין אילנית אדסמן, ר' נבחרת ביטוח ופינטק, KPMG, לבין עופר גולן, מנהל תחום תשלומים, ניהול סיכונים וציות, KLMG / צילום: תמר מצפי, כדיה לוי

הבנקים המרכזיים מול השוק הפרטי: מי ינצח במרוץ על המטבע הדיגיטלי?

במסגרת כנס TECH IL של גלובס, אילנית אדסמן ועופר גולן, שני בכירים מפירמת KPMG, דנו במאבק החם על שוק התשלומים העתידי, שכולל מגוון הזדמנויות לצד לא מעט סכנות ● השניים שוחחו על היתרונות והחסרונות של מטבעות דיגיטליים בהנפקת בנקים מרכזיים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; יו"ר הפד: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

נאסד"ק ירד ב-0.1% ● פאוול:"השגת יעד האינפלציה תיקח יותר זמן משחשבנו" ● טראמפ מדיה צללה ב-14% ● בנק HSBC ממליץ על מניית AMD ● שווי השוק של טסלה ירד בכ-40% מתחילת השנה ● השקעת ענק למיקרוסופט בחברת AI מאיחוד האמירויות ● איתן בן אליהו ימונה ליו"ר ננו דיימנשן ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

המשנה לנגיד בנק ישראל: "לשקל הדיגיטלי תהיה השפעה על התחרות בבנקים"

אנדרו אביר אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כי בשבועות הקרובים בנק ישראל יוציא לדרך פרויקט טכנולוגי משמעותי, כחלק מתהליך בחינת ההיתכנות להנפקת מטבע דיגיטלי ● לפי התוכנית של בנק ישראל, "השקל הדיגיטלי יהיה פלטפורמה לחדשנות"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

סימנים ראשונים מעידים - תרחיש הבלהות של המשק עשוי להתממש

האינפלציה בפברואר הגיעה לקצב של 2.7% - מעל מהציפיות המוקדמות ● החשש המרכזי הוא ממגמה שלילית שתביא לחריגה מהיעד של בנק ישראל, כפי שצופים יותר ויותר גופים בשוק ● וכשזה המצב, קשה לראות את הריבית יורדת בקרוב

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אפילו סעודיה עזרה: כך פעלה הברית שסייעה לישראל מול איראן

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

המתקפה האיראנית יצרה "פקק" בנתב"ג: זה הפתרון של משרד התחבורה

בימי שגרה אין המראות מנתב"ג בשעות הלילה המאוחרות ● בליל המתקפה האיראנית המרחב האווירי של ישראל נסגר, ולמרות ביטולי הטיסות הרבים, עם חידוש הטיסות לישראל וממנה נוצר פקק ● במשרד התחבורה הנחו על פתרון ליומיים הקרובים

מטוס של EasyJet / צילום: Shutterstock

איזיג'ט מבטלת טיסות עד סוף אוקטובר: איזה קווים יושפעו במיוחד?

ענקית הלואו קוסט רק החזירה פעילות לישראל, ותוך שבועיים ביטלה את כל הטיסות לארץ עד סוף אוקטובר ● המהלך צפוי להשפיע על כ־100 אלף נוסעים, שלדברי החברה יקבלו החזר כספי ● בשוק מעריכים כי הנפגעים העיקריים יהיו הקווים למערב אירופה

השופט בדימוס ד''ר עדי זרנקין / צילום: פאול אורלייב

בן הבורר הוא בכיר בחברה מתחרה - האם זו עילה לפסילתו?

ביהמ"ש דחה את בקשת קבוצת סיגמא לפסול את הבורר ד"ר עדי זרנקין, שופט בית המשפט המחוזי בדימוס, בשל טענה לחשש לניגוד עניינים, מאחר שבנו מכהן כבכיר ומחזיק במניות של חברה מתחרה לחברה שבלב המחלוקת

מנכ''ל שטראוס, שי באב''ד / צילום: איל יצהר

נפרדת מתחומים עם רווחיות נמוכה: אלה הפעילויות ששטראוס מתכוונת למכור

קבוצת שטראוס חוזרת להתמקד בפעילויות הליבה שלה ומעמידה על המדף את חלקה במפעל וכוורת יד מרדכי, את פעילות הירקות הטריים והמצוננים "טעם הטבע" ואת רשת קפה עלית

ג'ו וג'יל ביידן / צילום: ap, Manuel Balce Ceneta

הנתונים נחשפים: כמה מרוויחים ג'יל וג'ו ביידן בשנה?

הנשיא האמריקאי והגברת הראשונה דיווחו על הכנסה ברוטו של 619,976 דולר ב-2023 ● לפי אתר החדשות אקסיוס, בני הזוג שילמו 146,629 דולרים למס ההכנסה הפדרלי - מדובר בשיעור מס של כ-24% ● בניגוד לנשיא לשעבר דונלד טראמפ, ביידן מקפיד לפרסם את דוחות המס שלו מאז שכהונתו התחילה

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 capital וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג' בשיחה עם מיטל ויזברג / צילום: תמר מצפי

"הסנטימנט העולמי לא לטובתנו": שתי משקיעות ההייטק הבולטות בישראל מסבירות איך לגייס כסף באמצע המלחמה

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 Capital, וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג', התייחסו בכנס TECH IL של גלובס לירידה בהיקף ההשקעות בהייטק בצל המלחמה ● פירון: "לאורך השנה-שנתיים הקרובות יש סיכוי שנראה משקיעים יוצאים מכאן" ● מרידור: "יש גם קולות בעדנו, משקיע אמר לי שהחברות הישראליות הן הכי טובות בפורטפוליו שלו"

מגרש מכבי יפו לשעבר / צילום: תמר מצפי

מעט הצעות ומחיר נמוך בתל אביב: אקרו ואשדר זכו במכרז - 412 דירות במכבי יפו

הזכייה במכרז היא על שטח שהיה בעבר של אצטדיון מכבי יפו בתל אביב תמורת 378.5 מיליון שקל ● מדובר בסכום נמוך ב-149.5 מיליון שקל ממחיר השומה שעמדה על 528 מיליון שקל

גל בר דעה, מנכ''ל בנק ONE ZERO בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

גל בר דעה, מנכ"ל ONE ZERO: "רוצים להיות בנק גדול. טכנולוגיה היא הדרך היחידה לתת ייעוץ לכולם"

מנכ"ל ONE ZERO אמר בכנס TECH IL של גלובס כי על הבנקים לקחת אחריות לעתיד הכלכלי של הלקוחות שלהם, להוציא אותם ממינוס ולאפשר להם לשפר את האשכול הסוציו-אקונומי שלהם ● על וואן זירו אמר: "בנקאות זה מרתון, אנחנו מתכוונים להיות בנק גדול ומשמעותי במערכת הישראלית"

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ''לית מרכז המו''פ של AT&T בישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

סגנית נשיא AT&T העולמית: שלושה אנשים יושבים בחדר וממציאים מוצר שנוגע במיליוני אנשים - זה התבלין הסודי שלנו בישראל

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ"לית מרכז המו"פ של AT&T בישראל, אמרה בכנס TECH IL של גלובס כי מה שייחודי בדנ"א של ההייטק הישראלי הוא "הפיוז'ן שקיים פה בין סטארט-אפים לחברות גדולות, החינוך לטכנולוגיה, המיקס של חוש הישרדות ומנהיגות שמפתחים בצבא"

גיל שויד / צילום: גלובס

גיל שויד על הפרישה מתפקיד מנכ"ל צ'ק פוינט: "לא מתחרט על כלום, רוצה לבנות את המוצר הבא"

"אני גאה שצ'ק פוינט תמיד הייתה יציבה, לא הייתה שנה אחת שלא הרווחנו", כך אומר גיל שויד, מנכ"ל חברת הסייבר צ'ק פוינט ב-31 השנים האחרונות, בשיחה עם עורך ההייטק של גלובס, אסף גלעד, בכנס TECH IL של גלובס ● על השפעות המלחמה אומר שויד כי "הנזק המקומי הוא לא הבעיה, אלא הנזק שייגרם לטווח רחוק"

חייל רוסי סוחב רחפן אוקראיני שתוקן ועודכן על ידי הצבא / צילום: ap, Russian Defense Ministry Press Service

איך נכשלו הרחפנים האמריקאים לחולל מפנה במלחמה באוקראינה?

רוב הרחפנים הקטנים של חברות אמריקאיות נכשלו בביצועיהם מול הטכנולוגיה הרוסית, ונחשבים כעת ליקרים ונוטים לתקלות ● בהיעדר פתרונות מהמערב, פנתה אוקראינה למוצרים סיניים זולים

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ