גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אלה האתגרים והסיכונים שכל יזם תמ"א 38 צריך להכיר

לדברי אילי בר מחברת אקו סיטי, הסיכון המרכזי בפרויקטי נדל"ן סטנדרטיים הוא עליה וירידה במחירי הדירות ■ בתחום ההתחדשות העירונית, בנוסף לסיכוני השוק, יש מגוון רב נוסף של סיכונים בכל הנוגע לעלויות שחובה לקחת בחשבון

תמ"א ברמת גן / צילום: תמר מצפי
תמ"א ברמת גן / צילום: תמר מצפי

*** הכתבה בשיתוף איגוד חברות תמ"א 38

"בשוק עולה קל מאוד להיות יזם כי השוק מפצה על הטעויות", כך אומר אילי בר, מנכ"ל משותף בחברת אקו סיטי המתמחה בפרויקטי התחדשות עירונית, "האתגר האמיתי הוא להיות יזם בשוק יציב ובשוק יורד שכן אז אין מקום ומרווח לטעויות". לדברי בר בתחום התמ"א 38 נעשו הרבה טעויות על ידי יזמים שונים, ואלמלא התקופה הנוחה במהלכה נולד רעיון התמ"א התחום היה מתקשה יותר להתרומם. "אחד הדברים שעזרו לתחום זה להתפתח למרות אי הוודאות הגבוהה, הוא עליית המחירים בשוק.

"לולא עלייה זו פרויקטים רבים לא היו יוצאים לפועל או היו נתקעים באמצע והרבה יזמים שיוצאים מופסדים מפעילות זו, שכן גם כשכולנו עשינו טעויות השוק שמר עלינו. אך בתנאים של יציבות מחירים הסיפור יהיה אחר לגמרי". הוא מוסיף. בר, המשמש במקביל כראש תחום תכנון באגוד חברות תמ"א והתחדשות עירונית בלשכת המסחר, יעביר במסגרת מרכז פישמן קורס בנושא כדאיות כלכלית, ניתוח סיכונים וניהול תקציב בפרויקט התחדשות עירונית.

- במה שונה רמת אי הוודאות בפרויקטים של תמ"א 38 בהשוואה לפרויקטי נדל"ן רגילים?

"מאחר שמדובר בתחום חדש בארץ, הידע המצטבר מצומצם, זאת להבדיל מפרויקטים רגילים של ייזום שם הידע קיים כבר שנים רבות ולכן ניתן לגדר את הסיכונים טוב יותר. באופן בסיסי, הסיכון המרכזי בפרויקטי נדל"ן סטנדרטיים הוא סיכון השוק - עליה וירידה במחירי הדירות, ואילו בתחום ההתחדשות העירונית, בנוסף לסיכוני השוק, יש מגוון רב של סיכונים בכל הנוגע לעלויות שחובה לקחת בחשבון.

"בכלל, יזמות בהתחדשות עירונית היא אחת המשימות הקשות ביותר בתחום הנדל"ן. רמת אי הוודאות היא מאוד גדולה בעיקר משום שמתעסקים בפרויקטים של בנייה בסביבת מגורים פעילה וצפופה, עם ריבוי בעלי דירות המעורבים בפרויקט, ואם לא די בכך הרי שגם מדיניות התכנון עדיין נמצאת בשלבי התהוות בעיריות השונות. צירוף הדברים הללו יוצר תחום שהינו מאוד רגיש להוצאות בלתי צפויות, לעיכובים של זמן, לעיכובים משפטיים ולחשיפות מס".

- מהם הסיכונים המרכזיים?

"הסיכונים חלים החל משלב התכנון ועד לשלב גמר הפרויקט. כל השינויים האפשריים משפיעים בסופו של דבר על האלמנט הכלכלי של היתכנות הפרויקט. בשלב הייזום הראשוני, העלויות אמנם זניחות, אם ליזם יש מספר פרויקטים בודדים. אך אם הוא עובד על מספר רב של פרויקטים במקביל, עלויות אלו הופכות למהותיות. בשלב התכנוני הסיכון גבוה יותר שכן היקף ההוצאות גדל משמעותית, מה גם שרק בשלב התכנון להיתר היזם עלול לעמוד מול אובדן זכויות ביחס לתכנון המקורי, להיתקל בשינויי תכנון שיימנעו את האפשרות לספק לדיירים את מה שהובטח להם בהסכם, ואפילו לסכן את הפרויקט כולו בשל ביטול או דחייה של בקשות להיתרים שנמצאות כבר בשלב מתקדם כפי שקרה לאחרונה ברמת גן.

"סיכוני הביצוע הם בעלי רגישות גבוהה במיוחד להוצאות בלתי צפויות בפרויקטים של בנייה על בניין קיים, שכן באופן טבעי אנו נתקלים בשטח בהפתעות רבות תוך כדי עבודה ונאלצים לספוג הרבה עיכובים בקצב הביצוע מתוך התחשבות באנשים הגרים בבניין. כך קורה שפעולות פשוטות וסטנדרטיות בבניית בניין חדש הופכות למורכבות מאוד בפרויקט של תוספת על בניין קיים".

- העובדה שמדובר בתחום חדש מגבירה את אי הוודאות?

"בוודאי, ניקח לדוגמה את נושא מס השבח והיטלי השבחה - מאחר שאין הרבה פרקטיקה ועדיין יש שינויי חקיקה שטרם קיבלו מענה חד משמעי מצד רשות המיסים או הפסיקה, אנו מגלים שחשיפת המס הופכת מורכבת לתמחור, במיוחד בפרויקט של הריסה ובנייה לפי תמ"א 38. כך גם בעניין היטלי ההשבחה שחדשות לבקרים אנו שומעים על יזמים שנדרשים להתמודד עם רעיונות יצירתיים חדשים מצד הוועדות המקומיות שמחפשות כל דרך לגביית היטלי השבחה. אם יזם התבסס על הנחה שגויה בשלב הייזום הראשוני כי לא יידרש בתשלום היטל ההשבחה כלל, אם הוועדה המקומית תמצא דרך חוקית לחייב היטל השבחה חלקי הפרויקט כולו עלול להיות מוטל בספק מבחינת ההיתכנות הכלכלית שלו.

"דרך אגב, את שומת היטל ההשבחה היזמים מקבלים רק בשלב האחרון של התכנון להיתר, כך שעצירת הפרויקט בשלב זה משמעותה נזק כספי עצום בגין כל העבודה הרבה שהושקעה עד נקודה מתקדמת כל כך".

- איך ממזערים את הסיכונים האלה?

"היזם צריך לצפות ככל הניתן כבר בשלבים הראשונים של גיבוש הפרויקט את המשתנים הדינמיים ולדעת לתמחר אותם נכון. יש לקחת את כל שדות הפעילות ולתחמם על ידי מקדמי סיכון נכונים. חשוב מאוד לעשות זאת בזמן אמת ובאופן רצוף ואקטיבי, שכן אם עושים זאת מאוחר מדי ולפתע מגלים שאין בכלל התכנות כלכלית, אז במקרה הטוב עוצרים רגע לפני הביצוע ובמקרה הרע עוצרים תוך כדי או שמסיימים פרויקט בהפסד כואב. מצד שני, יזם שייקח מקדמי סיכון מוגזמים, ייגלה מהר מאוד ש שכל פרויקט שהוא בוחן נראה על פניו כחסר היתכנות ביחס להצעות מתחרות מיזמים אחרים ולמעשה יישאר מחוסר עבודה. לכן האתגר שלנו היזמים הוא למצוא את האיזון הנכון וליצור תחשיב שיגלם נכונה את רמות הסיכון".

- לדעתך יש יזמים ועוסקים בתחום שאינם יודעים לכמת נכון את תמחור העלויות והסיכון הכלכלי בגינן?

"אנו בהחלט רואים במכרזים הצעות שסובלות מטעויות מהותיות ובסיסיות גם בנושא התכנוני וגם בנושא תמחור העלויות. באופן טבעי, הדבר נכון במיוחד ביחס ליזמים חדשים בתחום - קטנים כגדולים גם יחד. למשל בנושא של חניונים תת קרקעיים, אשר ברוב הפרויקטים של תמ"א 38 מסוג הריסה ובנייה הם קטנים וצפופים מאוד ולכן גם קשים לתכנון ויקרים להחריד - למרות המאפיינים הללו יש יזמים המתמחרים חניונים תת קרקעיים קטנים באותו תמחור עלויות למטר רבוע כמו חניונים גדולים שעלותם היחסית קטנה יותר באופן משמעותי ולכן עלולים בשלב התמחור לפני הביצוע לגלות שהפרויקט כלל אינו כלכלי".

- היכן אתם, כשייכים לקבוצה של ראשוני העוסקים בתחום תמ"א 38 בארץ, "למדתם על בשרכם" את השלכות התמחור הנכון?

"הגורם המהותי הוא בעיקר בנוגע לתמחור של עלויות הבנייה. למרות שמלכתחילה תמחרנו אותן גבוה כי לקחנו בחשבון סיכונים שונים, מתברר שהיינו צריכים למתוח את העלויות עוד כלפי מעלה. הניסיון המצטבר שלנו ושל אחרים לאורך השנים, עוזר לנו כיום לכמת נכון את הסיכונים ולתמחר את העלויות ולתחום אותם בצורה מדויקת יותר על מנת שתחשיב הכדאיות והבחינה הכלכלית יהיה כמה שיותר קרוב למציאות למרות הדינמיות של תחום זה, ואת הניסיון הזה אנסה ליישם גם בקורס".

*** שלושת המפגשים המקצועיים יתקיימו במרכז רבין בתל אביב בנושא כדאיות כלכלית וניהול תקציב בהתחדשות עירונית - להרשמה לחצו כאן.

*** אליעזר פישמן הוא בעל השליטה בגלובס.

עוד כתבות

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA : "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

תקיפה ישראלית בדמשק / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

ישראל תקפה בדמשק, צה"ל חיסל מחבלים שנכנסו למבנים צבאיים של חיזבאללה בלבנון

קיבוץ בארי הודיע כי החטוף דרור אור נרצח ב-7 באוקטובר, גופתו מוחזקת בעזה ● מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון ● לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - האופוזיציה בסוריה מדווחת על פיצוצים חזקים באזור דמשק ● משרד הסחר הטורקי: "עוצרים את היצוא והיבוא לישראל וממנה בצל החרפת הטרגדיה ההומניטרית" ● המיליציות הפרו-איראניות בעיראק טענו: שיגרנו אתמול שני טיל שיוט לעבר ישראל

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית