גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אפשר כבר להשתמש בדיגיטל כמדיה עיקרית בקמפיין"

מאזדה ונורופן העלו באחרונה קמפיינים רחבים, אבל לא קנו אף ספוט בטלוויזיה ■ האם המפרסמים הגדולים מתחילים להישען בעיקר על הדיגיטל, והאם ניתן להגיע בדיגיטל לחשיפה דומה לזו שבטלוויזיה?

הקמפיינים למאזדה ולנורופן/ צילום מסך
הקמפיינים למאזדה ולנורופן/ צילום מסך

באחרונה עלה לאוויר קמפיין חדש של מאזדה 3, שנועד להציג מספר יכולות טכניות של הרכב. עד לפני שנה המדיה המרכזית של הקמפיין הזה הייתה צריכה להיות טלוויזיה. אחרי הכול, מדובר במותג מיינסטרים קלאסי, שהתפיסות המקובלות אומרות שמקומו סביב מדורת השבט; אבל לאחר עידוד של משרד הפרסום באומן-בר-ריבנאי, דלק מוטורס בחרה אחרת - ועלתה עם קמפיין שהמדיה המרכזית בו היא הרשת, עם תמיכה של שילוט חוצות ומדיות נוספות.

אמנם כבר היו בעבר קמפיינים של מותגים שהמדיה העיקרית בהם הייתה הדיגיטל, אבל בארץ לא עשה זאת עד עתה מותג גדול וממוסד כמו מאזדה. יש מותגים, כמו קסטרו למשל, שבחרו להציב את מרכז הקמפיין בדיגיטל, אבל כדי לתמוך בו הם שלחו הפניות בולטות מהטלוויזיה.

לכן, ההימור של מאזדה לשים את כל הביצים בסל אחד הוא חדש, וקשה לא לתהות אם זאת סנונית ראשונה לצורת חשיבה אחרת שמאמצים מפרסמים - או שמא מדובר באירוע חד-פעמי של מותג גדול שהעז להמר.

פרסום

המפרסמים אמיצים מספיק?

בעיני גיא שמחון, המשנה למנכ"ל חברת המדיה TMF, העובדה שאין הרבה יותר מפרסמים שעושים מהלכים מהסוג של מאזדה, מבוססת על שאלה של אומץ. "ללקוחות אין מספיק אומץ להישען על דיגיטל בקמפיינים של וידיאו", הוא אומר.

לדבריו, "בטלוויזיה מגיעים בימים ספורים מגיעים למסה גבוהה. בדיגיטל צוברים צופים לאט יותר. לכן, הלקוחות ומשרדי המדיה, שיש להם יעדי חשיפה, מעדיפים לעלות בקמפיין אגרסיבי בטלוויזיה".

שמחון רואה במספרים את השינוי הולך ומתקרב: "אם בעבר דיברנו על לקוחות ששמו 2%-3% מהתקציב בווידיאו דיגיטלי - היום זה כבר מהווה בחלק מהמקרים 20%-25%. זה אומר שהלקוחות מבינים שזה לגיטימי, ואפשר להשתמש בדיגיטל לא רק כמדיה משלימה בקמפיין אלא כמדיה עיקרית".

יעדי החשיפה לקמפיין מחולקים לשניים: ריץ' - היכולת להגיע לצרכן שהגדירו; ורפיטציה - החזרה על המסר. שמחון מסביר כי עד עתה לריץ' השתמשו בטלוויזיה, ואילו כדי להשיג רפיטציה זולה יחסית השתמשו באינטרנט, אך גם זה הולך ומשתנה. "ברור שעם הזמן נראה יותר ויותר לקוחות עושים מהלכים בסגנון מאזדה. זה יהיה בעיקר אצל לקוחות, שקשה למצוא את הקהלים שלהם בטלוויזיה".

ואכן, מפרסמים שפונים לקהלים מפולחים, שאמורים לכאורה לחיות בדיגיטל ומעזים לצאת בקמפיין נטול קביים טלוויזיוניים, יותר קל למצוא: רק לפני ימים ספורים עלה לאוויר קמפיין של נורופן, שיועד לבנות עשרה שסובלות מכאבי מחזור. לצורך הקמפיין הוקמה להקת בנים ונכתב שיר מיוחד. הקמפיין שעלה רק בדיגיטל זכה תוך יום למאות אלפי שיתופים. הוא ירד מהאוויר ללא ספוט אחד בטלוויזיה.

דווקא בן סבר, סמנכ"ל הקריאייטיב בענבר-מרחב, המשרד שהעלה את הקמפיין, פחות נחוש בצורך של מותגים לשנות במשהו את תמהיל המדיה שלהם. "זה תלוי בקהל היעד ובכמות הכסף שיש", הוא אומר, ומשקף בכך פחות או יותר את הדעה הרווחת בקרב הרבה פרסומאים בשוק.

לדבריו, "בנורופן קהל היעד הוא נערות שצמודות למסך הדיגיטלי וצורכות שם גם את התוכן הטלוויזיוני שלהן. לכן, היה יותר רלוונטי להעלות שם פרסומת עבורן. אבל ישראל היא עדיין מדינת סופרבול, שיש בה כל יום בשבוע רייטינג פסיכי בטלוויזיה, ואם רוצים להגיע לקהל רחב - זה עדיין המקום".

גם יגאל שמיר, שותף בגליקמן-נטלר-סמסונוב, שותף לדעה שבישראל לטלוויזיה יש ויהיה מקום מרכזי בפרסום של מותגים גדולים: "בישראל, השקה ללא טלוויזיה היא בעייתית. הטלוויזיה נהנית כאן ממעמד שאין לו אח ורע בעולם המערבי. בעזרתה אפשר להגיע תוך ימים ספורים כמעט לכל הקהל הרלוונטי - משהו שבארה"ב או באירופה לוקח חודשים ארוכים.

"עם זאת, השקות באמצעות דיגיטל בלבד הן עניין של זמן - בעיקר בכאלה שפונות לקהל צעיר. למותגים כבדים ומסורתיים ייקח עוד זמן בישראל, אבל גם זה יגיע. בינתיים מפרסמים מפחדים לשים את כל הביצים באינטרנט, ובדרך-כלל גם אם עושים את רוב המאמץ הפרסומי בדיגיטל כדי להביא טרפיק - יתעקשו עדיין לעשות הפניה או טיזר מהטלוויזיה".

שמיר מסביר את הסיכון שיש בהימור על מהלך וידיאו דיגיטלי בלבד. לדבריו, בדיוק כפי שאי-אפשר לכתוב מראש ספר מופת - כך אי-אפשר לדעת בוודאות שסרט שהפקת כדי שיהפוך ויראלי אכן יתפוס. "בדיגיטל לא בונים על הכסף ששמת כדי לקדם את הקמפיין, אלא על זה שישתפו, ואת זה יותר קשה לצפות מראש".

מה המטרה של הקמפיין?

באופן מפתיע, גם מאור חן, מנכ"ל מקאן דיגיטל, סבור כי מוקדם עדיין לסמוך על קמפיין וידיאו דיגיטלי כמנוע יחיד למהלך מרכזי כמו השקה: "אם רוצים להשיק מהלך או שירות חדש, צריך לפגוש את הצרכן בכל מקום, ואז צריך להיות בכל אמצעי המדיה.

"כשיש מספיק כסף ומותג שצריך לתמוך בו, ויש מעל 2-3 מיליון שקל להשקה, כדאי לעלות לטלוויזיה. אבל במקרים מסוימים - בעיקר כשיודעים איפה הקהל נמצא, זה פשוט מטופש ללכת לכל אמצעי המדיה. אם ויט השיקה מוצר חדש להסרת שיער, עם קהל מאובחן של נשים בגילאי 18-45, שזה קהל עם חדירה דיגיטלית של למעלה מ-90%, ויש שם תקציב מוגבל - יותר קל להשיק אותו בדיגיטל".

חן טוען כי מהלך דיגיטלי דורש מצד אחד מקצועיות גבוהה יותר, אך מאידך מאפשר לעושים במלאכה כר רחב יותר של פעילות: "היכולת להיות מרגש, בועט, הומוריסטי - כל נרטיב שבוחרים - מועצם בדיגיטל, ואפשר לספר בו את הסיפור בצורה יותר טובה. תוכן וידיאו צריך לדעת לספר סיפור טוב. אבל יש גם את היכולת לבדוק את איכות החשיפה. כמה נחשפו? כמה שיתפו? כמה מתוך מי שראה צפה עד הסוף? ולכן במציאות הנוכחית של השוק, נראה יותר ויותר קמפיינים כאלה".

בניגוד לעמדת השוק הרווחת, יוסי לובטון, מנכ"ל באומן-בר-ריבנאי, שהעלה את קמפיין מאזדה, סבור כי לגודל התקציב או לקהל היעד אין שום קשר לשאלה האם ללכת לקמפיין וידיאו או לא. הדבר היחיד לטעמו שצריך לעניין הוא המטרה של הקמפיין. "מי שאומר שהסיבות לפרסום בדיגיטל תלויות כסף או קהל מפולח, פשוט לא מבין את העולם שאנחנו חיים בו", הוא אומר.

לדבריו, "צרכני וידיאו באינטרנט היום הם בני כל הגילאים - עד גיל 65. להגיד משפט כמו 'הדיגיטל זה כלי של הצעירים', זה משפט שהיה נכון לפני 5 שנים, והגיע הזמן שיפסיקו להשתמש בו. אין קהל שלא נמצא וצורך וידיאו ותוכן באינטרנט, וזה לא קשור לפילוח.

"רואים במספרים של הלקוחות שכמות הווידיאו הדיגיטלי הולכת וגדלה לאין-שיעור. חלק עושים יותר טוב, וחלק פחות, אבל אין מנהל שיווק שלא חושב שווידיאו באינטרנט הוא לא חלק חשוב מכל קמפיין. יש משרדים שדוחפים לקוחות למקומות כמו טלוויזיה גם כשלא צריכים, בגלל שזה יותר נוח להם, ובגלל כל נושא עמלות היתר".

לובטון מסביר כי ההחלטה לעלות עם קמפיין שבו הדיגיטל הוא המדיה המרכזית, נולדה משיקול ענייני ומעשי: "רצינו קמפיין שמתקשר פיצ'רים טכנולוגיים שיש במאזדה 3. זה מסר מורכב שאי-אפשר להעביר ב-30 שניות של סרטון טלוויזיה. לכן, היה ברור שמה שרלוונטי לכזאת תקשורת זה או עיתון, שהיא מדיה שיש בה דרך להעביר מסר מורכב יחסית, או מדיה דיגיטלית, שבה אפשר להעביר מסרים רבים ומורכבים".

הוא מבהיר כי אם היה מדובר במהלך השקה שדורש מסר פשוט יותר, הוא לא היה מהסס לעלות לטלוויזיה: "אם היינו משיקים דגם חדש, אין סיכוי שאנחנו כמשרד היינו ממליצים ללקוח לא לעלות לטלוויזיה. זאת עדיין מדיה עוצמתית בעלת ערך. למרות החוזקות של הדיגיטל, אסור ללכת לכיוון ההפוך ולהגיד שהטלוויזיה לא רלוונטית. אבל זאת שאלה של זמן שכל הדיון הזה יהיה לא רלוונטי, כי בעתיד גם בטלוויזיה אפשר יהיה לקנות לקהלים מפולחים".

עוד כתבות

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל