גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"תכנית הרבעים של ת"א תקבע את האופי של פרויקטי תמ"א 38"

על פי הוראות התכנית ניתן להעריך באילו אזורים בעיר יתכנו כלכלית פרויקטים של הריסה בנייה מחדש ובאילו כאלו של חיזוק מבנים ■ כיצד היא תשפיע על פני העיר

פרוייקט תוספת רח' אייבשיץ ת"א רובע 3 / צילום: אקו סיטי
פרוייקט תוספת רח' אייבשיץ ת"א רובע 3 / צילום: אקו סיטי

*** הכתבה בשיתוף איגוד חברות התמ"א 38

תכנית הרבעים של ת"א היא אחת מתכניות הבנייה החשובות ביותר שנוצרו בשנים האחרונות באזור המרכז, לבטח בת"א בה קיים מחסור בשטחים לבנייה חדשה. התכנית קובעת למעשה להיכן ינותב מלאי הדירות שעברו פרויקטי תמ"א 38 וכיצד הוא יבוצע - בין אם באמצעות הריסה ובנייה מחדש (תמ"א 38/2) ובין אם על ידי חיזוק מבנים (תמ"א 38/1). נכון, התכנית עוד בהליכים ונמצאת כיום על שולחן ועדת המשנה של הוועדה הארצית בדיון ערערים אך, יזמי העיר והדיירים כבר מתכוננים ליום שאחרי אישורה.

תוכנית הרבעים הנדונה מתייחסת למרכז העיר, לרבעים 3 ו- 4 אשר בחלקם, בעיקר באזור הדרומי של רובע 3 ובחלק קטן של רובע 4, מתפרס המתחם שהוכרז על ידי ארגון אונסק"ו כאתר מורשת עולמית בעל כללי שימור נוקשים. במרבית אזורים אילו (אבן גבירול עד הים, נווה צדק עד ארלוזורוב) התכנית קובעת כי במגרשים הקטנים מ-500 מ"ר ניתן יהיה להרוס בניינים קיימים ולהקים בניינים חדשים עד גובה של קומת קרקע + 4 קומות טיפוסיות + קומת גג חלקית, ובמגרשים מעל 500 מ"ר ניתן להוסיף קומה טיפוסית אחת נוספת.

יצויין כי רובע 5 - אזור לב העיר שנמצא דרומית לשד' בן ציון ורח' בוגרשוב עד אזור נווה צדק בדרום - עדיין לא נכלל בתכנית הרבעים והוא צפוי להיות מתוכנן בשנים הקרובות כאשר ההוראות שיחולו לגביו יהיו דומות אם לא זהות לאזור ההכרזה ברובע 3.

רבעים 3 ו-5 - מעט בניינים חדשים

אילי בר מנכ"ל משותף בחברת אקו סיטי העוסקת בתמ"א 38 במרכז ת"א וראש אגף תכנון באיגוד חברות תמ"א 38 והתחדשות עירונית בלשכת המסחר תל-אביב, אומר כי "מסתמן שהתכנית תקבע שברבעים 3 ו-5 יקומו מעט מאוד בניינים חדשים במסגרת תמ"א 38/2, שכן לדעתי ב-95% מהמקרים יזמים יבינו כי הזכויות לא מאפשרות התכנות כלכלית, ותחום התמ"א באזורים אילו ינוקז לעבר חיזוק מבנים ותוספת קומה ועוד קומת גג חלקית".

לדבריו, "במגרשים של עד 500 מ"ר, זכויות הבנייה בפועל תהיינה דומות לפרויקטים של חיזוק מבנים (תמ"א 38/1) בהם ניתן להוסיף עד 1.5 קומות כך שזו תהיה האפשרות היחידה לפרויקט". כל זאת מאחר ועלויות בפרויקטים של תמ"א 38/1 נמוכות משמעותית מפרויקטים של תמ"א 38/2 , למרות שתנאי העבודה בהם מאתגרים יותר. בין היתר בשל עלויות נוספות של פינוי דיירים, תשלום שכירות בתקופת הבנייה, סוגיות מיסים והקמת חניון תת קרקעי, שלרוב קיימות אך ורק בפרויקטים של הריסה ובנייה (תמ"א 38/2) ומכאן שפתרון זה לרוב לא יהיה ישים בתחום העיר הלבנה (אשר המבנים בה הוגדרו על ידי אונסקו כאתר מורשת עלמית ומכאן שחלים עליהם כללי שימור מחמירים) הנכללת ברובע 3.

מפת רובעים ת

"זו נחשבת לרצועת השימור של תל אביב ומכאן שהבניינים יישארו נמוכים. האזור יוותר עם מלאי עתידי מוגבל מאוד של יחידות דיור חדשות, כי אין קרקעות מחד ומאידך, במסגרת תמ"א 38 תהיה הצדקה כלכלית רק לחיזוק מבנים, אשר נדיבה פחות מבחינת מלאי חדש לבניין ולכן האזור ישמור על אופיו הקיים". בר טוען כי פרויקטים לחיזוק מבנים אינם גורמים לשינוי אדריכלי בצביון האזור בו הם נמצאים ואינם משפיעים על המרקם כפי שקורה הלכה למעשה בפרויקטים של 38/2 המוסיפים בינוי חדש משמעותי באזורים ישנים.

עוד מעריך בר כי "מכיוון שלמעשה אין במרכז העיר עוד שטחים לבנייה רוויה, מעבר למה שבביצוע ובתכנון, הרי שהמגמה של הקמת מגורי יוקרה במגדלים תלך ותדעך ותפזול לכיוון היוקרה בפרויקטים של תמ"א 38/1 ברבעים 3 ו- 5". לדבריו, "במקום לקנות קומה במגדל, אנשים יקנו דירות גג ודופלקסים גדולים בפרויקטים של חיזוק מבנים קיימים כסוג חדש של ווילה עירונית".

גם בחלקים הצפוניים של רובע 3, מרחוב ארלוזורוב ועד לירקון, אשר אינם נכללים בתוכנית אונסקו, לא נראה פרויקטים רבים של תמ"א 38/2. "תכנית הרבעים באזור זה מתירה בניית קומת קרקע + 5 קומות טיפוסיות וקומת גג חלקית, וזכויות אילו עדיין לא הופכות את תמ"א 38/2 לפתרון ישים כלכלית ברוב רובם של הבניינים".

רובע 4 - שינוי המרחב העירוני

לעומת הבעייתיות ברבעים 3 ו 5, ברובע 4 הסיפור שונה לגמרי. שם הצפי כי עם אישור תוכנית הרבעים, המתירה כסטנדרט ברובע זה בנייה של קומת קרקע + 5 קומות טיפוסיות + קומה חלקית (בנסיגה) + קומת גג, רוב פרויקטי תמ"א 38, יעשו במסגרת הריסה ובנייה מחדש, כי היחסים שהוקנו "הגיוניים כלכלית". בר מעריך כי "מבחינה כלכלית כ-50-60% מהבניינים ברובע יעמדו במבחן הרווח בפרויקטים של הריסה ובנייה מחדש, ולכן ישפיעו באופן מהותי על שינוי המרחב העירוני, שכן יקומו בניינים חדשים בגובה שונה מן הבניינים הנמוכים והוותיקים של האזור".

עוד מציין בר כי "מכיוון שמדובר בתוכנית נפחית (המקנה זכויות בנייה על פי נפח) הרי שמבחינה אדריכלית, הבניינים שיקומו יהיו די אחידים שכן יבנו בצורת תיבה מושלמת וזאת לצורך ניצול מלוא הזכויות, ללא משחקי נפחים בחזיתות".

הדמייה פרוייקט הריסה ובנייה ברובע / צילום: אקו סיטי

אך גם ברובע זה ישנם מקרים יוצאים מן הכלל שעל הדיירים והיזמים להיזהר כאחד. בר מדגים: "ישנם ברובע 4, 3 מתחמי שיכונים שם הגבילו את הבנייה לפי הזכויות של צפון רובע 3. בין בניינים אילו, ישנם אחרים שאינם בניינים נמוכים או צמודי קרקע בפועל, אך נכללים בתוכנית ויוצרים בלבול. אני ראיתי הצעות של יזמים שלא בדקו זאת עד הסוף והציעו באזור זה הצעה לתמ"א 38/2 עם קומה אחת יותר מדי, וזהו פרויקט שמועד לכישלון ולא יגיע לכדי בנייה".

בר נותן דוגמה נוספת "בבניינים רבים ברובע 4 קיימים שטחים בנויים נרחבים בתחום המרתפים. מדובר במחסנים, במשרדים ובדירות מגורים שנבנו בעבר ובמסגרת הפרויקט יש כמובן לבנות אותם מחדש שכן הם נמצאים בבעלות פרטית ולא כחלק מהרכוש המשותף של הבניין. תוספת שטחי מרתף מסוג זה הופכת לעיתים לנטל כלכלי ותכנוני מהותי שעלול אפילו להפיל פרויקט". עוד הוא מציין כי בעיקר באזורים הסמוכים לירקון, הפרויקטים עלולים להיתקל בקשיים בשל בעיית מי תהום גבוהים המצריכה פתרונות חנייה תת קרקעיים מסובכים ויקרים שלעיתים מונעים את ההיתכנות הכלכלית של הפרויקט.

ומצד שני ישנם אזורים ברובע 4 בהם אף הגדילו את הזכויות מעבר לכל שאר תחומי התכנית. כך למשל בצירים, הראשיים כדוגמת, פנקס, ז'בוטינסקי, וייצמן, נמיר ושאול המלך ניתן לבנות קומה נוספת - (קומת קרקע + 7 קומות טיפוסיות + קומת גג חלקית), "שם אנו צופים בנייה חדשה מרובה עם אישור התכנית, אך בד ובד יש לבדוק סוגיות נלוות כדוגמת היטל ההשבחה על הקומה הנוספת", אומר בר וממשיך ומסביר את ההיגיון במתן הזכויות הנוספות: "התכנון הזה מסתדר כלכלית - הצירים הראשיים יכולים לשאת עוד קומה מבחינת תכנון ערים. זה משתלב עם העובדה שלרוב בשל היותם צירים ראשיים ורועשים המחירים מעט נמוכים מהרחובות הפנימיים הסמוכים", מסכם בר.

 

עוד כתבות

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל מבלי להודיע על כך באופן רשמי ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה