גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"המהפכה הטכנולוגית לא פחות חשובה מהמהפכה התעשייתית"

איך מתמודדים עם האתגר הדיגיטלי? פאנל של אנשי שיווק ופרסום בוועידת MAD התמודד עם השאלה - וקבע כי אנשי שיווק שלא יבינו את העולם הדיגיטלי כבר לא רלוונטיים בתחום

משתתפי הפאנל הקקריאייטב הטכנולוגי של העולם החדש / צילום:תמר מצפי
משתתפי הפאנל הקקריאייטב הטכנולוגי של העולם החדש / צילום:תמר מצפי

כיצד מתמודדים חברות המדיה, משרדי הפרסום ומנהלי השיווק עם אתגרים בעידן חדש של תרבות דיגיטלית? שאלה זו עמדה במרכזו של דיון על אסטרטגיה ויצירתיות, שהנחתה כתבת הפרסום של "גלובס", ענת ביין-לובוביץ', בוועידת MAD של "גלובס" בשיתוף Orange שנערכה אתמול (ד') בתל-אביב.

"אנחנו ערוכים כבר זמן רב לעידן חדש של שינוי ועובדים על כך. אם נשב פה, בוועידה הזו, בעוד 5 שנים, אני יכול להעריך שלפחות חצי מהאנשים כאן יהיו עסוקים באופן אחר מזה שאנחנו מכירים כיום, בעבודה רבת מוקדים ולא בארגונים רגילים. כחברות מדיה וכמפרסמים אנחנו חייבים לבדוק כל הזמן איפה החומרים שלנו פוגשים את הצרכן שלנו. חייבים להיות גמישים וזריזים, אחרת נימחק", אמר אורן יוניוב, מנכ"ל ושותף ביוניון מדיה.

"חוץ מפיתוח כלים דיגיטליים, אנחנו צריכים ללמוד שפה אחרת. כל את מושגי הCPC- צריך להמיר במושג חדשCPV : - Cost Per Value. נושא הערך עובד לשני הכיוונים. צריך לבדוק כל העת מה הערך שלנו עבור הצרכן ומה הערך שלו כלפינו. זה שנוי שפה מ'כמה עלה לי' ל'איזה ערך הבאתי'. זה שינוי תרבותי, שאנחנו צריכים להנחיל וללמוד בעצמנו", הוא הוסיף.

רינת אפרימה, סמנכ"לית השיווק בחוגלה-קימברלי, דיברה על השילוב הקריטי בין הדיגיטל והמגע האנושי: "בקימברלי קלארק, חברה-האם של חוגלה קימברלי, אומרים שאין דבר כזה שיווק דיגיטלי. יש שיווק בעולם דיגיטלי. אולי זו שפה, אבל צריך להתחיל לדבר כך. גם אם זה נראה משהו שקשה להכיל - צריך להסתכל על השווקים הרחבים האלה ולנסות לחלק לרשימה מסודרת, מהם הנכסים הדיגיטליים של המותג שלי: החל מאתר אינטרנט וכלה ב'איך אני מדברת עם הצרכנים שלי'. בסופו של דבר כולנו עוסקים במערכות יחסים.

"הדוגמה הכי בנאלית היא שירות לקוחות. כולנו מכירים את התמונה העגומה של חדר הטלפניות - בעיני הן הפנים והאוזניים והעיניים שלנו. זה ממשק חשוב מאין כמוהו. אני יכולה לספק להן מידע באמצעים הדיגיטליים. אם נציגת השירות שלי תדע עם מי היא מדברת, אם זו מישהי שילדה תינוק לפני שבוע או מישהו שהתקשר לפני יומיים ומה מטריד אותו - זה שיפור משמעותי ביכולות התקשורתיות שלה ושל החברה מול הצרכן".

"שינוי קשה למשרדי הפרסום"

אלון זמיר, סמנכ"ל השיווק של קוקה-קולה ישראל, דיבר על ראייה מעגלית: "היום אנחנו עובדים ב-360 מעלות. אנחנו משקיעים משאבים בחדשנות ובמדיה מסורתית: מצד אחד שת"פ עם 'ידיעות אחרונות' ומצד שני בקמפיין השמות האישיים ישראלים נרשמו ויכלו לראות את השם שלהם על מסכי ענק בטיימס סקוור בניו-יורק. אפליקציה נפתחת מולך ואתה רואה את שמך מופיע על השלט כשאתה מתקרב. בסוף היום מדובר באנשים ובמגע האנושי. אני רואה לאן הצרכן שלי הולך ומנסה להיות שם לפניו, לתפוס את תשומת ליבו. יש המון רעשים מסביב בעולם דיגיטלי - כדי לצוד את תשומת הלב צריך לעשות דברים אחרת, מבלי לפגוע בערכי המותג שלנו".

תמר רשף-בצלאל, סמנכ"לית פיתוח עסקי באדלר-חומסקי: "היום בכל סקטור כולם חווים את הקושי ליצור בידול ולהביא מוצר שונה לשולחן. אני מסתכלת על תעשיות בחו"ל וגם בארץ, ולמרות שאנחנו רגילים להלקות את עצמנו, אנחנו לא במצב גרוע כל-כך. אנחנו יושבים במדינת ישראל על תיבת אוצר ואני מאמינה שיש לנו את הפתרונות, צריך רק למצוא את הפתרון המתאים. אנחנו הישראלים רואים את זה כמובן מאליו, אבל מי שמסתכל מבחוץ רואה אותנו כמדינת אוצר. בסטארט-אפ ניישן כמעט לכל שאלה יש תשובה - מי שעבד על מערכת תשלומים אולי לא יודע שהעבודה עם מסך שני יכולה לפתור בעיות אחרות. בעיקרון ההובלה של תהליכי פתרון צריכה להגיע מתוך החברות, מנהלים שינהיגו חשיבה והשקעת מאמצים בכיוון הדיגיטל - גם אם זה באמצעות אאוטסורסינג - ישרדו טוב יותר".

"השינויים צריכים להגיע בפולסים קטנים", מכוון אילן סגל, מנהל אגף השיווק בבזק. "ארגון שלא יבין את העולם הדיגיטלי, אנשי שיווק שלא יבינו את העולם הדיגיטלי - אין להם מה לעשות שם. הבידול הזה חייב להסתיים. בזק עוברת שינוי משמעותי לעבר הבית החכם. כיום 40% מהמכירות והאינטראקציות שלנו מול הצרכן נעשות באמצעות האתר - זה העסק ומי שלא יבין את זה לא יוכל להיות שחקן בשוק".

גם יוסי לובטון, מנכ"ל משרד הפרסום באומן-בר-ריבנאי, מאמין שהרכבת כבר יצאה מהתחנה: "אם יש בחדר הזה אנשים שצריכים היום רשימת עצות מה לעשות בעולם הדיגיטלי, איך לשלב את זה בקורות החיים שלכם - אם לא עשיתם את זה עד כה - מצטער לומר לכם פספסתם. Too late".

לובטון הוסיף, כי "גיורא בר דעה נתן דוגמה של ארגון שעשה את זה בצורה מדהימה - ארגון של כלכלה ישנה, שלא חיכה, ועשה את הצעד ברגע שהיה צורך להכין את עצמנו לעידן חדש. כשעשינו את 'שטראוס פלוס' אמרנו שאולי יהיו אחוזי הצלחה של 50%. המנכ"ל אמר לי 'אולי 30% - אבל צריך לעשות את זה'.

"זה שינוי קשה גם למשרדי הפרסום. מי שחושב שהוא יביא היום איזה 'קוסם דיגיטל' עם רשימת עצות - פשוט לא מבין את התחום. יגיע הרגע שבו משרד שלא יהיה מוכן לעבודה בשטח כפי שהוא היום לא יישאר. מודל כלכלי ממציא את עצמו, לא מונחה מבחוץ".

יוניוב: "מדובר פה בשולחן עגול גדול מאוד - אנשי הדיגיטל צריכים להיות כולם. לא יכול להיות 'איש דיגיטל' בתוך חברה של חשיבה ישנה, שיש לו 15% מהתקציב וכמה אנשים במחלקה. ה'נביא' של AOL - תפקיד מדהים שבכלל המציאו אותו - אמר שהפוקוס צריך לעבור מחדשנות להמצאות: עם כל הכבוד למשרדי הפרסום וכל הכבוד למשרדי המדיה - הלידר צריך להיות בליבת הארגון - לא מספרי הסיפורים ואורזי התוכן.

"אנחנו כחברת מדיה היום יותר מעודכנים מאלה שלא צמחו בדיגיטל והחבר'ה הצעירים שלנו עוד יותר מעודכנים מאיתנו. אבל מי שצריך להוביל את השולחן העגול הזה הוא מנהל בכיר. המפרסם. וצריכים לשבת שם גם אנשי ה-IT של הארגון.

"כולם משתמשים במילה המכובסת של ביג דאטה - יכול להיות שאני היום תורם משהו שמחר ייחרב את עצם הקיום שלי כחברת מדיה. אם שטראוס תדע לכמת את הדאטה שלה מ-8 מיליון נקודות IP ולצמצם אותו למידע ישים, אולי לא יהיה צורך באורן יוניוב וביוניון מדיה - אבל אנחנו נמצאים פה כדי לתת ערך".

זמיר: "הסיסמאות של הביג דאטה הן יפות ומפוארות, אבל האתגר הוא להפוך את המידע לידע - אנחנו בדרך לשם, אבל אנחנו עוד לא שם. יש יותר מדי מערכות מידע שלא יודעות לדבר אחת עם השנייה. יושב מנכ"ל, רואה את הנתונים על האתר שלו ועל הפייסבוק שלו וכד' - אבל לא יודע לחבר את זה".

"זה אכן צריך לבוא מתוך הבית - מנהל השיווק הדיגיטלי ומנהל המידע הם סוכני שינוי בתוך החברה שכל הזמן ידאגו שנהיה בקצב הנכון", אומרת אפרימה.

סגל: "אנחנו כמפרסמים מסתכלים על כל הריינג' ומבינים שמרבית הפרסום שלנו מתחיל להיות מבוסס דאטה. אני מאמין שגם הקריאייטיב יתחיל להיות מוטה דאטה".

רשף-בצלאל: "אני לוקחת את האחריות מצד המפרסמים, לפתח את השריר הזה של דאטה דריוון מרקטינג - אבל זה לא מפחית מהאחריות של אנשי המקצוע האחרים סביב השולחן העגול הזה".

- איפה נמצא הצרכן בסיפור הזה?

לובטון: "זה הדבר היחיד שלא השתנה - בסופו של דבר היכולת שלנו להכיר את הצרכן ולספר סיפור טוב, והיכולות הבלתי מוגבלות שהעולם הדיגיטלי מעמיד בפנינו. משרד הפרסום הוא השותף הטבעי בהליכה הזו יד ביד. לפעמים התפקיד שלו פרסומי ולפעמים שיווקי ולפעמים זה באפליקציות יישומיות - כמו האפליקציה של סופרפארם ועוד. אנחנו מגלים שיותר ויותר עסקים מצליחים לדבר עם הצרכנים שלהם ביותר אמצעים".

זמיר: "הפער הגדול הוא שמנהלי שיווק ומותג לוקחים משהו מגניב ועושים אותו בגלל הערך המגניב שלו ולא מתוך הבנת הדיגיטל".

יוניוב מסכים עימו: "לפני הסטורי טלינג, הצרכנים שלנו רוצים ערך".

אפרימה: "כשאני מגיעה עד הבית של אמא שילדה לפני חודש ומספקת לה חיתולים - האם אני עושה מכירות? שיווק? אני בוודאות מעניקה ערך וחוסכת ממנה את הטרדה של התמודדות עם יציאה מהבית לחנות. אבל עדיין חשובים הערכים של מה המותג שלי רוצה לעשות ועל מה הוא רוצה לדבר".

רשף-בצלאל: "הסטורי טלינג הוא העבודה המרכזית של משרד הפרסום ועכשיו צריך לספר סיפור חדש. אם סגל אומר ש-40% מהטרנזקציות שלו הן באתר - זה נתון יוצא דופן ואם הוא ישביח את הכלים הללו זוהי מהפכה אמיתית. היום יש לנו את הפריבילגיה להשתמש בדאטה כמנוע צמיחה לא נורמלי. היום אנחנו עובדים מתחת לפנס, עם ניתוח הנתונים, אבל בעתיד נדע לעשות יותר. אנחנו נמצאים בתוך מהפיכה טכנולוגית - לא פחות חשובה מהמהפכה התעשייתית".

בשאלה אם יש להם עצה או כלל אצבע לסיכום אומר יניוב: "הטכנולוגיה היא המלכה, אבל אסור לשכוח שבצד השני עומד אדם שרוצה שנדבר איתו".

אפרימה: "שינויים לא קורים ביום אחד וזה לא יבוא מלמטה או ממשרדי הפרסום, זה צריך להתחיל מלמעלה, מראשי הארגון וצריך להקצות לזה משאבים ולמנות סוכני שינוי, טאלנטים, שיניעו את החברה".

עוד כתבות

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

חדשות טובות לענף הבנייה: טורקיה אישרה לחדש אספקות לישראל

בזמן שבישראל משרד החוץ ומשרד הכלכלה פועלים בקדחתנות בימים האחרונים כדי להפסיק את התלות הישראלית ביבוא מטורקיה גם בטווח הארוך, משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל

הפגנה פרו־פלסטינית בטריניטי קולג' בדבלין, ביום שבת האחרון / צילום: Reuters, Mostafa Darwish

האוניברסיטה היוקרתית באירלנד שנכנעה למפגינים הפרו־פלסטינים

התקשורת בבריטניה דיווחה כי טריניטי קולג', המוסד האקדמי היוקרתי ביותר באירלנד, הודיע שיסיט השקעות מישראל, בתום משא ומתן עם מוחים פרו־פלסטיניים בקמפוס ● המפגינים השתלטו על הכניסה למכללה, המהווה אטרקציה תיירותית, ומנעו כניסה של תיירים ומבקרים לאתר

צילום: איל יצהר

38 שופטים חדשים נבחרו לבתי משפט השלום. הרשימה המלאה

הוועדה לבחירת שופטים מינתה היום 38 שופטים חדשים לבתי משפט השלום בתל אביב ובמחוז מרכז, בהם עורכי דין מהמגזר הפרטי בתחום האזרחי והפלילי, פרקליטים ורשמים בכירים ● מחצית מהשופטים החדשים - נשים

תא''ל (מיל') פיני יונגמן / צילום: יוסי זמיר

המהנדס שישיא משואה: "טיל בליסטי עם ראש קרב מאיראן יכול לעשות נזק משמעותי"

פיני יונגמן, ראש חטיבת ההגנה האווירית ברפאל, נבחר להשיא משואה ביום העצמאות לאור תרומתו לקו ההגנה מפני איומים אוויריים ● "זה אחד מהרגעים המרגשים בחיי, אני מסתכל על כל מי שהלך איתי" ● בראיון מיוחד לגלובס לרגל בחירתו, הוא מספר על הפעילות האינטנסיבית מאז 7 באוקטובר, מדבר על האיומים האוויריים העתידיים ומסביר למה אינו "מתבשם משיעור היירוטים הגבוה"

משלוח יצוא בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

"תהיו עם היד על הדופק": האזהרה לישראלים שמייצאים לדרום אפריקה

ברקע עצירת היבוא מטורקיה, חברת הביטוח "אשרא" פירסמה אזהרה ליצואנים לדרא"פ ● הבחירות במדינה בסוף החודש עלול לפגוע "בקשרי המסחר בין המדינות, באופן דומה למקרה של טורקיה"

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Reuters, Leonhard Foeger

שיטת ההימורים והסיכויים: מאחורי הקפיצה של עדן גולן לצמרת הטבלה

הנציגה הישראלית עדן גולן קפצה למקום השני בטבלאות ההימורים, לאחר הביצוע שלה בחצי הגמר ● מקביעת היחסים ועד להיסטוריה, כל הפרטים על השיטה ● וגם: מי המדינה שמובילה? ● שאלות ותשובות

שיגור מיירט חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הרכיבים המזויפים במטוסים, והטילים היקרים שגורמים מבוכה לארה״ב

לגלובס נודע כי החברה הביטחונית הממשלתית תומר מגייסת 60 עובדים חדשים, אלביט עם הזמנה ראשונה למערכות מרגמה, בריטניה שוקלת להיכנס לתוכנית מערך ההגנה האירופית, טורקיה מנסה לרכוש מטוסי קרב ממקורות רבים, ובכיר גרמני קורא להגדלה משמעותית של תקציב הביטחון ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

עידן עופר, בעלי או.פי.סי אנרגיה / צילומים: סיון פרג', shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוב מפסיד ברכב החשמלי: עידן עופר מחק עשרות מיליוני שקלים במיזם עמדות טעינה

כעשור לאחר קריסת מיזם הרכב החשמלי בטר פלייס שהוביל עופר, הפחיתה או.פי.סי אנרגיה שבשליטתו כ־44 מיליון שקל מהשקעה שביצעה במניות חברת טעינת הרכב ג'ינרג'י ● זאת לאחר שניסיון להפריד כוחות עם יזם החברה נכשל

סמוסות ב''טאלי'' / צילום: קאלו באבא

"תוך כמה שעות לא נשאר כלום": השף ההודי שמביא את פושקר לתל אביב

מבנה נטוש שהפך למתחם טיפולים מואר ומרגיע, גלריה שמציגה רישומים בטכניקת תפירה מיוחדת וחוויה קולינרית אותנטית שעכשיו גם תושבי תל אביב יכולים ליהנות ממנה ● פינוי יישובי הצפון גדע את מפעל חייהם של רבים ● עבור חלקם הוא יצר הזדמנות

העצרת הכללית של האו''ם / צילום: Reuters, Eric Thayer

האו"ם אישר חברות לרשות הפלסטינית בארגון


הרשות הפלסטינית למעשה תקבל הכרה דה-פקטו - בלי להיקרא "מדינה" • החברות באו"ם תעניק לרשות זכויות שיבטיחו השתתפות מלאה בפעילות העצרת הכללית • הפלסטינים נכשלו עד כה בעקבות הווטו האמריקני, ועל כן הם לא קיבלו את הזכויות המלאות בדומה לשל מדינות-חברות • ארדן: "נותנים זכויות למדינת טרור עתידית של חמאס"

חיילים וחיילות בצבא ברזיל, אפריל 2023 / צילום: ap, Eraldo Peres

בגלל מכתב מחאה? ברזיל משהה עסקה בשווי 145 מיליון דולר עם אלביט

לפי התקשורת המקומית בברזיל, הצבא במדינה החליט על השהיית רכישת 36 תותחי אטמוס מתוצרת אלביט ● המטרה מאחורי הצעד, על פי הדיווחים, היא להצדיק את ההחלטה לבחור באלביט בתור הזוכה במכרז ● סביר להניח כי מכתב מחאה עליו חתמו דמויות ציבוריות ברזילאיות, אמנים ופעילי זכויות אדם, תרם לעיכוב בעסקה

הפגנה בירושלים נגד הקו הירוק / צילום: ap, Matt Rourke

התפרעויות נגד הקו הירוק: נזק של מאות מיליוני שקלים וחצי שנה עיכוב

בשבוע שעבר הוצתה מכונת קידוח בפרויקט ההקמה של הרכבת הקלה בבירה ● גורמים המעורבים בפרויקט חושדים כי היא הוצתה על ידי קומץ חרדים שמתנגדים להקמת הקו, וזה לא המקרה הראשון

שוק הנדל''ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע / צילום: Shutterstock

הכלכלן הראשי: שוק הנדל"ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע

ברבעון הראשון של השנה נמכרו הכי הרבה דיורת מאז הרבעון השני 2022 ● עם זאת, הנתונים נמוכים בכ-17% מהמוצע חודשי רב שנתי של רכישת דירות, והדרך להתאוששות הענף עוד רחוקה ● וגם, כמה דירות רכשו תושבי חוץ?

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

רשות החברות דורשת להקפיא את הליך מינוי מנכ"ל נת"ע

דרישה מאחד מחברי ועדת האיתור לפרוש, גרמה למ"מ רשות החברות ינקי קוינט להקפיא את הליך בחית המנכ"ל "מחשש לתקינות ההליך" ● אך לגלובס נודע כי והבה לא השתתף בניקוד המועמדים ● ומי המועמדים המובילים לתפקיד?

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

רגע לפני שבת: עימות פומבי בין שרי האוצר והביטחון על התקציב ורכש מטוסי F-15

שר האוצר פנה למזכיר הממשלה בבקשה להביא לישיבת הממשלה הקרובה החלטה שתקים באופן מיידי את הוועדה הציבורית לבחינת צרכי בניין הכח ותקציב הביטחון שמתעכבת מזה חודשים ● "העיכוב בהקמת הוועדה מביא לעיכוב ברכש חשוב להתעצמות צה״ל" ● גלנט: קיימת תפיסה ישראלי שגוייה לפיה ניתן לספק יותר ביטחון בפחות כסף כנגד צרכים הולכים וגוברים

ארסנל נשק בלתי נגמר / צילום: Reuters, Iranian Army/WANA

ארסנל בלתי נגמר: איזה נשק יש עדיין לחיזבאללה?

מפצצות מרגמה, דרך קטיושות וכטב"מים ועד טילי סקאד וטילי שיוט ● האמצעים שהציג חיזבאללה עד כה הם כאין וכאפס לעומת אלה שהוא יכול להפעיל במקרה של מלחמה כוללת בצפון

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

אלכס קארפ, מנכ''ל פלנטיר / צילום: ap, Thibault Camus

ענקית ה-AI הייתה אחת מהמניות האהודות בוול סטריט. ואז היא פרסמה דוחות

פלנטיר, אחת החברות הגדולות בתחומי ה־AI, נסקה בשנה האחרונה ביותר מ־175% והפכה לאחת המניות היקרות בוול סטריט ● עד שהגיעו הדוחות שהביאו לצניחה של 15% במניה

ברוכים הבאים

להתעורר מול חיזבאללה: הכפר הבדואי שתושביו לא מוכנים לנטוש

בתחילת המלחמה פונו אנשי ערב אל-עראמשה מבתיהם, אך הקשיים הכלכליים והמנטליים גרמו להם לחזור לכפר, הסמוך לגבול לבנון ● הפחד אמנם קיים, אך מבחינתם אין אפשרות אחרת: "הגענו למצב שבו למשפחות אין כסף לקנות גלידה לילדים שלהן. כמה אפשר לשבת במלון?"

שר האוצר סמוטריץ' וראש הממשלה נתניהו. הבור התקציבי מעמיק / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

מודי'ס בדוח על ישראל: הגירעון והחוב יהיו גבוהים מהצפוי. השלכות המלחמה על הכלכלה יימשכו שנים

סוכנות הדירוג לא שינתה את דירוג האשראי של ישראל והשאירה את התחזית השלילית, זאת לאחר שבפברואר הורידה את הדירוג ל-A2 ● במודי'ס ציינו כי למרות שהסיכון להסלמה לעימות צבאי עם איראן אינו זניח, הוא עדיין נמוך יחסית "בשל גורמים ממתנים"