המסחר בבורסה בתל-אביב ננעל היום (ד') במגמה חיובית, כשהמעו"ף מטפס 1.9%. זאת, על רקע עליות שערים בשוקי העולם, וכשמניות הגז מושכות את הבורסה למעלה. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.2 מיליארד שקל.

יוטב קוסטיקה, הכלכלן הראשי במור בית השקעות, מציין הבוקר: "החששות מהכלכלה הסינית בשילוב העננה סביב מועד העלאת הריבית בארה"ב ימשיכו להעיק על שוקי המניות בארץ ובעולם בתקופה הקרובה. למרות החששות איננו סבורים שסין בדרך לקטסטרופה כלכלית אלא לקצבי צמיחה מתונים יותר משנים קודמות שלא ימנעו תנודתיות גבוהה בשווקים שאינה מתאימה לחלק מהמשקיעים שמוציאים את כספם משוק המניות ואגרות החוב, לראייה יציאת הכספים המאסיבית משוק קרנות הנאמנות בחודש אוגוסט. אחת המשמעויות היא שחלק מהנפקות האג"ח שהיו צפויות בשוק הקונצרני המקומי בתקופה הקרובה יצטמצמו לחברות החזקות דוגמת עזריאלי, בעוד הדירוגים הנמוכים יותר יאלצו לחכות לתקופות רגועות יותר בשווקים".

"השווקים עלולים להמשיך ו'לדמם' לעוד תקופה ממושכת"

אביחי שורצקי, האסטרטג הראשי של IBI בית השקעות, מציין כי "התנהגות השווקים בימי המסחר האחרונים מחזקות את הערכותינו לכך שהירידות בשווקים נובעות מאובדן באמינות הממשל בסין וביכולתו לנווט את המשבר במדינה. משברי אמון שכאלו הינם לרוב משברים מתגלגלים, כך שסיומם לא יבוא כתוצאה מצעד מדיניות של הממשל בסין, אגרסיבי ככל שיהיה, אלא בשל התייצבות בסביבה המאקרו כלכלית. לאור החולשה בנתוני המאקרו האחרונים שפורסמו בסין נראה שהתייצבות שכזו אינה קרובה, מה שמעלה את החשש כי השווקים עלולים להמשיך ו"לדמם" לעוד תקופה ממושכת. משכך אנו שומרים על הערכתנו, לפיה העת הנוכחית מתאימה להקטנת החשיפה לאפיקים אשר עלולים להיפגע במידה המשמעותית ביותר מהחרפת המשבר בסין, ובראשם אפיקי הסחורות והאנרגיה ואפיק המדינות המתפתחות".

כאמור, המסחר בוול סטריט נחתם אתמול בירידות שערים חדות, כאשר המדדים המובילים השילו מערכם כ-3%. זאת בצל מגמה שלילית מובהקת שחתמה את המסחר בשוקי אסיה ואירופה והחשש מפני האטה חריפה בסין.

התנודתיות בנפט נמשכה גם אתמול, ומחירו של הזהב השחור ירד בשיעור של קרוב ל-9%. גם היום נמשכת הירידה בנפט וחוזה ברנט נסחר מתחת ל-50 דולר לחבית.

סין מוסיפה לטלטל את השווקים, כאשר המשקיעים מודאגים מבריאות הכלכלה השנייה בגודלה בעולם. אישור נוסף לדאגה התקבל אתמול, כאשר פורסם מדד מנהלי הרכש הרשמי לסקטור התעשיה בסין, שירד באוגוסט ל-49.7 נקודות לעומת 50 נקודות ביולי ואילו מדד מנהלי הרכש של Caixin/Markit רשם באוגוסט ירידה ל-47.3 נקודות לעומת 47.8 נקודות ביולי.

גם האפשרות להעלאת ריבית בארה"ב כבר החודש גורמת לחששות בקרב הפעילים. דוח התעסוקה החודשי שיפורסם בסוף השבוע הקרוב עשוי לחרוץ סופית האם הפדרל ריזרב יעלה ריבית חרף הטלטלה בשווקים, או לא. בינתיים, פורסם היום סקר ה-ADP שהצביע על תוספת של כ-190 אלף משרות באוגוסט, פחות מהצפי.

שר הנפט המצרי מקפיץ את מניות לוויתן

מניות הגז עדיין בכותרות. שריף איסמעיל, שר הנפט של מצרים, אמר היום (ד') לסוכנות רויטרס כי תגלית הגז הענקית במצרים (מאגר "Zohr") לא תשפיע על המו"מ שמנהלת מצרים עם ישראל וקפריסין ליבוא גז טבעי מהן. הדברים הקפיצו את מניות "לוויתן", ביניהן אבנר , רציו ודלק קידוחים .

בתוך כך, הממשלה תניח היום את מתווה הגז על שלחן הכנסת, כך החליט ראש הממשלה בנימין נתניהו. יחד עם זאת ההצבעה לא תתקיים היום, ולא ברור אם היא תתקיים כלל. כזכור, בשבוע שעבר הצהיר שר הכלכלה אריה דרעי כי ככל הנראה לא יחתום על "סעיף עקיפת גילה", סעיף 52, גם לא אם הוא יאושר בכנסת. במקום זאת, מבקש דרעי לחכות למינויו של הממונה על ההגבלים העסקיים הבא אשר ילמד את מתווה הגז ויחליט אם לאשר לחברות הגז פטור מהסדר כובל.

קבוצת דלק ממשיכה במסע הרכש ודיווחה הבוקר על רכישת מניות דלק אנרגיה ב-86 מיליון שקל.

טאואר בלטה בעלייה חדה לאחר שהחברה דיווחה על פריצת דרך טכנולוגית. בשוק מעריכים כי הטכנולוגיה החדשה עשויה להוביל לגידול של עשרות מיליוני דולרים בהכנסות כבר ב-2016.

מניות אופקו , סלקום ופרוטליקס חזרו מוול סטריט עם פערים חיוביים של עד 3.3% והן בלטו במסחר. גם טבע ופריגו ריכזו עניין.

קדימהסטם הודיעה היום כי פנתה ל-FDA בבקשה לקביעת פגישת Pre-IND במטרה לדון על פיתוח התרפיה התאית של החברה לטיפול במחלת ניוון שרירים סופני (ALS). מטרת הפגישה היא להציג ל-FDA את התוצאות המשלימות את ניסויי ההיתכנות בחיות מודל, לפרט את תוכנית ייצור המוצר, להתוות את התוכניות העתידיות לניסויי בטיחות ולהציג את התוכנית הקלינית לניסוי פאזה I/IIA.

חברת ביו ויו דיווחה על עמידה בתקן ה-CE האירופי ותחל במהלכי שיווק ומכירה לבדיקה החדשנית לגילוי סרטן הריאה. ביו ויו תוכל למכור את מערכות ה- DUET שלה, עליהן תותקן לראשונה גם האפליקציה לגילוי סרטן הריאה, בכל מדינות אירופה וכן במדינות מחוץ לאירופה אשר מאמצות את סטנדרט התקינה האירופי CE.