גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"הפרקליטות ראויה לביקורת, אבל היא לא מושחתת"

עו"ד פנינת ינאי, פליליסטית שגם הקימה עמותה המאמצת בתי יתומים באפריקה, מודאגת מהתרופפות האמון בפרקליטות ורואה את עצמה בפוליטיקה: "זה המקום שבו אפשר להשפיע ולשנות אג'נדות חברתיות"

עו”ד פנינת ינאי / צילום: יונתן בלום
עו”ד פנינת ינאי / צילום: יונתן בלום

"כשאני רואה את תגובות הציבור ברשתות החברתיות בעניין תיק גל בק ז"ל, אני יכולה לומר חד-משמעית, דווקא כיריבה של הפרקליטות לאורך השנים, שהם יכולים להיות לעיתים בעלי מוטיבציית יתר, קטגוריאליים מדי, אפילו מקוממים - אבל מושחתים הם לא. אין שחיתות בפרקליטות, נקודה. והעליהום כואב לי מאוד" - כך אומרת בשיחה עם "גלובס" עו"ד פנינת ינאי, המתמחה במשפט פלילי, מינהלי, צווארון לבן ותיקים כלכליים, בעלת חברה לייעוץ במשברים משפטיים.

לדבריה, "בשיטה הדמוקרטית הפרקליטות היא גוף שראוי לבקר אותו. אבל ההתרופפות באמון הציבור בגוף הזה מדאיגה, לא ראויה ונעדרת כל בסיס, כי הם באמת עושים עבודת קודש. היה פה משבר תקשורתי, הם לא ניהלו אותו נכון, אבל זה לא מעיד על שיקול-הדעת שלהם. אני מאמינה שתיק גל בק ז"ל לא נסגר משיקולים זרים או פסולים".

אלי ארוך נגד כלל פיננסים

בין שאר לקוחותיה ייצגה עו"ד ינאי את סוחר המעו"ף אלי ארוך בתיק מול כלל פיננסים. "יום אחד סיימתי דיון ארוך במחוזי", היא מספרת. "ואז, כשיצאתי מהאולם, פתאום בא מאחוריי מישהו וסיפר לי שיש לו תביעה של מיליונים. נתתי לו כרטיס, הוא התקשר, ואז הסתבר שזה אלי ארוך, סוחר פיננסים משוק המעו"ף, שהגיש תביעת ענק נגד כלל פיננסים בטענה שחייבים לו כסף. אחרי שקיבלתי את התיק למשרדי, התברר לי שמדובר במאבק ארוך וקשה, שהוא הרבה מעבר לתביעה משפטית.

"בשלב ראשון רציתי לראות אם יש אפשרות לפשרה. שוחחתי עם הגורם הבכיר ביותר בחברה, שאמר לי את המילים הבאות: 'מאחר שאנחנו מדברים בטלפון, אני לא יכול להגיד לך ריד מיי ליפס, אבל אני מודיע לך שלא תהיה פה פשרה, לא של שקל ולא של חצי שקל. התיק הזה חסר סיכוי, וחבל על הזמן שלך'. סגרתי את הטלפון, הרמתי את העיניים. מולי ישב אלי במצב נפשי קשה. הבטתי בו וראיתי את האזרח הקטן מול הקונצרן הענק, ואז נפתחו כל המבערים.

"זה היה מאבק משפטי ותקשורתי שנמשך כמעט שנה מול עו"ד רם כספי, נוחי דנקנר ואביגדור קפלן, שנוהל עקב בצד אגודל. אחרי שיחות לא מעטות עם עו"ד כספי, אדם משכמו ומעלה, הצלחתי לייצר תנאים למשא-ומתן שהתנהל חודשים ארוכים, ובסופו הגיעה הפשרה, לא של שקל וחצי שקל - של 11 מיליון שקל, ועוד בתקופת המשבר של 2008.

"נפגשתי מספר פעמים עם קפלן למשא-ומתן שהתנהל בצורה מקצועית, אחראית ואנושית. כשאני רואה אותו היום מתמודד עם משבר מגה, אין לי ספק שהוא יצליח, כי קפלן יודע לנהל משברים בתבונה".

היעדר הקלון של שמעון גפסו

בנוסף ייצגה עו"ד ינאי את שמעון גפסו, ראש עיריית נצרת עילית בחופשה. לדבריה, "נגד גפסו הוגש כתב אישום בעבירה של שוחד. למעשה, הפרקליטות הגישה כתב אישום על מערכת נסיבות שאין בהן עניין כספי, לא כסף, לא שווה-כסף, לא שלמונים, אלא התנהלות פוליטית שהוגדרה כשוחד.

"ניהלנו הוכחות בצורה אינטנסיבית, כשהשיקול שלי היה לפתוח את מניפת העובדות בפני בית המשפט בצורה הרחבה ביותר, כיוון שהיה לנו חשוב לטעון שגם אם ייקבע שהעובדות בתיק נכונות, אותה אכסנייה של שוחד לא יכולה להכיל את מערכת הנסיבות המצוינות באישום. היה דיון קשה, מייגע וארוך, ובסופו של דבר בית המשפט קבע כי אין קלון במעשה.

"אחרי פסק הדין התעוררה ביקורת ציבורית. קשה היה לציבור לתפוס איך ראש עיריית בת-ים שלומי, לחיאני הורשע בשוחד וקיבל קלון, וגפסו לא. אז הבנתי כמה הגשת כתב האישום תחת הכותרת של עבירת השוחד הייתה שבלונה מצד התביעה.

"בית המשפט אמר בצדק שלא מדובר במעשה השוחד הקלאסי המוכר בפסיקה, ולכן יכול היה לאבחן ולקבוע שאין קלון. בעוד שבמשפט לחיאני, נשיאת המחוזי דבורה ברלינר אמרה לפרקליטות: 'תיקנתם את כתב האישום ומחקתם את סעיף השוחד, אבל המעשה נשאר קלוני'. במילים אחרות, החלטת הפרקליטות לייצר סימטריה לכאורה בין שני התיקים היא זו שגרמה לתרעומת אצל הציבור".

חסד אחרון לשב"ח

"כשהקמתי את המשרד שלי, טיפלתי בתיק של שני שוהים בלתי חוקיים שנחשדו בביצוע עבירות רכב", מספרת עו"ד ינאי. "אחד מהם הרגיש רע, ומדיון לדיון ראיתי שמצבו מידרדר. דרשתי בדיקה רפואית דחופה, והתברר שחלה במחלה ממארת שפשטה בגופו. קיבלתי את התוצאות בצהריים, ולא הייתי מוכנה להמתין אפילו יום. הגשתי בקשה לשופט תורן, שהמליץ למשטרה, לנוכח חוות-הדעת הרפואית הקשה, לשחררו ולשלוח אותו חזרה לביתו לטיפול רפואי, והמשטרה, תחת המלצותיו הברורות, הסכימה.

"חיכיתי להדפסת הפרוטוקול ובלי להתעכב רגע נסעתי לכלא ניצן בשמונה בלילה, שעה לא שגרתית. עמדתי שם שעה ארוכה עד שהפרוטוקול נבדק, והאסיר הוצא אליי החוצה. הוא לא הבין מה קורה איתו. נשות אסירים שהגיעו לביקור תרגמו לו את דבריי. אמרתי לו שהוא הולך הביתה, כי השופט התחשב במצבו הבריאותי. לעולם לא אשכח את מבטו ההמום.

"לקחתי אותו במכונית לתחנת המוניות בלוד, וביקשתי שיסיעו אותו למחסום. שילמתי על הנסיעה, ונתתי לו את כל מה שהיה לי בארנק. הוא לא הפסיק להודות לי ובכה בכי מר. כשהמונית נסעה, עמדתי שם, מביטה בה מתרחקת, והרגשתי את המילים 'כל אדם נברא בצלם' במובנן העמוק ביותר.

"אחרי חודש הוא נפטר. אמו התקשרה אליי מספר פעמים בטלפון ולא הפסיקה להודות לי. את השפה שבה דיברה אליי לצערי אני לא מכירה, אבל הטונים והשבר שבקולה גרמו לי להתרגשות רבה מאוד".

בדרך לפוליטיקה?

- מה היית עושה אם לא היית עורכת דין?

"אני מניחה שהייתי עוסקת בחינוך או באמנות".

- איפה תהיי בעוד 10 שנים?

"בפוליטיקה. זה המקום שבו אפשר להשפיע, לשנות אג'נדות חברתיות ולעזור לאנשים שזקוקים לסיוע אמיתי; לעיתים הרבה יותר מאשר בכלים המשפטיים העומדים לרשותנו".

- מה סוד ההצלחה שלך?

"היכרות מעמיקה עם החומר. נחישות. מסירות. דבקות במטרה. טוטאליות. להבין לעומק את מה שעובר על הלקוח. לנהל את הקייס בכלים המשפטיים החדים ביותר, אבל גם לדעת לייצר הידברות עם היריב ולנסות להגיע לפתרונות יעילים ומשתלמים".

רזומה

אישי: עו"ד פנינת ינאי (42) נולדה ביבנה וגרה בתל-אביב. חיה בזוגיות עם עורך דין, ראש תחום בפרקליטות המדינה.

מקצועי: מתמחה במשפט פלילי, מינהלי, צווארון לבן ותיקים כלכליים. בעלת חברה לייעוץ במשברים משפטיים. בעלת תואר במשפטים מאוניברסיטת בר-אילן. למדה לתואר שני במשפט בינלאומי וציבורי בתוכנית המשולבת של אוניברסיטת תל-אביב ונורת'-ווסטרן שיקאגו. עשתה סטאז' במשרד עורכי הדין ליבליך-מוזר ובבית המשפט המחוזי בתל-אביב אצל ראש ההרכב לפשעים חמורים. עורך דין משנת 1999. בעלת משרד עצמאי משנת 2000. בעבר שימשה כעוזרת לח"כ סילבן שלום ולשר השיכון בנימין (פואד) בן-אליעזר. דוברת משלחת ועדת חוק חוקה ומשפט ללימוד החוקה בארה"ב.

טלוויזיה: פרשנית אורחת. רדיו: מגישת תוכנית האקטואליה המשפטית "ינאי ללא תנאי" (רדיו אזורי) וכן "הרצועה החברתית" (רדיו לשכת עורכי הדין).

בין לקוחותיה: ראש עיריית נצרת עילית בחופשה, שמעון גפסו (תיק השוחד); ראש עיריית לוד לשעבר, בני רגב (פרשת דודי אפל); סוחר המעו"ף אלי ארוך (מול כלל פיננסים); אמנון ברזילי (סובארו והפועל תל-אביב); השר לשעבר גונן שגב (יבוא סמים ושימוש בדרכון מזויף). זאב רוזנשטיין (הסגרה לארה"ב); בג"ץ הדחת ראשי ערים מול התנועה לאיכות השלטון; ייעוץ לחברות (בדיני ניירות ערך) ולאישי ציבור (בעניינים שוטפים).

עוד משהו: הקימה עמותה המאמצת בתי יתומים באפריקה.

*** הראיון המלא עם עו"ד פנינת ינאי - במהדורה המודפסת של "גלובס".

עוד כתבות

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"