גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עליית חוסמי הפרסומות: הכרזת מלחמה נגד הפרסום בדיגיטל

חוסמי הפרסומות הולכים ונהיים פופולריים, ואתרי התוכן מתחילים לחוש איום ממשי על מקור ההכנסה העיקרי שלהם ■ תרחיש האימים הוא שהצרכנים יחסמו את המפרסמים, עד שהאינטרנט החינמי יקרוס בהיעדר הכנסות מפרסום

הפרסום בדיגיטל/צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
הפרסום בדיגיטל/צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

הבשורה של אפל, שהודיעה לאחרונה כי מערכת ההפעלה הניידת החדשה שלה תקל על יישומים לחסימת פרסומות בדפדפני ספארי באייפון, מהווה חדשות רעות מאוד עבור ענף הפרסום. לפי אחד התרחישים, הצרכנים יחסמו את המפרסמים כדי לקבל גלישה מהירה, נקייה וחלקה - עד שהאינטרנט החינמי יקרוס בהיעדר הכנסות מפרסום.

אבל האמת היא שההודעה של אפל רק מצטרפת למגמה הולכת וגוברת של חסימת פרסומות. דוגמאות מהתקופה האחרונה ממחישות את הסיטואציה שעשויה להיות אחת הקריטיות בתולדות ענף הפרסום.

כך למשל, בעלי אייפון יכולים למחוק בקלות את המסרים של המפרסמים מדפי אינטרנט ומיישומים ניידים.

דוגמה אחרת היא של חברת Eyeo, יצרנית חוסם פרסומות פופולרי למחשבים השולחניים בשם Adblock Plus, שמציעה עכשיו דפדפן חוסם חדש למכשירי אפל ואנדרואיד. "כאשר פרסומות מרגיזות ומעצבנות מתפשטות במהירות למכשירים ניידים, אנחנו מעלים על נס את המשתמש, ומציעים את היכולת לחסום פרסומות. לכן, החלטנו להעניק לו מהירות דפדוף גבוהה יותר וחיי סוללה ארוכים יותר, שלא להזכיר הגנה מפני פרסומת זדונית במיוחד", אמר טיל פאידה, ממייסדי Adblock Plus, בשבוע שעבר.

המחשה נוספת לסיטואציה אפשר למצוא במילותיו של השדרן הווארד סטרן, שמגדיר את עצמו "מלך המדיה", שדיבר באחרונה על חסימת פרסומות בתוכנית הרדיו שלו, ואמר ש"היא נשמעת נפלא".

כנראה שהכול התחיל מאז שמערכת ההקלטה DVR (ממיר שמאפשר לדלג על פרסומות) צברה תאוצה, אז היה ברור שצרכנים רבים, אם לא רובם, ידלגו על פרסומות היכן שהם נתקלים בהן. עם זאת, נראה שההשלכות על שוק הפרסומות הדיגיטליות, שמגלגל 58.6 מיליארד דולר בשנה, הן רחבות יותר. לתנועת החסימה יש את הפוטנציאל "לאיים על מקור החיים הכלכלי של המדיה", ולדחוף יותר ויותר תכנים אל גביית תשלום, אומר דן ג'אפה, הלוביסט הראשי של התאחדות המפרסמים הארצית בארה"ב, ANA. כך ייווצר פער בין בעלי היכולת וחסרי היכולת, אלה שלא יכולים או לא רוצים לשלם תמורת מידע ובידור, שניתן כיום בחינם בזכות פרסומת. "בפוטנציה, זה יכול לשנות את כל המבנה הכלכלי של האינטרנט", אמר ל"אד אייג'" בשבוע שעבר.

עוינות מוגברת נגד הפרסומות

האם אפשר בכלל להגדיר את ההתפתחויות הללו כמלחמה נגד הפרסום? יכול להיות שהצגת האיום מוגזמת. חלק מהבאזז שאופף את מגמת חסימת הפרסומות בא השנה מצד גורמים שיש להם אינטרסים כלכליים. דוגמה לכך, היא חברת PageFair, שמבטיחה למפרסמים "לקבל חזרה את ההכנסות שהולכות לאיבוד מחסימת הפרסומות". היא מחליפה פרסומות ש-Adblock Plus חוסם בפרסומות קלות ולא מפריעות שעומדות בקריטריונים שלו, ואפילו משלמת ל-Adblock Plus עמלה קטנה תמורת שיתוף-הפעולה. PageFair ואדובי היו אלה שפרסמו את הדוח, שלפיו 45 מיליוני משתמשים בארה"ב חוסמים פרסומות.

אבל אין ספק שחברות הפרסום אכן סובלות מעוינות מוגברת. התעשייה החלה לנקוט כמה צעדי נגד ראשוניים, כמו בדיקה של אפשרות להגיש תביעות נגד חסימת פרסומות, או חיפוש מקלט בתוכן ממותג שהצרכנים עשויים לאהוב וחוסמי הפרסומות עשויים לפספס. אבל באופן כללי, אין לתעשיית הפרסום אסטרטגיה קוהרנטית של התייצבות מול תנועה שמאיימת על קיומה המקוון. זה נובע בין היתר מכך שהפופולריות של חוסמי הפרסומות משקפת את רצון הצרכנים. כפיית פרסומת על אנשים שיוצאים מגדרם כדי להימנע ממנה, אינה מבשרת טובות לשיווק מותגים בדרכי נועם.

"אנחנו לא רוצים להרגיז את הצרכנים. הכול צריך להיעשות בזהירות רבה", אומר ג'אפה.

בו-זמנית, בכירים רבים בתעשיית הפרסום הדיגיטלי אומרים שהגיע הזמן לעשות משהו בנדון. "הבעיה הייתה צריכה לגדול כדי להגיע למסה קריטית, ואני חושב שהגענו לשלב הזה", אומר נשיא חטיבת הדיגיטל בחברת WPP ויו"ר Xaxis, דייויד מור, שמכהן גם כיו"ר מועצת המנהלים של התחום הטכנולוגי באיגוד הפרסום האינטראקטיבי, IAB.

האיגוד עסק בעוינות כלפי הפרסומות בישיבת הנהלה במאי השנה, ובישיבת המשך ביולי. אחת ההצעות הייתה ללכת בעקבות Hulu ואתרים נוספים, שמסרבים להראות תכנים כאשר המבקרים מגיעים אליהם עם חוסמי פרסומות, אבל בקנה מידה רחב בהרבה. "הצעתי ל-100 האתרים הפופולריים ביותר באינטרנט להתחיל, ביום אחד מוסכם, לא להתיר לאף אחד עם חוסמי פרסומות להיכנס אליהם", אמר מור.

"וושינגטון פוסט" השיק בשבוע שעבר ניסוי ייחודי משלו. "הניסוי שאנחנו מריצים כעת מתבסס על כמה גישות שונות, כדי לראות מה מניע את הקוראים באתר שלנו לאפשר פרסומות ב'וושינגטון פוסט', או לחתום על מנוי לעיתון", אומרת דוברת של החברה. היא מוסיפה שה"וושינגטון פוסט" פועל כדי לכבד את פרטיות הקוראים שלו, ולמנוע פרסומות שמפרות את חוויית הקריאה. "אנשים רבים כבר מקבלים את העיתונות שלנו בחינם דרך האתר, ובטווח הארוך, ללא הכנסה דרך דמי מנוי או פרסומות, לא נוכל לספק את העיתונות שהאנשים שמגיעים לאתר שלנו מצפים לקבל", היא אמרה.

האם אתרי התוכן יגבשו אסטרטגיה?

משתתפי הישיבות של IAB הגדירו את הרעיון של חסימת תכנים בפני משתמשים בחוסמי פרסומות "רעיון טוב", אומר מור - אבל הסיכויים שהרעיון יתממש שואפים לאפס.

בסוף אוגוסט קיימה מחלקת הטכנולוגיה של IAB ישיבה נוספת, הפעם בהשתתפות 4 מנכ"לים של חברות שפועלות נגד חסימות פרסומות - PageFair, Secret Media, Sourcepoint ו-Yavli - כדי להקנות לאנשי IAB בארה"ב ובעולם הרחב ידע על האפשרויות הטכנולוגיות להילחם בחסימת הפרסומות.

"המסקנה החשובה ביותר הייתה, שכל חברות חסימת הפרסומות משתמשות ברשימות קודים דומים מאוד של חסימה", אמר סקוט קנינגהם, סגן נשיא בכיר ב-IAB ומנהל מעבדות הטק שלה.

פירוש הדבר הוא שהמו"לים או בעלי התכנים באינטרנט לא יצטרכו להילחם בחזיתות רבות בו-זמנית נגד כל אחד מחוסמי הפרסומות, ויוכלו לזהות דרך להיאבק איתם בו-זמנית.

"בשלב זה של המשחק, IAB תצטרך לזהות את האופציה המעשית ביותר, וליידע את חברות ההתאחדות כדי לקבל מהן תגובות", אמר מור. "כשזה יקרה, אני חושב שנראה אסטרטגיית פעולה מתואמת עוד לפני סוף השנה".

המו"לים באינטרנט בוחנים גם את האפשרות לתבוע את חברות חסימת הפרסומות. "החסימות פוגעות ביכולת אתרי האינטרנט להציג את כל הפיקסלים שהם חלק מן האתר. סביר שיש חוק מסוים שאוסר את זה", אמר מור.

לתקן את היחסים עם הגולשים

בעוד אתר Hulu חוסם גישה של אנשים שחוסמים פרסומות, אתרי וידאו אחרים שוקלים גישות ידידותיות יותר. "אנחנו בהחלט מחפשים דרכים אחרות לטפל בבעיה", אומר ג'ו מרצ'יז, נשיא למוצרי פרסום מתקדמים בקבוצת רשתות פוקס. "אנחנו שוקלים איך אנחנו רוצים שהתגובה שלנו תיראה. לפני שאנחנו אומרים לצרכן, 'אתה לא יכול לצפות בתוכנית הזו', אנחנו רוצים להיות מסוגלים לספק אופציות אפשריות אחרות".

מאז שפוקס רכשה את חברת טכניקת הפרסום TrueX, שמרצ'יז הקים בדצמבר, היא בוחנת דרכים להגביל את הנטל המסחרי על הפלטפורמות הדיגיטליות שלה. באחרונה השיקה פוקס אופציה נטולת פרסומות במסגרת "מאסטר שף ג'וניור", בשותפות עם מועצת החלב של קליפורניה. החסות הזו מאפשרת לצופים אינטראקציה עם תשדיר פרסומת של 60 שניות בתחילת התוכנית, וצפייה בכל התוכנית ללא תשדירי פרסום.

השותפות הזו היא דוגמה לדרך אחת שבה יכולה התעשייה להיאבק בחסימת פרסומות, אומר מרצ'יז.

לדבריו, הסיבה שאנשים משתמשים בחוסמי הפרסומות קשורה מאוד לאקו-סיסטם של הפרסום הדיגיטלי. "אנחנו יכולים לחסום את חוסמי הפרסומות, אבל הטכנולוגיה תמיד תמצא לזה פתרון. זה לא פתרון לטווח הארוך. מוטל עלינו למצוא תשובות טובות יותר ולתקן את היחסים עם הגולשים".

מתן אפשרות לגולשים לבחור או לנהל את חוויית הפרסומות שלהם אינו דבר חדש, וחברות כמו Hulu ויו-טיוב כבר ערכו ניסויים בתחום זה, אבל הוא נשאר חריג בנוף.

חברות אחרות בונות על תוכן מותג, שירגיז פחות את הצרכנים לעומת מודעות גרפיות, ולא פחות חשוב - יחמוק מתשומת-הלב של תוכנות החסימה. תכנים רבים של נותני חסות אכן חומקים מהעין הצופייה של תוכנות החסימה, גם באתרי המו"לים וגם ברשתות חברתיות כמו פייסבוק וטוויטר. אבל פרסום בהיקף רחב במתכונת כזו מחייב כנראה הפצה באמצעות רשתות חברתיות, והסתמכות מוגברת של המו"לים או מפיצי התכנים עליהן עלול להיות מסוכנת.

רוב הפרסום נמצא באפליקציות

החדשות הטובות הן, שאפילו אם המהלך של אפל יקל על חסימת פרסומות בספארי ויהפוך אותה לפופולרית יותר, דפדפני האינטרנט אינם שדה המערכה החשוב ביותר במכשירים הניידים. "הרוב המכריע של הפעילות מתרחש באפליקציות", אומר בריאן ווייזר, אנליסט בפיבוטל ריסרץ' גרופ. כ-90% מצריכת התכנים הניידת מתרחשת באפליקציות, לפי דוח של ווייזר מהקיץ.

לפי U.S. Mobile App Report של קומסקור, מרבית צריכת המדיה במכשירים ניידים בארה"ב נעשית באמצעות אפליקציות.

הפרסומות הולכות אחרי המגמה הזו. המפרסמים יוציאו השנה 20.8 מיליארד דולר כדי להגיע לצרכנים באמצעות אפליקציות, ורק 7.9 מיליארד דולר על דפדפנים ניידים, לפי תחזיות של keter.

בשנה הבאה, כאשר ההוצאה על פרסומת ניידת תעקוף לראשונה את ההוצאה על פרסומת במחשבים שולחניים, ההוצאה על אפליקציות תתקרב ל-30 מיליארד דולר, מול הוצאה של 10.8 מיליארד דולר של מפרסמים על דפדפנים ניידים.

ווייזר מציע למו"לים הדיגיטליים להתמקד בפרסום באפליקציות. "אם אתה משפר במידה שולית את ההכנסה שלך מהפעילות מבוססת האפליקציות, זה יכול לפצות אותך על ההכנסה שאיבדת מחסימת הפרסומות באינטרנט הנייד", הוא אומר.

הבעיה היא של-AdBlock Mobile יש כבר יכולת למחוק פרסומות מאפליקציות כמו ה"ניו-יורק טיימס", ולכן המו"לים יצטרכו להקדים את מציאת הדרך להגנה על הפרסומות שמופיעות אצלם.

"אנחנו מודעים לנושא של חסימת פרסומות, ובוחנים אותו בדרגה של דאגה, בייחוד מפני שהוא קיים גם במכשירים הניידים", אמר מייקל צימבליסט, סגן נשיא בכיר למוצרי פרסום ומחקר ופיתוח ב"ניו-יורק טיימס".

"אחד הדברים שאנחנו מתמקדים בהם במבט אסטרטגי, הוא לשפר את האיכות של הפרסום הנייד - כדי שהוא תמיד יכבד את חוויית המשתמש ויתרום לה".

הפרסום בדיגיטל

אתרי התוכן בישראל מחפשים פתרונות

חוסמי הפרסומות - בין אם בגזרת הדסקטופ ובין אם בגזרה המתחממת של המובייל - הם לא תופעה גיאוגרפית, אלא מגמה הולכת ומתגברת בכל רחבי העולם. אין אמנם נתונים על כמות הגולשים שחוסמים פרסומות בישראל, אך די לראות את כמות הפרסומות שנחסמת במחשב על-ידי חוסם הפרסומות הפופולרי Adblock Plus כדי להבין את הדומיננטיות של הנושא בקרב הגולשים הישראלים.

הגולשים הישראלים, בדיוק כמו אחרים ברחבי העולם, קורסים תחת עומס הפרסומות.

זה לא רק העומס אלא בעיקר האיכות והפגיעה בחוויית הגלישה. מי שגולש היום, ובעיקר מהמחשב, נתקל בבאנרים קופצים ובפרסומות רבות, והחיפוש המהיר אחר האיקס שיסגור אותן הוא דרך המילוט היחידה.

השימוש בחוסמי פרסומות עדיין לא הצליח לחלחל דיו אל אתרי התוכן, לפחות לא ברמה הפרקטית הנראית לעין.

באתר mako טרחו בעבר ליידע את הגולשים כי שימוש בחוסם פרסומות לא יאפשר להם לצפות בפרקים מהתוכניות של קשת דרך האתר. באחרונה העניין בוטל זמנית, אך הוא צפוי לשוב בקרוב כחלק ממגמה עולמית, שניתן לראות באתרים בולטים כמו Hulu או CW, המשדרים תוכן טלוויזיוני, או אתרי תוכן כמו "גרדיאן" או "אטלנטיק".

אסטרטגיה אחרת שננקטת בחלק מהאתרים היא חומת תשלום. עיתון "הארץ" עבר אל מאחורי חומות התשלום באופן חלקי ב-2013 וממשיך במגמה. "הארץ" כרגע בחוד החנית, אך גם מו"לים אחרים מנסים את מזלם מול הגולשים מהמחשב ומהאייפד בצורות שונות של חומות תשלום.

דרך אחרת שאינה ברמת האסטרטגיה נגד חוסמי הפרסומות, אלא אמצעי ליצירת אפיק הכנסות נוסף, היא השימוש בתוכן שיווקי - בין אם גלוי, סמוי או דרך אמצעים טכנולוגיים דוגמת אאוטבריין וטאבולה.

מדובר בהכנסה נאה, אך בטווח הרחוק היא לא בהיקף שיצליח להחזיק אתרים שלמים באוויר, כשמגמת חסימת הפרסומות תתרחב ובעיקר תזלוג באופן בולט לעולמות המובייל.

עוד כתבות

טופ גאם / צילום: אייל פישר

ברווח של פי 4 על השקעתה: קרן AP יוצאת מטופ גאם

קרן AP רכשה את מניות טופ גאם בשנת 2020 וכעת מכרה את החזקותיה תמורת 145 מיליון שקל - דיסקאונט של 16% על מחיר המניה, אך לדברי החברה, המכירה נסגרה לפני מספר ימים, ובינתיים המניה טיפסה ● הרוכש העיקרי: בית ההשקעות אלטשולר שחם שרכש 7% ממניות טופ גאם ב-100 מיליון שקל

שנת השיא בהנפקות / צילום: Shutterstock

חברות הנדל"ן נוהרות לבורסה. מה צפוי בשנה החדשה?

הריבית הגבוהה והמשבר שעובר על שוק הנדל"ן הביאו בשנה החולפת 23 חברות לגייס כסף בבורסת תל אביב ● אילו חברות נכנסו, למה דווקא עכשיו, והאם הגל צפוי להמשיך גם ב־2026?

טדי וארדי, שותף בקרן אינסייט פרטנרס / צילום: אינסייט פרטנרס

המשקיע שמאחורי האקזיט הענק חושף את נוסחת ההצלחה, ויש לו גם אזהרה לתעשיית הסייבר

טדי וארדי מאינסייט מתייחס לאקזיט הענק של ארמיס הישראלית ומספר על הפוטנציאל שזיהה בחברה ● בראיון לגלובס הוא מנתח את מלכודת הסייבר המקומי, ומזהיר: הפער בין סטארט־אפ לחברה גלובלית עובר דרך הדמיון והיכולת לבנות הנהלה בארה"ב

חיפושים אחר גופות חטופים בעזה / צילום: ap, Abdel Kareem Hana

בכיר חמאס: "אם יימצא מידע ודאי ומאומת, לא נהסס לפעול ולהשיב את גופת החלל החטוף רן גויאלי"

מנהיג דאעש בדמשק נעצר ע"י כוחות הביטחון של סוריה ● כוחות הביטחון פעלו הלילה לאכיפה חוזרת כנגד מבנים לא חוקיים ישראלים ● המשפחות המתנגדות לוועדת החקירה הפוליטית צפויות למקד את הלחץ בח"כים החרדים ● אלי פלדשטיין התייחס בראיון לעימות עם יונתן אוריך בחקירה וטען: "יש ללשכה חומרים על גלנט" ● עדכונים שוטפים

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: ap, Ng Han Guan

העסקה הגדולה בתולדות אנבידיה: תשלם 20 מיליארד דולר לסטארט־אפ AI

אנבידיה וגרוק חתמו על הסכם רישוי טכנולוגי בהיקף ענק, שכחלק ממנו המייסד של גרוק ג'ונתן רוס ובכירים נוספים יעברו לשורות אנבידיה ● גרוק, שנוסדה ב־2016 כדי להתחרות בענקית השבבים, גייסה רק לפני מספר חודשים לפי שווי של כ־7 מיליארד דולר "בלבד"

חדשות ההייטק / צילום: Shutterstock

מרוץ ההשקעות בבינה מלאכותית עשוי להפוך את 2026 לשנת גיוס האג"ח הגדולה אי פעם

ההשקעות האדירות בתשתיות בינה מלאכותית דוחפות את גיוסי החוב הקונצרני בארה"ב לשיאים חדשים ● מיקרוסופט בוחנת מהפך ב-Xbox: מקונסולה סגורה לפלטפורמת גיימינג פתוחה מבוססת Windows ● אלפאבית קונה חברת אנרגיה ב־4.75 מיליארד דולר כדי להבטיח חשמל למרכזי הנתונים שלה ● ורשות החדשנות מרחיבה את התמיכה במו"פ של התעשייה היצרנית ● חדשות ההייטק

כך תשקיעו בזהב / צילום: Shutterstock

הוא נחשב אלטרנטיבה למניות ולאג"ח כגידור מפני סיכונים: כך תשקיעו בזהב

לנוכח הזינוק השנה במחיר הזהב, רבים בוול סטריט ממליצים שתחזיקו במתכת, לפחות בחלק קטן מתיק ההשקעות שלכם ● ב"וול סטריט ג'ורנל" ריכזו את הסוגיות המרכזיות בשוק הזה, וממליצים למשקיעים כיצד לנהוג עם הסחורה הלוהטת ● מדריך קצר להשקעה מושכלת

קמפיין פייבר / צילום: צילום מסך מיוטיוב

הזוכים הגדולים בתחרות הפרסום גרנות - והזוכה האמיתית: הבינה המלאכותית

בין הזוכים הגדולים בתחרות הקריאייטיב העצמאית גרנות, שהתקיימה היום, נמנים פרסומת ה-AI של פייבר, סרטון הפסולת של עיריית תל אביב וקמפיין "אחת מתשע" בהשראת אמריקן איגל וסידני סוויני ● ומי עוד בזוכים?

מתחם הבורסה ברמת גן / צילום: תמר מצפי

העלאות הארנונה ב־2026: לאילו רשויות אושרה העלאה, והיכן נדחו הבקשות

תעריף הארנונה יעלה ב־2026 בכ־1.6% - אך לרשויות רבות אושרה העלאה גבוהה הרבה יותר, לעומת אחרות שבקשותיהן נדחו ● במתחם הדולפינריום בת"א התעריף יעלה ביותר מ־100%, ומנגד, באזור הבורסה ברמת גן לא אושר שינוי ● גלובס בדק את המצב בכמה ערים גדולות

השקל מתחזק מול הדולר / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הדולר ב-3.18 שקלים ובשפל של קרוב ל-4 שנים. אלו הסיבות

השקל ממשיך את מגמת ההתחזקות שלו מול הדולר שנחלש כבר שלושה רצופים בעולם ● הסיבות: העליות בוול סטריט, מכירת גז למצרים ועסקות נשק גדולות ● מיטב: "מעבר לירידות בשוקי המניות בעולם הוא האיום העיקרי על התחזקות השקל" ● הדולר בדרך לשנתו החלשה ביותר זה 8 שנים ● ומה צפוי בעוד חצי שנה?

שר הכלכלה ניר ברקת ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת

המאבק הבא בין סמוטריץ' לברקת: הגדלת מכסת עובדים זרים

שר הכלכלה הציע להגדיל את מכסת העובדים הזרים במשק ולבטל את האגרות בגין העסקתם ● אלא שבאוצר טוענים: המכסות הקיימות טרם מולאו

תחנת גלי צה''ל ביפו / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

עשרות מגישי גלי צה"ל וגלגלצ קיבלו הודעה שהעסקתם תוקפא בשבוע הבא; דיון בבג"ץ בימים הקרובים

כ־50 מגישי גלי צה"ל וגלגלצ המועסקים כיועצים קיבלו הודעה כי העסקתם תוקפא כבר מהשבוע הבא ● העובדים טוענים לפגיעה דרמטית בלוח השידורים ולסגירה בפועל של התחנה לפני ההכרעה המשפטית, ופנו לבג"ץ בבקשה דחופה לצו ביניים ● משרד הביטחון: "המשרד לא הוציא הנחיה כלשהי על סיום העסקה בגלי צה"ל"

אסדת קידוח ''תמר'' / צילום: אלבטרוס

ישראל בוחנת מסלול חדש: יצוא גז טבעי דרך קפריסין

הפסגה המשולשת בין ישראל ליוון וקפריסין שהתקיימה השבוע הולידה תוכנית לפרויקט תשתיתי דרמטי ● על הפרק: הזרמת גז מלוויתן ותמר לקפריסין, למורת־רוחה של טורקיה

נשיא טורקיה ארדואן עם דגם של נושאת המטוסים / צילום: Reuters, Murad Sezer

הפרויקט הצבאי הבא של ארדואן: הקמת נושאת מטוסים באורך 300 מטרים

אחרי ההצלחה בעולם המל"טים, נשיא טורקיה ארדואן מכוון לליגת העל, עם הכרזה על נושאת מטוסים מהגדולות ביותר בנאט"ו ● בעוד שישראל שומרת על עליונות טכנולוגית במטוסים, אנקרה מצמצמת פערים בטבלאות היצוא הביטחוני העולמיות ומתבססת כמעצמת מספנות

המשפחות השכולות מפנות את גבן לשר שקלי / צילום: מועצת אוקטובר

"ועדת טיוח": התגובות הקשות לוועדת החקירה הפוליטית

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את ההצעה להקים ועדת חקירה פוליטית לאירועי ה-7 באוקטובר ● קצין נפצע מפיצוץ מטען ברפיח, ובלשכת רה"מ זעמו: "חמאס ממשיך להפר את הפסקת האש, ישראל תפעל בהתאם" ● פלדשטיין העיד: עובד לשכת רה"מ נכח בפגישתי עם ברוורמן בקריה ● סגנו של ראש השב"כ דוד זיני פורש מתפקידו בעקבות משבר אמון בין השניים ● עדכונים שוטפים

תביעות בגין ביטולי טיסות / איור: גיל ג'יבלי

גל התביעות נגד חברות התעופה הוקפא עד להכרעת בג"ץ

גל התביעות שהוגש נגד החברות הזרות בגין ביטולי הטיסות נתקל בבקשות לעיכוב ההליכים, בעקבות עתירה שהוגשה לבג"ץ ● ההערכה: סכום הפיצוי צפוי להצטבר למאות מיליוני שקלים

המקום שבו עמד בעבר בית מעריב וייבנה בו המגדל החדש / צילום: דרור מרמור

רת"א אישרו להכשרת הישוב 10 קומות נוספות למגדל בבית מעריב

לאחר שנים של מאבקים, רשות התעופה האזרחית נתנה אור ירוק לחברת הכשרת הישוב לבנות את מגדל יעקב נמרודי בגובה כ־220 מטר ובכ־52 קומות ● הפרויקט, שיבנה בבית מעריב המיתולוגי, צפוי להפוך לאטרקטיבי במיוחד הודות לנגישות לשני קווי רכבת קלה ● במקביל, בהכשרת היישוב פועלים לקידום היתר בנייה לשטחים העיליים במגדל

קמפיין ה־AI של לושה / צילום: מתוך יוטיוב

לשבת בקפה של קלוד, לייצר פרסומת ב-150 דולר: יישומי ה-AI שיככבו השנה

הבינה המלאכותית מסייעת ליוצרי תוכן ולסטארט-אפים לחדור ללב המרחב הפרסומי והשיווקי, אך גם דורשת מהם קיצוניות כדי לבלוט ● דוח מקיף של ארטליסט הישראלית, המבוסס על סקר בקרב כ-6,500 יוצרים (כולל מישראל), מציג את האפשרויות ואת המגמות ב-2026

הזכייה השנייה בגודלה אי־פעם בארה״ב / צילום: Reuters

אחד מהסכומים הגדולים בהיסטוריה: זוכה ב-1.8 מיליארד דולר בהגרלת הלוטו בארה"ב

אמריקאי אחד בר־מזל זכה בסכום יוצא דופן של כ־1.8 מיליארד דולר בהגרלת הפאוורבול של ערב חג המולד - מדובר בג'קפוט השני בגודלו אי־פעם בלוטו האמריקאי ובזכייה השנייה בלבד במדינת ארקנסו • לפי איגוד הפאוורבול, הסיכויים לזכייה בפרס עמדו על אחד ל־292.2 מיליון

בניין האיחוד האירופי / צילום: Shutterstock

הלם באירופה: האמריקאים מטילים סנקציות על בכירים באיחוד

הממשל האמריקאי הטיל סנקציות על בכירים באיחוד האירופי שפעלו כדי לחייב רשתות חברתיות לנטר שיח מסית ואלים ● בין הסנקציות שהוטלו: איסור כניסה לארה"ב ● באיחוד האירופי הגיבו בתדהמה, האמריקאים טוענים כי מדובר ב"צנזורה"