גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ביהמ"ש: מסעדת "206" תתקן את המפגעים - או שתיסגר

סוף למפגעי הרעש והלכלוך של מסעדות "206" ו"פקין" בצפון ת"א: ביהמ"ש קבע כי אם לא ימוזערו המפגעים - המסעדות ייסגרו ■ עו"ד אילן בומבך ייצג את התושבים

השופט מודריק ועוה"ד שרגא ובומבך בסיור בשטח המסעדות / צילום: תמר מצפי
השופט מודריק ועוה"ד שרגא ובומבך בסיור בשטח המסעדות / צילום: תמר מצפי

על גבול שכונת מגורים קטנה בין הרחובות עיר שמש ומשה סנה בצפון תל-אביב ממוקמות להם שתיים מהמסעדות המפורסמות בעיר - "206 בשר" ו-"206 דגים" וכן מסעדת "פקין" הסינית הוותיקה והמוכרת.

סועדים מרוצים נוהרים אליהן כבר שנים, ואולם, תושבי רחוב עיר שמש בשכונת צהלה היו פחות מרוצים מקרבת המוסדות הקולינריים הללו אל בתיהם עקב פגיעה, כך לטענתם, באיכות חייהם בעקבות פעילות המסעדות.

כל-כך לא מרוצים היו, עד שהגישו אשתקד עתירה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, במסגרתה ביקשו להפסיק את פעילות המסעדות עקב מפגעי רעש, לכלוך וריח שהן גורמות.

בשבוע שעבר ניתן פסק דין בעתירתם, במסגרתו אמנם לא נסגרו המסעדות, אך ניתן מזור ומרפא למרבית הבעיות עליהן התלוננו.

בפסק דינו של סגן נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופט ד"ר עודד מודריק, נקבע כי ככל שלא נעשו עדיין פעולות למזעור הפגיעה בתושבי האזור, עליהן להתבצע לאלתר - או שיבוטלו רישיונות העסק של המסעדות.

בין השאר נקבע כי יש לטפל בגורמי הרעש הנובעים מהמסעדות ולבנות ביתן ייעודי לפחי האשפה של המסעדות, וכי פעולות השטיפה של המסעדות יבוצעו כך שלא ייגרפו לרחוב שאריות אשפה ולכלוך.

עוד נפסק כי יינקטו פעולות של שטיפה וניקיון של החזית הפונה לרחוב עיר שמש, כך "שלא יהיה שמץ של זיהום או סיכון מן השטיפה". בנוסף הורה השופט לעיריית תל-אביב לשלוח מפקחים, לכל הפחות פעמיים בשבוע, כדי לוודא את יעילות הניקיון שקבע - מגנון פיקוח חריג לכל הדעות.

צחנה, שמנים, פסולת ועכברים

מסעדת הדגים "206" היא אחד המוסדות הקולינריים התל-אביביים הוותיקים. מסעדת "206 בשרים", הוותיקה אף היא, מוכרת בעיקר כמסעדת הבית של שחקני מועדון הכדורסל של מכבי תל-אביב ושל עסקני הקבוצה ואוהדיה. בסמוך אליהן מצויה גם מסעדת "פקין".

בחזית המסעדות (לכיוון רחוב משה סנה) הותקן מגרש חניה המשרת את באי המסעדות. בעורף המסעדות (לכיוון רחוב עיר שמש) מוקמו מכלי אשפה, משטחי פריקה והעמסה ומתקני עזר (מכולת דחס גדולה, מזגנים, מדחסים), וכן משמש העורף את משאיות האספקה ורוכבי הקטנוע שליחי המסעדות.

העתירה הוגשה בראשית 2014 באמצעות עו"ד אילן בומבך על-ידי דיירי הבית ברחוב עיר שמש 31  נגד עיריית תל-אביב והוועדה המקומית לתכנון ובנייה, וכן נגד המסעדות ובעלות הזכויות הרשומות של המבנה.

הדיירים טענו כי הם סופגים מטרדי רעש, ריח ולכלוך הפוגעים באיכות חייהם, ובין היתר משאיות אספקה הנכנסות לרחוב יוצרות רעש חריג וסכנה לבטיחות; קיימת תנועה המוגברת של קטנועי השליחויות של המסעדות; לכלוך ושמנים מהמסעדות נשטפים אל הרחוב ונושאים סיכוני זיהום והחלקה בכביש; ומכולת דחס חשופה יוצרת מפגעי פסולת ואשפה וצחנה קשה ומושכת אל סביבתה חתולים, חרקים ועכברים.

עוד לטענת התושבים באמצעות עו"ד אילן בומבך, עיריית תל-אביב מנפיקה למסעדות רישיון עסק בניגוד לדין ותוך התעלמות מהחלטות ועדת הערר המחוזית לתכנון ובנייה, במסגרתן נקבע כי הבנייה של המסעדות - בין היתר שינוי חזית המסעדות כך שיפנו לרחוב עיר שמש ולא לרחוב משה סנה ובניית קומה מסחרית שלמה - חורגת באופן מובהק ובוטה מההיתרים שניתנו והתכניות.

מנגד טענו המסעדות, באמצעות עורכי הדין אליעד שרגא והילה אקרמן, כי דין העתירה להידחות על הסף, בשל העובדה שהתושבים רכשו את דירותיהם כאשר הם מודעים למרכז המסחרי הקיים, ולא העלו משך שנים אף טענה. עוד נטען כי מטרדי הרעש והריח טופלו.

באפריל אשתקד, באופן חריג, ערך מודריק "סיור שטח" באזור המסעדות והתוודע, כך כלשונו, "למציאות קשה למדיי של מפגעי איכות הסביבה".

מציאות פוגענית

בפסק הדין דחה מודריק תחילה את טענת המסעדות כי התושבים הגישו את עתירתם בשיהוי. "אי-אפשר להסכין עם מציאות פוגענית מתמשכת רק בשל כך שהעותרים סבלו כל השנים ולא פצו פה או שלא השכילו להביא את העניין לערכאות", קבע.

גם הטענה כי התושבים העותרים רכשו את דירותיהם כאשר המבנה המסחרי קיים, ולכן אינם יכולים להתלונן - נדחתה והוגדרה על-ידי בית המשפט כ"טענה סרת טעם".

במסגרת פסק הדין ביקר השופט מודריק בחריפות את התנהלות העירייה בנוגע להיתרים שניתנו למבנה בו פועלות המסעדות, ובין היתר ציין כי "המבנה למן ייסודו ועד להצבת דלתותיו ולאחר מכן במשך עשור שלם לקה בחריגה מאד קשה מהוראות התוכנית, והיתרי הבנייה ש'הרשו' את הדבר ניתנו באורח תמוה ושלא כדין".

עוד צוין כי "ברור שלמסעדות היה אינטרס כלכלי מובהק לגרום ל'העמדה' של המבנה באופן שחזיתו הקדמית תפנה לעבר דרך משה סנה. גורמי העירייה סייעו להם בכך תוך פגיעה חמורה בהיגיון התכנוני ופגיעה לא פחות חמורה ברווחת דיירי השכונה שמאחוריהם לא ניצב כנראה אינטרס כלכלי כה חזק. הם 'סתם' רוצים לחיות כבני אדם".

השופט אף התייחס בפסק הדין ל"סיור" שערך במקום, וציין כי ניכר היה שמאן דהוא הכין את המקום ל"מסדר הרס"ר". ואולם, הוסיף, "אף על-פי כן לא קשה להעריך את מה שמתרחש במקום בימים רגילים".

על רקע זה הורה מודריק לבצע "פעולות נמרצות למזעור הפגיעה" בתושבים: למזער את הרעשים, להקים ביתן אשפה, לדאוג לניקיון הרחוב, להסדיר זמנים מוגדרים לטעינה ולפריקת סחורות ולוודא כי קטנועי המשלוחים יחנו ברחוב משה סנה.

אם כל זה לא יבוצע, קבע בית המשפט, "יינקטו לאלתר הליכי ביטול רישיון העסק" של המסעדות.

עוד הורה השופט לעיריית תל-אביב ולוועדה המקומית לשלם לעותרים הוצאות בסך 10,000 שקל; וכן הורה למסעדות ולבעליהן לשלם לעותרים 50 אלף שקל.

עוד כתבות

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

דיווח: גורם מודיעיני הבהיר שאיראן לא תגיב

דיווחים על תקיפה ישראלית באזור איספהאן באיראן ● מוקדם יותר: פגיעה ישירה בגליל העליון, לא היו נפגעים • לראשונה אחרי שבועיים: אזעקות הופעלו באשקלון, שיגור אחד נפל בשטח פתוח • ארה"ב הטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל • בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" • גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים • עדכונים בולטים 

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר