תושבי גני צהלה נגד מסעדת "206": "חריגות בנייה, רעש"

מסעדות הבית של מכבי ת"א בכדורסל זכו אתמול לביקור יוצא דופן של השופט עודד מודריק ■ המסעדות: "התושבים רכשו דירותיהם ליד מסעדות שעובדות כבר למעלה מ-30 שנה. פתאום עכשיו הופכים חייהם לגיהנום שלא ניתן לסבול?"

הסועדים שנהנו אתמול (ד') בשעות אחר-הצהריים המוקדמות מארוחות דגים או בשר במסעדות המפורסמות "206 בשר" ו-"206 דגים", בצפון תל-אביב, הופתעו לראות "משלחת" משפטית מכובדת מסיירת במסעדות ומחוצה להן, כשבראשה סגן נשיא בית המשפט המחוזי, השופט ד"ר עודד מודריק.

סיור השטח במסעדות נערך לפי החלטת השופט במסגרת עתירה שהגישו תושבי רחוב עיר שמש בשכונת גני צהלה, שדירותיהם מצויות מול חלקן האחורי של המסעדות. הדיירים מבקשים להפסיק את פעילות המסעדות עקב מפגעי רעש, לכלוך וריח שהן גורמות.

הסיור נקבע במסגרת החלטת השופט בדיון שנערך בעתירה בראשית החודש. לאחר ששמע את הצדדים, החליט השופט, באופן חריג, לערוך סיור ולראות במו-עיניו את המקום בטרם יכריע בתיק.

מדובר בהחלטה לא שכיחה, כאשר במרבית המקרים בהם מבקרים שופטים בשטח, מדובר בתיקים פליליים ובזירות רצח, ולא בטענות למטרדים אזרחיים.

השופט מודריק, מלווה בתושבים העותרים ובא-כוחם, עו"ד אילן בומבך, וכן בבא-כוחן של המסעדות, עו"ד אליעד שרגא, ביקר בתוך המסעדות, בחלקן הקדמי ובחלקן האחורי, כאשר בדיוק באותה עת הגיעה למקום משאית והחלה לפרוק סחורה למסעדות. זאת, כאשר אחת מטענות התושבים בעתירה היא כי חלק מהמטרדים הנובעים מפעילות המסעדות הן אותן משאיות שנכנסות ויוצאות כל העת לרחוב הצר בו הם מתגוררים, על מנת להגיע לחלק האחורי של המסעדות.

בסיור נכחה גם עו"ד יודפת כהן, המייצגת את עיריית תל-אביב והוועדה המקומית לתכנון ובנייה בעיר, הנתבעים אף הם על-ידי תושבי השכונה. זאת, בטענה כי כל המפגעים בשכונה מתרחשים תוך התעלמות של עיריית תל-אביב במשך למעלה מעשור מהחלטת ועדת הערר המחוזית לתכנון ובנייה, שקבעה כי הבנייה של המסעדות חורגת באופן מובהק ובוטה מהמותר, הן בתוכנית והן בהיתר הבנייה שניתן ליחידה המסחרית.

במהלך הסיור הציג עו"ד אילן בומבך לשופט את חריגות הבנייה והמטרדים הנטענים בעתירת התושבים; ומנגד טען עו"ד שרגא כי ניתן לראות כי אין אף מטרד ריח, לכלוך או רעש.

"לכלוך, רעש וחריגות בנייה"

מסעדת הדגים "206" היא אחד המוסדות הקולינריים התל-אביביים הוותיקים. מסעדת "206 בשרים", הוותיקה אף היא, מוכרת בעיקר כמסעדת הבית של שחקני מועדון הכדורסל של מכבי תל-אביב ושל עסקני הקבוצה ואוהדיה.

בעתירה, שהגישו 11 תושבי רחוב עיר שמש בגני צהלה כנגד המסעדות, טוענים הדיירים כי הם סופגים את מטרדי רעש, ריח ולכלוך הפוגעים באיכות חייהם.

עוד לטענתם, עיריית תל-אביב מנפיקה למסעדות רישיון עסק בניגוד לדין ותוך התעלמות מהחלטות ועדת הערר המחוזית לתכנון ובנייה, במסגרתן נקבע כי הבנייה של המסעדות - בין היתר שינוי חזית המסעדות כך שיפנו לרחוב עיר שמש ולא לרחוב משה סנה ובניית קומה מסחרית שלמה - חורגת באופן מובהק ובוטה מההיתרים שניתנו והתכניות.

מנגד טענו המסעדות כי דין העתירה להידחות על הסף הן בשל העובדה כי התושבים רכשו את דירותיהם כאשר הם מודעים למרכז המסחרי הקיים, ולא העלו משך שנים אף טענה כנגד העניין. עוד נטען כי מטרדי הרעש והריח טופלו זה מכבר, ואין כל מפגע סביבתי בעקבות פעילות המסעדות.

בדיון שהתקיים בעתירה בראשית החודש, טען בא-כוחן של המסעדות, עו"ד שרגא, כי "מדובר בעותרים שבחרו לגור ליד מבנה מסחרי שיש בו מסעדות שנבנו לפני 40 שנה, שעובדות כבר למעלה מ-30 שנה. הם ידעו בדיוק מה המצב כשהם נכנסו לשטח, ונכנסו אליו מרצון. 10 שנים אחר-כך פתאום הופכים חייהם של העותרים לגיהנום שלא ניתן לסבול אותו אף רגע נוסף".

לדבריו, "ברור שאדם לא יכול לקנות דירה בצמוד למרכז מסחרי, שבו פועלות מסעדות מקדמת דנא, ולצפות לפתוח את החלון ולראות שדה של פרחים. הדברים היו שם מקדמת דנא, ולכן לא ברור על מה העותרים מלינים".

"צפצוף ארוך על פסקי דין"

מנגד, בא-כוח העותרים, עו"ד בומבך, טען לשחיתות שמאפשרת את המשך פעילות המסעדות, כאשר את עיקר טענותיו הפנה כלפי רשויות האכיפה ובעיקר כלפי עיריית תל-אביב.

"אינני מצליח להבין מדוע משך תקופה כל-כך ארוכה עיריית תל-אביב מחדשת שוב ושוב את רישיון העסק לגבי מסעדות, שנטען לגביהן בפסק דין של ועדת הערר לתכנון ובנייה, כי מדובר הן במטרדים קשים וחמורים... מכל המינים והסוגים שאפשר להעלות על הדעת, החל ברעש, ריח, חריגות בנייה אדירות מימדים... אני לא יודע מהי חריגה יותר גדולה משלטון החוק מאשר לצפצף צפצוף ארוך על פסקי דין והחלטות של מוסדות תכנוניים".

עו"ד בומבך אף רמז כי מדובר במקרה הדומה מאוד לפרשת השוחד בפרויקט הולילנד, כאשר טען בדיון: "נראה לי שמה שנחשף אצל כבוד השופט דוד רוזן (שהכריע בתיק הולילנד - א' ל"ו), כנראה מאוד דומה למה שנחשף כאן".

בתגובה התקומם עו"ד אליעד שרגא ואמר: "אני מוחה על ההשוואות המכוערות שחברי עושה. הוא אומר שמישהו נותן פה שוחד?"; ובומבך השיב: "אני לא שולל שום דבר, ואומר שהדברים ייחקרו ותוגשנה תביעות כנגד הגורמים האחראיים. אי-אפשר להלום את מה שקורה פה, את האפליה הזו, העובדה שפעם אחר פעם באים ומוותרים לעסקים ונותנים להם היתרים זמניים ומחדשים רישיונות עסק, בניגוד לכל דין".