גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נמאס לכם מהאג"ח בישראל ובמערב? הנה האלטרנטיבה

על רקע הטלטלה בשוקי העולם ופיחותי מטבעות רבים למול הדולר, האג''ח הממשלתיות בשווקים המתעוררים מציעות תשואות גבוהות יחסית לישראל ומרבית מדינות המערב ■ במקביל, אג"ח החברות בשווקים אלו טומן סיכון מוגבר ■ האם זו הזדמנות להשקיע באפיקים אלו, ובאיזו מידה

בחודשים האחרונים חוו שוקי המניות בעולם טלטלה גדולה, בעיקר בעקבות שוק המניות בסין שרשם ירידות חדות. החששות מפני ירידה חדה בצמיחה ובביקושים מצד הענק הסיני, הביאו לירידות שערים חדות בשוקי המניות במדינות השונות, מפותחות ומתפתחות, וכן בענף הסחורות. אמנם בשבועות האחרונים השתנתה המגמה בכיוון חד למעלה, אבל בין לבין, אחת התוצאות העיקריות הייתה יציאה מאסיבית של כספים מהשווקים המתעוררים, הן מאפיק המניות והן מאפיק החוב, מה שהביא לירידות שערים ולפיחותים משמעותיים במטבעות של אותן מדינות.

בשיא הירידות בסוף חודש ספטמבר, התשואה הדולרית השנתית לפדיון של מדד איגרות החוב הממשלתיות הדולריות של מדינות השווקים המתעוררים (Emerging Markets, EM), שבמח''מ 7.4 שנים, הגיעה מרמה של 4.6% לרמה לכ-5.2%, תוך פתיחת המרווח מול מדד המדינות המפותחות שבמח''מ דומה, 7.5 שנים, מ-3.7% לכ-4.2%. ירידות חדות אף יותר רשם מדד האג"ח הממשלתיות במטבע מקומי של מדינות המתעוררות, והתשואה לפדיון שלהן טיפסה מרמה של כ-5% לכ-6.7%. זאת, בעיקר על רקע הפיחותים במטבעות שנרשמו בתקופה זו. חלק מהמטבעות פוחתו בשנה האחרונה בעשרות אחוזים, וחלקם באחוזים בודדים. כלומר, מי שהשקיע באיגרות החוב של מדינות אלה במטבע שלהן ולא בדולר, ספג מכה כפולה.

בחודש אוקטובר נרשם תיקון בשני המדדים של ה-EM וכן במטבעות שחזרו להתחזק, אך המרווחים שלהם מול האג"ח של המדינות המפותחות עודם גבוהים: 2.95% באג"ח הדולריות ו-4.3% באג"ח במטבע המקומי.

במצב הנוכחי, כאשר טרם פג החשש מפני המשך ירידה בצמיחה בסין, אולי עד כדי משבר, עולה השאלה, האם בתשואות הגבוהות יחסית שמספקות איגרות החוב של המדינות המתעוררות, עולה הכדאיות של השקעה באיגרות אלה, ולו בחלק קטן מתיק ההשקעות.

יצרניות הסחורות מסוכנות יותר

באופן כללי, הגורמים העיקריים שמעלים את החששות מהחזקת אג"ח בשווקים המתעוררים הינם המשך התחזקותו של הדולר בעולם שגורם לפיחות במטבעות בהן הן נקובות, המשך ההאטה בקצב הצמיחה בסין ובעולם, שעלולה להיות מלווה בהמשך ירידה במחירי הסחורות, וכן חוסר יציבות פוליטית ו/או כלכלית בחלק מאותן מדינות.

התחזקות הדולר בעולם נובעת בעיקר מהציפייה של השוק לסיום המדיניות המוניטארית המרחיבה בארה''ב, והתחלת העלאות הריבית בדצמבר השנה או ברבעון הראשון של שנת 2016, וזאת בעוד שמדינות רבות בעולם, ובראשן גוש האירו ויפן, מצויות בעיצומו של מהלך להרחבות כמותיות.

ההאטה בסין מקצבי צמיחה של כ-9%-10% בשנים האחרונות לקצב צמיחה של כ-6.5%-7%, הקטינה את הביקושים של סין למתכות ולסחורות חקלאיות, מה שתרם בחלקו לירידת מחירי הסחורות בעולם ובראשן הנפט.

גורמים אלו השפיעו בעיקר על המדינות המתעוררות שהינן יצרניות סחורות, כדוגמת ברזיל, רוסיה, ונצואלה, קולומביה ודרום אפריקה, ובאג"ח שלהן נרשמה גם עליית תשואות וגם פיחות חד במטבע, מה שהעצים כאמור את הפסדי המשקיעים.

חוסר יציבות פוליטית מאפיינת כיום למשל את ברזיל, שנמצאת בעיצומו של משבר כלכלי ופוליטי ההולך ומחריף. התמ''ג במדינה נמצא במגמה שלילית כבר למעלה משנה. בנוסף לכך חזר בשנתיים האחרונות לברזיל איום האינפלציה, שנמצאת בשיא של השנים האחרונות (כ-9.8%), דבר שהביא להעלאת הריבית בצורה משמעותית לרמה של 14.25% כיום. שיעור האבטלה אף הוא הולך ועולה ונמצא בשיא של חמש שנים - 6.7%. לכך יש להוסיף את המשבר הפוליטי, עם הקריאות להדיח את הנשיאה המכהנת, דילמה רוסף, ובעלי בריתה, על רקע פרשיות שחיתות חמורות שהתגלו במדינה.

כרית ביטחון משופרת

ובכל זאת, למרות הסיכונים הכרוכים בכך, יתכן שעולה הכדאיות של השקעה במינון מסוים ונמוך גם באג''ח של מדינות ה-EM, ובעיקר בדולריות שבהן. זאת ממספר סיבות:

לנוכח העובדה שהעלאת הריבית בארה''ב תהיה, כנראה, בקצב מתון ממה שצפו עד לאחרונה, הרי שכל עוד לא נראה התחממות באינפלציה ועלייה משמעותית בציפיות האינפלציה, לא צפויים ככל הנראה "זעזועים" באג"ח של מדינות ה-EM, כפי שאירע ב-2013 כשהבנק הפדרלי האמריקאי הודיע על כוונתו לסיים את ההרחבה הכמותית.

המרווח של מדד האג"ח הדולריות של מדינות ה-EM מול אג"ח ממשלת ארה"ב נפתח כאמור בשנתיים האחרונות, מרמה של 265 נקודות במאי 2013 למרווח של כ-300 נקודות כיום, כך שנוצרה "כרית ביטחון" שמנה יותר.

ירידת מחירי הסחורות והנפט, וכתוצאה מכך גם הירידה באינפלציה בעולם, מסייעת מאוד למדינות בשווקים המתעוררים שאינן יצרניות של סחורות, כדוגמת טורקיה, הודו ומקסיקו.

יש לזכור גם, כי יחס החוב לתוצר בשווקים המתעוררים הינו נמוך משמעותית מהחוב בשווקים המפותחים, וכי החוב הממשלתי הזר מסך החוב הכולל באותן מדינות הוא נמוך, לאחר שרשם ירידה חדה בעשור האחרון, כך שפיחות המטבע של מדינות אלה מול הדולר לא אמור לזעזע יתר על המידה את כלכלותיהן.

נסיבות אלו מעלות, להערכתנו, את הכדאיות לגוון במידה מסוימת ובמינון לא גדול מדי את תיק ההשקעות באג''ח של מדינות השווקים המתעוררים, ובעיקר כאלו שאינן יצרניות של סחורות. זאת, במיוחד לנוכח התשואות הגבוהות יחסית שהן מציעות אל מול התשואות הנמוכות בשוק המקומי שלנו, כאן בישראל, ובמרבית מדינות המערב.

חשש מקשיי החזר בקונצרניות

סיכון נוסף שעלה לאחרונה במדינות ה-EM מגיע מכיוון אג''ח החברות. החל משנת 2010, ובעיקר עד 2013, נרשם גידול חד בהנפקות דולריות מצד פירמות עסקיות במדינות המתפתחות, מכ-800 מיליארד דולר לרמה של 2.4 טריליון דולר כיום. החשש העיקרי כיום הוא שהמשך ההתחזקות בדולר שאפיינה את השנה האחרונה, עלול להביא להמשך פיחות של המטבעות בשווקים המתעוררים. התפתחות אפשרית כזו עשויה להקשות על אותן חברות שגייסו חוב דולרי ושהכנסותיהן בעיקר במטבע מקומי, לשרת או לגלגל את חובן.

בסקירה שפרסם לאחרונה בית ההשקעות גולדמן זאקס, הוא מעריך כי הגידול העצום בחוב של המגזר העסקי, כדוגמת תאגידים בינלאומיים הפועלים במדינות השווקים המתעוררים בשנים האחרונות, עלול לסכן את הכלכלה הגלובלית. סיכון זה העלה את התשואות לפדיון הדולריות של אותן חברות, כך שכיום מדד אג"ח החברות ב-EM בדולר נסחר בתשואה של 6.8%, כ-2% לשנה יותר מאשר אג"ח ממשלותיהן בדולרים.

על רקע עליית הסיכון באפיק זה, השקעה באג''ח חברות במדינות ה-EM דורשת בהחלט בדיקה קפדנית ומעמיקה, הן מבחינת סקטורים והן בהיבט של בחינת מצב החברות עצמן בטרם השקעה בהן, אם בכלל.

* הכותבים הם יו"ר בית ההשקעות מיטב דש ומנהל השקעות בקופות הגמל והפנסיה של מיטב דש. אין לראות בכתבה המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הזמנה לבצע רכישה או השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול שינויי שוק

אג"ח שווקים

עוד כתבות

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קולנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים על ידי משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר היצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון", אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: "פרודוקטיביות איטית" בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מגמה ירוקה בבורסה המקומית; מדד ת"א בנקים 5 קופץ בכ-2%

מדד ת"א 35 עולה ב-1.2% ות"א 90 מטפס בכ-1.1% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו מזנקת הבוקר ביותר מ-23% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר, היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, shutterstock

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם