קבוצת דלק  של יצחק תשובה לא מבזבזת זמן בניסיונותיה למכור את השליטה בחברת הביטוח הפניקס . הבוקר (ה'), פחות מיומיים לאחר דיווח על ביטול ההסכם למכירתה של הפניקס לידי קבוצת פוסון הסינית, עדכנה דלק כי חתמה על מכתב הבנות בלתי מחייב למכירת החזקותיה בהפניקס לחברת הביטוח האמריקאית AmTrust.

מניית הפניקס הגיבה לעדכון בזינוק של כ-10% בשעות הבוקר, המשקף לחברה שווי של 2.3 מיליארד שקל. זאת לאחר שבשנה החולפת איבדה קרוב ל-30% מערכה (טרם העליות היום). AmTrust היא חברה הנסחרת בוול סטריט תחת הסימול AFSI בשווי שוק של כ-4.5 מיליארד דולר. בחודש ספטמבר האחרון רכשה אותה AmTrust מידי דלק את החזקותיה (66%) בחברת הביטוח האמריקאית ריפבליק, תמורת כ-140 מיליון דולר.

עסקה זו טרם הושלמה. על פי התכנון, 35 מיליון דולר מהתמורה בה תשולם במזומן במועד סגירת העסקה, והיתרה בסך 105 מיליון דולר תועמד כהלוואת מוכר לתקופה של ארבע שנים, ותיפרע בארבעה תשלומים שווים בריבית שנתית של 5.75%.

בהתאם למכתב ההבנות, התמורה בגין המניות הנמכרות ל-AmTrust תעמוד על מכפלה של 87.5% מההון העצמי של הפניקס לסוף 2015 בשיעור המניות הנמכרות. בסוף הרבעון השלישי של 2015 עמד הונה העצמי של הפניקס על 3.8 מיליארד שקל, וקבוצת דלק מחזיקה בכ-52% ממניותיה, כך שמדובר בתמורה של 1.75 מיליארד שקל - פרמיה של כ-60% על מחיר השוק של המניות הבוקר.

ההסכם בין הצדדים קובע כי החברה האמריקאית תרכוש לפחות 47.5% ממניות הפניקס. בדלק ציינו כי מחצית מהתמורה "תשולם במזומן במועד השלמת העסקה, והיתרה תשולם בדרך של שטר חוב מובטח שייפרע בתוך תקופה של עד 60 חודשים". עוד הדגישו בדלק כי "מזכר ההבנות אינו מחייב, מלבד התחייבות לבלעדיות לתקופה קצובה של 30 יום". כמו כן, העסקה כפופה לבדיקת נאותות של הקונה, אישורי דירקטוריון, השלמת המו"מ בין הצדדים וחתימה על הסכם מפורט מחייב תוך 30 יום.

מזכר הבנות שלישי בשנתיים

הסכם מחייב, אם ייחתם בין הצדדים, יהיה כפוף לקבלת האישורים הרגולטוריים הנדרשים. מזכר ההבנות הנוכחי למכירת הפניקס ל-AmTrust הוא השלישי עליו חותמת דלק מול רוכשת פוטנציאלית בשנתיים האחרונות, לאחר משפחת קושנר האמריקאית ופוסון. ביום שלישי השבוע הודיעו דלק ופוסון על ביטול ההסכם שחתמו לפני כחצי שנה למכירת השליטה בהפניקס לסינים, "היות שטרם הושלמו כל התנאים המתלים שנקבעו בהסכם", כך הוסבר.

ברקע לביטול העסקאות הקודמות עמדו קשיים שהערימה המפקחת על הביטוח במשרד האוצר, דורית סלינגר, בפני הרוכשות הפוטנציאליות. בנוסף, גם לצניחה במניית הפניקס בשנה האחרונה היה כנראה תפקיד מרכזי בהחלטתה של פוסון לוותר על העסקה, שכן המחיר שסוכם בין הצדדים - 1.85 מיליארד שקל - גבוה בכ-70% משווי השוק של מניות דלק בהפניקס, שעמד הבוקר על 1.1 מיליארד שקל.

למרות שבהודעה הרשמית של דלק לבורסה לא צוין כי הקשיים מול האוצר היו הגורם המרכזי לביטול העסקה, גורמים בשוק ההון טענו אתמול כי "גם הפעם הביורוקרטיה הכשילה את המהלך". ההודעה על ביטול הייתה "באוויר" כבר תקופה, לאור הערכות שהמפקחת על הביטוח לא תאשר את העסקה עם פוסון. עם זאת, הסינים ונציגיהם המשיכו גם בשבועות האחרונים להיוועד עם נציגי האוצר בנושא.

באוצר לא מיהרו לספק את האישור המבוקש, על אף החודשים הרבים שחלפו מאז שהוגשה הבקשה הראשונית על ידי פוסון. בין הגורמים המרכזיים שהרחיקו את הסינים ממטרתם מול האוצר הייתה חקירתו של היו"ר ומייסד החברה גואו גואנצ'אנג בשלהי השנה שעברה, על אף שבסביבת פוסון טענו כי היו"ר סייע לחקירה ולא נחקר בעצמו.

מניות השליטה בהפניקס הועמדו למכירה בשל חוק הריכוזיות, כשבמקרה של הפניקס נוסף לכך גם רצונה של בעלת השליטה, קבוצת דלק, להשלים הליך אסטרטגי לשינוי המיקוד בעסקיה, והפיכתה מחברת החזקות מגוונת לחברה המתרכזת בעיקר בתחום חיפוש והפקת גז ונפט.

במסגרת הליך זה מימשה דלק בשנתיים האחרונות שורה ארוכה של החזקות, כגון ריפבליק, דלק אירופה, רוב ההחזקות בחברת הזיקוק דלק US, רשת רודשף בבריטניה וברק קפיטל.

ככל הנראה, אחת הסיבות שבגינן ממהרים בדלק לממש את ההחזקות בחברת הביטוח קשורה להפחתת מוניטין של מאות מיליוני שקלים שהקבוצה עלולה לבצע בדוחותיה הכספיים, בשל העובדה שהפניקס רשומה בדוחות כנכס מוחזק למכירה. לפי חוקי החשבונאות, החזקה שכזו צריכה להירשם לפי הנמוך מבין ערכה של הפניקס בספרים או שוויה ההוגן, והפער הניכר בין המחיר בספרים לבין מחיר השוק של מניות השליטה, עלול לגרור את דלק לרישום הפסדים של מאות מיליוני שקלים.

דלק איבדה כמעט 7 מיליארד ש' משוויה ב-8 חודשים

מניית קבוצת דלק, שעלתה היום בכ-3%, מציגה את הביצועים הדלים ביותר מבין מניות המעו"ף מתחילת השנה, עם צניחה של כ-20% בערכה (ללא העליות היום). בכך היא משלימה קריסה של קרוב ל-50% מאז רמת השיא שבה שהתה בחודש יוני 2015.

במספרים, קבוצת דלק השילה מערכה תוך שמונה חודשים סכום אדיר של 6.7 מיליארד שקל, ונסחרת היום בשווי של 7.7 מיליארד שקל, לעומת שווי של 14.4 מיליארד שקל בחודש יוני אשתקד. חוסר הוודאות לגבי השלמת המכירה של הפניקס הוא רק נדבך נוסף בסנטימנט השלילי האופף את פעילות הקבוצה, הממקדת את עסקיה כאמור בתחום האנרגיה.

דלק נפגעת בעיקר מצניחת מחירי הנפט בעולם, וסובלת מירידות שערים משמעותיות יותר מאשר יחידות ההשתתפות שבשליטתה - דלק קידוחים ואבנר (ירידות של 10%-15% מתחילת השנה ושל 35%-40% מיוני אשתקד) שנפגעו גם מחוסר הוודאות בנוגע למתווה הגז במשק המקומי.

הסיבה לכך היא השקעותיה האגרסיביות של דלק במניות חברות אנרגיה זרות, ובמרכזן מניות וודסייד ונובל, שבגינן רשמה הקבוצה ברבעון השלישי אשתקד הפסד של 336 מיליון שקל. אותן השקעות צפויות להסב לה הפסדים גם ברבעון הרביעי של 2015.

מניית קבוצת דלק