גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

1.35 טריליון שקל: היכן המוסדיים השקיעו כספי הפנסיה ב-2015

בחינת השקעות הגופים המוסדיים מכספי הפנסיה שלנו ברבעון הרביעי של 2015, מלמדת כי הכסף זז מצד אחד של העולם למשנהו ■ ואצל מי חלו השינויים הדרמטיים ביותר בתחום מוצרי המדד ■ למדריך פנסיה 

פנסיה / צילום: shutterstock
פנסיה / צילום: shutterstock

מהלך השבועות האחרונים פרסמו החברות המנהלות את כספי החיסכון לטווח ארוך, כדוגמת קרנות פנסיה, קופות גמל והשתלמות וביטוחי מנהלים, את רשימות הנכסים המלאות המפרטות היכן הושקעו כספי הפנסיה שלנו בסוף שנת 2015. מדובר בדיווחים הנוגעים ליותר מ-40% מתיק נכסי הציבור בישראל - סך של 1.35 טריליון שקל!

מעניין לראות שברבעון האחרון של השנה חלו תנועות משמעותיות בהקצאת הנכסים של המשקיעים המוסדיים באמצעות מוצרי מדד. אחת הבולטות שבהן הייתה יציאת כספים מסיבית בסך 4.6 מיליארד שקל משוק המניות בארה"ב, ומנגד הגדלת חשיפה דרך מדדים לשווקים באסיה ובאירופה.

קרנות הסל של SPDR ו-iShares על מדד S&P 500 (סימולים: SPY ו-IVV בהתאמה) איבדו ביחד סכום אדיר של כ-7 מיליארד שקל, רובו כתוצאה ממימושים שביצעה מגדל ביטוח במוצרים אלה. לעומת זאת, תעודות הסל המקומיות על מדד זה דווקא נהנו מגיוס מרשים של 880 מיליון שקל בסיכום הרבעון הרביעי.

בשוקי המניות באסיה הגופים המוסדיים אמנם הקטינו את השקעותיהם בקרן הסל של וויזדום טרי על יפן (DXJ) בסכום של כחצי מיליארד שקל, אולם במקביל רכשו מוצרי מדד על MSCI Japan, ניקיי 225 וניקיי 400. גם שוק המניות בסין קיבל חיזוק מהמשקיעים המוסדיים, עם עלייה של 25% בחשיפה אליו ביחס לרבעון הקודם.

מי הגדיל ומי הקטין חשיפה למוצרי מדד

בסוף 2015 הוחזק בקרנות סל (ETF) זרות ובתעודות סל מקומיות סך מצרפי של 102.5 מיליארד שקל. מתוך כך, כלל ביטוח הינו הגוף שהחזיק את הסכום המשמעותי ביותר - 18.6 מיליארד שקל. כלל הגדיל את חשיפתו למוצרי מדד ברבעון האחרון של השנה בסכום מצטבר של קרוב ל-800 מיליון שקל, כאשר המהלך המשמעותי ביותר שביצע היה הגדלת החשיפה לאירופה ב-1.1 מיליארד שקל דרך הקרן Source EURO STOXX 50.

אחריו ברשימת המחזיקים הגדולים מופיע פסגות עם השקעות בסך של 18.1 מיליארד במוצרי מדד, כולל אלו שמבוצעות בקופות הסקטוריאליות המנוהלות בבית ההשקעות. גם פסגות בחר להגדיל ברבעון הרביעי את חשיפתו לשווקים באמצעות מוצרים על מדדי מניות בחו"ל, כדוגמת נאסד"ק 100 וסקטור הטכנולוגיה בארה"ב.

עמיתים, אשר אמון על השקעות קרנות הפנסיה הוותיקות, ובראשן מבטחים, היה הגוף שביצע את הגדלת החשיפה הגבוהה ביותר דרך מוצרי מדד בקרב הגופים המוסדיים בישראל - 1.2 מיליארד שקל. גם עמיתים התמקד בעיקר בחיזוק הפוזיציה שלו בחו"ל, ובניגוד למגמה של הגופים ברבעון הקודם הגדיל את החזקותיו דווקא במדדים על השוק האמריקאי. ההשקעה הבולטת ביותר שביצע (443 מיליון שקל) הייתה בקרן הסל של ונגארד על מדד MSCI USA REIT.

מנגד, מבין הגופים הגדולים היו גם שניים שבחרו להקטין החזקות במוצרי מדד במהלך הרבעון האחרון של 2015. את המהלך הדרמטי ביותר ביצע כאמור מגדל, שצמצם חשיפה למדדי המניות בארה"ב ביותר מ-8 מיליארד שקל! למעשה, מגדל חתך במחצית את החזקותיו דרך מוצרי מדד בחו"ל (והגדיל את השימוש בחוזים במקום). גם בהראל ביטוח בחרו להקטין חשיפה למוצרי מדד ברבעון האחרון, אולם שם הצמצום התמקד במדדים מקומיים עם מימוש של 71 מיליון בת"א 100 והבנקים, ועוד כמה עשרות מיליוני שקלים במדדי תל-בונד.

אילו מנהלים הובילו בארץ, ואיזה בחו"ל

מסקירת המחזיקים הגדולים במוצרי מדד נעבור למנהלי המוצרים. כאן החלוקה הראשונית היא בין מנהלי קרנות הסל (ETF) בחו"ל לבין מנהלי תעודות הסל המקומיים. נכון לסוף השנה החולפת, 70 מיליארד שקל מכספי הגופים המוסדיים בארץ (ללא קרנות נאמנות) הושקעו במוצרי מדד זרים. היתרה, 32.5 מיליארד שקל, הוחזקה בידי ארבע חברות תעודות הסל הישראליות.

כפי שניתן לראות בגרף, מנהל התעודות המוביל בקרב המוסדיים הוא פסגות סל, עם סך החזקות של כ-10 מיליארד שקל. עיקר הגיוס של פסגות סל ברבעון האחרון של 2015 היה בתעודות על שוק המניות בארה"ב - S&P 500 והסקטורים תעשייה ואנרגיה.

במקום השני מבין מנהלי התעודות נמצא קסם, שהחזקותיו בקרב המוסדיים עלו בסיכום הרבעוני בסכום הגבוה ביותר (843 מיליון שקל). גם בקסם נהנו מזרימת כספים נאה לתעודה שלהם על S&P 500, אך גם לתעודות הסל על מדדי ת"א 75 (קרוב ל-200 מיליון שקל) ו-STOXX Europe 600.

גם תכלית והראל סל רשמו צבירות בתעודות הסל שלהן, 397 ו-294 מיליון שקל בהתאמה, ממנהלי השקעות מוסדיים. החשיפה לתעודה של תכלית על IBOXX 30 הוכפלה פי 4 בסיכום הרבעון הקודם ובהראל נרשם גידול משמעותי בתעודות על מדדי S&P 500 ונאסד"ק 100.

חשוב לציין שמנהלי תעודות הסל בישראל הנפיקו במהלך מארס למעלה מ-30 תעודות סל חדשות, רובן על מדדי חו"ל. יהיה מעניין לראות כיצד הן השתלבו בהחזקות הגופים המוסדיים כאשר יפורסמו דוחות הרבעון הראשון בעוד כחודש וחצי.

נסיים את סקירת השינויים שביצעו המוסדיים בתיקי ההשקעות שלהם עם מנהלי ה-ETF בחו"ל, אשר כאמור "זכו" ברבעון הקודם לצמצום משמעותי של 6.5 מיליארד שקל בסך ההחזקות בהם. כאן, למרות ירידה של 4.6 מיליארד בהחזקות מוצריו, SPDR עדיין מוביל את מנהלי קרנות הסל עם סכום מוחזק של 17.4 מיליארד שקל בקרב המוסדיים הישראליים (ללא קרנות).

ניצב אחריו גוף קרנות הסל הגדול בעולם - BlackRock, עם נכסים מנוהלים של 14.1 מיליארד שקל בישראל, כ-20% פחות מהיקף ההחזקות שהיו לו בסוף הרבעון השלישי אשתקד.

שלושת מנהלי הסל הבאים ברשימה הם דויטשה בנק, Source וונגארד. שני הראשונים זכו לצבירות נאות של 721 ו-818 מיליון שקל בהתאמה ברבעון האחרון של השנה. הקרנות של דויטשה על מדד דאקס הגרמני ו-MSCI יפן רשמו גידול נאה של כ-200 מיליון שקל, וב-Source כאמור הגיוס התרכז במדד EURO STOXX 50.

הכותב הוא מומחה בניתוח ופיתוח של מדדי השקעה בתחום האג"ח והמניות. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק המתחשב בנתונים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא ואינו מהווה הצעה לרכישת ני"ע

מנהלי המוצרים המוחזקים ביותר בקרב המוסדיים בישראל

עוד כתבות

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

פעם הוא היה סגן שר ההגנה של איראן, עכשיו הוא מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה"ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עמי את הכאב האיום של המלחמה"

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה האחד מגיע משוק התקשורת, השני בנקאי ותיק ושניהם יעמדו בראש אפליקציות תשלום מובילות ● איך עמית דדוש ואריק פרישמן ישפיעו על התשלום הדיגיטלי?

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים