"אני סבור שיש לכבד את שיקול-דעתם של הנאמנים ואת עמדת כנ"ר ולהורות לנאמנים להביא את הצעת יינות ביתן לאישור אספת הנושים. ההיגיון שעמד ביסוד החלטה זו... מצדיק שלא לפתוח את המכר להתמחרות, לאחר שעל כל המציעים היה להגיש הצעותיהם הטובות ביותר והסופיות לפני חשיפת ההצעות במסגרת הבקשה דנן. דומה היה כי היו מי שהמתינו על הגדר כדי לראות את הצעות המתחרים האחרים ורק אז להגדיל את הצעתם" - כך כתב אמש (ב') השופט אילן שילה בהחלטתו בעניין מכירת מגה.

החלטה מפתיעה או החלטה צפויה? - תלוי את מי שואלים. יש מי שמרים גבה לנוכח העובדה שלמרות שרמי לוי היה מוכן להגדיל את הצעתו ב-26%, קרי ב-100 מיליון שקל, על אף שהיא "נזרקה לחלל האוויר", ועדיין השופט לא קיבל אותה; ויש מי שטוען כי ההחלטה לא מפתיעה, אך היא מעלה שלל תהיות שיש לבדוק לעומק, בעיקר בכל הנוגע לעמדת הרשות להגבלים עסקיים.

כך או כך, בעוד 10 ימים יתכנסו נושי הרשת ויצטרכו להכריע בגורל העסקה, ולאחר מכן יגיע תור רשות ההגבלים העסקיים לומר את דברה.

"כולם ציפו להחלטה אחרת"

רמי לוי לא מסתיר את אכזבתו ואת הפתעתו לנוכח החלטת בית המשפט. "אנחנו נלמד את ההחלטה ובכל מקרה נאחל הצלחה למי שיקנה אותה", הוא אומר ומפנה את הזרקור כהרגלו לכיוון הצרכנים ולאפשרות שמבחינתו כנראה פוספסה, לדריסת רגל משמעותית במרכזי הערים. "אנחנו הרשת היחידה שבאופן אמיתי רואה לנגד עיניה את הצרכן. הייתי מוזיל ב-20% לפחות את המחירים בשכונות. המחירים במגה היום הם מחירים מאוד גבוהים, ואני הייתי מחולל מהפך. מי שהפסיד זה הצרכן".

לוי תמך בעסקה במתווה של חלוקת מגה לשתי רשתות, שלדבריו הייתה מיטיבה עם כולם. "לא לשמור על התחרות ועל האינטרס של הצרכן זה אבסורד, ולהגיד שהעובדים היו נפגעים מזה - זה גם מגוחך. אי-אפשר להפעיל את העסק בלי העובדים, והיינו שומרים על הסכמי ההעסקה שלהם גם אם מגה הייתה נחלקת לשתי בעלויות". הוא מוסיף כי "אם המכרז היה נפתח, היו מגיעים בהתמחרות לעוד 150 מיליון שקל".

בעוד לוי טרם הכריע אם לעתור נגד החלטת השופט - חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, לא מתכוון לערער עליה. "אמרנו את דברנו, ואנחנו מכבדים את ההחלטה וממשיכים הלאה", הוא אומר, ובאותה נשימה מוסיף כי לדעתו, "הדברים יצטרכו לקבל תגובה של הממונה על ההגבלים וגם של הנושים - כולם יצטרכו לתת דעתם למהות ההחלטה ולבחון האם היא עומדת בתנאים. היו השגות שהיועץ המשפטי הציג במקום. הציפיות של כולם היו להחלטה אחרת".

"תם ולא נשלם", מסכם השר לשעבר שלום שמחון. שמחון סבור כי הסאגה רחוקה מסיום, משום שהנושים, לטענתו, "לא יכולים לאשר את מתווה העסקה עם יינות ביתן. אם הייתי אחד הנושים, הייתי מודאג. אם הייתי דירקטור של בנק הפועלים, הייתי מחזיר את העסקה חזרה. יש בעסקה עם יינות ביתן יותר מדי סימני שאלה".

"ההחלטה משקפת אובססיה בלתי ברורה של הנאמנים לגבי יינות ביתן", מוסיף שמחון. "תמוהה בעיניי העמדה האנמית והכמעט לא נשמעת של הרשות להגבלים עסקיים - אם פוסלים את רמי לוי ומאפשרים ליינות ביתן לרכוש את הרשת - זו החלטה שיכולה הייתה להיות הפוכה, משום שלאשר לרמי לוי או ליינות ביתן זה היינו הך.

"יתרה מכך, לרמי לוי יש יתרונות שאין לאחרים, משום שהוא לא משחק בליגה העירונית, והוא היה מוכן לשים עוד כסף - ולכן מבחינת הרשות לא אמורה להיות בעיה לתת לו את מגה. עמדת הרשות כלפיו לא הגונה. יש פה משהו לא ברור, ולכן אני מעריך שאנחנו לא נמצאים בסוף התהליך. עסקת יינות ביתן בנויה על כל-כך הרבה התניות, שהסיכוי שהיא תתממש אינו גבוה".

שמחון מציין כי לא יערער על החלטת בית המשפט.

איש העסקים מוטי בן-משה הודיע היום (ג') כי הוא מערער לעליון על ההחלטה. לטענתו, "ההחלטה שניתנה אתמול, לפיה בפני נושי מגה תובא רק הצעת יינות ביתן, היא החלטה שגויה. הצעת בן-משה עדיפה על פני הצעת ביתן עבור נושי מגה, ואנו סבורים כי יש לאפשר לנושים לקבל את ההחלטה איזו הצעה עדיפה מבחינתם".

 

"הספקים בחשו נגד לוי"

אחד השחקנים הבולטים בענף טוען בעקבות ההחלטה כי לספקים היה צד סמוי בעניין. "הספקים הגדולים בחשו בעסקה באופן חד-משמעי. הם לא היו רוצים לראות את רמי לוי הופך להיות שחקן כזה גדול", הוא אומר. 

שחקן אחר בענף אומר כי "כמובן שרמי לוי היה רוצה דריסת רגל במרכזי הערים. ההצעה שלו לא הרשימה את השופט למרות מתווה התשלומים הבעייתי של יינות ביתן. יש פה הרבה סימני שאלה בהתנהלות, ואני מניח שהנושים יחזירו את הכדור לידי הנאמנים".

את הצעת טיב טעם לרכישת מגה הגדיר בית המשפט (בהתאם לדעת הנאמנים) כ"ראויה והקרובה ביותר לזו של יינות ביתן", אך "נופלת בטיבה הכלכלי מהצעת יינות ביתן". עוד ציין השופט כי "טיב טעם לא שיפרה את הצעתה, וטענותיה נגד התנהלות הנאמנים אינן מקובלות עליי".

עם זאת, חגי שלום, בדומה לשמחון, תמה על ויתור הגדלת ההצעה של רמי לוי. "אותו שופט התנהג אחרת לגמרי כשפגשנו אותו בדיונים על רכישת עדן טבע מרקט לפני חצי שנה. אז, גם מי שהציע הצעות ברגע האחרון וגם מי שהגיע ללא ערבות - אפשרו לו להתקדם עם הצעות. אתמול רמי לוי הציע להגדיל את העסקה ב-26%, היינו בטוחים שיתנו ביטוי להצעה הזו, וכאן השופט הפתיע אותנו".

עוד אומר שלום כי "הנאמנים באים לשרת את עניינם של הנושים בראש ובראשונה, וכאן עולה שאלה - הייתכן שיוותרו על כל-כך הרבה כסף שהציע רמי לוי עם ערבות בנקאית של 40 מיליון שקל שמונחים בקופה? החובה של הנאמנים היא לשים לב שתנאי עסקת המכירה לא יניחו יסודות חדשים לכישלונה של הרשת בעתיד".

שאיפת הנאמנים למכור את הרשת כמקשה אחת נתמכה לאורך כל הדרך בבית המשפט. כזכור, בשלב הראשון שאפה קבוצת שמחון (הקודמת) לפרק את מגה במתווה רכישה על-ידי מספר רשתות בינוניות וקטנות. "זה היה מצב אופטימלי שקמו לו יותר מדי מתנגדים", אומר שמחון. "כעת אנחנו נשארים עם אותו שוק, שרק זז מצד לצד בין אותם שחקנים. הייתי מציג את המשקיעים שלי באספת הנושים תוך כדי הוכחת יכולת".

- ועדיין, נגד ההצעה לפרק את הרשת עמד השיקול לשמור על העובדים.

"עניין העובדים הוא חשוב ונכון, אבל אי-אפשר לשלם לעובדים יותר ממה שקורה בכלל השוק. גם יינות ביתן לא תצליח לנהל מערכת שבה יש שני הסכמי עבודה, לפיהם קופאית ביינות ביתן תרוויח פחות מקופאית של מגה - זה לא יעבוד לאורך זמן".

- ציפית שהשופט ישלח את הצדדים להארכה?

"בהחלט. השופט היה צריך לאפשר לכולם לתקן את הפגמים בהצעות - משום שלכולן היו פגמים. השופט גם יכול היה לקבל המלצה כלשהי של הנושים. גם להם יש מה להגיד, כמו שקרה באי.די.בי".

"הצרכנים ישלמו"

איציק אלרוב, מייסד "תנועת הצרכנים", מגדיר את ההחלטה כ"פספוס הצרכני של העשור" וסבור, כמו שמחון, כי היה עדיף למכור את מגה למספר גורמים. לדבריו, "החלטת בית המשפט מגבירה דה-פקטו את הריכוזיות בענף הסופרמרקטים. מכירת מגה בחלקים למספר שחקנים שונים הייתה מחוללת תחרות בענף ומוזילה את המחירים לציבור הרחב. חבל שבית המשפט בהחלטתו לא ראה את טובת ציבור הצרכנים לנגד עיניו. הצרכנים הם אלה שישלמו את מחיר ההחלטה".

ובעוד השוק סוער, נחום ביתן, כדרכו, מסרב להתראיין. הוא מסר בלקוניות כי הוא מברך על החלטת בית המשפט, והוסיף "אנו שמחים לצרף את עובדי מגה למשפחת יינות ביתן, יחד נעצים את הרשת ונפעל לצמיחתה ופריחתה. אני מודה לעובדים המסורים שלי שתמכו במהלך".

ארז אייזנברג, סמנכ"ל השיווק של יינות ביתן, מסר כי "כבר בימים הקרובים נתכנס ליישום תוכניות עבודה עבור רשת מגה, כאשר המטרה להפעיל את הרשת בהקדם האפשרי". 

ברשות ההגבלים העסקיים העדיפו שלא להגיב לטענות שעלו נגדה בכתבה.

נחום ביתן: מחנות יינות לרשת השנייה בגודלה

כשני עשורים לאחר שהחל את דרכו העסקית בחנות לממכר יינות, נחום ביתן צפוי להפוך בקרוב לבעלים של רשת הקמעונאות השנייה בגודלה בישראל. לביתן יש היסטוריה של התרחבות באמצעות רכישות. רק בעשור האחרון הוא רכש את ארבעת סניפי היפר רמה, את שלושת סניפי יד יצחק ו-36 סניפים של רשת כמעט חינם - וזו רשימה חלקית - וכיום הוא מעסיק כ-5,000 עובדים.

את יינות ביתן ייסד נחום ביתן עם רעייתו נורית. כיום נורית אינה פעילה ברשת, ומי שמשמש כיד-ימינו של ביתן ומעורב בנבכי העסקים הוא הבן יוסי, המשמש כמשנה למנכ"ל בשנים האחרונות ומן הסתם ייכנס לנעלי אביו ביום מן הימים. גם הבת, לינור, עורכת דין במקצועה, קשורה לעסק.

ביתן נחשב לאשף בניהול משא-ומתן. "הוא אדם עם המון סבלנות, הוא יכול לשבת במשא-ומתן במשך שעות בלי לדרוש אוכל, בלי לבקש קפה, ואין לו בעיה להמשיך ולנהל את המשא-ומתן עוד 10-15 שעות. הוא לא ממצמץ", סיפר אחד ממקורביו ל"גלובס" לאחר שרכש את רשת מחסני כמעט חינם.

ואילו מקורב אחר הוסיף: "יש לו יכולת ניהול משא-ומתן מדהימה. יש לו סבלנות של בדואי. קשה מאוד להוציא אותו משליטה או מהכלים. הוא מתביית על המטרה ולא מרפה עד להתשה של הצד השני".

ביתן מתאפיין גם ביחסי אנוש מצוינים, ולא משנה אם מדובר בעובד זוטר, ספק גדול או מתחרה. הוא נעים הליכות, חייכן, יודע לפרגן ולא מרים את הקול.

"נחום יודע להקשיב, וזו תכונה שאין להרבה אנשים", סיפר עליו בעבר אחד המנהלים ברשת. "אם יש לך בעיה, הוא תמיד יהיה שם להקשיב ולעזור. הוא משמש דוגמה אישית, והוא לעולם לא יצפה ממך לעשות משהו שהוא לא יעשה בעצמו. הוא יכול להתקשר בסוף חודש לכל המנהלים אישית ולומר תודה על התוצאות".

"נחום הוא איש חיובי, לבבי שכיף לעשות איתו עסקים. הוא לא קל, אבל הוא לא תחמן. הוא מהשורה הראשונה של הקמעונאים ומאלה שאתה רוצה להיפגש איתם. פשוט להוריד את הכובע בפניו", אמר בשעתו ל"גלובס" ספק גדול.

יינות ביתן היא ליבת העסקים של נחום ביתן, אולם בבעלותו גם עסקים צדדים נוספים ונכסי נדל"ן. הרב יצחק ברדא מאשקלון נחשב לפטרון הרוחני שלו ומלווה אותו בכל מהלכיו העסקיים. "שום פעילות לא נעשית ללא אישור של הרב ברדא - כל עסקה מתחילה ונגמרת בו", סיפר בעבר מקורבו של ביתן.

"נחום תמיד מקבל את מה שהוא רוצה לקבל כי הוא יודע לקחת", אמר עליו אחד ממקורביו לאחר עסקת כמעט חינם.

כעת, לאחר שקיבל את מגה, ביתן ניצב בפני האתגר הגדול שלו כקמעונאי: למזג לרשת מצליחה, רשת שעד לא מזמן הייתה בקריסה - ועוד כזו שיש לה יותר מ-100 סניפים ואלפי עובדים. יש לקוות שהוא אכן האיש הנכון במקום הנכון. 

רשת ב-יינות ביתן