"נחום ביתן מנהל מו"מ בסבלנות של בדואי; הוא לא ממצמץ"

הוא מתייעץ עם הרב ברדה מאשקלון, יש לו יחסי אנוש מצוינים, והחיים לתפיסתו הם כמו משחק מונופול ‏‎■ מיהו האיש שרכש השבוע את השליטה בכמעט חינם?

שנים אחרי שהקים חנות לממכר יין, נחום ביתן הופך לאחד הקמעונאים הגדולים בישראל. שלשום (ד') דיווחה חברת צים שיווק לבורסה כי חתמה על מזכר הבנות לפיו תרכוש ביתן את רשת מחסני כמעט חינם לפי שווי של 265 מיליון שקל, בתוספת לדיבידנד של 85 מיליון שקל שיחולקו בטרם העברת השליטה. לאחר העסקה יהפוך ביתן לקמעונאי המגלגל מחזור מכירות של קרוב ל-3 מיליארד שקל.

ההתחלה

את דרכו העסקית החל נחום ביתן כשהשתחרר מצה"ל וזמן קצר אחרי שנואש מהעבודה במאפייה של אביו. יחד עם גיסו הקים עסק לממכר המבורגרים, ובהמשך מכר את חלקו לשותף. לאחר מכן פתח יחד עם אשתו נורית חנות יין שנקראה "יינות ביתן" ועסקה בממכר יינות בסיטונאות.

"נורית ניהלה אתו יד ביד את הדברים - מצאת החמה עד צאת הנשמה", מספר ל"גלובס" דודו חמואל, חבר ושותף עסקי.

העסק התרחב לחנות משקאות, וכעבור שנתיים נפתח הסניף הראשון של יינות ביתן - סניף החאן באשקלון. 5 שנים לאחר מכן החלה הרשת בתהליך התרחבות באמצעות רכישות ופתיחת סניפים, שנמשך עד היום. עוד בטרם רכישת מחסני כמעט חינם, השקיע ביתן מאות מיליוני שקלים ברכישת סניפים מתחרים.

משא-ומתן

אחת החוזקות של ביתן היא כושר ניהול משא-ומתן. "יש לו יכולת ניהול משא-ומתן מדהימה. הוא יכול לשבת שעות מבלי להרים את הקול, בלי לצאת מהכלים. יש לו סבלנות של בדואי. במשא-ומתן קשה מאוד להוציא אותו משליטה או מהכלים. הוא מתביית על המטרה ולא מרפה עד להתשה של הצד השני", מספר חמואל.

"נחום תמיד מקבל את מה שהוא רוצה לקבל כי הוא יודע לקחת. הוא עושה זאת בשיטה מאוד יפה: הוא נותן לאנשים את הזמן, את הקצב, ועם כל אחד הוא רוקד טנגו לפי הקצב שלו. כשהוא נכנס למשא-ומתן הוא אף פעם לא מראה שהוא לחוץ על העסקה, או שיש לו צורך בה. הוא תמיד אומר 'זה הכול מכתוב' ("נכתב מלמעלה" בתרגום מערבית, א.ח). אם אני לא צריך לקחת את העסקה - אני לא אקח. זה יוצר אצל הצד השני רושם שהוא לא נלחם על העסקה. זו מין פסיכולוגיה הפוכה שגורם לצד השני להילחם עליה.

"הוא אדם עם המון סבלנות, הוא יכול לשבת במשא-ומתן במשך שעות בלי לדרוש אוכל, בלי לבקש קפה, ואין לו בעיה להמשיך ולנהל את המשא-ומתן עוד 10-15 שעות. הוא לא ממצמץ", מספר מקורב.

בסביבתו של ביתן מספרים כי הוא "מנהל משא-ומתן מאוד קשוח. הוא אומר 'אני מוכר במבה, ביסלי, אז מה הרווח - 5 אגורות לפה, 5 אגורות לשם'. הוא יתווכח על כל 10 אגורות בחוזה".

עם זאת, ברגע שהדברים נסגרו, הוא יעמוד בהם. "אצל נחום מילה זו מילה. גם אם אין לך הסכם אתו, הוא יעמוד בדיוק במה שסוכם בעל-פה ולא יתחמק. הוא אומר תמיד 'אני ילד גדול, אני יודע גם להפסיד. טעיתי, זה מה שהתחייבתי, וזה מה שאני אשלם'", אומר מקורב.

המשפחה

נחום נשוי לנורית, אב ליוסי ולינור וסב ל-3 נכדות. יוסי (29) משמש כמשנה למנכ"ל ברשת; לינור, עורכת דין במקצועה, מעניקה שירותים משפטיים חיצוניים לרשת; ואילו בעלה, ערן קרייף, מנהל את תחום כלי הבית ברשת.

"הדבר שהכי חשוב לנחום זו המשפחה, ובראש אשתו נורית. הוא חלומה של כל אישה - מפרגן מפה ועד להודעה חדשה. מערכת היחסים עם נורית מופלאה' ויש להם תלות מוחלטת האחד בשנייה. אחד הדברים שמאפיינים אותו זה רוחב-לב אדיר: הוא יכול להיכנס לחנות באיטליה, נורית תגיד שהתיק מוצא חן בעיניה, והוא יגיד לה 'תקני אותו ב-3 צבעים'. תפיסת העולם שלו בנושא של הזוגיות והמשפחתיות היא ש'אנחנו כאן בשביל לסחוב להן את השקיות של הקניות'. נורית לא פעילה היום בעסק, ויוסי הוא יד-ימינו. נחום מערב אותו בכל דבר, מגדל אותו לעתיד ורואה בו את היורש", מספר חמואל.

הרב ברדא

הרב יצחק ברדא מאשקלון הוא הפטרון הרוחני של ביתן ומלווה אותו בכל מהלכיו העסקיים. "נחום הוא מהתומכים העיקריים של הרב ברדא, והוא לא זז בלעדיו. שום פעילות לא נעשית ללא אישור של הרב ברדא - כל עסקה מתחילה ונגמרת בו. אביו הוא זה שהכיר בין השניים", מספר חמואל.

תפיסת עולמו

אחד המאפיינים הבולטים של ביתן הוא מערכת יחסי האנוש המצוינת שהוא מקיים עם כל הסובב אותו. הוא נעים הליכות, לא מרים את הטון, ובעלי עסקים מספרים שהוא תמיד משיג את מה שהוא רוצה בחיוך. הוא מרבה להשתמש בביטוי "כפרה" גם לאנשים שהכיר רק לפני רגע.

"הוא מנסה להעביר מסר לילדים שהחיים זה משחק מונופול: קונים בנק, מזיזים חברה, רק אל תיפול על המשבצת של הכלא. הוא כל הזמן אומר 'אל תיקח ללב, אנחנו רק משחקים מונופול. הקוביות לא שלך, תזרוק - ובפעם הבאה תקנה משהו יותר טוב'", מספר מקורב.

ביתן יודע להשתמש היטב בסביבתו לצורך קידום עסקיו, או סתם כדי לסייע לאחרים. כשהוא יתעניין בעסק, הוא לא יהסס להתקשר גם לעובד זוטר אם הוא חושב שהוא יכול לתת לו מידע או עצה שתסייע לו.

"נחום לא מתבייש לפנות לכל אחד, גם אם זה לעזור לחבר ולבקש. הוא יודע איך לנצל את הנטוורקינג סביבו", מספר מקורב.

הצוות המקצועי

לצד יוסי ביתן שמשמש כאמור כמשנה למנכ"ל, ואפי ביתן, אחיו של נחום שמשמש כמנהל תפעול של הרשת, יש לנחום צוות קרוב נוסף שכולל את דור מלכה שעובד אתו מתחילת הדרך, ואת מוטי אלחרר, יוצא חוגלה. שניהם משמשים כקניינים ברשת.

לפני כ-4 שנים הצטרף אליהם ערן וידר, יוצא חברת דיפלומט שמשמש כמנהל המכירות ברשת, ולפני כשנה וחצי הצטרף גם יניב בן-אלי, שעבר מחברת סנו ועוסק אף הוא בקניינות. הצוות החיצוני כולל את רו"ח מייק דרזי ועו"ד אשר אפריאט, שמלווים את ביתן שנים רבות.

"לצוות יש נאמנות מאוד גבוהה לנחום. הוא יודע להחזיק את האנשים הקרובים אליו, יודע לפרגן להם, ועם הצוות הזה הוא ילך הלאה", אומר חמואל.

לדברי מקורב נוסף, "נחום עושה 'הפרד ומשול' גם בין העובדים הצמודים אליו. הוא מאוד ממדר את בעלי התפקידים שלו מהעיסוקים האחרים שלו. מלכה ואלחרר, למשל, לא יודעים שום דבר על העסקים האחרים שלו".

היחסים עם העובדים

רשת יינות ביתן מעסיקה כ-1,800 עובדים, וקשה מאוד לחלץ אמירה שלילית על ביתן. ברשת מעידים כי נחום הוא מעסיק שיודע לפרגן, ולמרות המספר הרב של העובדים הוא תמיד יהיה מוכן לשמוע כל אחד.

"נחום יודע להקשיב, וזו תכונה שאין אותה להרבה אנשים. אם יש לך בעיה, הוא תמיד יהיה שם להקשיב ולעזור. הוא משמש דוגמה אישית, והוא לעולם לא יצפה ממך לעשות משהו שהוא לא יעשה בעצמו. הוא יכול להתקשר בסוף חודש לכל המנהלים אישית ולומר תודה על התוצאות", מספר מנהל ברשת.

המנהלים ברשת זכו לרכב ביואיק לקרוס, ולפני שנתיים וחצי, כשעמדו ביעדים, נסעו כל מנהלי הסניפים עם בנות הזוג לשבוע חופשה בתאילנד שאורגן על-ידי ביתן ומומן במלואו על-ידי הרשת. בנוסף, מדי חג שבועות הוא שולח לבית המנהלים סלסלת פירות טריים חתוכים, ובפורים מקבלים ילדי העובדים חבילות שוקולד.

היחסים עם הספקים

"נחום הוא איש חיובי, נעים, לבבי שכיף לעשות אתו עסקים. הוא לא קל, הוא חד, יודע לקנות, אבל הוא לא תחמן. נחום הוא מהשורה הראשונה של הקמעונאים ומאלה שאתה רוצה להיפגש אתם. פשוט להוריד את הכובע בפניו. ברמה האישית אני מת שהוא יצליח, למרות שאני אוכל ממנו גם קש. כולם לוחצים יותר על התנאים המסחריים וגם הוא", אומר ספק גדול ל"גלובס".

"הוא אחלה בן אדם. תמיד מדבר בנימוס, בגובה העיניים. הוא לוחץ ודורש, אבל עובד בהגינות", אומר מיכאל לובושיץ, משנה למנכ"ל שסטוביץ. עם זאת, חלק מהספקים אתם דיברנו, כעסו על הקשחת תנאי הסחר של ביתן ועל הדרישה לחיובים כספיים שונים.

היחסים עם המתחרים

ביתן מקפיד לשמור על יחסים טובים ככל האפשר גם עם המתחרים. כשחברי הרשת הרביעית התאגדו להקמת "המותג", הוא לא הצטרף אליהם, אבל בילה עמם לא אחת בנסיעות משותפות לחו"ל שנעשו ביוזמת הספקים.

ברשתות הגדולות נשמו לרווחה כשהודיע על העסקה האחרונה לרכישת כמעט חינם. עם זאת, הכעס שמעורר אצלן רמי לוי לא קיים כשמדובר בנחום ביתן, שלדבריהן הוא "מתחרה הגון". בכלל, ברשתות הגדולות רואים במיזוג הנוכחי סימן לתחילת יציבות בשוק המזון ולתהליך קונסולידציה גדול יותר.

העסקים והנכסים

פרט לרשת יינות ביתן, נכנס ביתן לפני 3 שנים גם לעסקי ההסעדה כשרכש יחד עם חמואל 50% מחברת מועב. בהמשך הוא רכש גם את חלקם של השותפים.

כמו כן, ביתן עצמו משקיע לא מעט בנדל"ן ומחזיק בבעלות על מרכז מסחרי בכפר-סבא, מרכז מסחרי באשקלון שאותו רכש לפני כשנתיים וממנו פועל סניף מרכזי של הרשת ומשרדי ההנהלה, מרכז מסחרי באשדוד (50%) שגם בו פועל סניף של יינות ביתן ומבנה בחולון שרכש לפני חודשים אחדים.

בנוסף הוא מחזיק בנכס שממנו פעלה בעבר המאפייה של אביו, בקרקע באילת, בדירות באשקלון, והוא שותף (שליש) בפרויקט מגורים באשקלון בו נבנה בניין מגורים עם מרכז מסחרי בקומת הקרקע. הוא עצמו גר בשכונת אפרידר באשקלון בבית צנוע.

האתגר הגדול

ספק גדול בשוק אמר ל"גלובס" כי "בפני ביתן ניצב כעת אתגר גדול, והוא יהיה חייב להבין שהאופן שבו הוא פעל עד כה לא יוכל להספיק להמשך הדרך".

בסביבתו של ביתן, לעומת זאת, בטוחים בהצלחתו. "הוא יצליח", אומר חמואל, "התשואה תהיה בפעילות השנתית. נניח שהיום הפעילות עם אסם היא 50 מיליון שקל עם בונוס של 2%, והיא תוכפל ל-100 מיליון. הוא ידרוש בגין הכפלת הפעילות בונוס של 4%, והוא ינצל את היתרון לגודל כדי לשפר את הרווחיות התפעולית גם של יינות ביתן. שם הכסף הגדול. הוא לא הולך להרוויח רק על המערכת של כמעט חינם, אלא על המערכת שלו - של יינות ביתן", אומר חמואל.