עדי צים, לשעבר מבעלי רשת הקמעונאות "כמעט חינם", נעצר ונחקר הבוקר (ב'), בחשד לביצוע עבירות מירמה, מס והלבנת הון, במסגרת פרשת מירמה לכאורה בתחום שירותי כוח-האדם בהיקף של מעל 200 מיליון שקל. מעצרו הוארך הערב ב-7 ימים.

צים חשוד בכך שסייע, באמצעות החברה הציבורית אס.אר.אקורד שבשליטתו, לבניית תשתית למירמה נגד רשויות המס, הביטוח הלאומי ומשרד הכלכלה, שכללה דיווחים כוזבים למדינה, ניפוח עסקאות והפקת חשבוניות כוזבות. זאת, לפי החשד, על-מנת לקבל הטבות והחזרים שאינם מגיעים לחברות ולחשודים המעורבים במירמה.

במסגרת חקירה משולבת שמנהל צוות חקירה משותף של יחידה ארצית של המשטרה, רשות המסים, הביטוח הלאומי ומינהל הסדרה ואכיפה במשרד הכלכלה והתעשייה, עצרו הבוקר הכוחות 19 חשודים ועיכבו נוספים לחקירה, בגין חשד לביצוע שורת עבירות מירמה, מס והלבנת הון בהקשר לשירותי כוח-אדם.

במסגרת הפעילות הבוקר ערכו הכוחות חיפושים בבתי החשודים, לרבות בביתו של צים, ובמשרדיהם ותפסו מסמכים, חומרים רלוונטיים וכן רכוש וחשבונות לצורך בקשות חילוט.

לפי החשד, מספר גורמים, חלקם עוסקים בתחום מתן שירותי כוח-אדם, חברו לגורמים שבבעלותם בתי עסק מורשים למתן שירותי מטבע - אחד מהם הוא חברת אס.אר.אקורד הנסחרת בבורסה - ויצרו מנגנון שיטתי של דיווחים כוזבים, ניפוח עסקאות, הפקה וקיזוז חשבוניות פיקטיביות והמרת כספים. זאת, על-מנת להפיק רווחים במירמה ולהונות את רשויות המס והביטוח הלאומי וכן את אגף ההסדרה במשרד הכלכלה, שהוא הרגולטור בתחום שירותי כוח-האדם. על-פי החשד, היקף המירמה מגיע למאות מיליוני שקלים.

הרווחים האסורים, כך על-פי החשד, נבעו משני מקורות תרמיתיים: החזרי כספים מהמדינה מחד; והפחתת התשלומים המחויבים למדינה מאידך. לפי החשד, ברגע שבוצעו דיווחים לא נכונים לרשויות על העסקת עובדים שלא עבדו בפועל, על הפסדים שלא היו או על הכנסות והוצאות השונות מתמונת המצב האמתית - זכו החשודים בהטבות שונות מרשויות המס ומביטוח לאומי, ובין היתר קיזוז מע"מ, ניכוי מס במקור ועוד.

במקביל, לפי החשד, בעקבות הדיווחים הכוזבים נמנעו החשודים מתשלום מלא לרשויות על-פי חוק. לפי החשד, את הכספים שקיבלו גלגלו החשודים במערכת צ'יינג'ים ונותני שירותי מטבע על-מנת להלבינם.

בשלב זה מיוחס לחשודים חשד לביצוע עבירות קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, זיוף בנסיבות מחמירות, קשירת קשר לפשע, עבירות על חוק איסור הלבנת הון וחוק המע"מ, עבירות על פקודת מס הכנסה ועבירות הנוגעות לזכויות עובדים.

הבוקר, לאחר גל המעצרים והפשיטות, הודיעה חברת אס.אר.אקורד על הפסקת המסחר במניית החברה למשך מספר שעות בשל "אירוע מהותי". וזמן קצר לאחר מכן הודיעה החברה לבורסה על החקירה, הפשיטה למשרדיה ומעצרו של בעל השליטה, עדי צים.

"היום החל משעות הבוקר נערכים חיפושים במשרדי החברה ובמשרדים של חברות הקשורות לבעל השליטה במסגרת חקירה כלכלית, לרבות בעניין הלבנת הון על-ידי המשטרה ורשויות המס", נכתב בהודעת החברה לבורסה.

עוד צוין בהודעה לבורסה כי למיטב ידיעת החברה, בעל השליטה בחברה ודירקטור בה, עדי צים, מצוי בחקירה. "נכון למועד דיווח מיידי זה אין בידי החברה כל מידע נוסף אודות מהות החקירה ונסיבותיה. החברה תמשיך ותעדכן בהתאם להוראות הדין", נחתמה הודעת החברה. לאחר שהחברה חזרה למסחר, נחתך השווי של מנייתה בכ-50% עד למועד כתיבת שורות אלה.

חקירת פרשת ההונאה לכאורה בתחום כוח-האדם מהווה נדבך נוסף במאבק הכלכלי המשותף של הרשויות. גופי האכיפה - המשטרה, הפרקליטות, הרשות להלבנת הון ורשות המסים - הכריזו לפני מספר שנים על מאבק משותף בפשיעה המאורגנת, והתוצאות החלקיות נראות בבתי המשפט: בהגשת כתבי אישום בגין מעשים פליליים נגד ארגוני הפשיעה, בהרשעות שמתקבלות ובחילוטי רכוש וכספים בהיקפי ענק.

חקירת הפרשה הנוכחית היא רחבת-היקף ומנוהלת על-ידי צוות חקירה משותף המורכב מיחידה ארצית של המשטרה; חקירות מכס ומע"מ תל-אביב ופקיד שומה חקירות תל-אביב ברשות המסים; יח"א (יחידה ארצית) שלוחת מרכז בביטוח הלאומי; יחידת המודיעין של מינהל הסדרה ואכיפה במשרד הכלכלה; וכן בסיוע הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור. החקירה מלווה מראשיתה על-ידי המחלקה המשפטית לתיקים מיוחדים במע"מ - רשות המסים.

העובדה שחברת אס.אר אקורד היא חברה ציבורית הובילה אף למעורבות של גורמי החקירה ברשות ניירות ערך, וככל הידוע נבחנים גם חשדות לביצוע עבירות ניירות ערך, במקביל לחשדות הנחקרים על-ידי צוות חקירה מיוחד שהוקם בפרשה.

סחר בצ'קים דחויים

חברת המימון החוץ-בנקאי אס.אר.אקורד שבשליטת צים עוסקת במתן אשראי ובניכיון צ'קים. החברה, שהמטה שלה נמצא בבית צים ברמלה, פעילה כשנה וחצי, שבמהלכה היא הציגה גידול משמעותי בהכנסות וברווחים מרבעון לרבעון. יו"ר החברה הוא יאיר פודים, איש פיננסים ותיק בשוק ההון, ומנכ"ל החברה הוא רו"ח אודי ניר.

בשיחה עם "גלובס" לאחרונה הסביר ניר את אופי פעילות החברה ואמר: "יש בארץ מעל 2,200 נש"מים - עמדות להמרת מטבע (צ'יינג'ים). מיעוטם הם נש"מים עם אותו סוג רישיון שעוסקים במתן הלוואות וניכיון צ'קים, ומקורות המימון שלהם די מוגבלים - הם למעשה הופכים לסוג של סוכני שטח שלנו.

"יש לנו 40-50 כאלה, והם למעשה עושים את עבודת הקצה עבורינו. כמעט כל הפעילות שלנו היא מסחר בצ'קים דחויים. מעל 50% מהפעילות שלי היא מול אותם נש"מים. תיק הלקוחות מתגלגל כ-8 פעמים בשנה בממוצע, כך שהוא מגיע לכ-1.8 מיליארד שקל. על יותר מ-50% מהתיק יש לנו בטוחות חזקות כמו נדל"ן, מכוניות, מזומנים או בטוחות טובות אחרות". 

אס.אר.אקורד: לעדי צים ולחברה אין כל קשר לחשדות

חברת אס.אר.אקורד מסרה בתגובה: "חברת אס.אר.אקורד ובעל השליטה עדי צים אינם קשורים ואינם מעורבים בפעולה כלשהי להונאת שלטונות המס. כחברה ציבורית מפוקחת על-ידי רשות ניירות ערך, נקטה החברה את כל אמצעי הזהירות הנדרשים ואף נקטה בצעדים מעבר לנדרש בצו הלבנת הון על-מנת להבטיח את כלל ההיבטים החוקיים של העסקאות.

"יודגש כי כלל, החברה מקפידה שפתיחת תיקים תתבצע על-פי נהלים פנימיים מסודרים. זיהוי הלקוח נעשה באמצעות עורך דין ממשרד עורכי דין חיצוני שנשכר בין היתר גם לצורך כך. בנוסף, החברה מעסיקה באופן קבוע חברת ייעוץ חיצונית בכירה ומוכרת בתחום איסור הלבנת הון. 

"יודגש כי מר צים הקפיד שכל עסקה תתועד ותצולם, וזאת כחלק מכלל צעדי הזהירות הקפדניים. שרבוב שמו של מר עדי צים והצגתו כחלק מהקשורים בפרשה נובעת אך ורק בשל היותו דמות ציבורית ומוכרת בתחום שוק ההון.
צים בטוח כי פרטי החקירה יתבררו במהרה, ואז יובהר כי אין למר צים כל קשר לחברות המעורבות בפרשה.
"מר עדי צים משתף פעולה עם גורמי החקירה, והוא מוכן לסייע ככל שיידרש".

עו"ד פנינת ינאי, המייצגת את עדי צים, הוסיפה לאחר פגישתה עמו כי "למר עדי צים ולחברת אקורד אין כל קשר לחשדות. מרכז החקירה נסוב סביב חברת כוח-אדם, אשר לפי החשד ביצעה שלל פעולות שאינן כשרות, לרבות חשבוניות פיקטיביות ואחרות. מדרך הטבע, חברה פעילה כחברת כוח-האדם הייתה מן הסתם מוקפת בבתי עסק שונים אשר נתנו לה שירותים, וביניהם חברת אקורד.

"הממשק בין חברת אקורד לחברת כוח-האדם היה ממשק יחידי של ניכיון צ'קים בהתאם לחוק, כל זאת בהקפדה יתרה, והניסיון לגרור את חברת אקורד כחברה בורסאית לתוך עוד חקירה אחת מיני רבות של חברה קיקיונית שעל-פי החשד ביצעה עבירות כאלה ואחרות - והכול על-מנת לתת לחקירה זו נופך דרמטי ושובל תקשורתי מיותר - היא בבחינת עוול מובהק ולא הוגן, גם ולא פחות עבור ציבור המשקיעים. מר עדי צים משתף פעולה עם חוקי המשטרה באופן מלא, ואני בטוחה שחפותו מלאה ותתברר בהקדם".

כך פועלת תרמית בתחום כוח-האדם: הוצאות פיקטיביות, שימוש ב"קופים", חברות-קש והלבנת כספים דרך צ'יינג'ים

תחום קבלנות כוח-אדם ואספקת עובדים - בעיקר לענפי הבנייה והחקלאות - מוכר לרשויות האכיפה השונות כקרקע פורייה להעלמות מסים, הלבנת הון וביצוע עבירות כלכליות שונות. "השם הרע" שיצא לתחום נובעת, בין היתר, מהעובדה שחברות שונות נוהגות להעסיק עובדים זרים, מסתננים וכן את תושבי השטחים שאינם רשאים לעבוד בישראל - ואלה אינם רשומים כעובדים בשום מערכת רשמית.

על-מנת לקזז את ההוצאה על העובדים הלא חוקיים, נדרשות החברות להקים מערך של דיווחים פיקטיביים על הוצאות אחרות שלא הוצאו בפועל וגם הוצאות אלה מנופחות הרבה מעבר להוצאות השכר של העובדים. במקביל, את ההכנסות בגין אספקת אותם עובדים, חלק מקבלני כוח-האדם מעלימים מהרשויות.

לדברי רו"ח איציק סלובודיאנסקי, לשעבר חוקר במחלקה הפלילית ברשות המסים ומתמחה בתחום הביקורת החקירתית, "תחום כוח-האדם מאוד פרוץ לעבירות מירמה ועבירות מס בפרט. התחום עתיר בעובדים לא מקצועיים, עובדי ניקיון, שמירה וכדומה, שהשכר המשולם להם נמוך, והם מנוצלים, ובמקביל הרבה מאוד פעמים החברות בתחומים הללו מעסיקות עובדים לא חוקיים.

"בתקופתי ברשות המסים ניהלנו חקירות רבות נגד חברות כוח-אדם, בייחוד בתחום הבנייה וחברות קבלניות - שני תחומים שמעסיקים בהם פועלים לא חוקיים, ואז חייבים למצוא דרך לא חוקית לדווח על ההוצאה שמוציאים על הפועלים, וגם אותה מנפחים.

"זה קורה בחברות שמעסיקות מסתננים, שאין להם אישורי עבודה או חברות שמעסיקות שוהים בלתי חוקיים מהשטחים (שבח"ים), שמגיעים לכאן לעבוד ללא אישורי עבודה. ברגע שאתה מעסיק עובדים בכמות מאסיבית ללא רישיון, חייבים להקים מערך של דיווחים פיקטיביים והלבנת הון כדי לא לחשוף את הפעילות הלא חוקית שהם עושים".

סכומים מנופחים

סלובודיאנסקי מסביר כיצד עובדת השיטה העבריינית: "חברות כוח-אדם צריכות לגבות את הוצאת השכר של העובדים האלה בחשבוניות כלשהן. כדי לדרוש את ההוצאה, הם צריכים שמישהו יוציא להם חשבונית על הוצאה אחרת. לכן, בעלי החברות הללו חוברים לגורמים שמקימים חברות-קש, שמוציאות עבורם חשבוניות פיקטיביות, מוציאות לחברות כוח-האדם חשבוניות על הוצאות שלא הוצאו בפועל, ובאמצעות החשבוניות הללו הן מקזזות את ההוצאה על העובדים".

מניסיונו של סלובודיאנסקי, החברות העברייניות לא מסתפקות בהוצאת חשבוניות פיקטיביות בסכומים שהוציאו על שכר העובדים. "בדרך-כלל החברות מנפחות את ההוצאות. ניפוח ההוצאות נעשה על-ידי דיווחים כוזבים על שעות עבודה ועל כמות עובדים שהחברה מעסיקה. מדובר בתחום שקשה לפקח עליו - אז הם מנפחים את ההוצאות הללו".

בדרך זו זוכות החברות להטבות שאינן מגיעות להן, מביטוח לאומי, למשל. "אם החברה או העובד מאזור פיתוח, אז החברה מקבלת השתתפות של המדינה בתשלומים לעובדים, בשכר העובדים, למשל", מסביר סלובודיאנסקי. "על-מנת לעודד העסקת עובדים ביישובי פיתוח, המדינה משתתפת בתשלומים להם, ואז המעסיקים מדווחים על העסקת כמות עובדים פיקטיבית - על 20 במקום 10 - כדי לזכות בהטבה הזאת; ואז מצד אחד נוצר לחברה רווח, כי היא רימתה את המדינה; אבל מצד שני גם על הרווח הזה היא לא תמיד רוצה לשלם מס מלא".

וכאן משתכללת עוד השיטה, והתרמית הופכת לעוד יותר מתוחכמת. "הבעלים של החברה המספקת שירותי כוח-אדם הולך ופותח חברות-קש, או שהוא קושר קשר עם גורמים עבריינים, או שהם מוצאים 'קופים' - נרקומנים או אנשים קשיי-יום - שבאמצעות תשלום של 500 שקל לאותו אדם, הוא נותן לו את השם שלו ואת תעודת הזהות שלו, ואז אפשר לפתוח חברת-קש על שם אותו אדם.

"חברת-הקש משמשת להוצאת החשבוניות הפיקטיביות, על-מנת ליצור מצג שהחברה המספקת שירותי כוח-אדם שילמה לחברת-הקש עבור אספקת כוח-אדם כקבלן משנה. חברת כוח-האדם מוציאה תשלום בצ'ק לחברת-הקש, אבל כיוון שזו חברת-קש, צריך למצוא דרך לפדות את הצ'ק הזה, שלא דרך חברת-הקש".

וכאן נכנסות לתמונה חברות המספקות שירותי מטבע וניקיון צ'קים. "אי-אפשר באמת לתת את הצ'ק בעבור השירות שלא סופק לחברת-הקש, כי אין לה חשבון בנק - רק שם ומספר חברה - ולכן כדי לפדות את הצ'ק ולהלבין את הכסף צריכים לפנות לצ'יינג'ים, לנותני שירותי מטבע", ממשיך סלובודיאנסקי להסביר את השיטה.

כדי לאפשר את הלבנת הכסף, הצ'יינג'ים, שכפופים לפיקוח (הפיקוח עבר לאחרונה לרשות המסים) ונדרשים לדווח לרשות לאיסור הלבנת הון, חייבים לבצע בעצמם רישומים כוזבים ועבירות.

לדברי סלובודיאנסקי, "הצ'יינג'ים אמורים לעשות פעולות רישום ודיווח, אבל אם הם ידווחו, הם יחשפו את התרמית, אז הם בעצמם מרמים בדיווחים, עושים פיצול דיווחים, פיצול סכומים, מדווחים על לקוחות פיקטיביים ומשנים את הדיווחים שלהם בדרכים שונות, על-מנת להרחיק את הגורמים שביצעו את המירמה מהדיווחים שלהם לרשויות.

כך שיש כאן עוד נדבך של דיווחים כוזבים, כי הדיווחים לרשות לאיסור הלבנת הון שהצ'יינג'ים מעבירים הם כוזבים, ומסווים את מקור הכסף. כך הכסף מולבן. חברת כוח-האדם שלא באמת שילמה לחברת-הקש את הכסף, מקבלת מהצ'יינג' את הכסף שלה בחזרה במזומן או בכל מיני העברות לחשבונות בחו"ל, ואז הכסף מגיע לשימוש בעלי החברה לצרכיהם הפרטיים".

מסלול התרמית מתחיל בחברת כוח-אדם שרוצה לשלם כמה שפחות לעובדים שלה ומעסיקה עובדים לא חוקיים בשכר זעום, ובמקביל רוצה להרוויח כמה שיותר על גבו של משלם המסים על-ידי חיסכון אסור במס; המסלול התרמיתי ממשיך ועובר דרך חברות-קש וחשבוניות כוזבות, נותני שירותי מטבע שמשתפים פעולה; ומסתיים בניפוח הכיס של בעל חברת כוח-האדם.

לדברי סלובודיאנסקי, העבריינים במקרים האלה מרוויחים פעמיים מהתרמית: "פעם אחת הם רימו כאשר קיבלו הכנסות והטבות מהמדינה מעבר למה שמגיע להם; ופעם שנייה הם משתמשים במערך חשבוניות פיקטיביות כדי לחסוך גם את המס שהיו צריכים לשלם למדינה על הכסף שקיבלו במירמה".

חברת אס.אר אקורד: שנת פעילות עם גידול ברווחים מדי רבעון

עדי צים השלים את רכישת השליטה בחברת אס.אר.אקורד ביולי 2014, וחודשים ספורים לאחר מכן החליט להתחיל לפעול באמצעותה בתחום האשראי החוץ-בנקאי. אל התחום הגיע לאחר שמכר ב-2012, יחד עם אחיו רני צים, את חברת צים שיווק, שבאמצעותה החזיקו ברשת המזון מחסני כמעט חינם, לרשת המתחרה, יינות ביתן שבבעלות בני הזוג נחום ונורית ביתן. תמורת רכישת השליטה באס.אר.אקורד שלשלו האחים לכיסם כ-260 מיליון שקל. בכך הם השלימו תוך 3 שנים מאז הנפקת צים שיווק בבורסה צבירת הון של 420 מיליון שקל בשכר, בדיבידנדים ובמכירת מניות.

בשנה בה הייתה פעילה, הציגה אס.אר.אקורד גידול משמעותי בהכנסות וברווחים מרבעון לרבעון. כך, ברבעון הרביעי של 2015 רשמה החברה הכנסות מימון של כ-16.7 מיליון שקל, לעומת כ-13.6 מיליון שקל ברבעון השלישי. ההוצאות בגין חובות מסופקים הסתכמו בכ-2 מיליון שקל, כך שבשורה התחתונה רשמה החברה רווח נקי של כ-12 מיליון שקל ברבעון האחרון של 2015, לעומת רווח של כ-10.2 מיליון שקל ברבעון השלישי. בסך-הכול רשמה אס.אר.אקורד הכנסות מימון בהיקף של כ-49 מיליון שקל ב-2015 ורווח נקי של כ-34.4 מיליון שקל. ההוצאות לחובות מסופקים עמדו על כ-6.2 מיליון שקל - 12.6% מההכנסות.

מניית החברה זינקה בכ-12% מתחילת השנה וביותר מ-25% בשנה האחרונה. תיק הלקוחות של החברה צמח מירמה של כ-31 מיליון שקל בתחילת 2015 לכ-240 מיליון שקל בסוף השנה. במקביל לגידול בתיק הלקוחות, קיבלה החברה מסגרות אשראי נוספות מבנקים בהיקף של כ-115 מיליון שקל. החברה הודיעה על חלוקת דיבידנד בהיקף של כ-10 מיליון שקל, 85 אגורות למניה. בנוסף, הוחלט כי בשנתיים הקרובות החברה תחלק מדי חצי שנה, כדיבידנד לבעלי מניותיה, סכום שלא יפחת מ-20% מהרווח הנקי שלה באותה שנה.

לצד הרווחיות הנאה מפעילות המימון, נהנתה אס.אר.אקורד מנכס מס משמעותי - יתרת הפסדים גדולה הניתנים לקיזוז, שנוצרו מפעילות העבר הכושלת של החברה, בעת שנשלטה על-ידי יצחק שרם ויאיר פודים, המשמש כיו"ר החברה גם כיום.

"השוק ימשיך לצמוח"

עדי צים מחזיק כיום בכ-82% ממניות באס.אר.אקורד, שנסחרה עד הפסקת המסחר הבוקר בבורסה בתל-אביב בשווי של כ-233 מיליון שקל. במהלך תקופת פעילותה, הזרים צים עד היום עשרות מיליוני שקלים לחברה בהון ובהלוואות.

בראיון שנתן ל"גלובס" לאחרונה צפה צים כי היקף הפעילות של החברה יגדל עוד. "בסופו של יום החיים חזקים מהכול. היקף שוק האשראי החוץ-בנקאי הוא 150-200 מיליארד שקל. מדובר בעסקים שמערכת הבנקאית לא יכולה לטפל בהם למעשה, ולכן זה לא משנה אם יגבילו לי את העמלות או לא, כמו שהרגולטור מנסה לעשות", אמר. "לדעתי, הרבה פעילים קטנים וחברות קטנות ייצאו מהשוק, כי יהיה קשה להם לפעול בעקבות התקנות החדשות. ומנגד החברות הגדולות כמונו, או כמו נאוי או כמו פנינסולה ימשיכו לגדול, גם אם יפגעו לנו בעמלות. הבנקים, דרך אגב, מאוד מרוצים מזה שאני מגדיל את מסגרות האשראי.

"אני צופה צמיחה מאוד גדולה באשראי החוץ-בנקאי גם ב-2016 וב-2017, בגלל שלהרבה עסקים קטנים קשה מאוד לקבל אשראי מהבנקים. אני צופה שכל השוק ימשיך לצמוח מאוד יפה, והרווחים של החברות ימשיכו לגדול".

אס.אר אקורד

מועד מיזוג לשלד בורסאי: נובמבר 2014

מה החברה עושה: מתן אשראי חוץ-בנקאי

שווי שוק, לפני הנפילה היום: 233 מיליון שקל

בעלי מניות: עדי צים (82%), ציבור (17%)

יו"ר: יאיר פודים

מנכ"ל: אודי ניר

מזומן ושווי מזומן, 3/2016: 18 מיליון שקל

אשראי ללקוחות, 3/2016: 257.2 מיליון שקל

הון עצמי, 3/2016: 69.6 מיליון שקל

הכנסות מימון נטו, 3/2016: 14.1 מיליון שקל

הכנסות מימון נטו, 2015: 45 מיליון שקל

רווח נקי, 3/2016: 12.1 מיליון שקל

רווח נקי, 2015: 34.3 מיליון שקל