גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה על היזם לדעת לקראת סגירת מימון לפרויקט תמ"א 38

תחום ההתחדשות העירונית מכיל מספר מאפיינים שאינם נחלתם של פרוייקטי נדל"ן מסורתיים ■ כיצד להתאים את הפרויקט לאופציית המימון האופטימלית?

*** הכתבה בשיתוף נדל"ן אורבני

יזם, טוב ככל שיהיה, לא יוכל ברוב המקרים להוציא פרויקט אל הפועל, במידה ואין מאחוריו גוף מממן. בתחום הנדל"ן, הנושא המימוני נחשב לאקוטי. זאת כיוון שמדובר בענף הדורש לרתק הון רב במיוחד ולעיתים קרובות לוקה בחוסר וודאות, המצריכה התמחות ספציפית בהתאמת החליפה המימונית ליזם והפרויקט שמאחוריו.

תחום ההתחדשות העירונית, הדור הבא של עסקאות הנדל"ן, מכיל בחובו מספר מאפיינים שאינם נחלתם של הפרויקטים המסורתיים - רמת הוודאות להתממשות הפרויקטים נמוכה ביחס לפרויקטים יזמיים סטנדרטיים. בנוסף, לוחות הזמנים למימוש הפרויקטים עלולים להתארך, שכן אף אם היזם מגיע להסכמות עם בעלי הדירות הקיימים ועם רשויות התכנון והרישוי, עדיין תוכנית העבודה שלו עלולה להשתבש ולהביא לפגיעה בתזרים המזומנים ובתזרים השקעת ההון העצמי על ידי היזם. לאור כל זאת, על היזם והגוף המממן לחשוב מעט שונה ולתפור "חליפה" שתתאים לפעילות ולצרכים המימוניים המשתנים של הפרויקט והיזם.

בשונה מפרויקטים של נדל"ן מסורתי, בהם היזם בונה את הפרויקט מאפס, קרי היזם מביא עימו קרקע, ואשר ברכישתה הוא השקיע את עיקר ההון העצמי הנדרש, בהתחדשות העירונית, המהווה סוג של עסקת קומבינציה משודרגת, מרכיב הקרקע אינו רלוונטי. לצורך השגת המימון, על היזם להשקיע הון עצמי בתחילת הפרויקט, לפני מתן בטוחות לבעלי הקרקע וזאת כתנאי לפתיחת הליווי.

"הנקודות המרכזיות שיזם נדל"ן צריך לשקול בבואו להרכיב את חבילת המימון האופטימלית עבורו, מלבד נושא מחיר הכסף עצמו, הן נושאי הגמישות ונושאי התשואה", כך אומר יעקב סיסו, ממייסדי "קרן יסודות", שותפות מוגבלת שהוקמה לצורך ליווי פרויקטים של בנייה למגורים ומימון ההון העצמי הנדרש שהיזם צריך להביא לפרויקט (מזנין - א.ש.), תוך התמקדות והתמחות בפרויקטים של התחדשות עירונית. "ככלל, ככל שיזם מרתק יותר הון עצמי לטובת פרויקט ספציפי, כך הוא מאבד דרגות חופש רבות יותר ומתקשה לפתח עסקיו מבחינה רוחבית".

סיסו מביא דוגמה: "פרויקט שהעלויות שלו צפויות להסתכם ב-40 מיליון שקל, הכנסותיו צפויות להניב 50 מיליון שקל, הרווח הצפוי יעמוד על 10 מיליון שקל. במידה ועל היזם להביא מהבית הון עצמי של 25% מהיקף עלויות הפרויקט, כלומר 10 מיליון שקל, הרי שהתשואה על ההון (cash on cash) עומדת על 100% ובהנחת משך זמן פרויקט של שנתיים, הרי שהתשואה על ההון העצמי שלו נאמדת ב-50% לשנה.

"כאשר היזם מחליט לקחת הלוואת מזנין בהיקף של 75% מההון העצמי הנדרש, בריביות שוק מקובלות על מזנין של 10-15% לשנה, הרי שההון העצמי הנדרש ממנו יורד לכדי 2.5 מיליון שקל והריבית כנגד מימון המזנין (על פי הגישה המחמירה של 15% ריבית לשנה) עומדת על 2.25 מיליון שקל (15%*7.5 מיליון שקל *שנתיים) . יוצא איפוא כי הרווח האבסולוטי של היזם בפרויקט אמנם יורד לכ-7.75 מיליון שקל, אך התשואה על ההון השנתית (cash on cash) עולה פלאים לכדי 155%, למעלה מפי שלוש מהמקרה בו אינו נוטל הלוואת מזנין על הונו האישי. מאחר והיזם ריתק למען הפרויקט רק רבע מהיקף ההון העצמי (2.5 מיליון שקל), הרי שכעת הוא יכול להרים במקביל ארבעה פרויקטים זהים, כך שהרווח הכולל עומד על 31 מיליון שקל, לעומת 10 מיליון שקל בפרויקט יחיד".

- בפועל, ככל שרמת המינוף גבוהה יותר, כך רמת הסיכון של היזם ושל הגוף המממן עולה.

"נכון, אבל העובדה כי מימון ההון העצמי מאפשר ליזם להתפרש רוחבית אל פרויקטים נוספים, מורידה את התלות שלו בפרויקט ספציפי, כך הוא יוצר לעצמו תיק פרויקטים מאוזן יותר. אם ננסה לדמות זאת לשוק ההון, הרי שהשקעה במניה בודדת, מסוכנת יותר מהשקעה בתיק מניות סקטוריאלי".

"לעבוד מול שני מממנים זה חיסרון"

קרן יסודות נוסדה על ידי שלושה שותפים: דוד ברוך, יו"ר הקרן ושותף בה, אחד מהדמויות הבולטות בשוק ההון והאשראי המקומי, אשר כיהן בעברו כמנכ"ל בנק ירושלים וכן כמנכ"ל אקסלנס; סיסו, שותף מנהל בקרן, לו ניסיון רב הן בתחום המימון והן בתחום ניהול בכיר בחברות נדל"ן ובין היתר שימש בעבר כמשנה למנכ"ל בבנק ירושלים, כממלא מקום מנכ"ל אזורים וכיו"ר אלעד ישראל מגורים; ואסתי פרידמן, שותפה מנהלת, לה רקע עשיר בהקמת מערכי אשראי חוץ בנקאי, שהקימה בעבר את כלל מימון ושמשה כמנכ"לית החטיבה בכלל ולפני כן הייתה סמנכ"ל בסיטי בנק. מטרת הקרן היא יצירת ערוץ חדש למימון פרויקטים של נדל"ן והנגשת כספי הגופים המוסדיים לליווי פרויקטים ולמתן ערבויות למיזמים.

לדברי קברניטיה, אחד מהיתרונות הבולטים של הקרן היא העובדה כי היא כיום הגוף היחיד שנותן פתרון מימוני כולל ליזם, הן בכל הקשור למימון ההון הראשוני הנדרש וכן לליווי הפרויקט עצמו. כל זאת בריביות ועמלות הדומות לאילו הנדרשים על ידי הבנקים.

- מדוע על יזם להעדיף לגייס את המימון מגוף אחד ולא לפעול מול מספר גופים במקביל?

סיסו: "לעבוד מול שני מממנים במקביל זה חסרון מובנה. למעט העובדה כי לעיתים ישנם ניגודי אינטרסים בין המלווים, המקרינים על הפרויקט עצמו, הרי שהיזם נחשף למערכת הסכמים כפולה הגוררת התעסקות מיותרת ועלויות כפולות, אשר פוגמים בהתנהלות וברווחיות הפרויקט. כמו כן, הרכבת פתרון מימוני כולל באמצעות גוף יחיד מזרזת הליכים ויוצר שקיפות רבה וברורה יותר, שהיא מרכיב קריטי להצלחת הפרויקט. הלווה יודע בדיוק מול מי הוא מתנהל, שכן מדובר על אותו הגוף שאישר בעבורו את ההלוואה.

- האם לדעתך על היזם לבחון חלופות המעלות בפניו את האפשרות לשתף את הגוף המממן ברווחי הפרויקט?

"אנו, ביסודות, החלטנו שלא לחבוש שני כובעים ובחרנו להיות אך ורק מממנים ולא שותפים ברווחים של היזם. ניתוח והשוואה של חלופת מימון בלבד על פני מימון עם השתתפות ברווחים מלמד כי מנגנון של שיתוף ברווחים, מותיר בסופו של דבר הרבה פחות כסף ליזם מבחינה אבסולוטית ושיעורית. כך שלדעתי, עליו להעדיף את מנגנון החוב בלבד. כמו כן, הנושא עלול ליצור ניגוד אינטרסים אצל המלווה עצמו , ואנחנו מעדיפים להימנע מכך".

עוד כתבות

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

ארי הרו / צילום: ניצן שפיר

6 חודשי עבודות שירות לארי הרו, לשעבר ראש הסגל בלשכת רה"מ

גזר הדין ניתן בעקבות הסדר טיעון שחתמה הפרקליטות עם הרו כחלק מהסכם עד המדינה עמו בפרשות 1000 ו-2000 ● במסגרת ההסדר הרו הודה והורשע בעבירה של מרמה והפרת אמונים בפרשת 3H גלובל ● כן נגזרו עליו קנס של 700 אלף שקל וחצי שנת מאסר על-תנאי

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

חברת הדירוג S&P תפרסם בסוף השבוע את עדכון לדירוג האשראי של ישראל: מה צפוי בו?

אחרי שהורידה בהפתעה את הדירוג של ישראל בחודש אפריל, צפויה S&P לפרסם סקירה נוספת ביום שישי ● באוצר מתוחים, אבל מעריכים שלא חלה הרעה במצב הביטחוני שמצדיקה הפחתה נוספת ● החשב הכללי מעדיף לפי שעה להתמקד בגיוס חוב מהמוסדיים הישראלים

אבי מעוז, נעם / צילום: ויקיפדיה

האם קוצצו 90% מתקציב הרשות לזהות לאומית יהודית?

כמה מתקציב הרשות של אבי מעוז "הוקרב" לטובת המאמץ המלחמתי? כמעט הכל ● המשרוקית של גלובס

רוברט אנטוקול ותומר וינגרטן / צילום: אוהד רומנו, יח''צ

כמה עולה האבטחה למנכ"לים ישראלים בארה"ב?

חברת הסייבר סנטינל וואן מימנה אשתקד שירותי אבטחה למנכ"ל תומר וינגרטן ומשפחתו בכ־225 אלף דולר, גם בשל "הסכסוכים במזרח התיכון" ● בפלייטיקה עמדה עלות אבטחת המנכ"ל על מעל מיליון דולר, כולל החזקת מטוס פרטי ● וכמה משלמות ענקיות וול סטריט

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה מעורבת בוול סטריט; טבע זינקה ב-13%, שופיפיי התרסקה ב-18%, אובר ב-6%

הדאו ג'ונס עלה ב-0.6% ורשם את רצף העליות הארוך ביותר השנה, שישה ימים ● שיא של שש שנים ברכישות העצמיות של מניות ● ניו יורק טיימס: הרווח זינק ב-81%, נוספו 210 אלף מנויים ● מלחמת השבבים: הממשל האמריקאי חוסם את יצוא השבבים של אינטל וקוואלקום ● חקירה בארה"ב: האם טסלה הטעתה את המשקיעים? ● רדיט וליפט עלו לאחר שעקפו את ציפיות האנליסטים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה ב-2%, טסלה בכ-4%

הנאסד"ק ירד ב-0.1% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

ד''ר נאוה מיכאלי-צברי / צילום: כדיה לוי

מונו כונסי נכסים לביתה של נכדת מייסדי שטראוס בסביון; המימוש יעוכב בחצי שנה

ביהמ"ש מינה השבוע כונסי נכסים לביתה בסביון של ד"ר נאוה מיכאל-צברי, בתה של רעיה שטראוס ואלמנתו של יזם הנדל"ן רוני צברי ז"ל שנפטר באוקטובר האחרון ● המינוי יעוכב למשך חצי שנה על-מנת לאפשר למיכאל-צברי להשיג חוב של 15 מיליון שקל

מה צפוי לשקל? / אילוסטרציה: Shutterstock

הדולר יגיע ל-3.5 שקלים? מה קורה בשוק המט"ח

לראשונה מאז תחילת אפריל, השקל מתחזק בחדות מול המטבעות הזרים ויורד מתחת לרף ה-3.7 שקלים לדולר ● מדובר בשינוי מגמה חד לעומת התקופה האחרונה בהמשך להתפתחויות הבטיחוניות ● מה עומד מאחורי שינוי המגמה?

שי אהרונוביץ', מנהל רשות המסים / צילום: איל יצהר

מנהל רשות המסים תומך בהחזרת מס הרכוש על קרקעות פנויות

בכנס שקיים מכון אלרוב לחקר הנדל"ן אמר אהרונוביץ': "אני בעד החזרת מס רכוש בצורה חכמה", והוסיף כי "חלק מעליית מחירי הדיור בשנים האחרונות נבע גם מהעובדה שמי שמחזיק בקרקע שאפשר לבנות עליה, אין לו שום תשלום 'קנס' על קרקע כזו"

140 מיליארד שקל, מדד מניות אחד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האם טרנד ההשקעה שסוחף את הישראלים מסוכן, ולמה יש מי שחושב ש"זו קטסטרופה"

מסלולים עוקבי S&P 500 הולכים וצומחים בקצב מסחרר. בכל מוצרי החיסכון וההשקעה בישראל, לטווחים ארוכים בינוניים וקצרים, מוצעים מסלולים שעוקבים אחר מדד הדגל האמריקאי ● בינתיים המדד הניב בעיקר תשואות חיוביות, אבל המומחים מזהירים שיש גם סכנות בתופעה, הן לחוסכים והן למשק הישראלי

הטירה הצרפתית שזמינה על המדף / צילום: whisperauctions.com

אחד הנכסים היקרים אי פעם: כמה עולה טירה שהייתה פעם בבעלות משפחת רוטשילד?

הטירה, שבעבר הייתה שייכת למשפחת הבנקאים היהודית ובהמשך גם למלך מרוקו, מועמדת למכירה פומבית בסכום שמתחיל ב-454 מיליון דולר ● בטירה הצרפתית, מהמאה ה-12 החולשת על פני 2,500 מ"ר, יש 17 חדרי שינה, דיור נפרד לאנשי צוות, שלוש מעליות ואורוות היכולות להכיל עד 50 סוסים

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

מתחם ביג פתח תקווה / הדמיה: יח''צ ביג

המרכז המסחרי "הכי גדול בישראל" ייבנה בעיר המפתיעה הזאת

בעיר החמישית בגודלה בישראל, פתח תקווה, יש כ־300 אלף מ"ר של שטחי מסחר בסך־הכול, מה שמוביל לדליפת כוח קנייה אל השכנות שמסביב ● פתיחת ביג פאשן פתח תקווה תקטין את הדליפה, אך גם עשויה "לנגוס" מהמתחרים - עמי בסר סיטי, עופר פתח תקווה, Y סנטר ועוד

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב - יפו / צילום: איל יצהר

חניונים יתייקרו, אירועים יבוטלו: עיריית ת״א נקלעה לבור תקציבי ומתכננת קיצוץ ענק

החניונים העירוניים יתייקרו, סבסוד הצהרונים יצומצם ואירועי תרבות יבוטלו ● עיריית תל אביב נערכת לקיצוץ התקציבי הגדול ביותר שלה בשנים האחרונות ● הסיבות: ההתייקרויות במשק, הוצאות המלחמה ופסיקות בית המשפט בשנה שעברה באשר להיטלי השבחה ● האם רשויות אחרות ילכו בעקבותיה? ● עיריית ת"א: "הצמצום הוא בגדר נקיטת צעדי־מנע אחראיים"

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן לשעבר מסביר: למה חמאס מפחד מכניסה ישראלית לרפיח

אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש סבור כי עיקר הלחימה נגד חמאס הסתיימה: "השמדת שלושה-ארבעה גדודים ברפיח לא תשנה" ● בשיחה עם גלובס הוא אומר שיש לדאוג שארגון הטרור לא יתחמש שוב: "רק אז נוכל לומר שהמלחמה שיפרה את המצב" ● וגם: מה דעתו על סערת המינויים בצה"ל

''זו כנראה ההשקה הכי חזקה שנעשתה למוצר מציאות מדומה לטיפול נפשי אי פעם'' / אילוסטרציה: Shutterstock

טייס הקרב שהקים חברת מציאות מדומה וגייס אותה לטיפול בנפגעי המלחמה

ערן אור הקים את XRHealth ב-2016 בעקבות פריצת דיסק שחווה. מאז החברה פועלת בעיקר בארה"ב ומציעה טיפולים בתחום הפיזיותרפיה, הכאב והטראומה באמצעות מציאות מדומה ● כשפרצה המלחמה, הוא החליט להשיק במהירות את המוצר גם בישראל, מוקדם מכפי שתכנן

בכירי XTEND / צילום: כדיה לוי

הרחפנים הוכיחו את עצמם במלחמה: עכשיו החברה מגייסת 150 מיליון שקל

יצרנית רחפני התקיפה והמודיעין הישראלית אקסטנד מגייסת מיליונים בסבב גיוס שלישי (סבב B), זאת לאחר שהרחפנים שפיתחה הוכיחו את יכולתם במסגרת לוחמה בשטח עירוני סבוך בקרב יחידות צה"ל במלחמת "חרבות ברזל" ● בין המשקיעים החדשים - כלל-טק, קרן השקעות הטכנולוגיה של לן בלווטניק