גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כיצד יושפעו יזמי תמ"א מהמגמות החדשות בענף מימון המגורים?

מימון בנייה למגורים מתאפיין בדומיננטיות מוחלטת של הבנקים ■ אולם קיימים כיום עוד פתרונות באמצעות חברות הביטוח או גופים עצמאים בעלי תשתיות ומומחיות במתן אשראי לתחום המגורים

*** הכתבה בשיתוף נדל"ן אורבני

ענף הנדל"ן הוא גדול מטבעו ועתיר מימון לסוגיו השונים. בתוך הענף נעשית הבחנה בין פעילות הבנייה למגורים לבין נדל"ן ותשתיות. הבחנה זו באה לידי לביטוי, בין היתר, בתחום המימון כאשר ישנם הבדלים מהותיים בספקי המקורות ובמכשירי המימון. נכון להיום, מימון נדל"ן ותשתיות מתאפיין בהיצע רחב של מקורות הכולל אשראי בנקאי, מימון באמצעות שוק ההון - אג"ח מניות והלוואות חוץ בנקאיות מגופים מוסדיים, קרנות וגורמים פרטיים.

לעומת זאת, מימון הבנייה למגורים מתאפיין בדומיננטיות מוחלטת של הבנקים. שליטה חסרת עוררין זו נותרה בשוק גם לאחר השינויים שחלו במימון האשראי העסקי בעקבות רפורמת בכר. בעזרת דוד ברוך, יו"ר ושותף בקרן יסודות, בעברו מנכ"ל בנק ירושלים ובית ההשקעות אקסלנס, ננסה להבין מניין נובעת דומיננטיות זו? כיצד ניתן לשנותה? ואיך היא באה לידי ביטוי בשוק ההתחדשות העירונית?

"אשראי למגורים בישראל מתבצע בשיטת הליווי הסגור, שהיא פעילות מימון מורכבת הדורשת רמת התמחות ומקצועיות גבוהה. בנוסף, לצורת מימון זו, המשלבת קבלת כספי דיירים אגב הבנייה והנפקת ערבויות חוק מכר, מצטרף רובד נוסף של מורכבות ודרישות רגולטוריות וצרכניות. נכון לעכשיו, יכולת מקצועית זו קיימת בבנקים בלבד. זאת בשונה מצורת המימון הפשוטה של אובליגו-בטחונות הנפוצה בנדל"ן המניב שהיא פחות מורכבת ואינה עתירת תפעול", מאפיין ברוך את ההבדלים המהותיים בין מימון ענפי הנדל"ן המרכזיים בשוק.

"כמו כן, קיים גם הבדל מבני בין אשראי לנדל"ן מניב הניתן להגדרה בלוח סילוקין ידוע ובדרך כלל מוענק לטווחים ארוכים, לבין האשראי ליזמות מגורים אשר מוענק לטווח קצר ושאינו ניתן לתחימה בלוח סילוקין מוגדר בשל חוסר הוודאות ביחס לעיתוי הגעת תקבולי הפרויקט", מוסיף ברוך להסביר על ההבדלים שמובילים לכך שכיום מרבית המוסדיים נותרים מחוץ למשחק.

בנוסף למרכיב ההתמחות, מציין ברוך כי "כל ניסיון ליצור יוזמה שאינה בנקאית למימון בנייה למגורים, בסופו של דבר מצריכה לייצר פתרונות לסוגיית ערבויות חוק המכר לרוכשים. זאת כיוון שבניגוד לאשראי, אותו רשאי לספק כל גורם ללא מגבלה חוקית כלשהי, הרי שאת ערבות חוק המכר רשאי להעמיד על פי חוק רק בנק או מבטח. ברור כי מגבלה זו משמרת דומיננטיות מובנת של המערכת הבנקאית".

ברוך עצמו היה שותף לניסיון הראשון והמוצלח של שיתוף פעולה בתחום מימון הבנייה בין בנק לחברות ביטוח. בסוף שנות התשעים כמנכ"ל בנק ירושלים יחד עם יעקב סיסו, המשנה למנכ"ל באותה תקופה, ושותפו הנוכחי בקרן יסודות, הובילו השניים מהלך שבו מימון הליווי יתבצע כך שהבנק יעמיד רק את האשראי הכספי לפרויקט ואילו חברת הביטוח תעמיד את פוליסות חוק המכר לרוכשים. "זה היה מהלך של WIN-WIN שכולם יצאו ממנו נשכרים - הבנק שפינה לעצמו מקורות והגדיל נתח שוק, חברת הביטוח שנכנסה לתחום חדש ורווחי והיזמים שנהנו ממחירים תחרותיים. זה היה מהלך תקדימי אך הוא לא הורחב באופן גורף למערכת הבנקאית כולה", הוא מספר.

- מהם הגורמים שיביאו בכל זאת גופים נוספים להפוך דומיננטיים במימון למגורים?

"ראשית, מצד ההיצע, בעולם בו המוסדיים מתאפיינים בצבירות חיוביות ומחפשים אלטרנטיבות להשקעה, הרי שבסופו של יום הם יכנסו גם למקומות בהם לא נכחו קודם ובוודאי לתחום המגורים שמהווה השקעה ראויה בהיבט של תשואה-סיכון. מצד ההיצע הבנקאי, הרגולציה יוצרת לחצים לצמצום האשראי הן כתוצאה מהצורך להגיע ליעדי הלימות ההון לפי בזל 3 והן מהעובדה כי מרבית המערכת הבנקאית קרובה כיום לתקרת החשיפה לענף הנדל"ן העומדת על 20%. מצד הביקוש מגיעים לחצים לפתרונות מימון על רקע הצמצום בפעילות הבנקאית דווקא בתקופה המתאפיינת בהרחבת פעילות ובגידול בהיקף התחלות הבנייה למגורים".

- האם השלכות ועדת שטרום עשויות ליצור גיוון במקורות האשראי לענף?

"ועדת שטרום התמקדה בחיפוש פתרונות בתחום האשראי הקמעונאי והאשראי לעסקים קטנים. לדעתי בשני הנושאים הדרך עוד ארוכה ומלאה במהמורות. באשר לענף הבנייה, הרי שאני מתקשה לראות השלכות ישירות או עקיפות בטווח הנראה לעין באופן שיצור גוון היצע או הוזלת מחירי אשראי.

- מהן הצורות העתידיות של מתן האשראי לבנייה למגורים?

"אני מזהה שלוש צורות בהן יתבצע המימון לתחום הבנייה למגורים בישראל בשנים הקרובות:

"הראשונה היא כמובן מימון בנקאי. הבנקים ימשיכו להיות הגורם הדומיננטי, אך בשונה מבעבר הם יעבו את שיתופי הפעולה עם חברות הביטוח בקבלת ערבות חוק המכר וייתכן אף במקורות לאשראי הכספי בפרויקטים המלווים על ידם.

"השנייה היא מימון באמצעות חברות הביטוח אשר חלקן כבר מפתחות את היכולת לבצע את כל פעילות הליווי והמימון באופן עצמאי ומלא .

"השלישית במתכונת המודל לפיו אנו פועלים בקרן יסודות, של יצירת גוף עצמאי בעל תשתיות ומומחיות במתן אשראי לתחום המגורים. במודל זה האשראי הכספי הנדרש לליווי הפרויקט מגיע ממקורות של גופים מוסדיים ופוליסות חוק המכר המונפקות באמצעות חברות ביטוח. מתכונת חדשנית זו של קרן יסודות מאפשרת לראשונה לגופים מוסדיים שאינם חברות ביטוח להיות שותפים למימון פעילות הענף על כל היתרונות הנובעים מכך.

"יודגש כי עד היום הדרך היחידה של משקיע בשוק ההון או גוף מוסדי להיחשף לפעילות בתחום המגורים הייתה באמצעות רכישת מניות או אגרות חוב בבורסה. המציאות מראה כי היצע ניירות הערך הוא מוגבל ומרבית האג"ח הנסחרות בבורסה הן ללא בטוחות ספציפיות, כך שבמשוואת תשואה-סיכון הן אינן אטרקטיביות".

תחום ההתחדשות העירונית יילך ויתרחב

באשר לתחום ההתחדשות העירונית מספר ברוך על שני וקטורים מנוגדים המגדירים את כללי התחרות בשוק. "הווקטור הבנקאי - ככלל בנקים מעדיפים להימנע ממימון פרויקטים קטנים ועתירי תפעול בהם ההכנסות מוגבלות. כמו כן, התחום מאופיין בריבוי יזמים חדשים וחלקם קטנים, והבנקים מעדיפים להעניק אשראי לפרויקטים גדולים וללקוחות חוזרים.

"ראיה לכך ניתן למצוא בעובדה כי לא כל הבנקים הפועלים בתחום המימון לבנייה למגורים פועלים בתחום מימון הבנייה בהתחדשות עירונית. מציאות זו מצמצמת את מרחב הפתרונות ליזם".

מנגד, לדברי ברוך "פועל הווקטור השני של השינויים בעולם ההתחדשות העירונית - מבט על התחום, אשר עד לפני מספר שנים נתפס כאפיזודה זמנית, מראה כי במציאות של ישראל צפוי חלקה של ההתחדשות העירונית במתן פתרונות דיור רק לעלות ולהפוך למשמעותי. מדובר בתופעה מוכרת בעולם והמאפיינת מדינות צפופות ובעלות היצע קרקע מוגבל. עדות נוספת לחשיבות התחום ניתן לראות במגמה הבולטת של כניסת חברות גדולות ומובילות לייזום בפרויקטים של התחדשות העירונית לאחר ששנים קודם הדירו את רגליהן מהתחום".

- האם חלקם של הבנקים במימון פרויקטים של התחדשות עירונית יילך ויקטן?

"חלקם היחסי יפחת כפועל יוצא של כניסת גורמים חוץ בנקאיים כפי שציינו, אך החלק האבסולוטי יעלה. ככל שהזמן עובר, התחום עובר סטנדרטיזציה שהיא גורם חשוב בהפחתת סיכונים למממן, נפחי הפעילות עולים ולכן בעתיד גם בנקים שלא פעלו בתחום ירימו את הכפפה ויכנסו אליו. בשורה התחתונה סך המגמות יביאו להשתכללות התחום ולהרחבת מספר גורמי המימון ומקצועיותם ולשיפור ניכר בזמינות המימון לתחום ההתחדשות העירונית וטוב שכך".

עוד כתבות

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

הבורסה בהונג קונג / צילום: Shutterstock, Daniel Fung

מגמה מעורבת באסיה; מחירי הזהב יורדים בכ-1%

המסחר בוול סטריט ננעל אמש בירוק, הנאסד"ק טיפס בכ-1.1% ● עליות במחירי הנפט ● הביטקוין עומד על כ-66.5 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1.5%

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

גילון בק, ריצ'רד פרנסיס, אייל פסו / צילום: תמר מצפי, אלעד מלכה, Gauzy

בדרך לנאסד"ק: הישראלית שמאמינה שהשוק הזה יגיע ל-124 מיליארד דולר ב-2028

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● גאוזי, יצרנית הזכוכית החכמה מתל אביב בדרך לנאסד"ק ● טבע משנה את אופן דיווח התוצאות שלה על בסיס גיאוגרפי ● וסנסטאר, חברת הפורטפוליו של קרן פימי הציגה תוצאות חלשות לרבעון

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

אילוסטרציה: shutterstock

הסעיף "הקטן" בעסקת נדל"ן שיתחיל לסבך אתכם עם רשות המסים

באילו מקרים השחקנים בשוק הנדל"ן "בני חורין" מהקשר שנכפה עליהם ככלל עם רשות המסים? ● גלובס עושה סדר בזכויות החוזיות והתנאים שמשחררים אתכם מחובת הדיווח לרשויות המס, לפחות בשלב עריכת החוזה

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

בחברות הטק מנסים להילחם בהונאות משקיעים. אלה הכלים החדשים שלהם

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

ג'רמי סוארד (משמאל) ועידו גונן, מייסדים משותפים Exodigo / צילום: Exodigo

עשרות יוצאי מודיעין ויחידות הנדסה התקבצו לסטארט-אפ אחד, כדי לפצח את הסוד

שירות מיפוי תת הקרקע של הסטארט-אפ הישראלי יכול לעלות מאות אלפי דולרים, אך הלקוחות מפחדים יותר מהלא נודע: "תמיד יש הפתעות באדמה" • אחרי שגלגלה מיליוני דולרים מהרנטגן התת קרקעי, אקסודיגו חולמת גם על התרחבות למיפוי אסטרואידים וירחים • וגם: איך מתפקדים כש-75% מעובדי החברה מגויסים למילואים, ולמה מדובר בעצם בשוק בלתי מוגבל? ● הסטארט-אפים המבטיחים

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

אילוסטרציה: Shutterstock

יותר מחצי מהתשואה נמחקה: הסיבות לירידות החדות בוול סטריט, ומה קרה לאנבידיה?

מדד הפחד מתקרב לשיא, S&P 500 נמצא ברצף הירידות הארוך ביותר מאז 2022, והשבוע האחרון היה הגרוע ביותר של הנאסד"ק מאז 2022 ● מה עומד מאחורי המגמה? האינפלציה, המצב הגיאו-פוליטי המורכב וגם הפסימיות בנוגע לענף השבבים

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי אישר סיוע עתק לישראל. מה תכלול החבילה?

בית הנבחרים האמריקאי אישר סיוע בסך כולל של 95 מיליארד דולר לשורה של מדינות ובהן ישראל ● חבילת הסיוע כוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל, כולל 4 מיליארד דולר למילוי מלאי טילי טמי"ר של כיפת ברזל; 60.8 מיליארד דולר סיוע לאוקראינה, בדגש על השלמת אמל"ח; וכן, 8.1 מיליארד דולר עבור טייוואן