ח"כ איתן כבל, יחד עם עו"ד אלדד יניב ועמותת "הצלחה", עתרו היום (ה') לבג"ץ בבקשה כי יורה לראש הממשלה שר התקשורת, בנימין נתניהו, ולשר האוצר, משה כחלון, לאפשר לתאגיד השידור הישראלי ("כאן") לעלות לשידור כבר ב-1 בינואר 2017.

כזכור, על-פי התיקון לחוק השידור הציבורי שאושר בכנסת בקיץ האחרון, התאגיד אמור לעלות לשידור עד 30 באפריל 2017, כשבאפשרותו להתחיל לשדר כבר ב-1 בינואר אם יודיע על מוכנות 45 יום מראש, ובכפוף לאישור של שרי האוצר והתקשורת.

מועצת התאגיד אכן הגישה מסמך מוכנות לפני מספר שבועות שמעיד לדבריה על כך שהיא מוכנה, אך במשרדי האוצר והתקשורת לא אישרו את העלייה המוקדמת לאוויר. במכתב שנשלח ליו"ר מועצת התאגיד, גיל עומר, מטעם מנכ"לי שני המשרדים, וצורף לעתירה, נכתב כי כדי לאפשר לתאגיד לעלות לשידור נדרשת בדיקה נוספת (מעבר למסמך המוכנות שהועבר). בנוסף, צוין בו גם כי לאחרונה ממילא הוחלט על הקמת צוות בין-משרדי כדי לבחון את סוגיית השידור הציבורי בכללותה.

כעת מבקשים העותרים, בעתירה שהוגשה באמצעות עורכי הדין יובל יועז ואלעד מן, למנוע מהצוות הבין-משרדי להגיש את מסקנותיו שאמורות להיות מוגשות בשבוע הבא.

בקשה נוספת של העותרים היא להורות לשר התקשורת, בנימין נתניהו, ולמנכ"ל משרד התקשורת, שלמה פילבר, להימנע מלעסוק בכל ניסיון לשנות את זהותם של בעלי התפקידים הבכירים בתאגיד. בהקשר זה מצורף לעתירה תצהיר של ח"כ כבל, שהוא כאמור אחד העותרים, שלפיו לפני כחודש הגיע פילבר לביתו ואמר לו כי ניתן לפתור את המחלוקת סביב יציאתו לדרך של התאגיד באמצעות מינוי אחד בלבד: החלפתה של סמנכ"לית החדשות בתאגיד, שלומית אברהם, בשני גורמים אחרים ששמם מושחר בתצהיר. 

לטענת העותרים, "נתניהו ופילבר - לא זו בלבד שאינם מתחשבים בהוראות הדין הקובע עצמאות מערכתית מלאה לתאגיד בכלל ולחטיבת החדשות שבו הפרט, אלא שהם פועלים באופן אקטיבי כדי לפגוע בעצמאות זו, לערער אותה ולרסקה עד היסוד. אין כל דרך אחרת לפרש את אופן התנהלותם, הניכר בניסיונם להחליף את מנהלת חטיבת החדשות הנוכחית בתאגיד, שלומית אברהם, באדם אחר 'מטעמם'". 

עוד לדבריהם, "התנהלות בלתי חוקית והרת-אסון זו מהווה ניסיון לשכפל את דפוס הפעילות של הדרג הפוליטי כלפי דרגי הניהול של רשות השידור לאורך עשרות בשנים. בעוד שניתן להבין את האינטרס הפוליטי קצר-המועד של האוחזים בכוח פוליטי להשיג שליטה בגוף האמון על קיומו של שידור ציבורי ולהטות את שיקול-דעתו המערכתי - הרי שמדובר בחבלה של ממש באינטרס הציבורי". 

יובל יועז / צילום: איל יצהר

כאמור, ראש הממשלה נתניהו מקדם לאחרונה יוזמה לביטול הקמת תאגיד השידור ולהמשך הפעלת רשות השידור הקיימת, תוך שיקומה. שר האוצר כחלון התבטא לאחרונה בוועדת הכספים בחריפות נגד סגירת התאגיד, ואמר כי לא יהסס להטיל על כך וטו, וזאת משיקולים תקציביים. כמה ימים לאחר דבריו בוועדת הכספים הוחלט על הקמת צוות משותף של משרדי האוצר והתקשורת לבחינת נושא תקציב השידור הציבורי; וכעת מסתמן כי עמדתו של כחלון בנושא מתרככת, זאת לאחר שאמר השבוע בכנס אילת לעיתונות כי "גם רשות השידור זה שידור ציבורי", ואף טען כי הנושא אינו בתחומו. 

מארגון העיתונאים וועד עובדי תאגיד השידור הציבורי "כאן" נמסר: "תצהירו של ח"כ איתן כבל כפי שהוגש לבג"ץ משקף ניסיונות בוטים להתערבות ישירה של פוליטיקאים בתוך השידור הציבורי, לרבות ניסיונות למינויים פוליטיים. הדבר מוכיח פעם נוספת את חשיבות המאבק ליישום החוק ולמניעת פוליטיזציה בשידור הציבורי. אנחנו סומכים ידינו על שרי ממשלת ישראל שיקיימו את הבטחתם, יגנו על הדמוקרטיה ולא ייתנו יד להעברת השידור הציבורי לידיהם של פוליטיקאים".