גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האח הגדול הסיני גרסת 2020

סין לא מתכוונת להניח לאזרחיה: המדינה עובדת על פיתוח כלי חדש לשליטה חברתית - דירוג אשראי אישי בייג'ין שואפת להעניק לכל אזרח ציון שיתבסס על פרמטרים שונים כמו הרגלי הצריכה שלו, הפרות חוק ואופי הגלישה שלו באינטרנט מי שיקבל ציון נמוך צפוי להיכנס לרשימה שחורה שתמנע ממנו קבלת הלוואות, שיבוץ למשרות וקניית כרטיסי טיסה

צ'ן לי העבירה את כרטיס הסטודנט של הבן שלה בפס הכניסה לרכבת התחתית של האנגז'ו בשעת אחר צהריים, ונקנסה ב-6 דולרים בתוספת נזיפה של פקח בתחנה, על כך שלא שילמה את מלוא דמי הנסיעה.

הודעה תלויה על עמוד סמוך דיברה על עונש כבד בהרבה. היא הזהירה שנוסעים שמרמים את המערכת עלולים לצבור נקודות שליליות ב"מערכת האשראי האישי". ירידה בדירוג האשראי של הגברת צ'ן, לפי ההודעות הרשמיות, עלולה להשפיע על חיי היומיום שלה, כולל מתן הלוואות, מקום העבודה ואפילו המשך הלימודים של בנה במכללה שלו.

"אני בטוחה שאם יעלו את זה, אני אוכל להסביר", אמרה צ'ן, וסיפרה שהשתמשה בכרטיס של הבן בטעות, ולא בכוונה.

הממשל המקומי במחוז האנגז'ו מבצע ניסוי פיילוט ב"מערכת אשראי חברתי" שהמפלגה הקומוניסטית הודיעה שהיא רוצה ליישם בכל המדינה עד שנת 2020. מדובר בעדכון דיגיטלי לשיטות הפיקוח החברתי שהמשטר משתמש בהן מקדמא דנא כדי למנוע איומים על הלגיטימציה שלו.

יותר מ-35 רשויות מקומיות ברחבי סין מתחילות לעבד מידע דיגיטלי על התנהגות חברתית ופיננסית שאמורה לדרג הלימות אשראי של אנשים. אדם יכול לצבור נקודות שחורות על עבירות כמו הונאה בדמי נסיעה, חציה שלא במעבר חציה וכמובן אי עמידה בכללי תכנון המשפחה (ילודה). המאמץ הזה מזכיר את מערכת ה"דאנגאם" של התיקים שהמפלגה נהגה להחזיק בעבר על התנהגות עובדים עירוניים.

במרוצת הזמן, בייג'ין מתכננת להסתמך על מאגרי נתונים גדולים ומשולבים יותר, כולל פעילות האינטרנט של אנשים, לפי ראיונות עם כמה מאדריכלי המערכת החדשה, ופרטים ממסמכים ממשלתיים. אלגוריתמים יחשבו את הדירוג של כל אזרח לפי מגוון רחב של נתונים, והדירוג יקבע את הגישה שלו לאשראי, לטיפול מזורז במשרדי ממשלה ואפילו את הגישה למלונות יוקרה.

המאמץ החדש הזה מחזק את הקמפיין של הנשיא שי ג'ינפינג להידוק אחיזתו במדינה ולמאבק בשחיתות בזמנים של אי ודאות כלכלית שמאיימת לערער את מעמד המפלגה. שי קרא באוקטובר לחדשנות ב"משילות החברתית" שתגביר את היכולת "לחזות ולמנוע את כל סוגי הסיכונים".

מטרת מערכת הדירוג החברתי הלאומית, לפי סיסמה שחוזרת ומופיעה במסמכי התכנון, היא "לאפשר לראויים לאמון לשוטט בכל מקום תחת השמיים, ומאידך להקשות על אלו שאינם ראויים לאמון לעשות צעד אחד".

עד כה, מערכות איסוף הנתונים עדיין אינן מקושרות זו לזו למערכת ארצית אחת שתעניק לכל אזרח דירוג. לא ברור אם העבירה של גברת צ'ן בהאנגז'ו עשתה את דרכה אל מערכת מרכזית כלשהי, למרות שההודעה על העמוד הזהירה שהמתחמקים מתשלום על כרטיס נסיעה מסתכנים בהורדת דירוג החל ב-1 בינואר. מקור בתחנת הרכבת התחתית מסר שרק עבריינים חוזרים מדווחים למערכת.

בדיוק כמו "1984"

זאן אייזונג, פעיל זכויות אדם בהאנגז'ו, רואה את המערכת הזו, כשהיא תקרום עור וגידים, כעוד תרגיל בנוסח ג'ורג' אורוול לשמירה הדוקה על אוכלוסייה שממילא משוללת חירויות בסיסיות כמו חופש דיבור. "לעקוב אחרי כל אחד בדרך כזו זה בדיוק כמו '1984'", הוא אומר.

מערכת המשפט הסינית כבר יצרה מערכת רשימות שחורות שתתחבר למערכת האשראי החברתי הלאומית. ז'והנג דהואה, משפטן מהאנגז'ו, מציג את הדוגמה של לקוח שלו, שהוא אחד הבעלים של סוכנות נסיעות, שאינו יכול כעת לקנות כרטיסי טיסה או רכבת מהירה, מפני שבית משפט עירוני הכניס אותו לרשימה השחורה בגלל סכסוך משפטי עם בעל בית שלו.

"יש לזה השלכות אדירות על העסקים", אמרה אשתו של אותו לקוח. "הוא כבר לא יכול לטוס ולנסוע עם לקוחות". ז'והנג מוסיף: "ומה יקרה אם יענישו מישהו בטעות"? מערכת ממשלתית נפרדת היא רשימה שחורה של תיירים שהתנהגו שלא כשורה.

מאחורי מערכת האשראי החברתי עומדות מועצת המדינה - הקבינט הסיני - והרשות המרכזית לתכנון לאומי. טיוטת הצעה שהקבינט פרסם ב-2014 הצהירה שהמטרה היא "לבנות רצינות" בחיי הכלכלה, החברה והפוליטיקה. ההצהרה הדגישה את הצורך בממשל הוגן ונקי, עם ענישה למפעלים מזוהמים ולמקבלי שוחד.

הרשימות השחורות יחשפו את ה"עבריינים" וירחיקו אותם מפעולות מסוימות, בעוד שאזרחים שמתנהגים היטב יקבלו גישה ל"מסלולים ירוקים" של שירות ממשלתי מקוצר, נאמר בטיוטת ההצעה. אזרחים במשרות שנחשבות לרגישות - עורכי דין, רואי חשבון, מורים, עיתונאים - יהיו כפופים לפיקוח מיוחד.

מכשולים בדרך

ממשלת סין תצטרך להתגבר על מכשולים טכנולוגיים וביורוקרטיים כדי לבנות מערכת שתוכל לפקח על 1.4 מיליארד בני אדם. אגפי הממשל בסין שומרים במקרים רבים את המידע שלהם לעצמם ומתנגדים למאמצים לבנות מסדי נתונים מאוחדים, והמערכות שלהם אינן תואמות, אמר מנג טיאנגואנג, מרצה למדע המדינה באוניברסיטת צינגוהא בבייג'ין, שמייעץ לממשלה בנושאי השמת מערכות "ביג דאטה" למשילות, אך לא מעורב ישירות במערכת האשראי החברתי.

"כרגע לא ברור אם אפשר יהיה ליישם את זה", אמר מנג. "בכל מקרה, זה טוב יותר מהתקופה המסורתית". עד לאחרונה, לדבריו, לא היו לסין נתונים, והמדיניות התבססה על השיפוט של יחידים.

הממשל בשנחאי מזהה באתר האינטרנט הרשמי שלו עשרות עבירות שיכולות לגרור עונשים של אשראי במערכות הניסוי שלו, כולל פיגור בתשלומי חשבונות חשמל או מים ועבירות על חוקי תנועה. המדיה הממשלתית מדווחת על ענישה על התנהגות כמו אי מסירות להורים (על פי החוק הסיני, הורים מעל גיל 60 יכולים לתבוע את ילדיהם על הימנעות מביקורים קבועים, או אי וידוא שיש להורים מה לאכול).

העונשים על דירוגים נמוכים יכללו חסמים גבוהים יותר בפני השגת הלוואות, ואיסורים על מותרות כמו מלונות פאר, לפי דיווחי המדיה.

למרות אזהרות המדיה הרשמית והתעמולה שמקדמת "התנהגות רצינית", עשרות אנשים שהתראיינו בשנחאי לא היו מודעים לקיומה של מערכת כזו. רבים הסכימו שצריך לעשות יותר כדי לאכוף תקני מוסר גבוהים יותר, והתלוננו על התנהגות כמו יריקה ברחוב, אי עמידה בתורים מסודרים ותגובה צוננת לזרים שמבקשים עזרה.

מחקר של יאנג וונג, מומחה מאוניברסיטת סיראקוז בארה"ב להתנהגות אינטרנט, הראה שהמשתמשים הסינים, שמורגלים לרעיון של "רחרוח" ממשלתי, חוששים פחות לפרטיותם ברשת בהשוואה לאמריקאים. המילה השכיחה ביותר לפרטיות, "יינסי", לא הופיעה במילונים סיניים נפוצים לפני מחצית שנות ה-90, הוא מציין.

רשימה אדומה

בשכונת ינגג'ינג הירוקה בהאנגז'ו, רשויות תת המחוז מחזיקות מסד נתונים שנותן מושג איך עשויה להיראות מערכת דירוג אשראי חברתי רחבה. המסד מקבל דיווחים על התנהגות מקומיים מוועדות דיירים, אמר יואן ג'יאנמינג, מנהל "המשרד לבניית הרצינות של ינגג'ינג".

ממחצית 2015, המשרד הזה מפרסם "רשימה אדומה" חודשית של תושבים לדוגמה. ז'ו שנגג'ואן, מורה בתיכון בן 28, הופיע ברשימה של ספטמבר. לדבריו אין לו מושג למה. הוא תמך במאמצים לעידוד התנהגות ראויה, אבל היסס בנוגע לרעיון של קישור התנהגות להשלכות פיננסיות. זה נראה לו "מוגזם מדי".

המשרד לבניית הרצינות מחזיק גם ב"רשימה אפורה" של אנשים שהתנהגותם הייתה גרועה - למשל בגלל השלכת זבל מן החלון - אבל הוא טרם החליט אם לפרסם אותה, אמר יואן.

באזור שבו מתגוררים בערך 170,000 תושבים, רק כ-120 זכו להיכנס לרשימה האדומה של ינגג'ינג. פקידים ברובע הזה התלוננו במדיה הסינית השנה שמחלקות שונות אינן אוהבות לחלוק את הנתונים שלהן, והדבר פוגע במאמצים לדרג תושבים.

בונים פרופיל מקוון

במאמצי האשראי החברתי הראשוניים, הפקידות המקומית נשענת על מידע שנאסף על ידי אגפי ממשל, כמו מסמכים מבתי משפט ונתונים על הלוואות ומס. תיוג רחב יותר של הרגלים אישיים מסתמך על שימוש במדיה חברתית ובאתרי קניות מקוונות, וכאן נכנסות לתמונה חברות האינטרנט הסיניות, ביניהן ענקית האי-קומרס עליבאבא גרופ.

שירות דירוג אשראי של חברה שקשורה לעליבאבא, אנט פייננשל סרביסז - אחת משמונה חברות שקיבלו אישורים לניסוי פיילוט מסחרי עם דירוגי אשראי - מעניק דירוג שמתבסס על מידע כמו מתי הצרכן עושה קניות ברשת, מה הוא קונה ובאיזה טלפון הוא משתמש. אם הצרכן מסכים, הדירוג יכול לשקול גם רמת השכלה ורשומות משפטיות. ה"מתנות" שניתנו בעבר על דירוגים גבוהים כללו בדיקות אקספרס בנמל התעופה של בייג'ין, במסגרת הסכם של אנט עם רשויות הנמל.

"בייחוד לצעירים, ההתנהגות באינטרנט מופנית לבניית פרופיל האשראי המקוון שלהם", אמר ג'ואי צאי, סגן יו"ר עליבאבא, "ואנחנו רוצים שאנשים יהיו מודעים לכך כדי שהם יידעו להתנהג היטב".

עליבאבא מעבירה לרשויות נתונים על היקפי המכירות שלה, בייחוד ללשכת הסטטיסטיקה, אבל אינה חושפת מידע אישי אלא אם היא מחויבת לכך על פי החוק, כמו למשל בחקירות פליליות, אמר צאי. בארה"ב, גורמים פרטיים כמו סוכנויות לדיווחים על אשראי ושירותי נסיעות משותפות מגבשים דירוגים מסוימים בהתבסס על נתוני הצרכנים או ביקורת שלהם.

לא ידוע שהניסויים ברמת השלטון המקומי בסין מתבססים על נתונים מהמגזר הפרטי, אם כי טיוטת ההצעה למערכת אשראי חברתי מדברת על נתוני אינטרנט כעל "משאב לאומי אסטרטגי" וקוראת לחברות האינטרנט לשתף פעולה, בלי להיכנס לפרטים.

עדיין לא ברור אם מערכות המידע הפרטיות והציבוריות יאוחדו, אמר ז'ו וויי, חוקר פוליטיקה ומשפטים באוניברסיטת צ'יינה שמייעץ לממשל בנושאי אשראי חברתי.

בנאום באוקטובר שהוקרן בפני 1.5 מיליון פקידים סינים, קרא יו"ר עליבאבא ג'ק מא לסוכנויות אכיפת החוק במדינה להשתמש בנתוני אינטרנט כמכשיר לזיהוי עבריינים, לפי לוח ההודעות באתר המדיה החברתית של המפלגה הקומוניסטית. הוא לא דיבר על העברת נתונים על משתמשים של עליבאבא. דבריו עוררו הפתעה מסוימת מפני שהם קידמו את הרעיון שחברות אינטרנט יחלקו נתונים עם זרועות של הממשל. עליבאבא לא נענתה לבקשת ה"ג'ורנל" לראיין את מא. "אנחנו מאמינים שיישום למידת מכונה ואנליזה של נתונים למטרת מניעת פשיעה עולה בקנה אחד עם הערכים הבסיסיים שלנו: פתרון בעיות חברתיות", מסרה חברה בתגובה.

בראיון שנערך ב-1 בנובמבר עם כלי תקשורת ממלכתיים, סגן מנהל רשות התכנון הלאומית הסינית, ליאן ווייליאנג, ציין שחלק גדול מנתוני דירוג האשראי של הממשל תקוע ב"איים מבודדים" ואמר שהוקמה פלטפורמת נתונים מרכזית כדי לעודד התחלקות במידע. לדבריו, הפלטפורמה הזו ריכזה 640 מיליון נתונים של מידע על אשראי מ-37 אגפים בממשל המרכזי ורשויות מקומיות שונות.

הרשות הזו דיווחה שהממשל מנע מאנשים לא ראויים לאמון, שזוהו במסמכי בתי משפט, רכישה של כרטיסי טיסה ב-4.9 מיליון מקרים.

כמה יועצים לממשל, כמו ז'ו ומנג, אמרו שהם ספקנים ביחס ליכולת המערכת לעמוד בתאריך היעד של שנת 2020 בגלל המשימה האדירה של שילוב נתונים ושמירה על סודיות המידע.

בהאנגז'ו, שם גברת צ'ן השתמשה בכרטיס הסטודנט של בנה, התושבים יכולים לבדוק את האשראי החברתי שלהם במוקד שירותי הממשל המקומי. רשומות שהגיעו לידי ה"ג'ורנל" הראו רק אם אנשים שילמו את דמי הביטוח הרפואי והביטוח הלאומי שלהם - מרחק רב מהיעדים הממשלתיים.

הם מדרגים גם עסקים

גם עסקים מקבלים מעקב בערים שבהן נערכים ניסויים, שבהן כל אחד יכול לעיין ברשומות על חברות מקומיות, אם כי לעתים הן חלקיות. אחד היעדים הוא לשנות את מה שהמנהיגים רואים כהעדר אמון משתק בין אזרחים אחרי עשרות שנים של שחיתות ותחרות פרועה.

לכן, מערכת האשראי החברתי אינה מיועדת רק לאיסוף נתונים על אזרחים לשימוש רשמי, אלא גם על התנהגות עסקים, כדי לנתח ולהראות את התוצאות לצרכנים.

אחת הדוגמאות היא בתחום בטיחות המזון, נושא כאוב מאז ששישה תינוקות מתו מאבקת חלב מזוהמת במלאמין ב-2008. שערוריות נוספות מאז, כמו מכירת שמן בישול משומש שנאסף מתעלות ברחובות לשימוש חוזר במסעדות, ליבו עוד יותר את הנושא הזה.

פקידים ברשויות בינגג'ינג מציעים פתרון: בקיץ האחרון הם התקינו מערכות מסך מגע בכמה מסעדות. הצגים, שהם חלק מניסוי פיילוט של אשראי חברתי מקומי, מציעים רמה לא רגילה של שקיפות בסין. הם גדושים בסיסמאות מאירות - כמו "צרפו את לבכם לידכם, היו מודל של רצינות" - הם מציגים מידע על מקור רכיבי המזון ומתי נאסף לאחרונה שמן הבישול/טיגון המשומש. הלקוחות יכולים לצפות בווידאו על הטלפונים הניידים שלהם בשפים בעבודה, והמערכת מציגה את דירוג מחלקת הבריאות העירונית של המסעדה. באחד מימי שני האחרונים במסעדה הצמחונית המקומית "עץ ג'וג'ובו", ערכת בטיחות המזון הוסתרה חלקית על ידי לוח מודעות.

מנהל המסעדה וונג דשנג אמר שהסיבה לכך היא שהמערכת הורידה בטעות את דירוג בטיחות האוכל במסעדה, והרשויות לא יכולות לתקן אותה. "יש לנו הרבה לקוחות חוזרים. מה יקרה אם הם יראו את זה?" אמר וונג. לדבריו הוא תומך במערכת, אבל חושש מכך שהיא מיושמת ללא בקרה נאותה.

עוד כתבות

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בזכות תוצאות חזקות, אופטימיות לעתיד ומהלך תקדימי: זו המנצחת הגדולה עד כה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה