גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אין בארה"ב מספיק כותבים וטאלנטים כדי לעמוד בביקוש"

כניסתם של גופים כמו נטפליקס ואמזון לתחום הפקות הטלוויזיה הקפיצה את העלות הממוצעות לפרק בסדרה ויצרה היצע עצום וחסר תקדים של תכנים בארה"ב ובכל העולם

ווסטוורלד / צילום: מסך
ווסטוורלד / צילום: מסך

למעלה מ-500 סדרות יופקו השנה בארה"ב. מספר שיא שלא נראה כמוהו, ונתון שהוא יותר מכפול מכמות הסדרות שהופקה שם לפני שש שנים, ב-2010. על תור הזהב של הטלוויזיה - פעם האחות הקטנה והנחותה של הקולנוע - מדברים כבר יותר מעשור, אבל רק בשנים האחרונות קיבל הביטוי הזה משמעות כפולה.

לא רק תור זהב מבחינת הרמה היצירתית והאמנותית, אלא זהב במובן שקרוב הרבה יותר למשמעות המילולית של המילה, או נכון יותר הרים של כסף. שורה של שינויים - קודם כול טכנולוגיים ובהמשך שינויים בהרגלים ובמוסכמות התרבותיות - מעצבת את התחום הזה מחדש ויוצרת מציאות כלכלית חדשה.

"זה מטורף, לא היה דבר כזה", אומרת דנה שטרן, מנהלת מחלקת רכש ערוצים ו-VOD ב-yes. "כל הסוכנים שלנו בארה"ב שואלים אותי 'את מכירה מישהו שיכול לכתוב סדרה?' אין מספיק כותבים, אין מספיק מפיקים, אין מספיק טאלנטים בארה"ב כדי לעמוד בכל הביקוש הזה".

ויש מי שיצפה?

"בינתיים כן. שעות המסך שלנו עולות ונפתחים גם שווקים חדשים, בארצות שלא צרכו בעבר תוכן מערבי כמו סין. תחשוב שכשעלינו לאוויר ב-yes, ב-2000, לא היה מספיק תוכן אמריקאי כדי להחזיק שני ערוצים (של סדרות). רצינו להעלות ערוץ שיהיה מקביל לערוץ הסדרות בכבלים ואשכרה לא היה תוכן, לא יצרו מספיק סדרות. בסוף עשינו את 'yes פלוס', ערוץ שהתבסס על סדרות בריטיות".

הכוכבים עוברים מהמסך הגדול למסך הקטן

את האות למהפכה נתנה נטפליקס- פעם שירות ספריית VOD של תכנים מן המוכן והשכרת כותרי DVD, והיום אימפריה שנסחרת בנאסד"ק לפי שווי של כ-50 מיליארד דולר - עם הסדרה המקורית הראשונה שהפיקה בעצמה, "בית הקלפים" ב-2013. כיום למהפכה הזאת חוברות, בין היתר, אמזון ו-HBO, שאחראית לסדרות איכות מאז שנות התשעים, אך כיום מאפשרת לצפות בתכניה בלי להתחבר לכבלים.

כל החברות הללו, וגופים אחרים כמו הולו (Hulu), פונים קודם כול לדור של "חותכי הכבלים" ("Cord Cutters"), אותם אנשים שאינם מעוניינים להתחייב לתשלום גבוה יחסית לספקית תקשורת או פלטפורמה רב-ערוצית, ומעדיפים לצרוך את התכנים שלהם ישירות באינטרנט. וכשהתחרות והמודל העסקי מבוססים על תשלום תמורת גישה לספריות של תוכן בלעדי, כל אחד מהגופים מוכן לשפוך סכומים עצומים של כסף כדי ליצור כמה שיותר סדרות "סקסיות ו"מדוברות".

המגמה הזאת גוררת אחריה כמובן את כל התעשייה. גם הרשתות הגדולות בארה"ב נדרשות להגיב עם סדרות מושקעות משלהן, וכך גם רשתות גדולות אחרות בעולם, כמו אלה שפועלות בשוק הטלוויזיה הבריטי. את אחת התוצאות הבולטות של המגמה הזאת הזכרנו כבר קודם - גידול עצום בכמות הסדרות שמופקות מדי שנה בעולם.

"מאחר שיש כל כך הרבה הפקות, כל אחד רוצה להתבלט", מסבירה שטרן. "זה יכול להיות באמצעות הפקות נורא יקרות ויוקרתיות כמו 'משחקי הכס' או 'ווסטוורלד' שבהן הכסף נראה על המסך, וזה יכול להיות באמצעות כסף שמשולם לטאלנטים. זאת לא רק הדוגמה הקלאסית של קווין ספייסי ב'בית הקלפים', אלא גם שחקנים, כמו מריל סטריפ וניקול קידמן וריס וויתרספון, שכולם עושים היום טלוויזיה".

שכר טאלנטים גבוה הוא לא תופעה חדשה בטלוויזיה האמריקאית. בהתאם לכך, גם בעשורים קודמים נעשו סדרות יקרות, אלא שאז עיקר עלותן נבעה מהוצאות השכר. "ER" היא כנראה הסדרה היקרה בתולדות הטלוויזיה עם עלות ממוצעת של 13 מיליון דולר לפרק, בעיקר בגלל השכר ששולם בזמנו לג'ורג' קלוני. גם סדרה כמו "חברים" רשמה, לפחות בעונותיה האחרונות, עלות מוערכת של 10 מיליון דולר לפרק, בגלל הפופולריות האדירה שצברו הכוכבים שלה והשכר הנאה שהם דרשו בהתאם.

אבל היום המגמה היא הרבה פעמים הפוכה: במקום שחקנים אלמוניים יחסית שהופכים לכוכבים בזכות הצלחת הסדרה ושכרם עולה בהתאם, כוכבים גדולים מהקולנוע מגיעים לסדרה תמורת סכומי עתק כדי לגרום לה ליצור את הבאזז הנדרש. בכתבה שפורסמה לאחרונה ב"הוליווד ריפורטר" דווח כי מריל סטריפ צפויה לקבל 825 אלף דולר לפרק עבור השתתפות בסדרה בבימויו של ג'יי ג'יי אברהמס (שאחראי כיום ל"ווסטוורלד"). רוברט דה נירו אמור לקבל 750 אלף דולר עבור כל אחד מ-20 הפרקים של סדרה חדשה שתעלה באמזון, אבל הם ממש לא היחידים.

לשדר את "משחקי הכס" לפני החוף המערבי

שטף הסדרות הזה מתחולל במקביל לשינוי בהרגלי הפנאי. אם פעם אנשים חששו להודות שהם נהנים לצפות בטלוויזיה, היום גיבוש טעם ייחודי, היכרות מעמיקה ומעקב אדוק אחרי סדרות מסוימות הם סיבות לגאווה, ומידע שבאמצעותו אנשים מגדירים את עצמם ואת הזהות שלהם. גם הנתונים מראים שאנשים מקדישים כיום הרבה יותר זמן לצפייה במסך. לפי נתוני yes, אם ב-2011 לקוח ממוצע של החברה צפה ב-4:56 שעות טלוויזיוניות ביום, ב-2015 הנתון הזה כבר עמד על למעלה מ-5:30 שעות. חלק הולך וגדל מסך הצפייה הזה מורכב מצפייה בתכנים שהוקלטו מוקדם יותר או צפייה בתוכן מתוך ספריית ה-VOD.

לכך צריך להוסיף נתונים מתוך מחקרים אחרים שמראים כי המסכים האחרים שמתחרים על תשומת הלב שלנו, סמארטפונים, טאבלטים ועוד, המכונים בהקשר זה "מסכים שניים", לא פגעו בטלוויזיה, אלא הובילו לכך שכיום אנחנו צורכים הרבה יותר תוכן טלוויזיוני מבעבר ומקדישים לו יותר זמן. וגם כאן חוקי הכלכלה הפשוטים עובדים: הכסף זורם למקום שאליו מנתבים הצרכנים את הזמן הפנוי שלהם.

תופעה טלוויזיונית נוספת שהיא בעלת מאפיינים גלובליים - אך נראה שבישראל היא בולטת במיוחד - נוגעת לצמצום פערי הזמנים בין השידור המקורי בארה"ב לשידור הסדרה בשאר העולם. גם כאן הרקע הוא כמובן טכנולוגי, כשבאמצעות האינטרנט כל אדם יכול לצרוך (בדרך כלל באופן פיראטי) כמעט כל סדרה שעות ספורות בלבד לאחר מועד שידורה המקורי בארה"ב. הערוצים והפלטפורמות המשדרות בכל העולם נאלצים להגיב לתופעה הזאת, אך שטרן מספרת כי למגמה הזאת יש גם זווית ישראלית, שנוגעת לסדרה הפופולרית של HBO, "משחקי הכס".

"קודם כול, אותה הטכנולוגיה שמאפשרת את הפיראטיות היא זו שמאפשרת גם את שליחת הפרקים אלינו. עד לפני כמה שנים עוד היינו צריכים לחכות לשליח של פדקס, ובשנים האחרונות אנחנו מקבלים את הסדרות מהחברות הגדולות באמצעות האינטרנט. את 'משחקי הכס' אנחנו מקבלים יומיים-שלושה לפני השידור, ומתישהו בזמן העונה השלישית מישהי אצלנו שאלה: 'אם הפרק כבר אצלנו, למה לא לשדר אותו באותו זמן כמו בארה"ב?' ופנינו ל-HBO ואחרי שהם הגיעו לכאן ועשו בדיקות של אבטחה קיבלנו אישור".

שבועיים לאחר מכן, מספרת שטרן, היא סיפרה בכנס שבו השתתפה על העובדה שהסדרה משודרת בארץ במקביל לשידור בארה"ב, וחוללה מהומה. "עצרו את המצגת והתחיל ויכוח איך אישרו את זה דווקא לנו ולא לאחרים, והנציגים של HBO הסבירו שאנחנו ביקשנו ואחרים לא, ובסוף הם ערכו התייעצות והודיעו לנציגי כל הערוצים שבשנה הבאה כולם יוכלו לשדר את הסדרה במקביל לשידור האמריקאי. היום הסדרה משודרת אצלנו בישראל לפני שהיא משודרת בחוף המערבי בארה"ב".

הישראלים גילו את "המתים המהלכים"

הכמות העצומה של הסדרות, ופערי הזמן הקצרים בין שידור הסדרה בארה"ב ולשידורה בעולם ובישראל, הופכים כמובן את החיים של שטרן ושל האנשים שעובדים איתה לקשים יותר. "פעם הכול עבד הרבה יותר לאט, והיו פחות סדרות ופחות מגוון. היית יכול לראות פיילוט, אולי גם את פרק 2 ופרק 3, ולבחון איך העונה מתפתחת. אני זוכרת ש'עקרות בית נואשות' עלתה בארה"ב בסוף 2004 ואנחנו העלינו אותה בארץ שמונה חודשים אחרי כן, ואף אחד לא התלונן", מספרת שטרן, שעובדת בחברה מאז הקמתה.

ואיך זה עובד היום? איך בכלל מחליטים מה לקנות?

"היום אנחנו קוראים המון תסריטים. מזמינים סדרה על סמך תסריט, לפעמים אפילו על סמך כוכב מסוים שמשתתף בה. ההימור נעשה בשלבים מאוד מוקדמים, ולבחור זה מאוד קשה. יש המון היצע, הרבה דברים נראים נורא טוב, ואתה רוצה גם להתחדד מול המתחרים שלך, ולהיות נורא ברור במה שאתה נותן ללקוח שלך. זה מתבסס על הרבה תחושה, והרבה הכרה, וניסיון. בסופו של דבר, התפקיד שלנו זה לחשוב על הצופה, לחשוב אם ואיפה זה יפגוש אותו, אבל התפקיד שלנו הוא גם הפוך: לאתגר, להביא דברים שהם לא המובן מאליו. אם תחפש דברים שכולם מכירים, תמצא את עצמך משדר 'חברים' בלופ אינסופי.

"אז חלק מהתפקיד זה למצוא דברים שגם הקהל לא בטוח שהוא רוצה. 'המתים המהלכים', למשל, זאת סדרה שרק עכשיו, בעונה השביעית שלה, מתחילה לצבור באזז בישראל, למרות שבארה"ב זאת הסדרה מספר אחת מבחינת כמות הצופים. יש דברים שאתה נורא רוצה שהקהל יגלה ויאהב ומחכה שזה יקרה".

כמה סדרות חדשות אתם מעלים השנה?

"יעלו אצלנו 600 סדרות שהן חדשות או עונות חדשות לסדרות קיימות. שתי סדרות כאלה כל שבוע".

וכמה מתוכן ייכשלו?

"הרבה. בכל עונה אמריקאית פחות מ-30% מהסדרות החדשות שעולות זוכות לקבל גם עונה שנייה, והיו שנים שזה היה אפילו פחות. אבל אצלנו אחוז החידושים של הסדרות שאנחנו רוכשים הוא מעל 70%".

המסך עולה

עוד כתבות

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון