גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קדם נקלעה לקשיים: לא תוכל להשלים פרויקט תמ"א 38 בר"ג

התובעים שהשקיעו בפרויקט שהחברה שיווקה טוענים: קדם הונתה אותנו, ולא ברור מה עלה בגורל הכספים ששילמנו ■ מדוח הבודק המיוחד עולה כי כ-4.2 מיליון שקל שהועברו ע"י רוכשי זכויות בבניין ברחוב גרשום לידי החברה - נעלמו

פרויקט ברחוב גרשום ברמת גן / צילום: אלון רון
פרויקט ברחוב גרשום ברמת גן / צילום: אלון רון

עוד פרשייה עגומה בשרשרת הבעיות של שוק הנדל"ן הישראלי, והפעם קריסת פרויקט בנייה של חברת קדם: כ-4.2 מיליון שקל, שהועברו על-ידי רוכשי זכויות בבניין ברחוב גרשום 4 ו-4א' ברמת-גן לידי חברת קדם, וכן כספים של נותני הלוואות ומקבלי אופציות, נעלמו - כך עולה מדוח הבודק המיוחד שמינה בית המשפט על-מנת לבחון אם ניתן להשלים את הבנייה בפרויקט.

הבודק, עו"ד אמיר פלמר, הודיע לבית המשפט כי "המסקנה העולה, והיא חד-משמעית, היא שבסיטואציה המשפטית והכלכלית הקיימת אין כל היתכנות כספית להשלמת הפרויקט מהמקורות הקיימים".

קבוצת "קדם חיזוק וחידוש מבנים בע"מ" עוסקת בייזום פרויקטים של תמ"א 38 באזור גוש דן. דוח הבודק בעניינה הוגש במסגרת בירור תביעה שהגישה קבוצה של 19 משקיעים בחברת קדם בספטמבר אשתקד נגד החברה, בטענה כי היא הונתה את המלווים ואת רוכשי הזכויות שהתקשרו עימה.

המשקיעים טוענים, באמצעות עו"ד אביחי ורדי, כי הם השקיעו עשרות מיליוני שקלים בפרויקט תמ"א 38 שהחברה שיווקה, אך אינם יודעים מה עלה בגורל הכספים. בתביעה נכתב כי "קבוצת קדם הפרה חוזים עם רוכשי דירות, קיבלה כספים שלא הגיעו לייעודם המקורי ועשתה בהם שימוש בניגוד לחוזה. הקבוצה קיבלה מאת מבקשי הפירוק, וכן ממשקיעים נוספים, עשרות מיליוני שקלים עם הבטחה לדירה או החזר השקעה עם תשואה מובטחת".

מהתביעה עולה כי החל משנת 2011 החלה קבוצת קדם להתקשר עם משקיעים בהסכם לחיזוק בניין, בהתאם להוראות תמ"א 38. במסגרת ההסכם קיבלה החברה הלוואה בסך של 400-500 אלף שקל בממוצע מכל אחד מהם, וכביטחון להלוואה נרשם שיעבוד לגבי כל אחד מהמשקיעים, בהתאם לחלקו היחסי, על הזכויות החוזיות של קבוצת קדם. אולם לדברי התובעים, "כיום נמצאת הקבוצה בחדלות פירעון, כאשר גורל כספי מבקשי הפירוק לוטה בערפל כבד".

עוד צוין בתביעה כי חברת קדם התקשרה במספר עסקאות נדל"ן, שבמסגרתן הוקנו לחברה זכויות שונות. זאת, כאשר סוכם כי אם החברה תיקלע להליכי חדלות פירעון, ההסכמים יירדו לטמיון, והחברה תסולק מאתרי הבנייה.

"כך, המקור הכספי היחיד שקיים לחברה ושיכול מחד לשמש את נושיה לפירעון חובות החברה, ומאידך לאפשר לחברה, באמצעות בעל תפקיד, לסיים את הפרויקטים ולמסור דירות, הוא זכויות החברה לפי ההסכמים".

הרוכשים מוסיפים כי בשל מצבה הקשה של החברה, ובשל התוהו ובוהו השורר בכל הקשור לניהול כספים של צדדי ג' רבים, רוכשים וכיו"ב, הרי שהחברה צפויה להתמודד עם "מבול" תביעות, וכן יינקטו בעניינה הליכי חדלות פירעון.

המשקיעים טוענים עוד כי ההונאה שביצעה החברה עברה דרך מצג-שווא שהציגה בנוגע לבעלים האמיתי שלה. לטענתם, בעוד שלפי תדפיס רשם החברות בעל המניות הוא עו"ד אילן מוריאנו, התברר להם כי הבעלים האמיתי או אחד מהגורמים המשמעותיים בקדם הוא טל יגרמן, שהורשע בבית המשפט המחוזי בשתי פרשיות נפרדות.

בפרשה אחת, יגרמן הורשע בעבירות מס - שבגינן נגזרו עליו 30 חודשי מאסר בפועל; ובפרשה השנייה, המכונה "פרשת פלד-גבעוני", יגרמן הורשע בעבירות של גניבה בידי מנהל, מירמה והפרת אמונים בתאגיד ועבירות נוספות - שבגינן הוא מרצה כעת 6 שנות מאסר. לטענת המשקעים, "משם (מהכלא - א' ל"ו') הוא מפעיל ומנהל את החברה, יחד ולחוד עם עו"ד אילן מוריאנו".

נזכיר כי פרשת פלד-גבעוני התפוצצה ב-2002, כאשר קבוצה של 8 חברות, חלקן ציבוריות - שהייתה בשליטת מפכ"ל המשטרה לשעבר, רפי פלד, יגרמן, אריה גבעוני ודוד הבי - קרסה והותירה אחריה חובות של יותר מ-800 מיליון שקל. הבי, גבעוני ויגרמן הורשעו שנטלו במירמה עשרות מיליוני שקלים מכספי הקבוצה.

בראשית השנה החליט בית המשפט העליון להחמיר בעונש שהוטל על יגרמן בפרשה, וגזר עליו 6 שנות מאסר (במקום 4 שנים), שאותן הוא מרצה כעת.

בהמשך לתביעה נגד חברת קדם, מינה בית המשפט את עו"ד אמיר פלמר לבודק, על-מנת שיבחן את היתכנות השלמת פרויקט תמ"א 38 בבניין ברמת-גן שלגביו תבעו בעלי הזכויות את קדם. מדובר בבניין מגורים עם שתי כניסות בשטח רשום של 1,001 מ"ר, שטח מגרש למגורים כ-991 מ"ר, ובתחומו בנוי בניין בן 3 קומות מעל קומת עמודים מפולשת (פתוחה משני צידיה), הכולל 15 דירות קיימות ומאוכלסות.

מהדוח שהוגש עולה כי בשנת 2008 נחתם הסכם בין בעלי הדירות בבניין הקיים לבין חברת חזון בית השקעות וחיזוק מבנים בע"מ, שלפיו בתמורה להעברת זכויות הבעלים המאפשרות בניית דירות נוספות בבניין, ובהתאם להוראות תמ"א 38, תבצע חברת חזון עבודות חיזוק ושיפוץ של הבניין הקיים וכן תוספות של ממ"ד ומרפסת שמש לדירות הקיימות.

בנובמבר 2009 הומחו (הועברו) זכויות חברת חזון לחברת קדם, בתמורה ל-950 אלף שקל, בתוספת מע"מ. לימים התגלע סכסוך בין חברת חזון לחברת קדם, שהסתיים בפסק בורר שחייב את קדם לשלם לחברת חזון את הסכום המוסכם. בהמשך לכך נחתם נספח להסכם, לביצוע עבודות חידוש וחיזוק המבנה תמורת העברת זכויות בין בעלי הדירות בבניין הקיים, לבין קדם. בנספח התחייבה קדם, בין היתר, להוספת תיקונים למפרט הטכני ולתשלום שכר-טרחת עורכי דין לבא-כוח בעלי הדירות ועוד.

מדוח הבודק עולה עוד כי קדם חתמה על מספר הסכמים לצורך קיום התחייבותה, ובהם הסכמים לרכישת זכויות בנייה ומתן שירותי בנייה - 4 הסכמים נפרדים לרכישת זכויות בנייה להקמת 4 דירות מסוג דופלקס-גג, ומתן שירותי בנייה לבנייתן; הסכמי הלוואה ואופציה - 3 הסכמי הלוואה ואופציה נפרדים שבמסגרתם לוותה קדם סכום כולל של 2.79 מיליון שקל, ונתנה לכל אחד מהמלווים אופציה לרכישת דירה חדשה בפרויקט.

"אין מידע מה נעשה בכספים"

כן נחתמו הסכם הלוואה ואופציה על-סך 1.170 מיליון שקל, בתמורה לאופציה לרכישת דירה בפרויקט או לחלופין לרכישת דירה בפרויקט ברחוב הערבה 15 בחולון; והסכמי הלוואה - 5 הסכמי הלוואה נפרדים שבמסגרתם לוותה קדם סכום כולל של 4.75 מיליון שקל (חמשת המלווים שעימם נחתמו הסכמים הם לוקשין אנטון ופרידמן לוקשין לי, רבינוביץ' אלישע ומירי, וולת'סטון נדל"ן 5 שותפות מוגבלת, אשר וסרמן, דב זליקוביץ').

בהמשך, לצורך ביצוע והקמת הפרויקט חתמה קדם, בדצמבר 2014, על הסכם בנייה עם מאיר כליפה, בתמורה למחיר של 8.25 מיליון שקל, בתוספת מע"מ כחוק; אולם לאחר סכסוך בין הצדדים חתמה קדם על הסכם בנייה חדש עם חברת פנינת עוזיאל בע"מ, בתמורה ל-7.652 מיליון שקל. אך גם הפעם, סמוך לאחר תחילת ביצוע עבודות הבנייה, התגלע סכסוך בין הצדדים, וקדם הציגה הסכם בנייה חדש, לא חתום, עם ד. בן-חיים חברה לבניין בע"מ, אשר התחייבה לכאורה להשלים את הבנייה בפרויקט, בתמורה ל-7.6 מיליון שקל, בתוספת מע"מ כחוק.

עוד עולה מהדוח כי לצורך הטיפול בכספי הרוכשים והמלווים, נפתחו שני חשבונות נאמנות, שבהם קדם נרשמה כנהנית, ונכון לדצמבר 2016 היתרה בחשבון הנאמנות עמדה על-סך כ-2.255 מיליון שקל. אולם, על-פי דוח הבודק, ובהסתמך על בדיקת שמאי שמונה לבחינת היקף הכספים שנותרו בפרויקט, מניתוח חשבון הנאמנות עולה כי הכספים של רוכשי הזכויות, לרבות נותני ההלוואות ומקבלי האופציות, בסך של כ-4.2 מיליון שקל, כולל מע"מ, לא הופקדו בחשבון הנאמנות, ו"אין כל מידע מה נעשה בכספים אלו".

בעקבות זאת נכתב בדוח כי "מסקנת השמאי היא כי קיים חוסר בשימושים בסך של כ-3.3 מיליון שקל (לאחר שלקח בחשבון עלויות שנזקפו לפרויקט עד כה). במילים אחרות - כספים שהתקבלו ממלווים וממקבלי אופציה למיניהם - לא מצאו לכאורה את דרכם לחשבון הפרויקט, וקדם עשתה לכאורה בכספים אלו שימושים לצרכים אחרים".

עוד נטען בדוח הבודק כי קיימת אי-התאמה לעניין שיוך הדירות והשיעבודים בין המצג שהציגה קדם, לבין ההסכמים שנחתמו עימה ובין הרישומים ברשם החברות שנרשמו בקשר לדירות ספציפיות; וכי מהניתוח שביצע השמאי עולה כי תקציב הפרויקט עומד על-סך של 18,369,000 שקל לפני הוצאות מימון, אך מנגד קיים גירעון תזרימי של כ-12 מיליון שקל.

בנסיבות אלה הגיע הבודק עו"ד פלמר למסקנה כי אין היתכנות להשלמת הפרויקט.

בית המשפט קבע דיון בתיק למחר (ג'), אז יתבקש עו"ד מוריאנו (בעל המניות על-פי רשם החברות) להגיב לדוח.

עוד כתבות

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"הבורסה בת"א אטרקטיבית": מנהל ההשקעות שבעד קמעונאות וביטחון

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

רשות המסים מגבירה את האכיפה על משכירי דירות שהקפיצו את המחירים למפונים במאות אחוזים

השכירויות שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיעות לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

סרבני תשלומים: ועד הבית לא חייב להציג קבלות על השיפוץ, אולם הדייר חייב לשלם

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים