גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

3 שנות מאסר בפועל ליו"ר איגוד הכדורסל לשעבר אבנר קופל

קופל, שהתחמק מתשלום מס בהיקף 7 מיליון שקל באמצעות "מסכת מאורגנת של פעולות מירמה", ישלם גם קנס בסך 275 אלף שקל ■ הפרקליטות: "מירמה מתוחכמת מתוך בצע-כסף שהשתכללה עם השנים"

קופל בבית המשפט, היום. יחל לרצות את מאסרו ב–1 במאי / צילום: שלומי יוסף
קופל בבית המשפט, היום. יחל לרצות את מאסרו ב–1 במאי / צילום: שלומי יוסף

בית משפט השלום בתל-אביב גזר היום (א') 3 שנות מאסר בפועל על יו"ר איגוד הכדורסל לשעבר, אבנר קופל, שהורשע במירמה והונאת מס והתחמקות מתשלום מס בהיקף של 7 מיליון שקל. עוד נקבע כי קופל ישלם קנס בסך 275 אלף שקל בגין מעשיו. קופל יחל לרצות את מאסרו ב-1 במאי.

על שותפו לשעבר של קופל לעסקי הביטוח, ראובן עופרי, שהורשע בשותפות למעשים, נגזרו 16 חודשי מאסר בפועל, והוטל עליו לשלם קנס בסך 200 אלף שקל.

יצוין כי הפרקליטות ביקשה מבית המשפט להטיל על קופל ועופרי עונשים חמורים יותר, של 5.5 שנות מאסר וקנס בסך 400 אלף שקל ו-21 חודשי מאסר וקנס בסך 300 אלף שקל, בהתאמה.

השופטת לימור-מרגולין יחידי כתבה בגזר הדין כי המעשים שבהם הורשעו שני הנאשמים "נעשו מטעמים של בצע-כסף, כדאיות כלכלית ורצון שהכספים לא יגיעו לרשות המסים, והם מחייבים ענישה כספית משמעותית שתעקר את הכדאיות בביצוע מעשים אלה".

בבואה לקבוע את העונש, השופטת לא התרשמה יתר על המידה מכך שקופל לקח אחריות על מעשיו רגע לפני סיום משפטו והודה במעשים בישורת הסופית שלו. לדברי השופטת היום, "בתיקים כלכליים, ובעיקר בתיקי מס, ערכה של חרטה מילולית, שאינה מלווה בחרטה בהתנהגות בדרך של הסרת המחדל, הוא בדרך-כלל מועט מאוד. לקיחת האחריות בהליך שבפניי והבעת החרטה הושמעו לאחר שכספי המחדל הושבו לציבור. עם זאת, הסרת המחדל היא תולדה של הליכים משפטיים שהיוזמה להם מקורה ברשות המסים, והכספים הגיעו מקופת הפירוק של חברת רב-אור לאחר שגובש הסכם פשרה כולל והסדר כולל של החובות".

ב-30 בינואר, כ-3 שנים אחרי שהמדינה הגישה כתב אישום נגדו, הורשע קופל על-ידי השופטת לימור מרגולין-יחידי במירמה והונאת מס בהיקף של 7 מיליון שקל. קופל הורשע בביצוע מירמה מתוחכמת והעלמות מס בהיקפים ניכרים.

קופל הורשע כי במשך שנים שיכלל דרכי מירמה שכללו, בין היתר, רישום כוזב, המחאות זכות בדויות, פיקטיביות וריקות מתוכן, רישום כוזב בספרים, זיוף מסמכים, הצהרות בדויות לרשות המסים ועוד.

פעולות המירמה הוצגו כחלק מפעילות עסקית לגיטימית של קופל, של חברת הביטוח רב-אור שהייתה בבעלותו, של שותפו העסקי ראובן עופרי ושל חברת הפניקס ובשיתוף כמה מבכירי החברה לשעבר, שחלקם הורשעו בפרשה.

קופל החליט להודות באישומים בתום הליך גישור, כאשר הוא הבין, ככל הנראה, כי סיכוייו לצאת זכאי מהפרשה נמוכים. זאת, בתקווה כי ההודאה עשויה לאפשר לו הקלה מסוימת בגזרת העונש. אולם, הפרקליטות ביקשה, כאמור, מבית המשפט להטיל על קופל 5.5 שנות מאסר וקנס בסך 400 אלף שקל; על עופרי ביקשה הפרקליטות להטיל עונש של 21 חודשי מאסר וקנס בסך 300 אלף שקל.

"אני מודה באופן מלא במעשים, אני מביע חרטה על המעשה, ואני לוקח אחריות. אין ספק שנפלתי פה, אבל יש לי פה נסיבות בתיק הזה, אני בגיל 66 מעולם לא עברתי עבירה פלילית, אני מעל 40 שנה משרת את הציבור, עובד 24/7 למען הציבור בהתנדבות. אני תורם מזמני, לפעמים גם נותן מכספי כשהיו לי יכולות, לצורך קידום למען הציבור. אני לא פגעתי בקופה הציבורית. למרות כל מה שקרה פה, אני די בוש ונכלם בעניין הזה", אמר קופל, בשלב הטיעונים לעונש בעניינו.

התובעת, עו"ד קרן צבירן, דיברה בדיון על החומרה שהפרקליטות מוצאת במעשי קופל. "בעזרת מעשי המירמה הנאשמים מנעו מהקופה הציבורית מס ותשלומים בסכום כולל של כ-7 מיליון שקל", ציינה. "מספרים בתיק הם לא העניין העיקרי, פעולות המירמה, התחכום, הם לב העניין, והם אלה המקנים את החומרה המיוחדת בתיק זה.

"שיטת המס הנהוגה במדינה מבוססת על אמון שנותנת המדינה בנישומיה, וכאן בדיוק נכנסו הנאשמים לפעולה - הם ניצלו את האמון הזה בדרך המתוחכמת ביותר וביצעו מסכת מאורגנת של פעולות מירמה, כזו שהשתכללה עם הזמן, הוטמעה היטב במהלך העסקים הרבים של החברות שבבעלותם והפכה את המעשים לכאלה שכמעט ואינם ניתנים לגילוי ולחשיפה".

התובעת הדגישה כי לא מדובר בתיק מס סטנדרטי של העלמת הכנסות: "מדובר בנאשמים שפעלו יחד במטרה לסכל, הלכה למעשה, את תכליתם של אמצעי גבייה שהופעלו כנגד חברת רב-אור בשל חובותיה לרשות המס. אמצעי הגבייה האלה הם הכלי המרכזי, הם ה'שוט' שיש בידי רשויות המס על-מנת להתמודד עם סרבני תשלום, והנאשמים נטלו במירמה על-מנת למנוע מרשויות המס לשים את ידם על הכספים המיועדים לקופה הציבורית".

לדברי התובעת, "נפסק לא פעם כי עבירות המס הכלכליות הפכו בשנים האחרונות להיות רעה חולה, ומכאן שיש מקום לתת לפן ההרתעתי משקל בכורה".

התובעת גם הזכירה כי האירועים נולדו מתוך מערכת קשרים עסקית בין הנאשמים להפניקס, וכי נוצרה בין המעורבים "מערכת קשרים פונקציונלית, אינטרסנטית, לעתים יצרית, לאורך שנים, שבמסגרתה גרפו רווחים נאים".

מפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) נמסר היום כי "מדובר בפרשת מירמה מתוחכמת והעלמת מס בהיקפים גדולים, שהתנהלה במסגרת מערכת קשרים עסקית ארוכת-שנים בין הנאשמים קופל ועופרי לחברת הפניקס, דרכה גרפו הצדדים רווחים ניכרים שלא כחוק".

לפי הודעת הפרקליטות, "מתוך בצע-כסף ביצעו הנאשמים מסכת מאורגנת של פעולות מירמה אשר הלכו והשתכללו לאורך השנים, וכך התחמקו מתשלום מס בסכום כולל של כ-7 מיליון שקל. על אף ניסיונות הנאשמים לערפל את המסכת העבריינית ולהטמיע את המירמה במהלך העסקים הרגיל של החברות שבבעלותם, לאחר חקירה מורכבת הם הובאו לדין, הורשעו, והיום אף נגזרו עליהם עונשי מאסר משמעותיים וקנסות גבוהים".

קופל מיוצג בידי עו"ד מיכה פטמן, ועופרי - בידי עו"ד יצחק יונגר. התובעות בתיק הן עורכות הדין קרן צבירן-לצטר ודנה נקר-מונצ'וק מפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה). התיק נחקר על-ידי פקיד שומה חקירות תל-אביב ברשות המסים.

עוד כתבות

צילום מסך של אלכס טרופנוב מתוך סרטון שפרסם הג'יהאד האיסלאמי

הג'יהאד האיסלאמי פרסם תיעוד של החטוף אלכס טרופנוב

דו"צ: מסתמן - אמל"ח של חמאס גרם לשריפה במחנה העקורים ● כ-100 מחבלים חוסלו במבצע של אוגדה 99 בשכונת זייתון ● פלסטינים מתפנים ממערב רפיח: טנקים נצפו באזורים שעוד לא היו ●  במצרים משתיקים את תקרית הירי במעבר רפיח: "יש מבוכה גדולה" ● המיליציות הפרו-איראניות בעיראק קיבלו אחריות לשיגור 3 כטב"מים לעבר אילת • בצה"ל מאשרים: מטוס קרב יירט בהצלחה 2 כטב"מים לפני שחצו לשטח ישראל ● עדכונים בולטים

נשיא ברזיל לואיז אינסיו דה סילבה / צילום: Shutterstock, Isaac Fontana

בפעם השנייה: ברזיל מעכבת עסקה עם חברה ביטחונית ישראלית

זרוע היבשה של צבא ברזיל יקים קבוצת חשיבה לשינוי מועדי האספקה של טילי נ"ט מתוצרת רפאל, כך לפי דיווח במדינה ● אין סיבה רשמית לצעד, אבל סביר מאוד שהוא נובע מההתנגדות של ברגיל למלחמת חרבות ברזל

פתיחת מסחר של חברת פאגאיה בנאסד''ק ביוני 2022 / צילום: עידו איז'ק  - יח''צ

מדד ראסל מעדכן את המניות בו: אלה הישראליות שייכנסו

מה הוא מדד ראסל 3000, מי מנהל אותו, אילו מניות יכולות להיכלל בתוכו, ואיזו תשואה הוא הניב לעומת מדדי S&P 500 ונאסד"ק? ● וגם: המניות הישראליות שנכנסות כעת למדד, ואלה שיוצאות ממנו - דברים שכדאי לדעת לקראת עדכון המדד בסוף חודש יוני

ההסתבכות של יוסי כהן, ההבטחה של טראמפ

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: טרמאפ הבטיח לגרש מפגינים פרופלסטינים מארה"ב, אבל גם אמר לישראל "תפסיק להרוג אנשים", קבוצת הכדורסל של המועצה האיזורית אשכול התאחדה לראשונה בניו יורק ● ועוד סיפורים • כותרות העיתונים בעולם 

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

הנגיד על האפשרות שיוטלו גזרות חדשות: "סביר שיידרשו צעדים נוספים מעבר להעלאת המע"מ ב-2025"

אחרי שבנק ישראל הותיר את הריבית על 4.5% בפעם השלישית ברציפות, פרופ' אמיר ירון דבק בתחזיות שמראות שבעוד שנה האינפלציה תתכנס ליעד ● על הקדמת העלאת המע"מ ל-2024: "ככל שיחול גידול בלתי צפוי בהוצאות הביטחוניות יש לשקול צעדים נוספים בתחום המיסוי או הקדמת צעדים מתוכננים"

מנכ''ל בנק לאומי, חנן פרידמן / צילום: אורן דאי

מכירת נכסים ב-600 מיליון שקל והריבית הגבוהה: רווח של 2.8 מיליארד שקל ללאומי

שנה אחרי הפרשת הענק בשל ההחזקה בבנק האמריקאי וואלי, בנק לאומי רשם ברבעון הראשון של השנה תשואה של 20.2% ויחלק דיבידנד בהיקף של 835 מיליון שקל, כשיחד עם תוכנית רכישה עצמית בהיקף של 280 מיליון שקל שווים לכ-40% מהרווח הרבעוני • תיק האשראי גדל ב-2.2%

ישי דוידי, מראשי קרן פימי / צילום: יונתן בלום

אפוד וקסדה ב־150 מיליון שקל: פימי במגעים לרכישת מחצית ממרעום דולפין

הקרן במו"מ לרכישת מחצית ממניות יצרנית הציוד הטקטי, שנהנית מביקוש גובר למוצריה מאז תחילת המלחמה בעזה, לפי שווי חברה של 250-300 מיליון שקל

השופט איתן אורנשטיין ועו''ד אפי נוה / צילום: דוברות הרשות השופטת, שלומי יוסף

אחרי שעות ארוכות של חקירה: השופט בדימוס איתן אורנשטיין שוחרר בתנאים מגבילים

בלשי יחידת להב 433 הגיעו לבתיהם של נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב בדימוס איתן אורנשטיין ויו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה, ערכו חיפוש ועיכבו אותם לחקירה בחשד לשוחד, מרמה והפרת אמונים ● החקירה נפתחה בעקבות פרסום בכלי התקשורת לפני כחודשיים

חניון דובנוב ,פינת רחוב שאול המלך ,ת''א / צילום: תמר מצפי

ישראל קנדה רכשה ב-443 מיליון שקל את חניון דובנוב בת"א; תקים מגדל של 170 דירות

חברות-בנות של ישראל קנדה זכו במכרז לרכישת אחת מהקרקעות המבוקשות בתל אביב ● במקום החניון יוקם מגדל הכולל 45 קומות, 170 יחידות דיור ושטחי תעסוקה

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: לוחם מילואים נפצע קשה בקרב רצועת עזה

חילופי אש התפתחו היום במעבר רפיח בין צה"ל לכוחות מצריים ● המחבלים יאסין רביע וחאלד נגאר, שעסקו בהכוונת טרור ואף ביצעו פיגועים בעברם - חוסלו בתקיפה ברפיח ●  הפרקליטה הצבאית הראשית הורתה לתחקר את תקיפת צה"ל אמש ברפיח • עדכונים שוטפים

דאג בורגום, מושל דקוטה הצפונית, לוחץ יד לדונלד טראמפ / צילום: ap, Justin Lane

עשיר, נאמן ונאה: המועמד הלא מוכר שמיועד לתפקיד סגן הנשיא של טראמפ

דאג בורגום, מושל דקוטה הצפונית, זוכה לחיבוק חם מהנשיא לשעבר ● הערכות הן שהוא יהיה יד ימינו של טראמפ, אם זה יחזור לבית הלבן ● כך הפך למועמד המוביל לתפקיד הנחשק

גיל גרון, מנכ''ל Orca ואסף רפפורט, מנכ''ל Wiz / צילום: אורקה סקיוריטי, איל יצהר

"עו"ד באלף דולר לשעה": מה קורה כששני חדי קרן נאבקים בבית משפט בארה"ב

בית המשפט בארה"ב הודיע השבוע כי הוא דוחה את בקשתה של ענקית הסייבר וויז למחוק את תביעת הפרת הפטנטים שהגישה נגדה המתחרה אורקה סקיוריטי ● כשהוגשה התביעה לפני פחות משנה היו מי שאמרו כי היא חסרת שיניים, וכעת אומרים בשוק: "זו לא תביעת סרק"

בית העיתונאים, תל אביב / צילום: Shutterstock

רק אחרי עשור: אושרה הקמת מגדל מאחורי בית העיתונאים בתל אביב

ההערכות הן שהמחיר לדירה בפרויקט העתידי יעמוד על כ־70־80 אלף שקל למ"ר ● קרן ריאליטי רכשה את המתחם ב־2015 ב-172 מיליון שקל, כעת הוא מוערך בפי 2 ● כחלק מהפרויקט, מאחורי בית העיתונאים ייהרס בניין בן ארבע קומות ששימש את יחידת דובר צה"ל במשך שנים רבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה קפצה ב-7%, הנאסד"ק שבר שיאים

מדד הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● אירופה ננעלה בירידות ● מכירות האייפונים של אפל בסין זינקו ב-50% באפריל ● מחירי הנפט עולים ● מי שמכר בתחילת חודש מאי האחרון פספס כ-5.5% עליות במדד S&P 500 ● בנק לומברד אודייר: "פוטנציאל לאפסייד ברוב המדדים הגדולים בעולם, בעיקר השוק הבריטי"

לבואינג אג''ח בעשרות מיליארדי דולרים בסכנה של הורדת דירוג / צילום: Reuters, Peter Cziborra

רודפים אחר תשואה ומתעלמים מהסיכונים הגוברים: נורות אזהרה למשקיעי האג"ח

מרווחי התשואות בשוק הקונצרני בארה"ב, במיוחד מתחת לדירוג השקעה (זבל), ירדו לשפל היסטורי ● הנפקות בסיכון גבוה, ובתשואה שאינה מפצה עליו, בוצעו מתחילת השנה בהיקף כפול מהתקופה המקבילה ● בישראל התמונה דומה, חרף סיכוני המלחמה. מה המשמעויות למשקיעים?

משרדי וולט / צילום: אהרון מזרחי, מתוך אתר פיקיויקי

חשד: בכיר בוולט קיזז חשבוניות פיקטיביות בסך כ-230 מיליון שקל

מהחקירה עולה כי חברת וולט קיזזה בספריה חשבוניות מס החשודות כפיקטיביות על שם חברת תלוש לעצמאי טי.בי.או בע"מ בהיקף של מאות מיליוני שקלים - במעורבות ישירה של סמנכ"ל התפעול, אליה אוהד יוספיאן ● סכום המס שנגרע מהמדינה עפ"י החשד: כ-35 מיליון שקל

עו''ד אפי נוה והשופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילומים: כדיה לוי, תמר מצפי; עיבוד: טלי בוגדנובסקי

החשדות וקו ההגנה: כל מה שכדאי לדעת על החקירה הדרמטית של השופט וראש הלשכה לשעבר

בעוד שלעו"ד אפי נוה זו החקירה השלישית במספר - עבור איתן אורנשטיין, שהיה שופט ונשיא מוערך מאוד, זו החקירה הראשונה ● מהם החשדות נגדם, מה צפויים השניים לטעון, ואיך הגיבה השופטת דליה גנות אותה ביקש נוה להעביר? ● גלובס עושה סדר

השופט איתן אורנשטיין ועו''ד אפי נוה / צילום: שלומי יוסף, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

התזמון לא מקרי: הפצצה שהטילה יאח"ה במקביל לכנס הגדול באילת

המשטרה בחרה להוציא את דבר החקירה של איתן אורנשטיין ואפי נוה דווקא בעיצומו של כנס לשכת עורכי הדין השנתי, המקום בו נוה היה בעבר השליט הבלתי מעורער ● התיק לא יהיה חף מקשיים, אך יש לקוות שהאמת תצא לאור - על השיחות, על מה שהובטח וניתן ועל מה שעשו מקבלי ההחלטות באותה העת

מימין: קורדל קרטר, סשה רויטמן דרטווה ודריוס ג'ונס / צילום: אורי יואלס

התנועה למאבק באנטישמיות "מגייסת" את הקהילה העסקית האפרו־אמריקאית

בחודשים האחרונים פועלת התנועה למאבק באנטישמיות לגיוס גופים שונים לעמידה לצד ישראל ● במסגרת זו נערך אירוע מיוחד בת"א, לצד מהלך רחב יותר להקמת קבוצה בין–דתית של אנשי עסקים ● ישראל מתגייסת 

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

הרווח הנקי של מנועי בית שמש זינק ב-240% על רקע המלחמה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● הכנסות מנועי בית שמש הסתכמו ב-63 מיליון דולר ברבעון ● בזכות מכירת מעונות הסטודנטים אלקטרה הקטינה את החוב, הרווח הנקי זינק ב-75%, אך הרווח הגולמי נשחק ● שופרסל: הרווח הנקי עלה ב-35% לכ-90 מיליון שקל ● ביטוח ישיר: הרווח זינק בזכות העלאת תעריפים בביטוח רכב והכנסות מהשקעות ● הולמס פלייס: למרות המלחמה, גידול במספר המועדונים והמנויים ● בנק ירושלים: פיקדונות הציבור זינקו ב-12% והרווח הנקי גדל ב-5% ● מדור חדש