אבנר קופל לביהמ"ש: "אין ספק שנפלתי פה. אני מביע חרטה"

קופל, לשעבר יו"ר איגוד הכדורסל, הורשע בביצוע מירמה מתוחכמת והעלמות מס בסך כולל של 7 מיליון שקל, ביחד עם שותפו ועם בכירים לשעבר בחברת הפניקס ■ היון נערך דיון הטיעונים לעונש

אבנר קופל / צלם: מינהלת הליגה
אבנר קופל / צלם: מינהלת הליגה

"אני מודה באופן מלא במעשים, אני מביע חרטה על המעשה ואני לוקח אחריות. אין ספק שנפלתי פה, אבל יש לי פה נסיבות בתיק הזה, אני בגיל 66 מעולם לא עברתי עבירה פלילית, אני מעל 40 שנה משרת את הציבור, עובד 24/7 למען הציבור בהתנדבות. אני תורם מזמני, לפעמים גם נותן מכספי כשהיו לי יכולות, לצורך קידום למען הציבור. אני לא פגעתי בקופה הציבורית. למרות כל מה שקרה פה אני די בוש ונכלם בעניין הזה" - כך אמר היום (ד') אבנר קופל, לשעבר יו"ר איגוד הכדורסל, בבית המשפט השלום בתל-אביב בשלב הטיעונים לעונש בעניינו.

ב-30 בינואר, כ-3 שנים אחרי שהמדינה הגישה כתב אישום נגדו, הורשע קופל על-ידי השופטת לימור מרגולי-יחידי במירמה והונאת מס בהיקף של 7 מיליון שקל. קופל הורשע בביצוע מירמה מתוחכמת והעלמות מס בהיקפים ניכרים. הוא הורשע כי במשך שנים שכלל דרכי מירמה, שכללו, בין היתר, רישום כוזב, המחאות זכות בדויות, פיקטיביות וריקות מתוכן, רישום כוזב בספרים, זיוף מסמכים, הצהרות בדויות לרשות המסים ועוד. פעולות המירמה הוצגו כחלק מפעילות עסקית לגיטימית של קופל, של חברת הביטוח "רב-אור" שהייתה בבעלותו, של שותפו העסקי, ראובן עופרי, ושל חברת הפניקס ובשיתוף כמה מבכיריה לשעבר, שחלקם הורשעו בפרשה.

קופל החליט להודות באישומים בתום הליך גישור וכאשר הוא הבין, ככול הנראה, כי סיכוייו לצאת זכאי מהפרשה נמוכים. זאת, בתקווה כי ההודאה עשויה לאפשר לו הקלה מסוימת בגזרת העונש. אולם, היום ביקשה הפרקליטות מבית המשפט להטיל על קופל חמש וחצי שנות מאסר וקנס בסך 400 אלף שקל; על עופרי, ביקשה הפרקליטות להטיל עונש של 21 חודשי מאסר וקנס בסך 300 אלף שקל.

התובעת, עו"ד קרן צבירן, דיברה בדיון על החומרה שהפרקליטות מוצאת במעשי קופל. "בעזרת מעשי המירמה הנאשמים מנעו מהקופה הציבורית מס ותשלומים בסכום כולל של כ-7 מיליון שקלים", ציינה. "מספרים בתיק הם לא העניין העיקרי, פעולות המירמה, התחכום, הם לב העניין, והם אלה המקנים את החומרה המיוחדת בתיק זה. שיטת המס הנהוגה במדינה מבוססת על אמון שנותנת המדינה בנישומיה, וכאן בדיוק נכנסו הנאשמים לפעולה - הם ניצלו את האמון הזה בדרך המתוחכמת ביותר וביצעו מסכת מאורגנת של פעולות מירמה, כזו שהשתכללה עם הזמן, הוטמעה היטב במהלך העסקים הרבים של החברות שבבעלותם, והפכה את המעשים לכאלה שכמעט ואינם ניתנים לגילוי וחשיפה".

התובעת הדגישה כי לא מדובר בתיק מס סטנדרטי של העלמת הכנסות, "מדובר בנאשמים שפעלו יחד במטרה לסכל, הלכה למעשה, את תכליתם של אמצעי גבייה שהופעלו כנגד חברת 'רב אור' בשל חובותיה לרשות המס. אמצעי הגבייה האלה הם הכלי המרכזי, הם ה'שוט' שיש בידי רשויות המס על-מנת להתמודד עם סרבני תשלום, והנאשמים נטלו במירמה על-מנת למנוע מרשויות המס לשים את ידם על הכספים המיועדים לקופה הציבורית". לדברי התובעת, "נפסק לא פעם שעבירות המס הכלכליות הפכו בשנים האחרונות להיות רעה חולה, ומכאן שיש מקום לתת לפן ההרתעתי משקל בכורה".

התובעת גם הזכירה כי האירועים נולדו מתוך מערכת קשרים עסקית בין הנאשמים להפניקס, וכי נוצרה בין המעורבים "מערכת קשרים פונקציונאלית, אינטרסנטית, לעתים יצרית, לאורך שנים, שבמסגרתה גרפו רווחים נאים".

"'שיימינג' אכזרי"

קופל מצדו הוסיף ודיבר על המחיר ששילמה משפחתו בשל המשפט וסיקורו התקשורתי. "המשפחה נפגעה קשה. נעשה לי "שיימינג" אכזרי מאוד בתקשורת, זה פגע בילדים, במשפחה. כל מה שאני מספר, יכול להיות שזה גם לא יוציא אותי מעונש, אבל אני כן אבקש להתחשב בכל הנוגע לזה", אמר.

לדבריו, "אני מכרתי את הדירות של ילדיי כדי להסיר את המחדל, אני שילמתי את הכספים של החברות, אני רוצה לציין שלא היה לי חוב אישי למס הכנסה אלא חוב של החברות, של חברה אחת, חברת 'רב אור', והכסף שולם כולל ריבית והצמדה, הכסף שולם במלואו - כולל שהשיתו עלי הוצאות של גורמים נוספים, וקיבלתי את זה בהבנה. היותי מפרנס יחיד לשני ילדים קטנים. אני גם לא נותרתי ברמה האישית עם חברות, אין לי חברות, אין לי נכסים".

את דבריו סיכם קופל בפנייה נרגשת לבית המשפט: "לאור גילי, היעדר עבר פלילי, תרומתי לקהילה 40 שנה והסרת המחדל במלואו, הייתי מבקש שידונו אותי במידת הרחמים וגם שלא ירחיקו אותי, אם אפשר, ממשפחתי". כן מסרו עדות אופי לטובת קופל מנכ"לית משרד החינוך לשעבר, רונית תירוש, וראש עיריית רמלה, יואל לביא.

גזר הדין יימסר ב-23 באפריל. קופל מיוצג בידי עוה"ד מיכה פטמן וקרן נהרי; ועופרי - בידי עו"ד צבי יונגר.