גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ORIX היפנית תרכוש את השליטה באורמת עבור כ-630 מיליון ד'

היפנים ירכשו 22% ממניות החברה במחיר של 57 דולר למניה ■ סגירת העסקה מתוכננת לרבעון השלישי ■ היו"ר גילון בק: "אורמת תמשיך להצטיין ולהגיע לגבהים חדשים"

מפעל אורמת בנבאדה / צילום: אתר החברה
מפעל אורמת בנבאדה / צילום: אתר החברה

עוד אקזיט מוצלח מאוד לקרן פימי, לצד פרידה סופית של משפחת ברוניצקי מהחברה שהקימו לפני יותר מיובל: החברה היפנית אוריקס (ORIX) תרכוש את החזקות פימי ומשפחת ברוניצקי בחברת באורמת טכנולוגיות, בעסקה של כ-626 מיליון דולר.

אורמת  פעילה בתחום האנרגיה הגיאותרמית - הן בהקמת תחנות כוח עבור לקוחות (מגזר המוצרים), והן בבעלות שלה על תחנות הכוח (מגזר החשמל).

העסקה מתבצעת במחיר של 57 דולר למניה - נמוך בכ-4% ממחיר השוק ביום חמישי - המשקף שווי חברה של 2.85 מיליארד דולר לאורמת. בסך הכל תרכוש אוריקס כ-22% ממניות אורמת בעסקה, שצפויה להיסגר ברבעון השלישי של השנה.

לצד פימי והברוניצקים, גם המנכ"ל יצחק אנג'ל וסמנכ"ל הכספים דורון בלשר ימכרו מניות שברשותם ברווח נאה. אנג'ל יממש אופציות במחיר מימוש של 29.5 דולר, וימכור כ-400 אלף מניות ברווח של כ-11 מיליון דולר. בלשר מחזיק באופציות במחיר מימוש נמוך יותר, 20.5 דולר, והוא ימכור כ-62.5 אלף מניות ברווח של כ-2.3 מיליון דולר. השניים צפויים להמשיך בתפקידיהם גם לאחר המכירה. במקביל ימכרו מניות גם הדירקטורים מטעם פימי, בהם היו"ר גילון בק, והם יעזבו את דירקטוריון אורמת עם השלמת העסקה.

קרן הפרייבט אקוויטי פימי, בהובלת ישי דוידי, תמכור בעסקה כ-13.9% ממניות אורמת שבהן היא מחזיקה, תמורת כ-395 מיליון דולר. הקרן נכנסה להשקעה באורמת ב-2011 בעסקה של 140 מיליון דולר, ויחד עם הדיבידנדים שמשכה מאז ומימוש קטן שביצעה במהלך התקופה, הקרן המצליחה בישראל רושמת תשואה של פי שלושה על השקעתה.

משפחת ברוניצקי, מייסדת החברה ושותפתה של קרן פימי לשליטה באורמת, תמכור את החזקתה (7.1%) תמורת כ-201 מיליון דולר. אורמת הוקמה ב-1965 על ידי בני הזוג יהודה ויהודית (דיתה) ברוניצקי. הם ניהלו את החברה לאורך השנים, אבל ב-2011 נקלעו למאבק שליטה, שהוביל אותם להכניס את פימי לחברה.

עבור משפחת ברוניצקי, ה"אקזיט" המוצלח כיום מהווה ניגוד מושלם למצב שבו היו רק לפני חמש שנים וחצי. אז ניהלה המשפחה קרב מאסף מול ניסיון ההשתלטות העוינת של חברת נורסטאר של חיים כצמן ודורי סגל (החברה האם של ענקית הנדל"ן גזית גלוב). כחלק מהמאבק נטל הזוג ברוניצקי מבנק הפועלים הלוואה ענקית של 600 מיליון שקל לרכישת מניות אורמת תעשיות, שכנגדה שועבדו מניותיהם בחברה לבנק. בהמשך ירד מחיר המניה - והמשפחה התקשתה בתשלום החוב.

קרן פימי, שזיהתה הזדמנות באורמת, התחילה לרכוש מניות ולהגדיל את החזקתה, ולבסוף הגיעה להסכם גם עם משפחת המייסדים, שמכרה לה חלק מהחזקותיה והגיעה להסכם בעלי מניות עם הקרן. בסוף 2011 קיבלו הברוניצקים מפימי כ-330 מיליון שקל תמורת 12% ממניות אורמת תעשיות.

כנראה שמשפחת ברוניצקי צריכה להודות לקרן פימי פעם נוספת: במסגרת הסכם בעלי המניות, הסכימו הצדדים לא למכור מניות מעבר לכמות מסוימת, כך שהמשפחה לא מימשה את כל החזקותיה לאורך התקופה - וכעת היא נהנית ממכירת מניותיה במחיר נאה.

המניה עלתה 220% בחמש שנים וחצי

קרן פימי ביצעה באורמת הליך ממושך של השבחה. בתחילה פעלה הקרן להחליף את הנהלת החברה, כשדיתה ברוניצקי פרשה מתפקיד המנכ"לית לאחר 20 שנה, ולתפקיד נכנס המנכ"ל הנוכחי, אנג'ל. ברוניצקי נותרה תחילה בדירקטוריון, אבל בסוף 2015 פרשה ממנו, וכך עשה גם בנה, יורם ברוניצקי, שכיהן כיו"ר.

בין המהלכים שהובילה פימי להצפת ערך בחברה, אפשר לציין את פישוט מבנה ההחזקות על ידי מיזוג של אורמת תעשיות ואורמת טכנולוגיות. בעבר, אורמת תעשיות היתה חברה-אם של אורמת טכנולוגיות, ושתי החברות היו ציבוריות. המיזוג נועד לבטל כפילויות בעלויות הניהול השוטף ולפשט את הדיווח החשבונאי.

מהלך נוסף היה הכנסת שותף - קרן ההשקעות הקנדית Northleaf Capital - לחלק מנכסי אורמת בארה"ב. זאת, בהשקעה של כ-162 מיליון דולר מצד הקרן הקנדית. לפני כמה חודשים השלימה אורמת גיוס מוצלח באג"ח מגופים מוסדיים ישראליים, לצורך מחזור חוב. החברה גייסה 204 מיליון דולר בהנפקת אג"ח פרטית, וזכתה לביקושים גבוהים.

המהלכים באו לידי ביטוי גם במחיר המניה של אורמת טכנולוגיות, שעלה מרמות של כ-20 דולר לפני חמש שנים, למחיר של 57 דולר בעסקה עם אוריקס - עלייה של כ-220%.

אוריקס נסחרת בבורסה של טוקיו בשווי של כ-20.3 מיליארד דולר. החברה עוסקת בפעילויות שונות בתחומי האנרגיה, ההשקעות, תשתיות, נדל"ן ועוד. ההערכה היא כי אף שהיו מתעניינים נוספים באורמת לאורך השנים, העסקה עם אוריקס קרמה עור וגידים משום שלא היה מדובר בניסיון רכישה של מלוא הבעלות על אורמת, וגם מכיוון שמדובר ברוכש שעשוי להמשיך ולפתח את פעילות החברה לכיוונים נוספים בעתיד.

העסקה כוללת שיתוף פעולה מסחרי בין החברות, שבמסגרתו לאורמת תהיה זכות בלעדית לפתח, להחזיק, להפעיל ולספק ציוד עבור הפרויקטים הגיאותרמיים של אוריקס בכל השווקים מלבד יפן. נוסף על כך, לאורמת יהיו זכויות מסוימות לפעול כשותפה טכנית ולהשקיע יחד עם אוריקס בפרויקטים גיאותרמיים ביפן. כמו כן, אוריקס תסייע לאורמת לקבל מימון עבור הפרויקטים הגיאותרמיים שלה. החברה היפנית תמנה שלושה מתוך תשעת חברי הדירקטוריון באורמת.

יו"ר אורמת, גילון בק, מסר: "אנו נרגשים לחבור לאוריקס, חברה גלובלית מובילה הפועלת במגוןן תחומים ב-36 מדינות, לטובת קידום האינטרסים של שתי החברות. עם הנוכחות המשמעותית של אוריקס ברחבי העולם, הגישה להון ומיצובה החזק ברחבי אסיה, אנו מאמינים כי אורמת תוכל להגדיל ולהאיץ את תוכניות הצמיחה האסטרטגית שלה בשוק האנרגיה המתחדשת".

המנכ"ל יצחק אנג'ל אמר כי הוא משוכנע שההסכם עם אוריקס יהווה נדבך משמעותי לתוכנית האסטרטגית של אורמת להרחבת הפריסה הגיאוגרפית ובסיס הלקוחות, וכן בגיוון הטכנולוגי של החברה. "אני מלא ציפייה להוביל את החברה בשיתוף עם אוריקס לקידום הזדמנויות עתידיות", אמר אנג'ל.

ישי דוידי מסר: "אני חושב שגילון כיו"ר אורמת בשנים האחרונות, ועמי בם, השותף מפימי, עשו עבודה מדהימה באורמת. נוסף על כך, הנהלת החברה, בהובלת אנג'ל שאנו בפימי מכירים עוד קודם לכן, וסמנכ"ל הכספים דורון בלשר, עשתה בנחישות מהלכים מדויקים ונכונים. אנחנו בפימי רואים חשיבות גדולה מאוד ביכולת של הקונה להמשיך ולהשביח את החברה".

אוריקס יכולה לקדם את אורמת באסיה

אלה פריד, אנליסטית בכירה בתחום האנרגיה בלאומי שוקי הון, התייחסה היום לעסקה ואמרה כי "בנוסף לסיבות תרבותיות-פולחניות, המתייחסות למקווים הגיאותרמיים, משק האנרגיה של יפן כמעט אינו מאפשר חדירה לחברות זרות, ומבחינת אורמת זו בהחלט עשויה להיות הזדמנות".

פריד מוסיפה כי "בינתיים אנו נייטרליים ביחס לרכישה (ואין זה מעט), עם אופציה לאופטימיות זהירה. אוריקס בהחלט יכולה לקדם את אורמת באסיה ובאזורים נוספים.

נציין כי עם העסקה ובלעדיה, אורמת היא מובילה עולמית בפיתוח גיאותרמי, והחברה האנכית היחידה בענף. בשנים האחרונות עברה החברה תהליכי התייעלות עמוקים, החוב הפיננסי נטו שלה אינו גבוה והמאזן מיוצב".

המוכרים

עוד כתבות

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: אין הצדקה אמיתית לגל הנרחב של העלאות המחירים

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס ז'בזינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

מפעילי כטב''מים בצה''ל / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת אחזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

קובי מרנקו, מנכ''ל Arbe / צילום: דיוויד גראב

המניה קרסה בוול סטריט וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר, היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

לקראת פעולה: צה"ל החל בפינוי האוכלוסייה ברפיח

הלוחמים - סמ"ר ראובן מרק מורדכי אסולין, סמ"ר עידו טסטה וסמ"ר טל שביט בשירות סדיר, נפגעו מהירי ונקבע מותם ● צה"ל והשב"כ תקפו מרכז פיקוד של חמאס במתחם אונר"א במרכז הרצועה ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • כל העדכונים

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"