יזם פרויקט הולילנד בדרך לחופשי: ועדת השחרורים שליד שירות בתי הסוהר קיבלה היום (ב') את בקשתו של יזם הנדל"ן, הלל צ'רני, שהורשע בשוחד במשפט פרשת הולילנד, לניכוי שליש מתקופת מאסרו.

צ'רני נידון על-ידי בית המשפט העליון למאסר של שנתיים וחודשיים, והוא מרצה את מאסרו בכלא חרמון בצפון. כן הוטל על צ'רני קנס בסך חצי מיליון שקל. צ'רני החל לרצות את מאסרו ב-15 בפברואר 2016, ולאור ההחלטה שהתקבלה היום הוא צפוי להשתחרר מהכלא ב-27 במאי 2017.

הלל צ'רני הוא בן למשפחה שבבעלותה הייתה הגבעה שעליה נבנה פרויקט הולילנד השנוי במחלוקת בירושלים. צ'רני הורשע בהעברות כספים לעד המדינה, שמואל דכנר המנוח, למטרת תשלומי שוחד לנבחרי ופקידי ציבור. צ'רני יוצג בוועדת השחרורים על-ידי עו"ד שני אילוז.

צ'רני מצטרף לחברו, אביגדור קלנר, שוועדת השחרורים שליד שירות בתי הסוהר קיבלה בסוף מארס את בקשתו לשחרור מוקדם ממאסרו בגין הרשעתו בשוחד במשפט פרשת הולילנד. קלנר החל לרצות את מאסרו בפברואר 2016, לאחר שהורשע בשתי עבירות של מתן שוחד ובהלבנת הון. על קלנר הוטלו שנתיים מאסר וקנס בסך 200 אלף שקל. גם דני דנקנר, שהורשע בשוחד בפרשיית משנה של משפט הולילנד, השתחרר מהכלא בימים האחרונים.

גם ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, שהורשע בלקיחת שוחד בסך 60 אלף שקל במשפט פרשת הולילנד, צפוי להשתחרר מכלאו בשבועות הקרובים. ועדת השחרורים צפויה לדון בבקשתו של אולמרט לניכוי שליש מתקופת מאסרו בעוד כ-3 שבועות, ב-7 ביוני.

אולמרט החל לרצות את העונש של 26 חודשים שהוטל עליו ב-15 בפברואר 2016. לפי ההערכה, בקשתו של אולמרט צפויה להתקבל, והוא צפוי להשתחרר מהמאסר ב-17 ביולי 2017.

 

אולמרט נאלץ לפנות בבקשה לשחרור מוקדם לוועדת השחרורים, ככול אסיר, לאחר שנשיא המדינה, ראובן ריבלין, סירב לקבל את בקשתו לחנינה. ב-27 במארס הודיע ריבלין כי החליט לדחות את הבקשה לחנינה שהגיש אולמרט, בדרך של שחרורו לאלתר ממאסרו.

בנימוקי דחיית בקשת החנינה הבהיר הנשיא כי נסיבותיו הייחודיות של אולמרט שהובאו בבקשת החנינה - ובכללן נפילתו הקשה מאיגרא רמא לבירא עמיקתא וזכויותיו הרבות כמי שכיהן במהלך שנים ארוכות בתפקידים הרמים ביותר בישראל ותרם רבות למדינת ישראל ולביטחונה - עמדו לנגד עיני בית המשפט בטרם נגזר דינו.

"סמכות החנינה של נשיא המדינה איננה ערכאת ערעור על בית המשפט, ולפיכך, כאמור, לא נמצא מקום להיעתר לבקשה לחנינה בדרך של שחרור לאלתר ממאסר", כתב הנשיא ריבלין.

עם זאת, הנשיא ציין כי במקרה שתתקבל בקשתו של אולמרט לשחרור בתום שני שליש מתקופת מאסרו, הרי שלאחר ששילם את חובו לחברה ועקב זכויותיו הרבות, ישקול הנשיא בחיוב להעמיד את העונש על תקופת מאסרו זו.

משמעות הדברים היא שלאחר שחרורו הצפוי בשל ניכוי שליש, אולמרט לא יהיה "אסיר ברישיון" (דוגמת צ'רני למשל), ויהיה מותר לו לטוס לחו"ל ולהמשיך את חייו כרגיל וללא תנאים מגבילים.

נזכיר כי בחודש ספטמבר 2016 דחה בית המשפט העליון את ערעורו של אולמרט על הרשעתו ועל עונשו בפרשת טלנסקי וקבע כי ראש הממשלה לשעבר ירצה 8 חודשי מאסר נוספים, זאת בנוסף על 18 חודשי המאסר שהוא מרצה בכלא מעשיהו ברמלה בגין הרשעתו בקבלת שוחד בסך 60 אלף שקל במשפט פרשת הולילנד.

בחודש ינואר האחרון הגיש אולמרט, באמצעות עורכי הדין רם כספי ואלי זהר, בקשת חנינה לנשיא. הבקשה התבססה, בין היתר, על תרומתו הגדולה של אולמרט לחברה ועל הסבל הגדול שנגרם לו ולבני משפחתו בשל ההליכים המשפטיים שננקטו נגדו והמאסר שהוא מרצה מאז ה-15 בפברואר 2016.