ועדת הכספים של הכנסת מקיימת היום (א') דיון מיוחד בעניין הפיטורים הצפויים של מאות עובדי טבע, זאת על רקע הטלטלה העזה במניות החברה, שהתרסקו בסוף השבוע בוול סטריט ומחקו מיליארדי דולרים משוויה. גם הבוקר, במסחר בבורסת תל אביב, נסחרת המניה בירידות שערים חדות במחזורי מסחר גדולים. נזכיר, כי הנהלת טבע דחתה את הצעת ועדת הכספים משבוע שעבר לדחות את הפיטורים של עובדים בישראל עד אחרי החגים.

היו"ר ח"כ גפני אמר בתחילת הדיון: "ביקשנו שהעובדים לא יפוטרו עד שיתנהל דיון ונעבור את החגים. האם אפשר לקבל אמירה אופטימית?".

נציג טבע, הסמנכ"ל הבכיר דוד לוסטיג: מן הסתם ביום חמישי שיתבררו העובדות על עומק המשבר. טבע במשבר אולי העמוק והקשה בתולדותיה. מצמצמים את מצבת כוח האדם ב-7,000 עובדים בעולם. בישראל בשנים האחרונות חיזקנו את הפעילות והשקענו כמיליארד שקל. משקיעים 2.5 מיליארד שקל במו"פ, המו"פ הגדול ביותר של טבע נמצא בישראל. טבע חברה ישראלית גלובלית וכך נמשיך לפעול. מצד אחד כל הקשיים, ומצד שני הפעילויות שנקטנו, צריכים לעשות צעד נוסף שמסתכם ב-350 עובדים ומתמקד ב-2 אתרים מתוך 11 בישראל.

ח"כ נחמיאס ורבין: למנהלים מפחיתים שכר? זאת אמירה ערכית מוסרית.

לוסטיג: פועלים ממחויבות לחזק את 6,500 העובדים בטבע. רוצה לדבר על התהליך.

גפני: ליבנו עם טבע, אנחנו לא מתעלמים. ביקשנו פרק זמן לדחות לאחרי החגים.

לוסטיג: אנחנו בתהליך היוועצות. הראינו לוועד ולהסתדרות נתונים שהפתיעו גם אותם. למשל, ב-2017, השנה הכי קשה של טבע, משקיעים 100 מיליון דולר במפעל בכפר סבא. אנחנו קוראים להסתדרות לנהל איתנו את התהליך. יחד עם זאת אין לנו אפשרות לגרירת רגליים. נעשה זאת בהתאם לערכי טבע.

יחימוביץ': "חבורה של שלומיאלים"

גפני: אם הייתי עובד טבע, לא היו מעניינים אותי ערכי טבע, היה מעניין אותי אם אני מקבל מכתב פיטורים.

לוסטיג: עד היום, טבע לא ביצעה שום מהלך שפיטרה עובדים בלי הסכמה עם הוועד. בכוונתנו להישאר בצורה שקופה ועניינית. אין לנו אפשרות לגרירת רגליים. התעשייה הגנרית - חוקי המשחק בה פשוטים ואכזריים. מפעל חייב להיות תחרותי, אחרת מאבד עבודה, הופך לפחות תחרותי ומפה המדרון חלק.

אלירן קוזליק יו"ר ועד טבע כפ"ס: אני חולק על דבריו של הסמנכ"ל, היו פגישות ללא היוועצות. צריך לדבר אחד עם השני לנסות להגיע להסכמות. כשבאים ואומרים לי מפטרים עובדים, זה לא היוועצות. אני מייצג עובדים שמייצרים תרופות הכי טובות בעולם, לא מייצרים מניות. לא יכול להיות שמנהלים בכירים מקבלים משכורות עתק, כשמצליחים מקבלים בונוסים וכשנכשלים אומרים לי ללכת הביתה. ברבעון האחרון היה לחברה 2.8 מיליארד דולר רווח. עם כל הכבוד, ליבי כואב שמניית טבע נפלה, חברת טבע חשובה לי מאוד, אני מתפרנס ממנה. עם כל הכבוד, המניה נפלה כי עשו רכישות כושלות. הגיע הזמן לשנות את המשוואה: מניה נפלה מפטרים עובדים.

שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים: טבע זאת חברה גלובלית. היא מפטרת 7,000 איש בעולם. ברגע שטבע אומרת "נעשה את זה באחריות". מה שישראל נתנה היא נתנה. בתקנון של טבע כתוב שמנכ"ל טבע יגור פה. ועדיין אני אומר, הבקשה שלכם לנקוט באחריות סבירה ונכונה.

ח"כ שלי יחימוביץ: חבורה של שלומיאלים שמכנים את עצמם מנהלים וגורפים משכורות עתק דרדרה את החברה המופלאה הזאת לעברי פי פחת. האשמה הזאת רובצת עליהם, לא על האנשים שיושבים פה. אלה שביצעו כל מיני עסקאות פיננסיות הזויות. היית שם סוס במקומם, היה מקבל החלטות יותר נכונות. מי הולך לרכוש חברה ב-40 מיליארד דולר ולהשקיע בחברה מקסיקנית מפוקפקת? חשבתי שלפחות למראית עין תבואו עם קיצוץ בשכר של פטרבורג. או לפחות קיצוץ בדרג הניהולי. על איזה ערכים אתה מדבר? שאתה זורק הביתה את העובדים הפשוטים ביותר? אני מאוד חוששת שהפיטורים בטבע שזה חורבן של הרבה משפחות, יורדים מהרדאר בלהט האירועים של סדר היום.

ח"כ אילן גילאון: חוק עידוד השקעות הון הוא לא רק בשביל שהבוסים יעשו הון, אלא בשביל להבטיח עבודה לעובדים. אנחנו באים ואומרים רבותיי, לא מבינים את הבעיה, ברור ש-350 העובדים לא יפתרו לכם אותה.

יחימוביץ: ארז ויגודמן מקבל שכר של 110 אלף שקלים ביום, כולל היום.

"טבע במשבר עולמי"

נחמיאס ורבין: באחריות תאגידית של חברה, קודם כל זה דאגה לעובדים, ללקוחות ולספקים, בסוף גם לבעלי המניות. בא לי לבכות. המשבר שטבע עוברת הוא הפגיעה הגדולה בפנסיות שלנו. אני חושבת שיש ערך לנראות ולכן אני מדברת על שכר. אם הייתם אומרים אנחנו למשך שנה מפחיתים 10%, עם כל הכבוד, לא על כל הסמנכ"לים של טבע מתחרים בחברות אחרות. מי שקורא את הדוחות ועקב כל השנים ידע שהכתובת הייתה על הקיר.

ח"כ דב חנין: אנחנו שותפים בחברת טבע. אנחנו שותפים ללא זכויות. אנחנו שותפים בלתת כסף ולהיות פראיירים. אבל זה שאין לנו זכויות לא מבטל את הזכות שלנו לדרוש ויש לנו גם כלים. כשמדינה דורשת ולא מקבלת יש לה אמצעים לדרוש. אנחנו יכולים לדרוש לפחות את המינימום של התייחסות הוגנת לעובדים.

ח"כ יוסי יונה: טבע נמצאת במשבר עולמי, וכולם מעוניינים שיבוא לסיומו הטוב. יש לנו אינטרס משותף. אני תוהה ביחס לזיקה בין המשבר העולמי לבין המקרה הספציפי של הפיטורים הללו. אני חושש שמאוד יכול להיות שאפשר שהחברה רוצה לנצל את המשבר הזה כדי לשנות את דפוסי התעסוקה בטבע בישראל, להביא עובדים שהם לא מאוגדים.

"דיברתי עם הנהלת טבע ועם ועד עובדי החברה, ושני הצדדים רוצים להגיע להסכמות - ואיפה שיש רצון יש גם יכולת. נכון להיום אף עובד עדיין לא פוטר, ויש לאפשר לחברה לבצע את ההליך באופן מסודר, בכבוד הדדי והסכמה עם העובדים", אמר בדיון נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש.

ברוש הוסיף ואמר כי "לאחר שתהליך הפיטורים יושלם, התאחדות התעשיינים תפעל ביחד עם החברה, על מנת לנסות ולמצוא פתרון ומקום עבודה חלופי לעובדים שירצו בכך. לא בכדי אלי הורביץ ז"ל קבע שמנכ"ל חברת טבע העתידי תמיד יגור בישראל, למרות שבעולם יש לטבע 57 אלף עובדים ובארץ רק 7,000. הסיבה לכך היא לשמר את טבע כחברה ישראלית, כך שבין השאר בעת הצורך יגנו על עובדיה הישראלים של החברה וכך עושים. בעוד ברחבי העולם צפויים להיות מפוטרים 13% מסך עובדי החברה, בישראל יפוטרו 5% מסך העובדים".

"טבע היא חברה עסקית. אנחנו התברכנו בה במשך עשרות שנים"

ח"כ מיקי רוזנטל: טבע לא נענתה להצעה שלנו. אני מבין את הנימוקים. אבל לגזור גזירה שווה בין מה שקורה בארץ למה שקורה בעולם זו החלטה של הבורד. טבע רוצה לפטר 5% מהעובדים בארץ והיא מעסיקה פה 8% מכלל העובדים. המפעלים בארץ רווחיים. אנחנו רוצים לעזור לטבע, ומבינים את גודל המשבר. בשום מדינה אחרת טבע לא קיבלה הטבות מס בהיקפים שקיבלה בישראל. לפיכך לא מספר המפוטרים לא יכול להיות זהה, אנחנו לא יכולים להכשיר את הקיצוץ הרוחבי. אני מבקש ראשית, החברה לא יכולה להתייעל רק על גבם של העובדים, צריך לדעת מה ההנהלה תורמת להתייעלות. שנית, חושב שהחברה צריכה להודיע באופן שיובן שוועדת הכספים בתמונה, ולא יהיו פיטורים לפני הודעה מסודרת לוועדת הכספים. שלישית, כל מודעה, כל עובד שנדרש לטבע בארץ יגויס מקרב העובדים שמועמד לפיטורים גם אם זה יעלה לה בהכשרה מקצועית. אלה צריכות להיות דרישות הוועדה.

ח"כ מיכל בירן: עניין תום הלב. האינטרס של העובדים ושל ההנהלה הוא משותף, וזה גם האינטרס שלנו. דבר כזה צריך להיעשות בתום לב.

ח"כ אורן חזן: זה מתחיל להיראות כמו אסון טבע. למה זה מרגיש לי כמו ספין זול על התקשורת? אני רוצה לקבל דוח מסודר מה המשמעות הכלכלית של הפיטורים האלה, אני בטוח שזה לא מה שיציל את טבע או יגרום לה לקרוס.

נציג ההסתדרות ענף המזון: ישבנו עם ההנהלה והצענו הצעה של פרישה מרצון, בתנאים מסוימים. קיבלנו תשובה שלילית, מחשש שיפרשו הרבה. העניין של פיטורי עובדים בטבע, באוקטובר 2016 ישבנו בטבע-טק עם ארז ויגודמן והוא זרק את המילה "התייעלות".

כמאל יו"ר עובדי טבע טק: אם נשב ביחד נמצא את הפתרונות. להשאיר את זה ככה פתוח בלי מסר לעובדים, אי אפשר לעבוד במצב הזה שכל אחד חושב שהוא הולך הביתה.

אלה אדמוב, נציגת ועד טבע-טק: רמת האבטלה בנגב היא מגבוהות בארץ. אם טבע מפטרת, מה יעשו חברות אחרות?

לוסטיג: לא התחלנו את התהליך היום, אנחנו מ-2014 בתהליכים עם הוועדים וההסתדרות. לגבי פרישה מרצון, פתחנו בתהליך כזה ב-2015. כל העובדים שנענו יצאו מהארגון. לצערי מיצינו את התהליך עד תום. עובדי קבלן - אין לנו שום כוונה לדלת מסתובבת. עלה פה נושא של הכשרת עובדים. מי שנמצא בטבע מכיר שכל תהליך שלך קליטת עובדים מתחיל בניוד פנימי.

גפני: חברת טבע היא חברה עסקית. אנחנו התברכנו בה במשך עשרות שנים. ראינו בה חברה טובה יעילה ורצינית שמביאה כבוד למדינת ישראל. היו פעולות עסקיות שילמדו את זה במקומות שילמדו במקומות אחרים. זה לא נושא הדיון. אנחנו יודעים שטבע במשבר עולמי והעובדים לא אשמים בכישלון של החברה. אנחנו לא נרצה שעובדים יפוטרו. אנחנו, מדינת ישראל, עזרנו לחברה מאוד מאוד לאורך השנים. הרבה יותר מאשר חברות אחרות שביקשו מאיתנו ולא הלכנו כל כך רחוק איתן. סביר להניח שטבע תתאושש. אני מבקש לא לפטר עובדים עד אחרי החגים, לשבת לדיון, לא דיון של גרירת רגליים.

אני מבקש לדווח לנו אחת לשבוע. לא רוצה לאיים בשום דבר. אם החברה מצליחה ומתאוששת, אנחנו נהיה כאן, תצטרכו אותנו, ונעזור לכם בעזרת השם. אני מבקש למנות את מיקי רוזנטל מהאופוזיציה ונציג הקואליציה, שיהיו איתכם בקשר.

עוד כתבות בנושא טבע:

טבע מתרסקת 18.5% וגוררת את המעו"ף לירידות של 1.3% 

חיים הורביץ "לא מתרגש ממחיקת 6 מיליארד דולר"

RBC חותך ההמלצה ומחיר היעד לטבע

בקרדיט סוויס "מתקשים להשתכנע שיש אפסייד כלשהו במניה"

מיטב דש: "טבע משלמת על רכישות כושלות ומינוף גבוה"

מנכ"ל טבע ל"גלובס": "אני לא מנהל את המניה אלא את החברה" 

דוחות גרועים לטבע - המניה קרסה במסחר