מנכ"ל טבע: "אני לא מנהל את המניה, אלא את החברה"

פטרבורג: "אנו מתמודדים עם מצב עסקי מאתגר, ובעיקר ב-3 חודשים האחרונים אנו רואים החמרה בשוק הגנרי בארה"ב. זה מה שהביא אותנו אל המספרים שהצגנו ברבעון"

"אנחנו מתמודדים עם מצב עסקי קשה ומאתגר, ובעיקר ב-3 חודשים האחרונים אנו רואים החמרה בשוק הגנרי בארה"ב. זה מה שהביא אותנו אל המספרים שהצגנו ברבעון. למעשה, העסקים האחרים של טבע מתנהלים על-פי המצופה" - כך אומר היום (ה') ל"גלובס" פרופ' יצחק פטרבורג, המנכ"ל הזמני של טבע  .

לדבריו, טבע הציגה היום "תוכנית סדורה ומפורטת איך לטפל במשבר הזה, כולל קיצוצים נוספים, הורדה במספר בתי החרושת שלנו ויציאה משווקים שפחות חשובים לנו. המטרה היא יעילות יותר נכונה במערכת. אנחנו בודקים את כל מסלולי המו"פ שלנו במטרה לייצר פוקוס מאוד ברור על הקדימויות של המוצרים בחברה ולוודא תוכנית ארוכה-טווח של ההחזר על ההשקעה (ROI)".

פטרבורג הוסיף כי טבע תמכור נכסים שאינם בליבת העסקים שלה בכ-2 מיליארד דולר, לעומת צפי קודם ל-1 מיליארד דולר. "ההנהלה והבורד הבינו מה צריך לעשות ולא מחכים לשום דבר", מדגיש פטרבורג. "החלק הטוב הוא ההכרה במצב, בכל האתגרים הקיימים, וכרגע המטרה היא לנוע עם התוכנית שהצגנו. לא נעזוב אבן אחת לא הפוכה בחברה".

בתוכנית כוללת גם ירידה של 7,000 במספר העובדים בטבע ביחס למה שהיה עם השלמת עסקת אקטביס לפני שנה. "למעשה אחרי עסקה כזאת, חלק מהעובדים עוזבים, יש תהליך טבעי של סינרגיוץ, לא הכול זה פיטורים", אומר פטרבורג. "בעבר דיברנו על עזיבה של 5,000, היום אנחנו כבר ב-6,000 שעזבו אותנו, ועד סוף השנה אנחנו צופים 7,000".

- המספר כולל את 350 העובדים שאמורים להיות מפוטרים מכפר-סבא ורמת חובב?

"אנחנו לא אמרנו את המספר 350, אבל זה כולל את העובדים הללו".

טבע פרסמה היום דוחות חלשים שכללו מחיקת מוניטין ענקית בסך 6.1 מיליארד דולר בגין העסק הגנרי של טבע בארה"ב. כאמור טבע רכשה רק לפני שנה את אקטביס, חברה גנרית שפועלת גם היא בארה"ב, אך לדברי פטרבורג, "היום לא ניתן לעשות הפרדה בין טבע לאקטביס. ההורדה במוניטין באה משני המקומות - טבע המקורית והנכסים של אקטביס". פטרבורג ציין כי ההפחתה נובעת ממה שקורה בשוק הגנרי בארה"ב, כולל לדבריו "לחץ שנובע מכך שיש יותר תחרות כי יש יותר אישורים שניתנים ב-FDA (רשות המזון והתרופות של ארה"ב, ש.ח.ו), יש קונסולידציה שגוררת את השוק למחירים יותר נמוכים. היו גם השקות של תרופות חדשות שירדו מהרדאר כי או שיש עוד מתחרה או שלנו היה עיכוב בהכנות".

בנוגע לשחיקת המחירים בגנריקה בארה"ב, פטרבורג מציין כי טבע משנה את שיטת המדידה שלה, ותפסיק לספק את הנתון של שינוי שנה מול שנה, משום שהוא מפספס לדבריו את התנועות הרבעוניות. "ברבעון הקודם דיברנו על 7% והיום על 8%, ורבעון מול רבעון זה 6%, וזה ילך ויעלה. ההשפעה היא לאורך כל השנה, כשבהמשך השנה מדובר על שיעור חד-ספרתי גבוה", אומר פטרבורג.

- המניה צונחת עכשיו במסחר ב-18% לשפל של כ-14 שנים.

פטרבורג: "אני חושב שהחברה מנסה לעשות את הדבר הכי טוב לבעלי המניות שלה, והיא תמשיך לעשות את זה. אני לא מנהל את המניה אלא את החברה".