גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מבחן טראמפ: מועצות המנהלים נקרעות בין דרישות הצרכנים לאינטרסים עסקיים

תגובות טראמפ לאירועים בווירג'יניה מציבות את ראשי עולם העסקים בבעיה: מצד אחד לקוחות ועובדים דורשים לגנות אירועים אלימים ומפגני שנאה, ומצד שני ניתוק הקשר עם הבית הלבן עשוי לפגוע בקבלת הקלות רגולטוריות

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

תגובת נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לאירועים בסוף השבוע בשרלוטסוויל שבמדינת וירג'יניה הציתה גל חדש של חשבון נפש במועצות מנהלים בחברות ברחבי ארה"ב, בשאלה אם הן צריכות להמשיך לעבוד באופן הדוק עם הבית הלבן.

אתמול (ג') עלה מספר המנכ"לים חברי המועצה הכלכלית המייעצת לבית הלבן שפרשו ממנה לחמישה, ומנהלים כמו מנכ"ל וול-מארט, דאג מקמילן, מתחו ביקורת על כך שטראמפ לא הוקיע את קבוצות השנאה הגזענית שהתפרעו בשרלוטסוויל.

זהו מבחן נוסף ליחסים המתוחים ממילא בין הבית הלבן וראשי העסקים, שרבים מהם ניצבים תחת לחצים של עובדים, צרכנים ופעילים חברתיים לנקוט עמדות ברורות בשאלות חברתיות ופוליטיות. לעתים, נושאים כאלו מעמידים את בכירי העסקים בעימות ישיר עם הנשיא, כאשר הם מנסים גם להכתיב במידת-מה את האג'נדה הפרו-עסקית שלו.

"זוהי אחת התקופות הקשות למצפונם של מועצות המנהלים והמנכ"לים בתאגידים", אמרה דביה טמין, בעלים של חברת ייעוץ למוניטין ומצבי משבר בעסקים. היא מעריכה שעוד מנכ"לים יפרשו מהמועצה המייעצת לבית הלבן.

תועלת מוטלת בספק

באופן פרטי ופומבי, כמה ראשי עסקים מביעים גם ספקות לגבי התועלת של הגישה שלהם לבית הלבן, בהתחשב בהתקדמות המוגבלת ביישום סדר היום הפרו-עסקי של הנשיא טראמפ. למרות שפגישותיו של הנשיא עם מנכ"לים באביב שעבר זכו לסיקור חדשותי גדול, הן לא הניבו תוצאות משמעותיות. התקוות לרפורמה במס החברות או להוצאה גדולה על תשתיות בעתיד הקרוב מתנדפות בקרב המנהלים.

הכלכלן לורנס סאמרס, שכיהן כשר אוצר בממשל קלינטון וכיועץ כלכלי לבית הלבן של ברק אובמה, אמר בראיון שראשי העסקים שמכהנים במועצות הייעוץ לנשיא טראמפ צריכים לפרוש מהן. "אני לא חושב שאלו הם פורומים לייעוץ מפורט או למתיחת ביקורת", הוא אמר, והוסיף כי אינו מאמין שראשי העסקים שמשרתים במועצות כאלה מקבלים משהו בתמורה.

שלושה מנכ"לים של חברות בורסאיות גדולות ביקשו השבוע את עצותיה של טמין בשאלה אם לנקוט עמדה כלפי האלימות בשרלוטסוויל. כל השלושה הם רפובליקנים שהצביעו עבור טראמפ. כולם אמרו לה שהם ידחו הצעה לכהן במועצות הייעוץ לבית הלבן אם יתבקשו לעשות זאת, לפי טמין.

הניווט של בכירי העסקים בעידן טראמפ היה נושא סבוך מלכתחילה. מנכ"לי טסלה ודיסני, אלון מאסק ובוב איגר, פרשו ממועצת היועצים הכלכליים לנשיא בעקבות החלטתו לפרוש מהסכמי האקלים בפריז. אחרים נאלצו להצדיק את השתתפותם במועצות הללו על רקע לחצים מתמשכים של עובדים ושל שדולות חברתיות.

מנכ"לים כמו ג'ימי דיימון מבנק ג'יי.פי. מורגן צ'ייס אומרים שהם רוצים לסייע לטראמפ לעצב מדיניות פרו-עסקית, אך לאחרונה הם מביעים תסכול מהקצב האיטי של וושינגטון בנושאים כמו רפורמת המס.

מנכ"ל חברת התרופות Merck, קנת פרייזר, היה הבכיר הראשון שפרש השבוע מהמועצה המייעצת לבית הלבן בנושאי ייצור. אחריו פרשו ראשי החברות אנדר ארמור ואינטל, ונציג "ברית הייצור האמריקאי".

אמש (ג'), אחרי שטראמפ האשים שוב את "שני הצדדים" במהומות, פרש ממועצת הבית הלבן גם נשיא פדרציית האיגודים AFL-CIO, ריצ'רד טרומקה. "אני לא יכול לשבת במועצה למען נשיא שסובל קנאות וטרור מתוצרת בית".

דוברים בבית הלבן התייחסו בביטול לעריקות ממועצות הייעוץ, ואמרו שהמועצות הללו אינן חלק פעיל מקבלת ההחלטות היומיומית. "יש לנו מספר מדהים של מנכ"לים שרוצים להעניק לנו את העצות וההנחיות שלהם", אמר אחד מאנשי הבית הלבן.

הדילמה של מנכ"לית GM

המנהלים קרועים בין השאיפה להנמיך את הנטל הרגולטורי מול החשש מהבעת תמיכה ישירה בממשל טראמפ, לפי דירקטורים ויועצים לניהול משברים.

חברת הביטוח נורתווסטרן מיוצ'ואל לייף לא נקטה עמדה על הנשיא ומדיניותו, והיא אינה מיוצגת בשום מועצת ייעוץ לבית הלבן. אבל האירועים בסוף השבוע "יניבו הרבה דיונים" בחברה הזאת, אמר חבר מועצת המנהלים שלה, דייל ג'ונס, שהוא גם מנכ"ל חברת השמת כוח עבודה בכיר. להערכתו, "הדיונים יהיו רחבים בהרבה ממה שקרה בשרלוטסוויל".

חברי מועצת המנהלים של חברה זו מאמינים שפחות רגולציה ממשלתית תהיה טובה לבעלי פוליסות ביטוח, אמר ג'ונס. "אנחנו חייבים לכבד את סמכותו של נשיא, ובו זמנית להישאר נאמנים לערכים שלנו ולכבוד שמגיע לכל בני האדם".

מניית חברת התרופות מרק עלתה שלשום בכ-1% אחרי שהנשיא תקף את מחירי התרופות שלה בעקבות החלטת המנכ"ל פרייזר לפרוש ממועצת הייעוץ בנושאי הייצור של הבית הלבן. תגובה חיובית זו של המשקיעים לחברה שהחליטה לנתק את קשריה עם הבית הלבן עשויה לעודד חברות נוספות לנהוג כמוה.

בין המנכ"לים שמצויים תחת לחץ לפרוש ממועצות הייעוץ בנושאי עסקים לבית הלבן, מצבה של מנכ"לית ג'נרל מוטורס, מרי בארה, הוא אולי הרגיש ביותר. ממשל טראמפ שוקל להנמיך את תקני החיסכון בצריכת הדלק שאימץ הממשל הקודם. מבחינת תעשיית רכב פירוש הדבר הוא גידול פוטנציאלי במכירות טנדרים ורכבי שטח גדולים, שהם רווחיים במיוחד ו-GM מתמחה בהם. בארה היא הנציגה היחידה של תעשיית הרכב בבית הלבן.

בארה אומרת שהיא מאמינה שחשוב להיות ליד השולחן ולהציע "הקשר ותשומות" כאשר ממשל טראמפ שוקל את תקני יעילות הדלק במנועי רכב והחלטות נוספות שעשויות להשפיע על תעשיית הרכב.

טראמפ ביקר במישיגן במארס השנה כדי להכריז על הבדיקה הרשמית של תקני החיסכון בצריכת הדלק שיזם ממשל אובמה. אנליסטים סבורים שהבדיקה הזו תוביל להקלת הרגולציה בתחום זה, שאמורה להתהדק בשנת 2021. "ההתקפה על תעשיית הרכב האמריקאית הסתיימה", הכריז אז טראמפ.

GM ויצרניות הרכב הנוספות חזרו וקראו לממשל טראמפ להקל את הרגולציות מתקופת ממשל אובמה, שחייבו את היצרניות למכור אך ורק כלי רכב שצריכת הבנזין שלהם היא 40 מייל לגלון (כ-17 ק"מ לליטר) בנהיגה אמיתית, משנת 2025. היצרניות טענו שעמידה ביעד כזה תעלה להן 200 מיליארד דולר ותאיים על מקומות עבודה.

"היא במיוחד נמצאת במצב רגיש", אמר דן היל, מנכ"ל חברת תקשורת למצבי משבר. בארה צריכה לשקול את הסיכון של להכעיס את הנשיא טראמפ אם תפרוש ממועצת הייעוץ, מול הסיכון שהציבור והלקוחות שלה יגיבו בשלילה אם החברה לא תתייצב במפורש נגד הגזענות ואלימות, להערכתו.

יצאו בחוץ: אנשי העסקים שעזבו את טראמפ

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

רכיב ההשקעה שנמצא בשיא: איפה רוב הישראלים שמים את הכסף

מה קרה במגמות ההשקעה של הציבור בשני העשורים האחרונים, האם התהפוכות בשווקים הפיננסיים או לחלופין אירועים מקומיים השפיעו על העדפותיו ושינו את טעמו ● ומה גורם בעיקר למשקיעים לחפש הזדמנויות בשוקי חו"ל

וולבו EX30 TWIN MOTOR / צילום: יח''צ

החל מ-234 אלף שקל: הרכב שמצליח לעורר סערה

רכב הפנאי החשמלי הקומפקטי של וולבו מצליח לשלב ביצועים רציניים מאוד עם טווח נסיעה שימושי ושלדה אירופית ● יש כמה מוזרויות בתא הנוסעים, אך החבילה הכוללת מרשימה מאוד

השופט בדימוס אורי שהם, נציב תלונות הציבור על שופטים היוצא / צילום: ליאור מזרחי

נציב השופטים פורש ללא מחליף נוכח התנגדות לוין למנות שופט עליון בדימוס

שר המשפטים יריב לוין מבקש לשנות את השיטה הקיימת ולמנות לתפקיד נציב התלונות שופט מחוזי בדימוס - ולא שופט עליון בדימוס כפי שהיה ב-20 השנים האחרונות ● מ"מ נשיא העליון עוזי פוגלמן מתנגד לכך ● הנציב הפורש אורי שהם כתב ביקורת קשה על כך שטרם מונה לו מחליף: "פעילות הנציבות נגדעת עתה במחי יד וללא כל הצדקה"

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP(Kin Cheung), Shutterstock

רדיקלים מוסלמיים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה ופוטין מתקרב אל פטר הגדול

מוסלמים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה עם דגלים פלסטיניים ועם כרזות לטובת עזה ● אדאני (מנמל חיפה) הופך לכדור משחק בבחירות בהודו ● פוטין, תקופת כהונה חמישית, משתווה לסטאלין ● חדשות משפטיות טובות לטראמפ ● אורנגאוטן חובש את הפצע

אילוסטרציה: shutterstock

מאה יועצי השקעות מעריכים: זה מה שיקרה בשווקים

מהסקר שערכה הבורסה לניירות ערך בתל אביב עולה אופטימיות בקרב יועצי השקעות ישראלים ● רובם צופים עלייה של מעל 10% הן במדד תל אביב 125 והן במדד S&P 500, אבל מעריכים שהאינפלציה תעלה ● וגם: ממה מושפעות התחזיות הוורודות של היועצים המקומיים

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

נתניהו על עצירת משלוחי הנשק מארה"ב: "אם נצטרך - נעמוד לבד"

דובר צה"ל עדכן כי שלושה חיילים נפצעו בפיצוץ פיר ממולכד • כמה כלי טיס של חיזבאללה יורטו אחרי שורה של אזעקות בגליל העליון והמערבי: נזק נגרם לבית בשלומי • הבית הלבן מבהיר אחרי ביטול משלוח הנשק: עדיין תומכים במיטוט חמאס - אבל מתנגדים למבצע נרחב ברפיח, ישראל תצטרך לקבל את ההחלטה • כל העדכונים

פועלים של חברת החשמל / צילום: יוסי וייס, חברת החשמל

100 שעות בלי חשמל: הדוח שחושף את הנזק מאי הקמת תחנות כוח חדשות

דוח שהגיע לידי גלובס מונה את ההשלכות של העיכובים הנוכחיים בהקמת תחנות כוח חדשות בישראל ● לפיו, ב־2028 יתגברו הפסקות החשמל שיגרמו לנזק כלכלי של מיליארדי שקלים

עידו אהרונוביץ / צילום: מסע ישראלי

הסדנה שטייסי הקרב עוברים כדי לעבד את חוויות המלחמה

חיל האוויר וארגון מסע ישראלי מציעים לטייסים סדנה בת יומיים שבה הם רוכשים כלים להתמודדות עם קשיים רגשיים ומנטליים ● "אלה דברים שלא יעלו בתחקיר מבצעי", מסבירים המארגנים ● ישראל מתגייסת

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה / צילום: Associated Press, Vahid Salemi

עם למעלה מ-30 אלף חיילים: האיום החדש של איראן על ישראל

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה, התייחס לסוגיה של פעילות ימית באגן הים התיכון, לצורך הידוק ההתקפה על ישראל ● זוהי לא הפעם הראשונה שמתייחסים באיראן לסוגיה זו, ולפני חודשים ספורים הוקם בסיג' ימי, משמר מתנדבים שיכלול לפי טהרן כ־55 אלף איש על כ־33 אלף כלים

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

חדשות טובות לענף הבנייה: טורקיה אישרה לחדש אספקות לישראל

בזמן שבישראל משרד החוץ ומשרד הכלכלה פועלים בקדחתנות בימים האחרונים כדי להפסיק את התלות הישראלית ביבוא מטורקיה גם בטווח הארוך, משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

הגירעון זינק ל-7% וחצה את היעד השנתי כבר בארבעת החודשים הראשונים

הגירעון התקציבי עלה באפריל, והגיע לרמה שנתית של 7%, מעל היעד של 2024 כולה ● החשב הכללי אמר כי הוא צופה "שמגמת הגידול בגירעון תמשיך בחודשים הקרובים"

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

איך דחף נתניהו את ביידן אל קצה "הקו האדום" שלו

הפעולה הצבאית ברפיח דחפה את ביידן, ששאף להגיע להפסקת אש של 6 שבועות, לעצור משלוח נשק לישראל ● נשיא ארה"ב חטף ביקורת על ההחלטה מצד אנשי מפלגתו ומצד רפובליקנים ● ובמבט לאחור, נראה שביידן רמז על ההחלטה כבר לפני חודש

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

האנליסטים מרוצים מטבע: "השוק עוד לא עיכל את שינוי ה-DNA בחברה"

טבע פרסמה אתמול דוחות ואשררה את התחזית השנתית, כשבמקביל דיווחה על תוצאות חיוביות בניסוי קליני בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה ● האנליסטים מעריכים כי התרופה תוכל להימכר במאות מיליוני דולרים ואף למעלה ממיליארד דולר

דיני ירושה / צילום: Shutterstock, Maxx-Studio

משפחת בן הזוג המנוח נתנה אולטימטום בלתי אפשרי לאישה. מה קבע ביהמ"ש?

בית המשפט לענייני משפחה פסק לטובת אישה שביקשה להביא ילד מזרע בן זוגה המנוח ● משפחתו, שהתנגדה לכך, התנתה את הבאת הילד בכך שהאישה תוותר על חלקה בירושה שהותיר בן זוגה ● ביהמ"ש פסק לטובת האישה 50 אלף שקל כהוצאות משפט

צילום: איל יצהר

38 שופטים חדשים נבחרו לבתי משפט השלום. הרשימה המלאה

הוועדה לבחירת שופטים מינתה היום 38 שופטים חדשים לבתי משפט השלום בתל אביב ובמחוז מרכז, בהם עורכי דין מהמגזר הפרטי בתחום האזרחי והפלילי, פרקליטים ורשמים בכירים ● מחצית מהשופטים החדשים - נשים

הטירה הצרפתית שזמינה על המדף / צילום: whisperauctions.com

אחד הנכסים היקרים אי פעם: כמה עולה טירה שהייתה פעם בבעלות משפחת רוטשילד?

הטירה, שבעבר הייתה שייכת למשפחת הבנקאים היהודית ובהמשך גם למלך מרוקו, מועמדת למכירה פומבית בסכום שמתחיל ב-454 מיליון דולר ● בטירה הצרפתית, מהמאה ה-12 החולשת על פני 2,500 מ"ר, יש 17 חדרי שינה, דיור נפרד לאנשי צוות, שלוש מעליות ואורוות היכולות להכיל עד 50 סוסים

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב - יפו / צילום: איל יצהר

חניונים יתייקרו, אירועים יבוטלו: עיריית ת״א נקלעה לבור תקציבי ומתכננת קיצוץ ענק

החניונים העירוניים יתייקרו, סבסוד הצהרונים יצומצם ואירועי תרבות יבוטלו ● עיריית תל אביב נערכת לקיצוץ התקציבי הגדול ביותר שלה בשנים האחרונות ● הסיבות: ההתייקרויות במשק, הוצאות המלחמה ופסיקות בית המשפט בשנה שעברה באשר להיטלי השבחה ● האם רשויות אחרות ילכו בעקבותיה? ● עיריית ת"א: "הצמצום הוא בגדר נקיטת צעדי־מנע אחראיים"

מכונית הסופר–מיני ההיברידית MG3 / צילום: יח''צ

חסכונית וזולה: המכונית שעשויה לטלטל את השוק תגיע בקרוב לישראל

מכונית הסופר־מיני ההיברידית MG3 של קבוצת SAIC הסינית, שנחשבת ההיברידית "המלאה" הזולה באירופה, צפויה להגיע לישראל במחצית השנייה של השנה ● דלק מוטורס השיקה השבוע קרוס־אובר חשמלי חדש של NIO ● וגם: יצרנית הרכב הסינית GAC חוזרת לישראל ● השבוע בענף הרכב

משלוח יצוא בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

"תהיו עם היד על הדופק": האזהרה לישראלים שמייצאים לדרום אפריקה

ברקע עצירת היבוא מטורקיה, חברת הביטוח "אשרא" פירסמה אזהרה ליצואנים לדרא"פ ● הבחירות במדינה בסוף החודש עלול לפגוע "בקשרי המסחר בין המדינות, באופן דומה למקרה של טורקיה"

איור: גיל ג'יבלי

תל אביב 125 מול S&P 500: איזה מדד יציג תשואה עודפת השנה?

אחרי שנה בה בורסת תל אביב השתרכה הרחק מאחורי וול סטריט, מדד תל אביב 125 מתחיל לצמצם את הפער מול S&P 500, והתחזיות לתשואה עודפת במדד הישראלי הולכות ומצטברות ● דודי רזניק מבנק לאומי אופטימי לגבי השוק המקומי, אבל מזהיר: אם תהיה הסלמה במלחמה, התמונה תתהפך ● מדור חדש