גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המטרה: לזעזע את הוליווד; האמצעים: מיליארד דולר

אפל תקצה בשנה הקרובה סכום-עתק לצורך רכישה והפקת תוכן, במטרה להתחרות בנטפליקס, באמזון ובחברות המסורתיות ■ על הפרק: הפקה של תכני וידאו "באיכות של 'משחקי הכס'"

טים קוק, מנכ"ל אפל. יש מספיק כסף עבור תוכן / צילום: רויטרס
טים קוק, מנכ"ל אפל. יש מספיק כסף עבור תוכן / צילום: רויטרס

אפל הקצתה בסביבות מיליארד דולר לצורך רכישת והפקת תוכן ב-12 החודשים הבאים, ואין סימן טוב מזה לרצינות כוונותיה לחולל סנסציה בהוליווד.

תקציב גבוה זה, בשילוב עם עוצמת השיווק והיקף פעילותה העולמי של חברת אפל, הופך אותה באופן מיידי למתחרה רצינית בשוק צפוף שבו מתמודדות חברות מדיה חדשות ומסורתיות על רכישת תוכניות מקוריות.

כהשוואה: תקציב התוכן המתוכנן של אפל שווה למחצית הסכום שהוציאה אשתקד HBO של טיים וורנר על תוכן, והוא שווה לסכום שעל פי הערכות הוציאה אמזון ב-2013, לאחר שב-2012 הכריזה על כניסתה לתחום התוכניות המקוריות.

אפל צפויה לרכוש ולהפיק עד 10 תוכניות טלוויזיה, לדברי מקורות יודעי דבר, ומהלך זה יגשים את חזונו של אדי קיו, סגן נשיא בכיר באפל, להציע תכני וידאו באיכות גבוהה שישתוו למשל ל"משחקי הכס" של HBO. תכנים אלה יוצעו לצרכנים באמצעות שירות הזרמת המוזיקה הקיים של החברה, או באמצעות שירות סטרימינג חדש ממוקד-וידאו.

התקציב יופקד בידיהם של ותיקי הוליווד, ג'יימי ארליכט וזאק ואן אמבורג, שאותם חטפה אפל ביוני מתאגיד סוני, כדי שיבצעו עבורה רכישות תוכן ויגבשו אסטרטגיית וידאו. חודש קודם לכן יצאו השניים מהחוזים שלהם עם סוני והחלו לקחת על עצמם את ניהול התוכניות מצוות אפל מיוזיק.

צריכים: להיט אחד גדול

לא יהיה קל לאפל לפלס דרכה לשוק הווידאו הצפוף. אמזון ונטפליקס נהנות מיתרון ראשוני משמעותי ומתקציבים גדולים בהרבה להפקת ורכישת תוכניות. אפל גם תצטרך שלא לסכן נתח בסך 15% שהיא מקבלת מספקיות שירותי וידאו כגון נטפליקס ו-HBO Go בגין השימוש בחנויות היישומים שלה, ושתורם תרומה גדלה והולכת מהכנסות השנתיות שלה משירותים המסתכמות ב-24.35 מיליארד דולר.

עלויות התוכניות עשויות לנוע מ-2 מיליון דולר לפרק בסדרה קומית, ליותר מ-5 מיליון דולר לפרק בסדרת דרמה. עלות הפקתו של פרק בסדרה איכותית כמו "משחקי הכס" עשוי להגיע ליותר מ-10 מיליון דולר.

ההצלחה שנחלו ברציפות זו אחר זו התוכניות המקוריות "בית הקלפים" ו"כתום הוא השחור החדש", שיחקה תפקיד מפתח בבניית פעילותה של נטפליקס בתחום זה. כששוחררו הסדרות האלה עמד תקציב נטפליקס להפקת תוכניות מקוריות ורכישת תוכניות על 2 מיליארד דולר. השנה כבר צפוי תקציב זה לעלות על 6 מיליארד דולר.

כדי ששירות הווידאו שלה יהפוך לרלוונטי, זקוקה אפל ללהיט אחד לפחות, לדברי המקורות שמכירים את תוכניתה. ניסיונותיה הראשונים של אפל בתחום הווידאו - Planet of the Apps, שהושקה ביוני באפל מיוזיק, ו-Carpool Karaoke, שהושקה בשבוע שעבר - זכו לביקורת שלילית מצד הסוקרים.

בשנת הכספים האחרונה הגיעו הכנסותיה של אפל ל-215.64 מיליארד דולר, ובמאזנה יותר מ-261 מיליארד דולר במזומן. זה מאפשר לה הגדיל במהירות את הוצאות התוכן שלה.

ואן אמבורג וג'יימי ארליכט החלו לפגוש סוכנים בהוליווד ולערוך דיונים על התוכניות שעשויה אפל לרכוש. השניים גם שכרו את מאט צ'רניס, לשעבר נשיא WGN America, כדי שיפקח על הפיתוח, לדברי המקורות.

צ'רניס יסייע באיתור תוכניות. בעבר הוא עבד עם ואן אמבורג וארליכט על הבאת סדרות סוני Underground ו-Outsiders ל-WGN.

לצ'רניס יש ניסיון גם בתחום הפקת הסרטים, לאחר ששימש כמנהל הפקה בחברת וורנר ברדרס.

נזהרים: לא לפגוע באייטיונס

אפל להוטה להרחיב את פעילות הווידאו הקיימת שלה - השכרת סרטים ותוכניות טלוויזיה באמצעות אייטיונס - שאותגרה בעקבות עליית שירותי מינוי הווידאו שמציעים תוכניות תמורת דמי מינוי חודשיים.

ההכנסות שהניבה אייטיונס אשתקד לאפל נאמדות ב-4.1 מיליארד דולר, אך נתח השוק שלה בתחום השכרת ומכירת הסרטים התכווץ משיעור של 50% בשנת 2012 לפחות מ-35%.

אפל מקווה שתוכניות הווידאו המקוריות שלה ישפרו את ביצועי אייטיונס - שירות בעל חשיבות קריטית בפעילות השירותים של אפל, שכוללת גם את חנות אפל, אפל פיי ואפל מיוזיק. מבחינת אפל - השאיפות הן להכפיל פעילות זו ל-50 מיליארד דולר עד שנת 2020.

אפל צייצה, והעולם לא עצר נשימתו

לפני כמה שנים, ידיעה שאפל מתכננת להשקיע מיליארד דולר בהפקת תכנים מקוריים הייתה מפילה את מניית נטפליקס ומניות חברות המדיה. אתמול, לעומת זאת, המניות הללו לא הגיבו כלל לידיעה הזו.

אפל רוצה להפיק תוכן מקורי לשירות המוזיקה שלה או בשירות ממוקד וידאו חדש, והיא מתקצבת מיליארד דולר לשם כך, לפי הוול סטריט ג'ורנל. זו איננה הפעם הראשונה שענקית הטק מביעה עניין בהצטרפות לשוק הצפוף של מפיקות תכנים מקוריים, רק שהפעם - השוק כבר חכם מספיק כדי לדעת שהוצאה של הרבה כסף לא מבטיחה הצלחה בתוכן מקורי, בייחוד מפני שהמתחרים כבר מוציאים הרבה יותר.

מבין חברות הטק הגדולות, נטפליקס צפויה להוציא השנה יותר מ-6 מיליארד דולר, או 9 מיליארד דולר על בסיס מזומן, על תוכן; אמזון צפויה להוציא 4 מיליארד דולר; פייסבוק ויוטיוב מפיקות גם הן תוכן מקורי; וישנן חברות המדיה המסורתיות, שהפקת תכנים היא העיסוק העיקרי שלהן, ויש להן קשרים עמוקים עם טלנטים מהוליווד למטרה זו.

HBO מוציאה מעל 2 מיליארד דולר בשנה על תוכן, ויותר ממחצית מסכום זה על הפקות תוכן מקורי.

חברות המדיה כבר מתלוננות שנטפליקס מייקרת את עלויות התכנים, בגלל ההרגלים שלה להוציא סכומי-עתק. כדי לקבל את התוכניות הטובות ביותר, אפל תצטרך להוציא אפילו יותר, מה שינמיך את ערך הבעלות על התוכן. ואפילו אם אפל תוכל להפיק תוכניות שאנשים ירצו לראות - שטף התכנים המקוריים באיכות גבוהה שכבר מגיע לשוק יתווסף לתחרות החזקה על זמנם ותשומת ליבם של הצרכנים.

שואו ביזנס הם עסק קשה. אפילו אם קוראים לך אפל.

זה לא תוכן בלי טלוויזיה

עוד כתבות

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

"להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי"

זה מה שאומר ציר בית נבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית נבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר ציר דמוקרטי

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

טיל איראני ליד ים המלח, ששוגר לעבר ישראל ויורט / צילום: Reuters, ALON BEN MORDECHAI

איראן אוזרת אומץ ולוקחת הימור מסוכן בעימות גלוי מול ישראל

ההתקפה של טהראן על ישראל סימנה שינוי אסטרטגי בעימות בין המדינות ●  מלחמת הצללים הפכה לעימות ישיר, ולא ברור עדיין מה יהיה הצעד הבא ● ברקע, הלחץ על איראן להוכיח כי היא מובילה את 'ציר ההתנגדות' מתגבר

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

בנייה חדשה. האם ההצעה תשפיע על המחסור בפועלי בניין? / צילום: טלי בוגדנובסקי

הממשלה מתכננת: הבאת עובדים זרים לישראל ישירות ולא דרך חברות כוח אדם. לא כולם מרוצים

הממשלה דנה באופן מפתיע בסעיף שלא היה על סדר יומה שיכול להקל על הבאת פועלי בניין מחו"ל לארץ ● לפי ההצעה, קבלנים יוכלו להביא עובדים מחו"ל באופן זמני בהעסקה ישירה על ידם, בכפוף להבאת מינימום של 50 עובדים על ידי אותו מעסיק ● שר הבינוי והשיכון: "מייתרת את המשרד מכלל הליכי קבלת החלטות"

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

החליטו שלא להחליט: הסחבת שמעכבת הקמת תחנת כוח חדשה

ברוב של שמונה מול שישה החליטה היום הממשלה להחזיר את התוכניות לדיונים בות"ל בנוגע להקמת תחנת הכוח ריינדיר ● ההחלטה הזו מתווספת לסחבת תמוהה של רשות החשמל שבמשך שנה לא פרסמה אסדרה לשלוש תחנות כוח שהקמתן דווקא כן אושרה

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

אווטאר של חברה וירטואלית ב־Replika / צילום: מתוך אתר החברה

לא רק ChatGPT: שישה כלי AI שכדאי להכיר

בשוק יש היום שורה של צ'אטבוטים ייעודיים למשימות נקודתיות ● אלה יכולים לסייע הן בחיים האישיים והן בחיים המקצועיים - מכתיבת קורות חיים, דרך חבר וירטואלי ועד שיווק

ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

כמעט 100 מיליון שקל בשנה: זה שיאן השכר החדש בבורסת ת"א

עלות שכרו של מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס בשנת 2023 עמדה על כ-26 מיליון דולר, רוב הסכום ניתן כתגמול הוני ● פרנסיס עקף בכך את ברק עילם, מנכ"ל נייס והפך לשיאן השכר בבורסה המקומית ● בשנה שעברה הביעו בעלי המניות של טבע מחאה על התגמולים הגבוהים לעומת ביצועי המניה באותה עת ● בתוך כך, טבע קיבלה אישור FDA לתרופת ביוסימילר

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול

מדפי חלב בסופרמרקט / צילום: גלובס

האם ישראל תחזור לייבא חלב? תלוי את מי שואלים ומתי

העלייה הצפויה במחירי החלב הניגר מעלה את השאלה האם המנגנון שקובע מכסים ומחירים מפוקחים לא מיותר ● כיצד ייראה השוק אם התחרות תיפתח, ואיך כדאי לפתור מחסור בפעם הבאה?

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחותם של הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● על פי דיווח הוול סטריט ג'ורנל, ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן