גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כלכלת אירופה מתאוששת, אך הצעירים עדיין לא מוצאים עבודה

גוש האירו מציג צמיחה עקבית ואבטלה שהולכת ויורדת ■ מצד שני, המשרות מזדמנות ועם שכר נמוך - מה שמזכיר למתווי המדיניות שאיום התסיסה הפוליטית לא נעלם

תור בכניסה ללשכת התעסוקה במדריד / צילום: רויטרס
תור בכניסה ללשכת התעסוקה במדריד / צילום: רויטרס

אירינה צולקה בקושי עבדה מאז שסיימה את התואר בהנדסה אזרחית לפני כמעט 10 שנים. כשהשיגה סוף-סוף עבודה בקיץ הנוכחי, היא הפכה לפקידת קבלה במלון - והיא מרוצה. "הייתי קרובה לאסון מוחלט", אומרת היוונייה בת ה-33, "ואני חושבת שאני בת מזל".

בפינות רבות של אירופה, מחיר המיתון הוא מיליוני מובטלים. למרות השיפור האחרון בצמיחה הכלכלית ביבשת, רבים נותרו חסרי תעסוקה וללא סיכוי רב למקומות עבודה חדשים.

בסוף 2016, כמעט מחצית ממחוסרי התעסוקה באירופה היו מובטלים לפחות שנה, בהשוואה ל-13% בארה"ב. ובעוד ששיעור המובטלים הוותיקים בארה"ב נחתך בחצי מהשיא שנרשם במשבר הפיננסי, באיחוד האירופי הוא בקושי ירד. רבים מאלו שמוצאים עבודה תקועים במשרות של התמחות או במשרות זמניות שמהן הם מנסים להיחלץ.

בכמה ממדינות אירופה, האבטלה המבנית - ה"רצפה" שמתחתיה קשה לשיעור האבטלה לרדת - היא כעת בשיעור כפול מזה שבארה"ב. אבטלה מבנית יכולה לנבוע משינויים טכנולוגיים או מחוקים שמייקרים גיוסי עובדים ופיטורי עובדים, והיא יכולה לשקף אי-התאמה בין כישורי העובדים והכישורים שהמעסיקים צריכים. היא גבוהה במיוחד בדרום האירופי שנותר בקשיים.

למרות המצב הזה, התמונה הכלכלית באירופה לא הייתה כה בהירה זה שנים. ביום רביעי האחרון עדכנה בריסל את מדידת הצמיחה במרחב האירו ברבעון השני השנה ל-2.5% בקצב שנתי, בהשוואה לאומדן ראשוני של 2.3%, מה שאומר שהמרחב הזה צומח במשך 17 רבעונים רצופים (ארבע שנים ורבע).

הצמיחה הסולידית בתוצר הורידה את שיעור האבטלה במרחב האירו ל-9.1%, הנמוך בשמונה שנים. האבטלה בגרמניה לא הייתה כה נמוכה מאז איחוד המדינה לפני 25 שנים. בספרד, האבטלה שהגיעה ל-27% לפני ארבע שנים ירדה כעת ל-17% והיא ממשיכה לרדת. בשבוע שעבר דיווחה פורטוגל ששיעור האבטלה ברבעון השני ירד אצלה ל-8.8% מ-10.1% ברבעון הראשון השנה.

דווקא על רקע השמחה על הקאמבק האירופי, צלקות המיתון בשוק העבודה מאתגרות את קובעי המדיניות ומזכירות שהתסיסה הפוליטית עדיין לא נעלמה.

ספרד כמקרה מבחן

המצב בספרד - הדוגמנית האירופית של הבראה כלכלית, עם שנה שלישית ברציפות של צמיחה מעל 3% - הוא מקרה בוחן. ספרד יצרה אמנם 1.6 מיליון מקומות עבודה משנת 2013, אך ההבראה הזאת גבתה מחיר. כ-90% מהמשרות החדשות הן זמניות, לעתים רק כמה ימים, לפי נתוני הממשלה.

אלה הן בעיות שקיימות זה עשרות שנים בספרד, והרפורמות בשוק העבודה לא פתרו אותן.

פריחה תיירותית בדרום אירופה בקיץ הנוכחי, עם שיעורי שיא של כניסות מבקרים לספרד (עד לפיגועים בברצלונה), יוון ופורטוגל, מניעה את הצמיחה הכלכלית בהן, אבל גם עומדת במוקד הוויכוח על איכות מקומות העבודה החדשים. פקידי ממשלה אומרים שמשרות באיכות גבוהה יותר וחוזי עבודה קבועים יותר יגיעו כאשר ההבראה הכלכלית תהיה עמוקה עוד יותר. האיגודים ודוברי האופוזיציה אומרים שהשינויים בשוק העבודה אינם מהירים מספיק.

בספרד, רבע מכל המשרות החדשות הן בתיירות, לפי אומדנים רשמיים. משרות רבות הן עונתיות, בשכר נמוך וללא סיכויים התקדמות.

ביוון קיימים כעת 341,000 מקומות עבודה שקשורים לתיירות, עלייה של 30% בארבע שנים, עם מאות אלפי משרות נוספות שקשורות באופן בלתי ישיר למגזר הזה. התיירות אפשרה לאירינה צולקה למצוא עבודה באי היווני לפקאדה, והורידה את שיעור האבטלה ביוון לפחות מ-22% לעומת כ-28% ב-2013. אבל המעסיקים היוונים מפטרים יותר ויותר עובדים מבוגרים ומנוסים יותר, ומחליפים אותם בעובדים זמניים או חסרי ניסיון, אומרים בכירים בענף התיירות.

עם מחסור באופציות תעסוקה אחרות, יוונים רבים משלימים עם המצב החדש. "המנטליות של שנות ה-80 וה-90, שאנחנו לא רוצים להיות המלצרים של אירופה, השתנתה", אמר מנוליס קרמולגוס, ראש התאחדות המלונות באי סנטוריני.

אפילו עבודות כאלה בשכר נמוך הן יעד נחשק ללגיונות המובטלים הוותיקים באירופה. המצב הגרוע ביותר הוא בדרום היבשת. באיטליה כמעט 50% מהמובטלים - 1.2 מיליוני בני אדם - חסרי תעסוקה כבר שנה ויותר, השיעור הגבוה ביותר במדינה מערבית גדולה, לפי נתוני OECD. שליש מהבוגרים האיטלקים הם חסרי מעש.

כמה מדינות אירופיות רושמות התקדמות. שבדיה, למשל, מתגאה בשיעור נמוך במיוחד של אבטלה מתמשכת (מובטלים ותיקים), כתוצאה מהשקעה בהכשרת מבוגרים ובהסבה מקצועית. באיטליה, מנגד, האבטלה המבנית עלולה להגיע ל-10%, אומרים כלכלנים. בספרד היא עלולה להגיע עד 15%, להערכת הכלכלן מרסל ינסן - לעומת פחות מ-5% בארה"ב.

אחד ההסברים לכך הוא העדר מיומנויות. באיטליה גם הכלכלה בהסתיידות עורקים ואינה מייצרת משרות חדשות בשירותים או תחומי היי-טק בקצב מהיר דיו כדי לקזז את האובדן של מקומות עבודה במגזר הייצור, שהיה עמוד השדרה של הכלכלה הלאומית. "איטליה פשוט לא מייצרת מספיק מקומות עבודה", אומר ספטנו סקביו, נשיא חטיבת מנפאואר לצפון אירופה, הים התיכון ומזרח אירופה.

ללא הכשרה

מאחר שהרוב הגדול של עובדי המגזר הפרטי מועסק במקומות עבודה קטנים, מעטים מקבלים את ההכשרה הנדרשת שתהפוך אותם לבעלי כישורים בשוק העבודה.

בספרד מספר גבוה יחסית של תלמידים נשרו מלימודי תיכון או ויתרו על לימודים אקדמיים בתחילת העשור שעבר, בשנות הבום הנדל"ני במדינה. התוצאה: לרבים מהם אין כיום הכשרה למציאת עבודה קבועה טובה.

סילביה מארוטו, ספרדייה בת 27, כבר עבדה ביותר מתריסר מקומות מאז שסיימה לימודי תיכון לפני 10 שנים. ב-3 השנים האחרונות היא עוזרת מנהלית בשירות הדואר הספרדי במדריד, כשהיא מפוטרת ומוחזרת לעבודה אחרי חצי שנה בכל פעם.

היא תשמח לקחת כמה קורסים באוניברסיטה כדי לשפר את סיכוייה בשוק העבודה, אבל ללא כסף ולוח עבודה קבוע, היא לא תוכל ללמוד. ההבראה החזקה בספרד נראית רחוקה ממנה בכמה קילומטרים. "אין לי חזון לעתיד, מעבר לחודשים שבהם אני עובדת", היא אומרת.

שיעור המובטלים במשך שנה ויותר

עוד כתבות

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

משבר הדיור מעמיק: התחלות הבנייה ברבעון השני צנחו לשפל של ארבע שנים

ברבעון השני החלה בנייתן של כ־12,900 דירות בלבד • נתוני הלמ"ס מציגים ירידה של כ־24% בהיקפי גמר הבנייה • מספר הדירות בבנייה פעילה נותר גם הוא גבוה, על אף שירד ביחס לפרסום הקודם

מטוס של חברת אייר פראנס בנמל התעופה שארל דה גול שבצרפת / צילום: Shutterstock, Ilona Ignatova

חברת התעופה אייר פראנס תחדש את הטיסות לישראל החל ממחר

חברת התעופה אייר פראנס תחדש את הטיסות לישראל החל ממחר ● דלתא איירליינס הקפיאה את פעילותה בישראל עד סוף 2024 ● לופטהנזה מבטלת את הטיסות לישראל עד ה-24 בספטמבר ● אילו עוד חברות כבר הודיעו על ביטולים בעקבות ההסלמה הביטחונית?

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

דיווח: קוואלקום הביעה עניין ברכישת אינטל

בוול סטריט ג'ורנל דווח שמדובר בעסקת ענק שבאה בזמן קשה ליצרנית השבבים ● החברות כבר שוחחו על האפשרות בעבר אך השיחות לא התקדמו ● "הרכישה יכולה לתת לקוואלקום דריסת רגל בשוק המחשבים", אומר אוראל לוי, מנהל השקעות במור קרנות נאמנות

בני שטיינמץ / צילום: Reuters, Denis Balibouse

פרשת בני שטיינמץ בשוויץ: מבקש לפסול את העד המרכזי בתביעה

שטיינמץ הורשע בשוויץ בפרשיית שוחד עובדי ציבור זרים בגינאה ונדון לשנה וחצי מאסר, לאחר שעונשו הופחת מחמש שנים ● בעת שהוא ממתין להכרעה בערעור לבית המשפט הפדרלי בז'נבה - הוא טוען כי גילה שעד המדינה הישראלי, ששימש כעד מפתח במשפט, קיבל טובת הנאה מהרשויות בשוויץ - בניגוד לחוק שם. לכן, הוא מבקש לפסול את עדותו

מכוניות בנמל המפרץ / צילום: יח''צ

היערכות הנמלים למלחמה כוללת: רציפים לנמל המפרץ ועיקוף מוזר ליבואני הרכב

חברת נמלי ישראל ממליצה לשרי התחבורה והאוצר על שורת צעדים לנוכח התרחבות הלחימה, ובהם הענקת רציפים לנמל המפרץ ● בנוסף, הומלץ לקדם צו יבוא לנמל אילת באופן שיחייב פריקת רכבים בו, למרות שאוניות יצטרכו להגיע לים התיכון ולעבור במפרץ סואץ פעמיים

זירת פיצוץ בחנות טלפונים בלבנון / צילום: Reuters, Hassan Hankir

בנורבגיה מופתעים לגלות שהקשר לזימוניות המתפוצצות של חיזבאללה עובר באוסלו

המשטרה הנורבגית חוקרת את מעורבות של חברה בשם "נורטה גלובל" בגל פיצוצי הזימוניות בקרב חברי חיזבאללה השבוע ● הבעלים והמנהל של החברה הוא אזרח נורבגי בשם רינזן הוז, שלפי מסמכיה מתגורר באוסלו ● במדינה הופתעו לגלות על הקשר האפשרי, והפרשה תופסת את הכותרות הראשיות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

וול סטריט ננעלה בעליות חדות; דאו ג'ונס ו-S&P 500 בשיא כל הזמנים

נאסד"ק עלה ב-2.5% ● אינטל הודיעה שלא תמכור את מניותיה במובילאיי שזינקה ב-15% ● מטבעות ומניות הקריפטו זינקו ● בניגוד לציפיות, מניות הבנקים עלו ● יממה לפני שטראמפ יכול למכור את מניותיו בטראמפ מדיה, המניה בשפל ● ישראליות בוול סטריט: קמטק, נובה,מאנדיי וצים זינקו

Theodor by Brown Hotels / צילום: אסף פינצ'וק

ישראל קנדה תרכוש את רשת מלונות בראון בכ-100 מיליון שקל

חברת הנדל"ן חתמה על מזכר הבנות לרכישת פעילות ובתי המלון של רשת בראון ● בנוסף מנוהל מו"מ למיזוג פעילות זו לשלד בורסאי של רוזן וטוכמאייר שיהפוך לחברה-בת בתחום המלונאות ● ראובן אלקס, שותף ומנכ"ל ישראל קנדה מלונות: "האסטרטגיה העתידית שלנו היא להתרחב מעבר לים"

איך תשפיע הורדת הריבית בארה''ב על שוקי המניות / צילום: Shutterstock, Pixels Hunter

"סיכון על": איך תשפיע הורדת הריבית בארה"ב על שוקי המניות

המשקיעים בוול סטריט מעכלים את הפחתת הריבית החדה, והחוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בעליות חדות ● בהפניקס בית השקעות מעריכים כי הנהנות העיקריות מהפחתת הריבית יהיו חברות קטנות (Small-cap) ומניות הערך ● במקביל, ביוליוס בר מזהירים כי התנודתיות בשווקים צפויה להישאר גבוהה

צילומים: רפי קוץ, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המינוי, ועונשו: הלקח שאפשר ללמוד מההסתבכות של משה כחלון

הבעיה בפרשה של יונט התחילה כבר במינוי של כחלון ● הלהט"בים מרגישים מופקרים על ידי המשטרה ● וארגנטינה יכולה ללמד את ישראל על יעד הגירעון ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

תקלה מסתורית בוואטסאפ תקפה מספר רב של משתמשי אייפון בארץ / צילום: Shutterstock, Wachiwit

תקלה בוואטסאפ: האפליקציה קורסת למשתמשי אייפון

באג מסתורי גורם לכך שאפליקציית וואטסאפ באייפון קורסת בכל הפעלה ואינה נטענת ● לא ברור מה גרם לתקלה והאם יש קשר לעדכון שיצא השבוע למערכת ההפעלה של האייפון, ה-iOS 18 ● מניטור האתר downdetector, עולה כי התקלה מתרחשת בעיקר בישראל

מתוך קמפיין מזרחי טפחות / צילום: צילום מסך מתוך הקמפיין

כמעט שנה למלחמה: שתי הפרסומות הזכורות ביותר עוסקות בתמיכה בנפגעיה

הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי־טפחות, שקורא לתמוך בבעלי עסקים קטנים, ואחריה בנק דיסקונט עם קרן התמיכה בילדים - כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת האהובה ביותר עלתה כבר לפני חצי שנה, ושייכת לביטוח 9

היועמ''שית גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

היועמ"שית אישרה לנתניהו ייצוג נפרד בעתירות להקמת ועדת חקירה ממלכתית

היועצת המשפטית לממשלה כתבה לנתניהו, כי ועדה ממלכתית היא הכלי הייעודי והייחודי ההולם לחקר ה-7 באוקטובר ● במקביל הודיעה היועמ"שית לבג"ץ כי היא מתנגדת לבקשת בן גביר לייצוג נפרד בעתירה נגד קידום רפ"ק מאיר סויסה

ההקלות ליזמים נגמרו. איך יגיב שוק הדיור / איור: גיל ג'יבלי

בקרוב: היזמים לא יוכלו יותר לבקש דירות נוספות. איך השוק נערך?

הקלות שבס אפשרו במשך עשרות שנים ליזמים לקבל זכויות בנייה נוספות ללא צורך בשינוי התב"ע ● אלא שהחל מינואר 2025 ההקלות אמורות להסתיים באופן מוחלט - מה שעלול להכניס את השוק, שגם ככה נמצא במשבר, לסחרור נוסף ● גלובס יצא לבדוק כיצד מתכוננים היזמים לשינוי, מה תהיה ההשפעה הצפויה על מחירי הדיור, ומה השלכות המיסוי של המהלך

נתב''ג, השבוע / צילום: טלי בוגדנובסקי

ביטולי הטיסות מטלטלים את ענף התעופה, אבל המכה הגדולה לנוסעים היא האי-ודאות

החברות הבינלאומיות ממשיכות להתנדנד, וחוסר היציבות הפך לנורמה בענף התעופה הישראלי ● את הוואקום ממלאות השחקניות המקומיות, ובראשן אל על, שנותרו כאלטרנטיבה מרכזית עבור לקוחות שדורשים ודאות ● התוצאה: הישראלים משלמים ביוקר על ההיצע הנמוך

מכשירי אייפון 16 בהשקת אפל / צילום: Associated Press, Juliana Yamada

כמה יעלה אייפון 16 החדש, ומתי הוא יגיע לישראל?

אפל השיקה השבוע את דגמי האייפון החדשים, הכוללים כפתור מצלמה חדש, מסך גדול יותר למוצרי הפרו ועוד ● החברה הראשונה בישראל שמפרסמת את המחירים שלה השנה היא פלאפון, ובדומה לשמועות – המחירים דומים לשנה שעברה

קבוצת NSO / צילום: Shutterstock

הסיבה המפתיעה בגללה אפל משכה את התביעה נגד NSO

אפל הגישה לפני כשלוש שנים תביעה בסן פרנסיסקו נגד חברת הסייבר ההתקפי הישראלית NSO, שהפכה לסמל למאבק בתוכנות הפריצה והמעקב לטלפונים סלולריים ● השבוע החליטה ענקית הטכנולוגיה למשוך את התביעה ● למה? בין היתר, כי גורמי ממשל ישראליים החרימו מסמכים מ-NSO וביקשו שהמידע הרגיש לא יגיע לידיים אמריקאיות

מוטי בבצ'יק. מבוכה גדולה / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הכישלון בערד שכנע את הפוליטיקאי החזק בישראל שהוא חייב חסיד גור על ברז שיווקי הנדל"ן

ערד הפכה לראש החץ של חסידי גור, שמהווים למעלה משליש מתושביה ● הם קפצו על מכרז בזק בעיר, שהיה נראה תפור עבורם, עם הצעה זעומה, אך הפסידו והבינו שנרדמו בשמירה ● עכשיו הם רוצים שאיש משלהם ינהל את הגוף הכי חשוב בשוק הנדל"ן הישראלי

מימין: אייל נצר וגלעד אלמוג, מייסדי סופרפליי / צילום: זוהר שטרית

בגיל 38: צמד החברים מבית הספר היסודי שחתמו השבוע על אקזיט ענק, על משחק קוביות

סופרפליי הישראלית, שנמכרה לפלייטיקה בעסקה הגדולה ביותר שביצעה ענקית הגיימינג, הוקמה ב–2019 על ידי יוצאי פלייטיקה עצמה ● לשניים, שהכירו בבית הספר, לא היה רקע בגיימינג, אבל זה לא הפריע להם לבנות חברה שנמכרה במחיר שיכול להגיע ל–2 מיליארד דולר

לנדרובר דיסקאברי 5 / צילום: יח''צ

המחיר גבוה, אך לרכב הזה יש יכולות שטח מהוללות

הבן האמצעי במשפחת הלנדרובר ממזג היטב נוחות נסיעה ותא נוסעים יוקרתי עם יכולות השטח המהוללות שלו ● מחירו ומחיר הסולר מטילים עליו צל ● מבחן דרכים