גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תיק הנכסים של גולדמן זאקס כולל מניות, אג"ח ו... יאכטה

הבהלה לזהב האחרונה בוול סטריט היא מתן הלוואות ללקוחות עשירים ■ בין הבטוחות: יצירות של אנדי וורהול ואוספי יינות נדירים ■ בנק ההשקעות ביקש לאחרונה לעקל יאכטה של לקוח שלא עמד בהחזר ההלוואה, ועומד להעמיד אותה למכירה פומבית תמורת כ-40 מיליון דולר

היאכטה נטיטה. כוללת אולם קולנוע, ג’קוזי ומנחת מסוקים / צילום: בלומברג
היאכטה נטיטה. כוללת אולם קולנוע, ג’קוזי ומנחת מסוקים / צילום: בלומברג

גולדמן זאקס ידוע כמוסד בנקאי שמחזיק במניות, אג"ח וקומודיטיס בשווי של מאות מיליארדי דולרים. לאחרונה התווספה לתיק הנכסים שלו גם יאכטה מפוארת באורך 217 רגל ששמה נטיטה (Natita).

הסיפור מאחורי היאכטה מתחיל בהלוואה שהוענקה ב-2014 לאחד הלקוחות המועדפים של גולדמן, המיליארדר ואיש הנפט הטקסני וויליאם קאלופ. הסיפור מסתיים בתביעה משפטית שהגיש גולדמן נגד הלקוח שלו, ובפשיטה שערכו בחודש שעבר מרשלים פדרליים על המרינה בווסט פאלם ביץ' כדי להחרים את היאכטה, שבה מותקנים אולם קולנוע, ג'קוזי ומנחת מסוקים.

השלל הימי של גולדמן הוא מוזר, אך ניתן להחשיבו כתוצאה בלתי נמנעת מגל הבהלה לזהב האחרון השוטף את וול סטריט: הענקת הלוואות ללקוחות עשירים במגוון של בטוחות - החל ביצירות של אנדי וורהול וכלה ביינות יקרים.

ההלוואות האלה, שהיקפן צומח במהירות, ושאותן מעניקים בנקים כמו גולדמן, מורגן סטנלי ו-UBS, הן גרסה אקזוטית של פעילותו הבסיסית ביותר של בנק: הלוואת כסף לאנשים. הענקת הלוואות ללקוחות עשירים מניבה לבנקים תועלות נוספות כגון בניית נאמנות בקרב לקוחות מוערכים וסופר-עשירים.

אך בדומה לכל הלוואה אחרת, גם הלוואות ללקוחות עשירים עלולות להתגלות כהלוואות רעות, וליצור מצב שבו הבנקים מוצאים את עצמם מחזיקים בנכסים שקשה לאמוד את ערכם או שקשה למוכרם. קרוב לוודאי שגולדמן ייאלץ למכור את נטיטה במכירה פומבית, מכיוון שאיש לא רכש אותה מאז הוצעה למכירה לפני קרוב לשנתיים.

בשנים האחרונות הגדילו הבנקים את ההלוואות ללקוחות עשירים על רקע הגידול בפיקדונות והביקוש החלש להלוואות מסורתיות. יחידת הבנקאות הפרטית של גולדמן הגדילה מ-2012 פי ארבעה את סך הלוואותיה ללקוחות עשירים ל-29 מיליארד דולר. היקף ההלוואות ללקוחות עשירים של מורגן סטנלי זינק מאז 2012 ב-420% ל-74 מיליארד דולר.

הנתח הגדול ביותר של הלוואות ללקוחות עשירים הוא משכנתאות והלוואות שהבטוחות כנגדן הן תיקי מניות. נתח קטן יותר אך צומח מבוטח באמצעות נכסים יקרי ערך כגון מכוניות קלאסיות, החזקות בקרנות גידור ואפילו כינורות נדירים.

ההלוואות ללקוחות עשירים הן רווחיות במיוחד עבור הבנקים, מכיוון שברוקרים למיניהם מקבלים מהן נתח קטן יותר מהנתח שהם מקבלים בעמלות סחר ובעמלות אחרות.

הבנקים אומרים כי הלוואות אלה אינן כרוכות בסיכון מכיוון שהבנקים כבר מכירים את הלווים, את נכסיהם ואת יכולת הפירעון שלהם.

מורגן סטנלי ודויטשה בנק העניקו הלוואות שהבטוחה כנגדן הייתה אוסף האמנות של איש קרנות הגידור, המיליארדר סטיבן כהן, המחזיק ביצירות של אנדי וורהול ופבלו פיקאסו. בכירי בלקסטון, כולל המייסד סטיבן שוורצמן, לוו מ-UBS כנגד החזקותיהם בקרנות של חברת הפרייבט אקוויטי.גולדמן הלווה כסף לאיש חיפושי הנפט אוברי מקלנדון כנגד אוסף היינות שלו, על פי מסמכים שהוגשו לרשויות אוקלהומה. בכירים בגולדמן התלוצצו שהבטוחה "נזילה במיוחד". לאחר מותו של מקלנדון ב-2015, נמכר אוסף היינות, שכלל כמות גדולה של יינות בורדו נדירים, תמורת 8.4 מיליון דולר. גולדמן השיב לעצמו את כספו.

יחידת הבנקאות הפרטית של גולדמן מנהלת נכסים בשווי כולל של 450 מיליארד דולר עבור 11,500 לקוחות סופר-עשירים. קאלופ הפך ללקוח שלה ב-2014, כשלווה מהבנק 21.2 מיליון דולר כדי לרכוש בית חוף מפואר בן 1,115 מ"ר. בית זה נמצא לא רחוק מ-Mar-a-Lago, המועדון הפרטי של הנשיא דונלד טראמפ בפאלם ביץ', פלורידה.

ב-2014 לווה קאלופ גם 32 מיליון דולר מגולדמן כנגד נטיטה ויאכטה נוספת, אך בנקודה זו הוא נקלע לבעיות כספיות.

קאלופ פיטר את אנשי הצוות והציע את היאכטה למכירה ב-2015 תמורת 59.5 מיליון אירו (67 מיליון דולר באותה העת). אשתקד הוא הוריד את המחיר ל-57.5 מיליון דולר. גולדמן טוען כי קאלופ חדל לפרוע את ההלוואה בנובמבר שעבר.

בסופו של דבר הגיש גולדמן תביעה בבית משפט פדרלי במיאמי כדי להחרים את היאכטה במקבילה הימית של עיקול יחידת דיור.

המהלך הראשון שנקט גולדמן לקראת הפיכתו לבעל היאכטה: רכישת דלק בשווי 67 אלף דולר כדי שהגנרטור שלה ימשיך לפעול. כעת מוצעת היאכטה למכירה תמורת 39.9 מיליון דולר. קאלופ עדיין חייב לגולדמן כ-28 מיליון דולר.

3 מטוסים, 8 בתים, 7 יאכטות - כל הנכסים של וויליאם קאלופ

מי הוא וויליאם קאלופ שלא עמד בהחזר ההלוואה לגולדמן? בשנות השבעים הוא הצטרף לחברת שירותים ימיים משפחתית בשם McAllister Towing & Transportation. ב-1993 הוביל סכסוך משפטי לפיצול החברה. קאלופ נטל לידיו את פעילות חיפושי הנפט הימיים, ובתוך עשרים שנה בנה תיק שכלל זכויות קידוח, חטיבת הפעלת ציוד קידוח וחטיבת בנייה.

ב-2009 הוא מכר את העסק לקונסורציום של משקיעים קולומביאניים וקוריאניים תמורת קרוב ל-1 מיליארד דולר, והחל לעסוק בהשקעות.

הוא הוציא כספים בנדיבות רבה, ורכש שלושה מטוסי סילון מדגם גולף-סטרים, וגם שמונה בתים, כולל אחוזה מפוארת בפרו, שני בתים ברפובליקה הדומיניקנית, וחוות בקר פעילה בטקסס. והוא גם קנה יאכטות, לפחות שבע בשמונה השנים האחרונות.

בנוסף לנטיטה, שאותה רכש ב-2010 ושינה את שמה לשם חמותו, כלל הצי של קאלופ את Bad Girl ואת Honey Fitz, יאכטה בת 93 רגל ששימשה את הנשיא ג'ון קנדי.

יאכטה נוספת בשם La Diva, שהייתה שייכת בעבר לאיבנה טראמפ, נשרפה כליל.

גולדמן זאקס

עוד כתבות

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

טנקים בקריית שמונה / צילום: Reuters, Mostafa Alkharouf

חשד לחדירת כטב"ם בקריית שמונה והסביבה; 3 נפילות בשטחים פתוחים ליד ערב אל-עראמשה

בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה