גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בעל מניות בלאומי: "הליך בחירת רו"ח - הסוואה או יצירת רושם"

לידי "גלובס" הגיע מכתב של בעל מניות בבנק הדורש פרטים על בחירת KPMG סומך חייקין וארנסט אנד יאנג - אחרת יפנה לביהמ"ש

רקפת רוסק עמינח ודוד ברודט / צילום: תמר מצפי
רקפת רוסק עמינח ודוד ברודט / צילום: תמר מצפי

כמעט שנה ארך תהליך בחירת רואי החשבון לבנק לאומי . בשבוע שעבר נודע כי בתום הליך ארוך של בחינת ארבעה משרדי רואי חשבון, החליט דירקטוריון הבנק, בראשות דוד ברודט, להמליץ להשאיר את רואי החשבון הנוכחיים של הבנק, משרד KPMG סומך חייקין ומשרד ארנסט אנד יאנג (EY) כרואי החשבון של הבנק. אסיפת בעלי המניות של בנק לאומי, שתתכנס בעוד חודש בדיוק, תצטרך לאשר את המינוי.

הליך הבחירה נפתח לאחר שהמלצות ועדת גורן, ועדה בלתי תלויה שמינה הבנק נוכח תביעות נגזרות ויצוגיות שהוגשו נגד הבנק בעקבות הסתבכות עם הרשויות בארה"ב. בהמלצות הוועדה הוחלט כי הבנק יבחן לעומק תהליך בחירה מחדש של רואי החשבון שלו.

בשבוע שעבר פרסם הבנק הודעה לבורסה בדבר כינוס אסיפת בעלי המניות, ובו פירט על הליך בחירת רואי החשבון. נוסח המסמך מאוד זהיר ולא ממש מפורט, אך מאפשר הצצה מסוימת להליך ולחילוקי הדעות בדירקטוריון שליוו אותו והביאו להתארכותו.

כך למשל נכתב: "בחודשים ינואר עד אפריל 2017 נערכו ישיבות של ועדת הביקורת והיא שמעה מצגות של המשרדים המשתתפים בהליך, ונערכו דיונים. בתום הדיונים הוגשה המלצה לדירקטוריון, אשר החליט לבקש מועדת הביקורת לבחון היבטים נוספים. בהמשך קיימו ועדות הביקורת והדירקטוריון מספר דיונים תוך שהתגבשו המלצות שונות אשר לא אושרו ע"י הדירקטוריון", נכתב בהודעת הבנק.

ניסוח מעורפל

מהודעת הבנק עולה כי ב-23 באוגוסט הגישה ועדת הביקורת המלצה ברוב דעות למנות מחדש את KMPG ואת EY כרואי החשבון של הבנק לשנת 2017, אך נראה כי לגבי שנת 2018, לא גובשה הסכמה, והוגשו שתי חלופות: הראשונה היא מינוי PMG ביחד עם PWC, והשנייה היא השארת שתי הפירמות הנוכחיות גם לשנת 2018.

כמה ימים לאחר מכן החליט הדירקטוריון ברוב דעות, לבחור באפשרות השנייה, כלומר להשאיר את רואי החשבון הנוכחיים לפחות עד לאסיפה הכללית של שנת 2018.

בינתיים נראה כי ישנם מי שרואים בעין ביקורתית את הליך הבחירה. לידי "גלובס" הגיע מכתב ששלח אחד מבעלי המניות הפרטיים, אברהם ברק. ברק, באמצעות עו"ד שחר בן מאיר, מבקר את הודעת הבנק בדבר הליך וניסוחה המעורפל באשר להליך בחירת רואי החשבון, ועל כן דורש להעביר לו מידע ומסמכים באשר להליך בחירת רואי החשבון.

בן מאיר כותב באשר לנוסח הודעת הבנק: "מדובר בכתב חידה אשר כל המעיין בו אינו מצליח להבין היכן נמצא המטמון, מי טמן אותו ולמה. דבר אחד ברור עולה מאותו 'כתב חידה', כי כל ההליך שמתאר הבנק הוא ככל הנראה סוג של הסוואה או יצירת רושם".

ברק דורש לקבל את כל הפרוטוקולים של הדירקטוריון ו-ועדות הדירקטוריון שעסקו בגיבוש ההמלצה לבחירת הרו"ח, וכל מסמך מצגת ונייר עמדה שהוגשו מטעם משרדי רו"ח אשר נענו להזמנת הבנק להציע הצעות. בן מאיר דורש לקבל את כל הפרמטרים שנבדקו ע"י ועדת הביקורות והדירקטוריון ושהובילו על איזה משרד להמליץ לאסיפה.

"עניין אישי"

בן מאיר מציין כמה נקודות שמעוררות תמיהות בהודעת הבנק. ראשית נציין כי במסגרת ההודעה לבעלי המניות נכתב כי: "לרוב חברי ועדת הביקורת (ועדת הדירקטוריון שטיפלה בנושא בחירת רואי החשבון- ע.א) עלול להיות עניין אישי בנוגע להליך בחירת רואה החשבון, וזאת לאור קשרים שונים עם משרדים שמשתתפים בהליך, ועדת הביקורת תעמיד לאישור הדירקטוריון את המלצתה לאסיפה הכללית".

בהקשר זה כותב בן מאיר: "הבנק אינו מציין מי הם אותם חברים בלי עניין אישי, ובוודאי שזה פרט מהותי. יתרה מכך, אם לרוב החברים עניין אישי, מדוע ההליך ממשיך להתנהל בפני ועדת הביקורת? מדוע הבנק אינו מחליף חברים בוועדה? ומדוע הבנק סבור כי העברת ההמלצה לדירקטוריון פותרת את בעיית העניין האישי?".

שאלה נוספת נוגעת לכך שבלאומי כותבים כי כחלק מההליך הבחירה לדירקטוריון מספר ניירות עמדה של חלק מחברי הדירקטוריון וכן של המנכ"לית רקפת רוסק-עמינח. רוסק-עמינח נחשבת למקורבת לגד סומך העומד בראש KPMG, ואף כיהנה בתפקידים בכירים בפירמה בעבר.

"מנכ"לית הבנק לא רק שאינה במעמד לבחור או להחליט על זהות רו"ח, אלא היא הגורם המבוקר ע"י רו"ח של הבנק. הכיצד זה שמנכ"לית הבנק מגישה נייר עמדה לדירקטוריון, לאחר שוועדת הביקורת קיימה פגישות עם בכירים בבנק בדיוק בנושא זה", כותב בן מאיר וממשיך: "מדוע חבר דירקטוריון נדרש או מבקש להגיש נייר עמדה? האם אין לחברי הדירקטוריון זכות 'לפתוח את הפה' בישיבות כך שהם נאלצים להגיש ניירות עמדה".

כאמור מהודעת הבנק עולה כי בדירקטוריון התגלו חילוקי דעות עם המלצות ועדת הביקורת. "מהן אותן המלצות? מדוע הדירקטוריון לא אישר אותן? מה הסמכות של הדירקטוריון לאשר או לא לאשר המלצות כאשר הזכות היא לוועדת הביקורת", כותב במכתבו בן מאיר, שמציין כי אם לא יקבל את המסמכים יפנה לצורך כך לבית המשפט.

עוד כתבות

הפגנה של פרו-פלסטינים נגד גוגל, 2022 / צילום: ap, Eric Risberg

הפגנות ומעצרים: פרויקט נימבוס הישראלי מעורר סערה בארה"ב

מספר עובדי גוגל פתחו בשביתת מחאה נגד העבודה של החברה עם ממשלת ישראל במסגרת פרויקט נימבוס להעברת המחשוב הממשלתי לענן ● באתר Wired דווח כי עשרות עובדים התבצרו במשרדי החברה בניו יורק ובקליפורניה, ואחרי מספר שעות, האבטחה של גוגל האשימה אותם ב"הסגת גבול"

מדפי דבש בסופר / צילום: טלי בוגדנובסקי

בשמן זית, בדבש ובקרוב ביין: המותג ישראלי, התוצרת - אירופית

החיבה לתוצרת מקומית, לובי חקלאי חזק וחסמי יבוא, מציפה את המדפים במותגים ותיקים שמשווקים "בלנד": ערבוב מותג ישראל עם תוצרת אירופית, מבלי לחשוף מאיזו מדינה הוא מגיע ● את השיטה הפופולרית שעובדת בעיקר בשמן ובדבש, רוצה הממשלה להרחיב כעת גם ליין

בנימינה / צילום: נעמה מצגר טבול

"משלמים שכר דירה של 7,000 שקל בחודש ולא מקבלים דירה": הפרויקט שהסתבך והעלויות

ב־2018 זכו 18 משפחות בהגרלה של מחיר למשתכן בבנימינה, אולם עד כה הפרויקט לא התקדם ● היזם מאשים את המועצה והוועדה המרחבית שלא מאפשרות להוציא היתר בנייה, והוועדה טוענת שההיתרים שהגיש היזם אינם תואמים את תוכנית הבינוי החדשה ותרמו לעיכוב

שלט של גינדי שמציעה פטור ממס רכישה / צילום: כדיה לוי

המבצעים למכירת דירות: מי באמת הנהנה העיקרי?

הקיפאון בשוק הנדל"ן גורם ליזמים להציע הנחות בכל מיני צורות על דירות, אך האם הקונים באמת מרוויחים בהם?

ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

כמעט 100 מיליון שקל בשנה: זה שיאן השכר החדש בבורסת ת"א

עלות שכרו של מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס בשנת 2023 עמדה על כ-26 מיליון דולר, רוב הסכום ניתן כתגמול הוני ● פרנסיס עקף בכך את ברק עילם, מנכ"ל נייס והפך לשיאן השכר בבורסה המקומית ● בשנה שעברה הביעו בעלי המניות של טבע מחאה על התגמולים הגבוהים לעומת ביצועי המניה באותה עת ● בתוך כך, טבע קיבלה אישור FDA לתרופת ביוסימילר

כפר ערב אל-עראמשה / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: 6 לוחמים נפצעו קשה בגליל, 8 נוספים במצב בינוני וקל

אדם נפצע אנוש, שניים נפצעו קשה, ארבעה במצב בינוני והשאר קל בפגיעה ישירה בערב אל-עראמשה ● דיווח: בארה"ב מעריכים שישראל תבצע תקיפה מצומצמת בשטח איראן • איראן: "כל תקיפה של ישראל בשטחנו תיענה בתגובה חזקה ונחרצת" • בגליל המערבי: נפילות בשטחים פתוחים אחרי כ-5 שיגורים מלבנון, לא ידוע על נזק או על נפגעים • הפעילות במרכז הרצועה: כוחות הנח"ל חיסלו מחבל באמצעות רחפן • עדכונים שוטפים

זה שני עשורים שאין השקעות מספקות במתקני כריית הנחושת / צילום: Shutterstock

ההיצע בירידה והביקוש צפוי לזנק: האם זה קץ הדשדוש במחיר הנחושת?

מחיר המתכת מטפס בעקביות בחודשים האחרונים, ואנליסטים חוזים שהוא יזנק בעוד 70% במהלך השנתיים הקרובות ● בין הסיבות: שיבושים בכריית הנחושת שעלולים להביא לירידה בהיצע

מסילות רכבת בחדרה, באזור מתחם 27 / צילום: תמר מצפי

המאבק שתוקע הכפלת מסילת הרכבת ופיתוח קרקע ביותר ממיליארד שקל

הוועדה לתשתיות לאומיות רוצה להפקיע כ-400 דונם במערב חדרה ● בעלי הקרקעות עתרו לבג"ץ והזהירו: ההפקעה, הפיצויים וביטול אזור התעסוקה יגרמו נזק של יותר ממיליארד שקל

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האחים אמיר הגיעו לפשרה עם רשות ני"ע: מגדירים עצמם כבעלי השליטה בשופרסל

המשמעות היא שאישור תנאי השכר או מינויי מקורבים של האחים אמיר יצריכו כינוס של אסיפת בעלי המניות ואישור הצעדים הללו ברוב מיוחד ● האחים מטילים על עצמם את המגבלות באופן וולונטרי

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 צלל ב-1.7%

ת"א 35 ירד ב-1% ● ישראייר חזרה לגודל צי מטוסים שהיה זמין לפני המלחמה ●  קרן המטבע חתכה את תחזית הצמיחה של ישראל ● בעקבות האג"ח האמריקאי, תשואת האג"ח הממשלתית הארוכה בישראל בשיא של 12 שנים ● ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" ● יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה, זה לוקח יותר זמן משחשבנו"

הוועדה לקידום המאבק בפשיעה בחברה הערבית, ספטמבר 2023 / צילום: חיים צח-לע''מ

הפשיעה בחברה הערבית גואה, אבל הממשלה לא נותנת מענה

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם: בשיתוף "יוזמות אברהם", התוכנית לטיפול בפשיעה והאלימות בחברה הערבית

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

מדפי חלב בסופרמרקט / צילום: גלובס

האם ישראל תחזור לייבא חלב? תלוי את מי שואלים ומתי

העלייה הצפויה במחירי החלב הניגר מעלה את השאלה האם המנגנון שקובע מכסים ומחירים מפוקחים לא מיותר ● כיצד ייראה השוק אם התחרות תיפתח, ואיך כדאי לפתור מחסור בפעם הבאה?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

סימנים ראשונים מעידים - תרחיש הבלהות של המשק עשוי להתממש

האינפלציה בפברואר הגיעה לקצב של 2.7% - מעל מהציפיות המוקדמות ● החשש המרכזי הוא ממגמה שלילית שתביא לחריגה מהיעד של בנק ישראל, כפי שצופים יותר ויותר גופים בשוק ● וכשזה המצב, קשה לראות את הריבית יורדת בקרוב

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

מערכת חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הזמנות בשיא וביקוש מקומי: האם החברות הביטחוניות ירוויחו מהתקיפה האיראנית?

מערכות ההגנה האוויריות בישראל קיבלו חותמת משמעותית כאשר הדפו 99% מהאיומים במתקפה האיראנית ● כעת העניין במערכות מצד ממשלות מסביב לעולם מזנק, והביקושים עולים ● בתעשייה האווירית מרגיעים: "יודעים לתת איזון בין צרכי מדינת ישראל לבין הלקוחות"

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

"עשיתי דברים מסוכנים": המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

תחזיקו מזומן: ההמלצה החריגה של מנהל ההשקעות

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"