גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אובר תנסה לגייס 10 מיליארד דולר מסופטבנק היפנית

המהלך יחליש את כוחו של המנכ"ל לשעבר טראוויס קלאניק, שמחזיק בכ-10% מהחברה ■ לא ברור לפי איזה שווי תבוצע ההשקעה

מונית אובר בלונדון / צילום: רויטרס
מונית אובר בלונדון / צילום: רויטרס

אובר(Uber) סללה את הדרך להשקעה בסך מיליארדי דולרים בהובלת סופטבנק גרופ קורפ, שתחולל טרנספורמציה במבנה התאגידי של חברת הסטארט-אפ בעלת שווי השוק הגבוה ביותר בעולם, ותעניק לספקית שירות הנסיעה השיתופית בת ברית עוצמתית במאבקה נגד יריבות עולמיות.

העסקה, שדבר קיומה אושר אתמול (א') על ידי אובר, התגבשה לאחר שמנכ"ל אובר לשעבר, טראוויס קלאניק, ואחת מבעלות המניות הגדולות, בנצ'מרק, הגיעו להסכם על השליטה במושבי מועצת המנהלים, כולל השעיית תביעה משפטית נגד המנכ"ל לשעבר, לדברי מקורות יודעי דבר. רק לפני ימים אחדים נראה היה ששני הצדדים נקלעו למבוי סתום.

לאחר השלמת העסקה, יצורפו שישה דירקטורים ויבוצעו שינויי במבנה ההצבעה שיגבילו למעשה את כוחו של קלאניק במועצת המנהלים, לדברי המקורות. כמו כן תספק העסקה את היציבות שלה זקוקה אובר לאחר שנה של טלטלות. החברה, הפועלת מסן פרנסיסקו, עדיין מתמודדת עם טענות לגבי הטרדה המינית של מהנדסת תוכנה לשעבר, וכן עם שורת שערוריות אחרות שבגינן הדיחה קבוצת בעלי מניות את קלאניק מתפקידו ביוני.

השקעת סופטבנק באובר היא ניצחון למנכ"ל החדש, דארה קוסרשאהי, בשלב מוקדם של כהונתו. קוסרשאהי שוקד על ביצוע רפורמה מעמיקה בתרבות התאגידית של אובר, ובמקביל נאבק ברגולטורים במדינות שונות ברחבי העולם - החל בברזיל וכלה בבריטניה - על תקנות שמטרתן להגביל את פעילות החברה.

"זה מעולה לחברה", אמר ברדלי טאסק, אסטרטג פוליטי ומשקיע באובר. "כל מי שנשאר בחברה מתמקד באפשרויות העתיד, וכל מי שנתקע בעבר ובהווה יכול להתקדם הלאה".

הדירקטורים השתמשו בעסקת סופטבנק כדי לקדם את הרפורמות הגורפות שדרשו בעלות המניות לבצע במועצת המנהלים. רפורמות אלה ייכנסו לתוקפן רק אם תצא עסקת ההשקעה אל הפועל.

"אנו מאמינים שהסכם זה מהווה הצבעת אמון חזקה בפוטנציאל ארוך הטווח של אובר", נאמר בהודעה ששלח דובר החברה באימייל. "לאחר סגירת העסקה, היא תסייע לקדם את השקעותינו בטכנולוגיה ובהרחבה הנמשכת של פעילותנו בשוק הבית ובחו"ל, ובמקביל לחיזוק המשטר התאגידי שלנו".

סופטבנק, המובילה קונסורציום של משקיעים, מנסה זה זמן מה להשיג אחזקה של 14% לפחות באובר, לדברי מקורות יודעי דבר. במסגרת עסקת השקעה דו שלבית שעשויה להגיע לסך של 10 מיליארד דולר, תשקיע סופטבנק ישירות 1 מיליארד דולר לפחות באובר, ותרכוש מניות בעסקה שתשקף שווי של 68 מיליארד לאובר. את יתרת האחזקה תרכוש סופטבנק במחיר נמוך יותר מבעלות מניות קיימות באובר, לדברי המקורות.

פרטי הצעת הרכש עדיין לא נחשפו - התמחור ממשיך להיות שנוי במחלוקת - וייתכן שתנאי העסקה לא ישכנעו מספיק בעלי מניות למכור את אחזקותיהם. אם לא תצליח סופטבנק לצבור אחזקה של 14% לפחות באובר, היא עלולה לבטל את העסקה, לדברי מקורות יודעי דבר.

בנצ'מרק הסכימה להשעות את תביעתה המשפטית נגד קלאניק, והמנכ"ל לשעבר יאפשר לדירקטורים להצביע על כל מועמד עתידי שהוא יציע לאיוש שלושת המושבים הנתונים לשליטתו, לדברי המקורות.

בנצ'מרק, המחזיקה במושב אחד במועצת המנהלים ובאחזקה ששווייה נאמד ביותר מ-8 מיליארד דולר, עתרה לבית המשפט להורות לקלאניק להשיב למועצת המנהלים את המושבים שבשליטתו. קלאניק קיבל את השליטה בשלושה מושבים במסגרת עסקת השקעה בסך 3.5 מיליארד דולר שביצעה באובר קרן השקעות ריבונית סעודית ב-2016.

לאחר השלמת העסקה תבטל בנצ'מרק את תביעתה, לדברי המקורות יודעי הדבר. לאחר העסקה תהיה לסופטבנק אחזקה בכל חברות הנסיעה השיתופית הגדולות בעולם. לסופטבנק כבר יש דירקטורים במועצות המנהלים של Ola שבבעלות ANI Technologies ו-GrabTaxi Holdings, המתחרות באובר ישירות בהודו, סינגפור ודרום מזרח אסיה, בהתאם.

סופטבנק עדיין ניצבת בפני מכשולים בדרך להשגת אחזקה משמעותית באובר. בנצ'מרק, השולטת בכ-13% מאובר, היססה בדיונים פנימיים אם למכור חלק מאחזקתה על בסיס אומדן השוק בהצעת הרכש, וקלאניק אמר כי בכוונתו לשמור על כל אחזקתו, העומדת על כ-10%, לדברי המקורות.

בנצ'מרק העריכה כי ניתן לאמוד את שווי השוק של אובר ב-100 מיליארד דולר, למרות שהמו"מ על הצעת הרכש התמקדו באומדן שווי שוק של כ-50 מיליארד דולר, לדברי המקורות.

רפורמות תאגידיות

עם השלמת עסקת אובר, תיכנס לתוקף שורת רפורמות במשטר התאגידי של החברה, כולל ביטול סמכויות ההצבעה המנופחות של המשקיעים המוקדמים והגדלת מספר המושבים במועצת המנהלים של אובר ב-6 מושבים לסך של 11 מושבים, ששניים מהם נועדו עבור סופטבנק, לדברי המקורות.

סעיף ההצבעה יגביל למעשה את שליטתו של קלאניק בחברה באמצעות הענקת כוח הצבעה שווה לבעלי מניות אחרים. אך השליטה בשלושה מושבים במועצה עדיין תאפשר לקלאניק לשמור על מעמדו ככוח רב השפעה בחברה שבהקמתה הוא השתתף לפני שמונה שנים.

בספטמבר אייש קלאניק באופן חד-צדדי שני מושבים במועצת המנהלים, במהלך שהפתיע את הדירקטורים האחרים ואת המנכ"ל החדש. קלאניק מינה שני מנהלים ידועים: אורסולה ברנס, לשעבר מנכ"לית זירוקס, וג'ון תאין, לשעבר מנכ"ל CIT Group.

מועצת המנהלים של אובר קבעה דדליין לעריכת הנפקה ראשונית לציבור מתי שהוא ב-2019. דדליין זה מעניק לחברה ולמנכ"ל החדש פסק זמן לשקם את תדמיתה הפגועה של החברה, לאיש כמה תפקידים בכירים, ליישב שורת תביעות משפטיות מתוקשרות, ולצמצם את ההפסד שהסתכם אשתקד ביותר מ-3 מיליארד דולר.

עוד כתבות

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות