גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אוהבים וניל? הטעם הפופולרי ביותר יוצר מהומה עולמית

כשמחירי הווניל מרקיעים שחקים, חוואים במדגסקר, האי האפריקאי שהוא מוקד התעשייה העולמית, ישנים בשדותיהם ושוכרים שומרים כדי לוודא שלא גונבים להם את הגידולים היקרים

גלידת וניל / צילום: רויטרס, Neil Hall
גלידת וניל / צילום: רויטרס, Neil Hall

ממש לפני שהשמש שוקעת מעבר לגבעות המיוערות בג'ונגל של מלגאש (מדגסקר), ז'ראר מנדונדונה עולה ברגל במדרון תלול בגן הפראי שלו, ששטחו 20 דונם. הוא מגיע כדי לבדוק את הגידול היקר ביותר שלו, כ-2,500 סחלבי (אורכידאה) וניל.

בתחילת השנה, הוא שכר שומר לצמחים שנראים כמו גפנים, ומשתלבים בעצי קפה, בננה וציפורן. יש לילות שבהם הוא מצטרף לשמירה בעמדה תחת אוהל של קנבס כחול, עם מדורה שדולקת בסמוך כדי להרתיע גנבים בכוח.

מחיר הווניל זינק פי שישה בשלוש השנים האחרונות. זה גורם לתוהו ובוהו במדגסקר, אי באוקיינוס ההודי שהוא מוקד השוק של הטעם הפופולרי ביותר בעולם, שהיקפו נאמד ב-1.75 מיליארד דולר בשנה.

וניל

שודדי הווניל גונבים את תרמילי הסחלבים, שבמחיר של 600 דולר לק"ג יקרים כעת יותר ממשקלם במתכת הכסף, והם פחות יקרים רק מן הזעפרן בטבלת מחירי התבלינים.

החקלאים המקומיים, שצריכים להפרות ביד כל סחלב ביום היחיד שבו הוא פורח, מגיבים באיסוף מוקדם של היבול, שפוגע בכמות ובאיכות הווניל.

כמה מהם, כמו מנדונדונה בן ה-50, שגנבים פשטו על שדותיו באפריל, שכרו שומרים או שהם עצמם ישנים בלילות בשדה. בארבעה מקרים לפחות השנה איכרים ירו בגנבי וניל בחוות או בתים, לפי מקורות ממשלתיים באזור סאבה, שבו גדל הווניל באי.

"יש כאן הרבה גנבי וניל. בעבר הם היו גונבים שקית אחת, ואילו היום הם משתמשים באופניים שעליהם הם יכולים להעמיס שקים", אומר מנדונדונה, שמגדל וניל כבר 30 שנה. "זו בעיה גדולה. אם אין ביטחון, הווניל לא יתפתח".

כמה קהילות, כולל אבודיאמפאנה, שבתי העץ הנקי שלה הם בשולי הג'ונגל הירוק הסבוך לצד כביש אספלט רחב, הקימו כוח שיטור והגנה מקומי, שבו חברים הגברים החזקים ביותר. הם עוברים הכשרה על ידי שוטרים מקומיים כדי לשמור על הגישות לכפר ולהסגיר למשטרה גנבים שהם לוכדים.

המהומה בג'ונגל של מדגסקר, שבו גדלים כ-80% מהווניל בעולם, נגרמת גם על ידי חברות המזון הארוז המובילות בעולם, שמשתמשות ביותר וניל טבעי ולא מלאכותי בשוקולדים, גלידות ומוצרי מאפה. וניל טבעי קיים היום ב-Crunch bars של נסטלה, בגלידה הרכה של מקדונלד'ס ובשוקולדים Kisses של הרשי.

ב-2017, שוק יבוא הווניל לארה"ב זינק ל-402.4 מיליון דולר עד אוקטובר, מ-232.8 מיליון דולר בתקופה המקבילה ב-2016, אחרי שהוא הוכפל ויותר משנת 2015, לפי ועדת המסחר הבינלאומי ומשרד המסחר האמריקני.

השנה, העלייה במחירי הווניל הטבעי נבעה גם מסערת ציקלון טרופי שפגעה באזור הגידול של הווניל בצפון-מזרח האי.

"יצרני המזון שכחו כמעט לגמרי שהפקת הווניל במדגסקר היא אמנות שאינה יכולה לעמוד בביקוש העולמי הגבוה", אומר ז'אן כריסטוף פייר, מנכ"ל Flor Ibis Sarl, חברה להפקה, עיבוד ויצוא של וניל מהעיירה והיימר באי.

סחלבי וניל הגיעו לראשונה למדגסקר, במרחק כ-400 ק"ח מחופי דרום מזרח אפריקה, בתחילת המאה ה-19, על ידי הצרפתים ממטעים במקסיקו. במדגסקר לא הייתה הדבורה שמאבקת ומפרה את הפרח ביבשת אמריקה. חלפו כמה עשרות שנים עד שילד-עבד מהאי השכן ראוניון הבין איך להפרות ביד את צמח הווניל, בטכניקה שאיכרים בימינו עדיין משתמשים בה.

הווניל הוא כעת ענף היצוא הגדול ביותר של מדגסקר, שנשארה אחת המדינות העניות ביותר בעולם, במקום ה-158 בדירוג 188 המדינות של מדד ההתפתחות אנושית של האו"ם.

צמחי הווניל הם הסחלבים היחידים שנושאים פירות, ונדרשות שלוש שנים עד שהם מתחילים לייצר פולים - זו אחת הסיבות לכך שההיצע מפגר תמיד אחרי הביקוש.

הסחלבים זקוקים להשגחה צמודה, לא רק בגלל הגניבות אלא גם מפני שכל פרח פורח רק ליום אחד. אם הוא אינו מופרה בחלון ההזדמנויות הצר הזה, הפרח נובל ומת. כתשעה חודשים אחרי ההפריה, האיכרים אוספים את התרמילים ומייבשים אותם בשמש, בתהליך שלוקח בדרך כלל בין עוד שלושה לשישה חודשים.

"תחשבו שאתם מגדלים סחלב בביתכם ומנסים להחזיק אותו בחיים", אומר בנג'מין ניימרק, מרצה באוניברסיטת לנקסטר בבריטניה. "ונסו לחשוב על איך לשמור על זה בחיים בתוך יער גשם".

איכרי הווניל מקבלים רק שבריר מהקפיצה במחירי התוצרת שלהם. רוב הרווחים זורמים לגופי התיווך שקונים את התרמילים ומוכרים אותם ליצואנים. האיכרים באמבודיאמפאנה מקבלים כ-200 דולר לק"ג של פולים, בערך שליש מחיר השוק.

בתקווה להגן על עצמם מן הגנבים, האיכרים קוטפים את פולים לפני שהם בשלים, מה שמפחית במידה דרסטית את הכמות והאיכות של הווניל שמופק מהם.

"אנחנו פוחדים להאיר את הווניל שלנו בשדה", אמר גספר קולה, איכר מהכפר שמגדל וניל משנת 1958, כשהוא היה בן 17.

מוקדם יותר השנה, כאשר הקטיף נכנס להילוך גבוה, קולה חלה והיה עליו לנסוע לעיר הבירה המחוזית סמבאווה לקבלת טיפול. כשהוא היה שם, גנבים גנבו פולים מיובשים וטריים מביתו. הוא מתכנן לשכור שומרים בשנה הבאה.

בדרך כלל דרושות 5-6 ליברות (כ-3 ק"ג) של פולי וניל ירוקים להפקת 1 ליברה של פולים "בריאים", אומר קרייג נילסן, סגן נשיא Nielsen-Massey Vanillas, יצרנית וניל משפחתית באילינוי. קטיף מוקדם גורם לכך שיהיה צורך ב-8-10 ליברות.

לגאות במחירים כבר היה תקדים. ב-2004, ציקלון פגע ישירות באזורי הגידול של הווניל, הרס את היבולים והקפיץ את המחירים לכ-25 דולר לק"ג פולים ליותר מ-500 דולר. כאשר המשבר חלף, המחיר ירד שוב אל מתחת ל-50 דולר.

לפי שעה, עסקים קטנים כמו מאפיות מיוחדות ויצרניות של גלידה מיוחדת חשים את ההתייקרות יותר מאשר היריבות הגדולות שלהם - הם רוכשים וניל באיכות משופרת, ופולי הווניל מהווים שיעור גבוה בהרבה מהעלויות שלהם.

קייטי ברפורד, הבעלים של מפעל-חנות Cream Bean Berry בדוראנגו, קולורדו, מעריכה שהמחיר שהיא משלמת על וניל זינק פי ארבעה בשנים האחרונות. כדי לחסוך, היא הורידה את מספר פולי הווניל שהיא מכניסה לגלידה שלה. היא לא העלתה מחירים מפני שהיא חוששת שהם כבר גבוהים למדי: גביע בגודל רגיל עולה 3.78 דולרים לפני מס.

"אנחנו באמת בני ערובה של המחירים, כי זה (הווניל) חלק גדול ממה שאנחנו עושים", היא אומרת. "לא עלה בדעתי למכור גלידה בלי וניל".

רווחים

עוד כתבות

אילוסטרציה: shutterstock

הסעיף "הקטן" בעסקת נדל"ן שיתחיל לסבך אתכם עם רשות המסים

באילו מקרים השחקנים בשוק הנדל"ן "בני חורין" מהקשר שנכפה עליהם ככלל עם רשות המסים? ● גלובס עושה סדר בזכויות החוזיות והתנאים שמשחררים אתכם מחובת הדיווח לרשויות המס, לפחות בשלב עריכת החוזה

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

ענבר שעשוע בר ניר ועדי אטון לפידות / צילום: דרור סיתהכול

קרן משפחת שעשוע תחלק 6 מיליון שקל לבעלי עסקים ששירתו במילואים

מענקי הצמיחה יינתנו לפי שיטה שבה בעלי עסקים שמגישים מועמדות צריכים במקביל לבחור מי מעמיתיהם ראוי לקבל את הכסף ● מאז פרוץ המלחמה חילקה הקרן 21 מיליון שקל למטרות שונות ● ישראל מתגייסת

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

עלי חמינאי נפגש עם משפחות הבכירים שחוסלו בסוריה, אפריל 2024 / צילום: ap, Office of the Iranian Supreme Leader

החישוב הגרעיני של איראן נעשה כעת מסוכן יותר

המנהיג העליון חמינאי בוודאי תוהה אם מצבה של הרפובליקה האסלאמית היה טוב יותר לו כבר היה ברשותה נשק גרעיני ● המערב אינו צריך להמעיט בצורך של חמינאי להשאיר מורשת מפוארת

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לתובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העלית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

מותג משקאות האנרגיה BLUE / צילום: Shutterstock

יצרנית משקאות האנרגיה "בלו" ופרשת זיוף נתוני המיחזור

המשרד להגנת הסביבה שוקל אי הכרה בדיווח על יעדי האיסוף והמיחזור של חברת בלו לשנים 2019-2020, וקביעת תשלום כפל פיקדון בהיקף של כ-100 מיליון שקל ● זאת, לאחר שהחברה לא סיפקה אסמכתאות מספקות לאימות דיווחיה על עמידה ביעדי האיסוף והמיחזור לשנים 2019-2020 ובהמשך לחקירה המתנהלת ברשות המסים ובמשטרה

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

נוסעת באל על הגישה בקשה לתביעה ייצוגית על מושב שלא ניתן להטייה. מה נקבע?

חברה שניהלה שנים תביעה על מיליונים נגד יס, הגישו סיכומים באורך חריג. השופטת קבעה כי התביעה תוכרע בלעדיהם ● גבר סירב לבדיקת אבהות כדי להתחמק ממזונות, האשה פנתה לביהמ"ש ● אושרה תביעה יצוגית נגד אל על

ג'רמי סוארד (משמאל) ועידו גונן, מייסדים משותפים Exodigo / צילום: Exodigo

עשרות יוצאי מודיעין ויחידות הנדסה התקבצו לסטארט-אפ אחד, כדי לפצח את הסוד

שירות מיפוי תת הקרקע של הסטארט-אפ הישראלי יכול לעלות מאות אלפי דולרים, אך הלקוחות מפחדים יותר מהלא נודע: "תמיד יש הפתעות באדמה" • אחרי שגלגלה מיליוני דולרים מהרנטגן התת קרקעי, אקסודיגו חולמת גם על התרחבות למיפוי אסטרואידים וירחים • וגם: איך מתפקדים כש-75% מעובדי החברה מגויסים למילואים, ולמה מדובר בעצם בשוק בלתי מוגבל? ● הסטארט-אפים המבטיחים

טסלה 3 / צילום: יח''צ

טסלה מורידה את מחירי הדגמים בישראל. כמה הם יעלו?

כחלק ממהלך גלובלי של החברה, שהחל בסוף השבוע בארצות הברית, טסלה מוזילה את המחירים של דגמי טסלה 3 וטסלה S ● במקביל, סימנים ראשונים לכך שהקיצוץ הגלובלי בכוח האדם עליו הכריזה טסלה החודש, מגיע גם לישראל

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

איזה נשק ישראל תקנה בתקציב של 14 מיליארד דולר?

הסיוע האמריקאי לישראל שאושר בבית הנבחרים עומד על כ-26 מיליארד דולר, מתוכו 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין, ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה