גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המתח חוזר לטוניסיה, מקום הולדתו של האביב הערבי

מחאה חדשה משקפת את התסכול העמוק מהמצוקות הכלכליות של המדינה ומונעת ע"י צעירים שיוצאים שוב לרחובות

מפגינים בתוניסיה / צילום: רויטרס, Zoubeir Souissi
מפגינים בתוניסיה / צילום: רויטרס, Zoubeir Souissi

לפני יותר משבע שנים, רוכל פירות טוניסאי העלה את עצמו באש והצית בכך מהפכה שהדיחה משטרים סמכותניים בעולם הערבי, ועזרה להצית שלוש מלחמות אזרחים.

כעת, יותר ויותר צעירים טוניסאים יוצאים שוב לרחובות, במחאה נגד עליות מחירים ותקציב ממשלתי חדש שמעלה מסי קנייה על מוצרים בסיסיים. המחאות משקפות תסכול עממי עמוק מן המצוקות הכלכליות של המדינה, ופעילים אומרים שלפחות חלק מהמפגינים יצאו לרחובות בעקבות ידיעה על התאבדותו של טכנאי תיקונים מובטל.

ההתקוממות של 2011 הציתה את האביב הערבי והביאה לחופש ביטוי רחב יותר ולבחירות דמוקרטיות בטוניסיה. אבל המהפכה לא הניבה שפע כלכלי ולא פירקה את מדינת המשטרה שהוקמה על ידי הנשיא לשעבר זין אל עבידין בן עלי, שהודח במרד.

טכנאי התיקונים, רדואן עבאסי, התגורר בבית בטון זעיר עם אמו בעיירה סאקיט סידי יוסף הסמוכה לגבול האלג'ירי. הוא חיפש עבודה במשך שנים, וחזר כועס הביתה ב-5 בינואר אחרי ביקור בלשכת תעסוקה מקומית, סיפרה אמו. למחרת בבוקר הוא התעורר עם שחר, קנה לחם והכין קפה, ומאוחר יותר נמצא תלוי מעץ בצומת סמוך לביתו, לפי האם והשכנים.

ביום מותו, המונים בעיירת מגוריו הקימו אוהל על הכביש וחסמו את מעבר הגבול עם אלג'יריה במשך כמה וכמה ימים. שבוע לאחר מכן, הפגנות פראיות נגד התקציב הממשלתי החדש פרצו בעשר ערים ועיירות לפחות. כ-800 בני אדם נעצרו, ולפחות אדם אחד נהרג. החדשות על התאבדות עבאסי הופצו במדיה החברתית, והוציאו עוד אנשים לרחובות, לפי פעילים.

"התקווה של אנשים נתקלת בקיר", אמר האשם סעירי, פעיל נגד שחיתות בטוניס הבירה. "ההתקוממות היא מסלול, ואנחנו עדיין הולכים בו".

זעם ברחבי המזה"ת

ברחבי המזרח התיכון, עניים ובני מעמד העובדים מביעים זעם כלפי מערכות שהם רואים כמושחתות ומוטות נגדם. מחאות פרצו בערים ברחבי איראן בסוף דצמבר, לפחות בחלקן בגלל הצעת תקציב שכוללת קיצוצים בתשלומי רווחה וסיוע פופולריים. מרוקו זועזעה במחאות בשנה שעברה, אחרי מותו של רוכל דגים שנמחץ על ידי מכונת דחיסת זבל בניסיון להציל דג חרב שהוחרם על ידי המשטרה.

בטוניסיה, האבטלה בקרב צעירים מגיעה ליותר מ-35%, לפי ארגון העבודה הבינלאומי, לעומת 29% בשנת 2010. הצמיחה הכלכלית במחצית הראשונה של 2017 הייתה 1.8% בלבד, ירידה מ-3.5% ב-2010, לפי הבנק העולמי.

התקציב החדש שנכנס לתוקפו ב-1 בינואר העלה את המסים על מוצרים מבנזין עד טעינה מחדש של כרטיסי טלפון נייד, כולל פירות וירקות, בנימוק שיש צורך לאזן את הוצאות הממשלה. המהלך זה מתאים למה שדרשה קרן המטע הבינלאומית, שהעניקה לטוניסיה הלוואה בסך 2.9 מיליארד דולר ב-2016.

האבטלה גבוהה יותר והצמיחה הכלכלית חלשה יותר גם בהשוואה למצרים, המדינה שראתה גם היא התקוממות באביב הערבי של 2011. האבטלה הכרונית תורמת לתחושת מצוקה חזקה, בייחוד בקרב הצעירים.

בסאקיט סידי יוסף, עבאסי העביר את זמנו בטיפול באמו בת ה-74 והרוויח קצת כסף במזומן מתיקוני חשמל ומכשירים אצל שכניו. העיר הזו ידועה בטוניסיה כמקום שבו הצרפתים הפציצו ב-1958 מורדים אלג'יראים שנלחמו על עצמאות ארצם. נציגי הממשל מבקרים בה מדי שנה לציון אותו היום.

עבאסי, שהיה בן 29, החזיק קלסר של מכתבי פנייה ששלח בחיפושיו אחרי עבודה, יחד עם קורות חייו ודיפלומה ממכון טכני. בזמנו החופשי הוא ישב בבתי קפה ושוחח עם חבריו, שיכלו לקנות לעצמם קפה רק לעתים נדירות.

כשפנייתו ללשכת העבודה ב-5 בינואר לא העלתה דבר, עבאס כעס עד כדי כך שאחד הפקידים שם הזעיק את המשטרה, והשוטרים כפתו אותו לפני שהניחו לו ללכת, סיפרו האם והשכנים. האם, פטימה, אמרה שהוא חזר הביתה במצב רוח קשה. "הוא איבד תקווה", היא סיפרה.

זרז למהומות

מותו היה הזרז למהומות, לפי המארגנים שלהן. "הוא באמת עזר להגדיל את מספר המפגינים", אמר זיאד אל-מוכטי, פעיל בטוניס שהקים תנועה בשם "למה אנחנו מחכים?" - שהיא גם הסיסמה העיקרית במחאות האחרונות.

ההפגנות חזרו וצברו תנופה ב-14 בינואר, יום השנה לבריחת הנשיא בן עלי מהמדינה ב-2011. הממשל הגיבה בהצעת שינויים, כולל תשלומי רווחה מוגדלים והעלאת תוכנית לביטוח רפואי ממלכתי.

כמה מדינות באזור כבר חזרו לדיקטטורה או שקרסו לאנרכיה אחרי התקוממויות האביב הערבי. כתוצאה מכך אפילו תנועות שמאל קיצוני מהססות לקרוא להחלפת המשטר. כוחות פוליטיים חזקים תומכים בסטטוס קוו. ממשלת הקואליציה הנוכחית בטוניסיה כוללת גם את אנשי האיסלאם וגם את מקורבי הנשיא לשעבר בן עלי.

הכעס כלפי הממשלה נשאר החזק ביותר בערים ובעיירות שרחוקות מהבירה טוניס, שבהן האבטלה היא כרונית, והתושבים חשים שמזניחים אותם. "האזור זה נשכח לגמרי", אמר סאלח לבדי, בן 33, אחד מחבריו של עבאסי המנוח.

כעת, כשהיא אם שכולה, פטימה עבאסי אומרת שההכנסה היחידה שלה היא פנסיה חודשית של 150 דינר טוניסאי. אחרי תשלומים למזון, מים, חשמל ותרופות, לא נשאר לה כלום, היא אומרת.

עוד כתבות

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת ועל ההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר, היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו מזנקת הבוקר ביותר מ-23% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

פינוי פצועים מירי פצמ''רים בכרם שלום / צילום: N12

7 פצועים מירי פצמ"רים מרפיח; גלנט: "סימנים שחמאס לא יילך למתווה"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • שבעה ישראלים נפצעו, בהם שלושה במצב קשה, מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, גבר כבן 65 נפצע קל מרסיסים • צה"ל והשב"כ חיסלו את אחד ממפקדי חטיבת רפיח בג'יהאד האיסלאמי • עדכונים בולטים

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?